Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak eller inte? iPhone 4s

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det pratas och skrivs så mycket om jailbreak och inte blir jag klokare för det. Mina frågor:

1. Fördelar
2. Nackdelar
3. Hur går "ingreppet" till?
4. Är jailbreak permanent eller kan man ta bort det om man är missnöjd?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-18 18:17

3: Läs här iClarified - Tutorials - iPhone
4: Bara att återställ telefonen iTunes så är det borta

En iPhone är inte en iPhone om den inte är jailbreakad. Kör bara... det är busenkelt att utföra. Läs lite mer på http://www.redsn0w.us/ där det finns guider osv.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-20 13:00
Ursprungligen av primu[s]®:

En iPhone är inte en iPhone om den inte är jailbreakad. Kör bara... det är busenkelt att utföra. Läs lite mer på Redsn0w, Redsnow Jailbreak 4.3.5 Untethered - 4.3.3 - 4.3.4 - 5.1 iOS - iPad 2, 1 - Unlock iPhone där det finns guider osv.

Jag har ägt iPhone sedan den kom till Sverige 2008 (först en 3G och nu en 4S) och har aldrig jailbreakat. Jag är jättenöjd med mina iPhones och har aldrig förstått idén med att jailbreaka.

Ursprungligen av gunek:

Jag har ägt iPhone sedan den kom till Sverige 2008 (först en 3G och nu en 4S) och har aldrig jailbreakat. Jag är jättenöjd med mina iPhones och har aldrig förstått idén med att jailbreaka.

Samma här. Jailbreakade min första iPhone då den var Telia-låst och jag ville ha mitt jobb-SIM från Telenor i den. Jailbreak känns liksom så.....Android. Om du inte gillar den som den är från fabrik, köp den inte.

Ursprungligen av gunek:

Jag har ägt iPhone sedan den kom till Sverige 2008 (först en 3G och nu en 4S) och har aldrig jailbreakat. Jag är jättenöjd med mina iPhones och har aldrig förstått idén med att jailbreaka.

Om du aldrig jailbreakat en iPhone, hur vet du då vad du missar? För mig är det på samma sätt som jag har "tunat" min Golf GTI... man vill ha ut mer av sin produkt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-20 17:48
Ursprungligen av primu[s]®:

Om du aldrig jailbreakat en iPhone, hur vet du då vad du missar? För mig är det på samma sätt som jag har "tunat" min Golf GTI... man vill ha ut mer av sin produkt.

Jag har JB mina lurar men det var när Halebop hade stängt möjligheten att använda Iphone som hotspot.
Nu när det går utan JB ser jag ingen idé att JB längre.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-20 18:27
Ursprungligen av primu[s]®:

Om du aldrig jailbreakat en iPhone, hur vet du då vad du missar? För mig är det på samma sätt som jag har "tunat" min Golf GTI... man vill ha ut mer av sin produkt.

Ja, där skiljer vi väl oss åt. Jag skulle aldrig "tuna" en Golf...

Ursprungligen av gunek:

Ja, där skiljer vi väl oss åt. Jag skulle aldrig "tuna" en Golf...

Exakt. Jag skulle köpa en bil som är som jag vill ha den från fabrik.

Ursprungligen av primu[s:

®;2053115]En iPhone är inte en iPhone om den inte är jailbreakad. Kör bara... det är busenkelt att utföra. Läs lite mer på http://www.redsn0w.us/ där det finns guider osv.

Deffo!

Ursprungligen av primu[s:

®;2053197]

Ursprungligen av gunek:

Jag har ägt iPhone sedan den kom till Sverige 2008 (först en 3G och nu en 4S) och har aldrig jailbreakat. Jag är jättenöjd med mina iPhones och har aldrig förstått idén med att jailbreaka.

Om du aldrig jailbreakat en iPhone, hur vet du då vad du missar? För mig är det på samma sätt som jag har "tunat" min Golf GTI... man vill ha ut mer av sin produkt.

Har du en 89:a?

