Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väska/portfölj för Macbook+papper m.m

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-02-18 14:54

Jag har ett kontor på jobbet och ett kontor hemma. Då min sambo hjälper mig med all bokföring så har det blivit så att alla papper görs hemma och allt arbete på kontoret. Dock blir det ju alltid så att alla fakturor m.m kommer till mitt kontor och tillslut ligger hälften av alla papper hemma och hälften på kontoret.

Arbetar gör jag på en 15" Macbook Pro som jag släpar med mig varje dag mellan hem och kontor. Just nu har jag en ryggsäck med laptop-ficka vilket fungerar bra, men alla papper hamnar lätt i oordning i samma fack.

Det jag tror jag är ute efter är egentligen en portabel brevkorg eller arkivmapp, antingen lös eller fast i en portfölj som man ställer på skrivbordet. Dock är jag inte jätteförtjust i portföljer utan jag vill nog helst ha möjlighet att kunna bära den runt axeln, antingen med ett band eller en ryggsäck helt enkelt.

Någon mer än jag som har samma problem? Hur har ni löst det?

Jag har en liknande situation, kontor hemma, ett på distans och sen ett i portföljen. Jag har löst det med en enkel mapp som jag lägger alla papper i, en "inkorg". Den har jag alltid med mig. Jag har även en scanner i vart och ett av kontoren (snansnap).
Flödet är så här:
1. Papper/kvitton/post etc samlas först i inkorgen (har som sagt en med mig, men ytterligare en på vardera kontor)
2. Scannar allt till Devonthink
3. Kategoriserar och åtgärdar i Devonthink
4. Allt scannat pärmas på hemmakontoret där jag har mitt arkiv. Inkorgarna töms med jämna mellanrum.

Beroende på hur du och sambon sköter papperen (hon kanske arkiverar dem åt dig) skulle jag antingen scanna och sedan ge henne originalen alternativt arkivera själv och skicka henne pdf på det du scannat (scansnap fixar det bra). Jag har några typer av papper som alltid går en utpekad väg, för dem har jag gjort lite Automatorjobb som jag drar de scannade dokumenten till, sen skickas de automatiskt så att jag inte behöver göra något mer.

Förr i tiden bar jag runt en hel del papper, ofta fram och tillbaka med en väska som blev tyngre och tyngre. Nu för tiden bär jag dem bara en gång, det enda som blir tyngre är Devonthinkdatabasen.

1
Bevaka tråden