Ursprungligen av domestic_brain:

Har du en 89:a?

Inte riktigt, det är en 2010 och jag har inte riktigt de pengarna för att köpa en ny bil med närmare 300hk... men nu är det jävligt OT här.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-21 07:18

Ingen som kan lista några fördelar med Jailbreak? Att bara säga att man missar någonting är helt värdelöst om man inte talar om exakt vad man missar.
Jag jailbreakade min första lur... iPhone Gen1 för att den öht skulle fungera i Sverige. När jag har köpt senare telefoner har jag inte jailbreakat dom då jag inte ser några som helst fördelar... bara nackdelar. (Det går ju inte att uppgradera mjukvaran så fort det kommer en ny tex... man måste vänta tills den nya är jailbreakad också osv).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-21 12:07

Känner man att det saknas något i IOS 5.0.1 då jailbreakar man, om inte så skiter man i det.

Själv har jag gjort det då jag vill:
1. Kunna använda lockinfo.
2. 3g Unrestrictor (Ladda ner mer än 20 mb stora appar samt inget begränsande i streaming kvalite på tex youtube, tv4play....)
3. Whoiscalling (nummer upplysning på incommande och utgående nummer.)
4. Sbssettings
5. Igotya (kul litet prog som tar kort och mailar till dig ifall någon slår in fel kod på låsskärmen)

Men smaken e ju som baken.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-21 14:58
Ursprungligen av Egget01:

Känner man att det saknas något i IOS 5.0.1 då jailbreakar man, om inte så skiter man i det.

Själv har jag gjort det då jag vill:
1. Kunna använda lockinfo.
2. 3g Unrestrictor (Ladda ner mer än 20 mb stora appar samt inget begränsande i streaming kvalite på tex youtube, tv4play....)
3. Whoiscalling (nummer upplysning på incommande och utgående nummer.)
4. Sbssettings
5. Igotya (kul litet prog som tar kort och mailar till dig ifall någon slår in fel kod på låsskärmen)

Men smaken e ju som baken.

Äntligen lite konkreta exempel! Tack!

Ingenting som jag själv skulle ha nytta av dock... men det bästa argumentet för hittils.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-21 15:49
Ursprungligen av kainen:

Äntligen lite konkreta exempel! Tack!

Ingenting som jag själv skulle ha nytta av dock... men det bästa argumentet för hittils.

Vad saknar du då som du skulle vilja ha??

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-21 17:14

Jag saknar inget, ville bara höra argumenten för ifall det skulle vara någonting jag missat

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-26 11:57

Får väl också bidra då jag tycker det är oumbärligt utan JB;

01. AirVideoEnabler - Tvinga program till AirPlay då uppenbarligen så många missat stödet i sina appar.
02. AnyAttach - För att kunna lägga till filer (alla format dessutom) direkt i mailappen, betydligt smidigare än att behöva gå in i kamerarullen först när man vill maila foton.
03. confirmSMS - Hur många gånger har man inte råkat skickat iväg ett sms av misstag eller ångrat sig?
04. FaceBreak - Kunna köra FaceTime över 3G.
05. iBlacklist - Spärra samtal och sms, väldigt bra när Nix missar.
06. Infinifolders - Skönt att det faktiskt är upp till mig hur många appar jag vill ha i en mapp.
07. MarkThatMessage - Tidsstämplar varje meddelande så man faktiskt kan se exakt när det kom.
08. Multifl0w - Gör multitaskingen mer överskådlig i form av paneler à la Exposé.
09. MxTube - Så det faktiskt går att kika på videoklipp även när man inte har tillgång till wifi.
10. SBSettings - Skönt att slippa behöva in i en massa undermenyer för att aktivera wifi, bluetooth etc. Har dock ersatt detta lite med switchar direkt i notiscentret nu.
11. WhoIsCalling - Ovärderlig nummerpresentation.
12. Winterboard - Jag tycker det är skönt att faktiskt få gör telefonen lite mer personlig än att bara ändra bakgrundsbilder.
13. WiFi Booster - Har kört "Wifi analyzer" på Android vilket är en toppenapp. Den här är nästan lika bra men den integreras snyggt med inställningarna för Wifi på iPhonen istället.

Jag tycker jailbreak är utmärkt då man får chansen att korrigera de brister iPhonen har, för även om det är världens bästa lur så har den svagheter som alla andra.

Ursprungligen av kainen:

Jag saknar inget, ville bara höra argumenten för ifall det skulle vara någonting jag missat

Senast redigerat 2012-02-26 14:53
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-26 12:41
Ursprungligen av CEk:

Får väl också bidra då jag tycker det är oumbärligt utan JB;
11. WhoIsCalling - Ovärderlig nummerpresentation.

Jag tycker jailbreak är utmärkt då man får chansen att korrigera de brister iPhonen har, för även om det är världens bästa lur så har den svagheter som alla andra.

Fungerar verkligen Whoiscalling i iOS5 för söker jag info om det så gör det inte det.

Ursprungligen av lappen71:

Fungerar verkligen Whoiscalling i iOS5 för söker jag info om det så gör det inte det.

Ja, det fungerar.

EDIT: Söker inte upp inkommande samtal.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-26 13:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, det fungerar.

Hur kan den då komma sig att det står att det inte fungerar här.
Visa vem som ringer app (WhoIsCalling i Cydia) - Sidan 22 - iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige

Ursprungligen av lappen71:

Hur kan den då komma sig att det står att det inte fungerar här.
Visa vem som ringer app (WhoIsCalling i Cydia) - Sidan 22 - iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige

Enligt sidan du länkade till så verkar det vara sök på inkommande samtal som inte fungerar, så det stämmer nog att det inte fungerar då jag inte kan minnas att den har sökt upp numret på ett inkommande samtal.

Vi får hoppas på en fix inom kort

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-26 14:36

För mig fungerar inkommande samtal, iPhone 4 med iOS 5.0.1 och betaversionen av WhoIsCalling.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, det fungerar.

EDIT: Söker inte upp inkommande samtal.

Ursprungligen av CEk:

För mig fungerar inkommande samtal, iPhone 4 med iOS 5.0.1 och betaversionen av WhoIsCalling.

Vart hittade du betan och vad har den för version#?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-26 23:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, det fungerar.

EDIT: Söker inte upp inkommande samtal.

Är det inte vitsen med programmet att det SKA söka upp information om vem som ringer.
Fungerar inte det så finns det ingen vits att ens installera det.

Ursprungligen av lappen71:

Är det inte vitsen med programmet att det SKA söka upp information om vem som ringer.
Fungerar inte det så finns det ingen vits att ens installera det.

Känns lite som att köpa ny bil och få reda på att det finns en bugg som gör att motorn och hjulen inte kan snurra på samma gång.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-26 14:26

Hade strul först men läste att skaparen rekommenderade att man skulle köra betaversionen och den fungerar finfint!

Ursprungligen av lappen71:

Fungerar verkligen Whoiscalling i iOS5 för söker jag info om det så gör det inte det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-21 15:54

Om man inte vet varför man ska JB så behöver man inte.

Ursprungligen av lappen71:

3: Läs här iClarified - Tutorials - iPhone
4: Bara att återställ telefonen iTunes så är det borta

Det står info om absinthe och vissa pratar om cymbia. Vad betyder det? Är det två olika program för att jb eller vaddå? Och vad har iTunes med saker och ting att göra???

Ursprungligen av domestic_brain:

Det står info om absinthe och vissa pratar om cymbia. Vad betyder det? Är det två olika program för att jb eller vaddå? Och vad har iTunes med saker och ting att göra???

Absinthe är ett program för att jailbreaka sin iPhone. Cydia är en iPhone-app som låter en ladda ned tweaks, appar etc (Lite som App Store). iTunes är det program som används för att synkronisera musik, bider etc till iPhone. iTunes används även för att uppdatera och återställa en iPhone.

Bevaka tråden