Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbläsare med samma kvalitet som i en dator?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har laddat hem olika webbläsare till min ifån men ingen av dem lyckas se vissa saker rätt. T.ex har jag en blog via blogspot som är hypermodernt designad men i mobilen kommer den gamla simpla versionen upp. Lagom kul...... Finns det nån webbläsare som löser detta för det är ju supertråkigt. Som att gå tillbaka till innan t9 fanns typ.

Ursprungligen av domestic_brain:

...en blog via blogspot som är hypermodernt designad men i mobilen kommer den gamla simpla versionen upp...

Är du säker på att det är samma sida du kommer till i telefonen? Det är kanske en speciell mobil-version du kommer till, och den måste du kanske designa separat.

Klart jag är säker. Det är ju en mobilversion jag kommer till för att webbläsaren inte klarar flytande vyer i blogspot. Det betyder att jag i mobilen tvingas se den gamla tråkiga sidan. Finns det nån webbläsare eller tillägg som gör att min tfn klarar att se flytande vyer mm. Jag använder i dagsläget webbläsaren atomic eller vad den heter.

Ursprungligen av domestic_brain:

Klart jag är säker. Det är ju en mobilversion jag kommer till för att webbläsaren inte klarar flytande vyer i blogspot. Det betyder att jag i mobilen tvingas se den gamla tråkiga sidan.

Skön stil du har. Får sån lust hjälpa till. Sätter mig i hörnet tills det går över.

Ursprungligen av domestic_brain:

Klart jag är säker. Det är ju en mobilversion jag kommer till för att webbläsaren inte klarar flytande vyer i blogspot.

Är du säker på att det beror på att webbläsaren inte klarar det eller för att Blogspot bestämt att mobila enheter ska få mobilversion?

Om vad du egentligen vill göra är att sända en annan User Agent så att sajten tror att du sitter på en vanlig dator så kan du använda Grazing som har den funktionen.

Apple kräver att webbläsare ska använda webkit. Därför blir det samma resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 17:17
Ursprungligen av Macaddict:

Apple kräver att webbläsare ska använda webkit. Därför blir det samma resultat.

Är det verkligen så? Opera finns och den bygger inte på webkit.

Ursprungligen av acke:

Är det verkligen så? Opera finns och den bygger inte på webkit.

Opera visar inte html. De renderar sidor på sina servrar och skickar någon slags binär representation till telefonen.

Om siten har en css för mobila enheter kommer telefonen läsa in den automatiskt. Problemet är väl snarare att sitens mobil-css är "tråkig" än att telefonen/webläsaren gör fel. Klaga till blogspot att de ska uppdatera sin mobil-css

Värt att kolla upp

Ursprungligen av Adrian B:
Ursprungligen av domestic_brain:

Klart jag är säker. Det är ju en mobilversion jag kommer till för att webbläsaren inte klarar flytande vyer i blogspot.

Är du säker på att det beror på att webbläsaren inte klarar det eller för att Blogspot bestämt att mobila enheter ska få mobilversion?

Om vad du egentligen vill göra är att sända en annan User Agent så att sajten tror att du sitter på en vanlig dator så kan du använda Grazing som har den funktionen.

Köpte och testade. Inte alls vört det. Enl mig påminner det delvis om safari och min blogg visades INTE som i datorn. I datorn är den snygga fula sidan jag gjort med elegant utförande. I mobilen visas en kompakt version av den gamla designen dvs den jag hade innan den gula. Jag ser alltså en hyfsat ful rosamönstrad klumpig blog.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 23:00

Och du ställde in UserAgent?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-20 15:59

Grymt irriterande när Safari (eller är det sajten kanske?) tvingar in en på en mobilanpassad sida och sen finns det inget "klassisk"-länk att klicka på. Jag borde ju själv få välja hur jag vill entra sidan. Är det flash t.ex så fungerar det inte, jag vet men det finns kanske andra delar av sidan jag vill komma åt. Ibland hänvisar de även till en officiell app men inte den heller har den funktion jag vill åt.

Ursprungligen av CEk:

Grymt irriterande när Safari (eller är det sajten kanske?) tvingar in en på en mobilanpassad sida och sen finns det inget "klassisk"-länk att klicka på. Jag borde ju själv få välja hur jag vill entra sidan. Är det flash t.ex så fungerar det inte, jag vet men det finns kanske andra delar av sidan jag vill komma åt. Ibland hänvisar de även till en officiell app men inte den heller har den funktion jag vill åt.

Det är siten som skickar dig vidare, inte Safari. Samma för OP, som måste fixa sin trasiga site istället för att skylla på webbläsare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-21 15:20

Det var märkligt för jag testade nyss min Android (HTC Sensation XL) och den visar sidan precis som på datorn så något med iOS/Safari är det onekligen som "spärrar" vissa sidor.

Ursprungligen av _Henrik_:

Det är siten som skickar dig vidare, inte Safari. Samma för OP, som måste fixa sin trasiga site istället för att skylla på webbläsare.

Ursprungligen av CEk:

Det var märkligt för jag testade nyss min Android (HTC Sensation XL) och den visar sidan precis som på datorn så något med iOS/Safari är det onekligen som "spärrar" vissa sidor.

Nej det är det inte. Det sker på webbsidan, mha så kallad user-agent sniffing. Att sidan du provade på inte känner igen androidbrowsern som en mobilläsare ändrar inte på det faktumet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-22 23:31

Hur du än vrider på det så är i alla fall Android-browsern bättre då den uppenbarligen "går förbi" problemet En brist i iOS/Safari anser JAG.

Ursprungligen av _Henrik_:

Nej det är det inte. Det sker på webbsidan, mha så kallad user-agent sniffing. Att sidan du provade på inte känner igen androidbrowsern som en mobilläsare ändrar inte på det faktumet.

Ursprungligen av CEk:

Hur du än vrider på det så är i alla fall Android-browsern bättre då den uppenbarligen "går förbi" problemet En brist i iOS/Safari anser JAG.

Nu har jag förklarat 2 gånger att webbläsaren inte har något som helst med saken att göra, utan det beror helt på hur webbsidan är uppbyggd. Jag tror det får räcka så...

Ursprungligen av kenjon:

Och du ställde in UserAgent?

Tror jag gjorde det men fick ingen förändring trots att jag addade direktadressen. Tyckte f.ö att du var taskig i "sitta i hörnet kommentaren". Du kanske tar för givet att alla uttrycker sig enligt majoritetskod, men jag har Asperger och gör så gott jag kan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-22 21:42
Ursprungligen av domestic_brain:

Tror jag gjorde det men fick ingen förändring trots att jag addade direktadressen. Tyckte f.ö att du var taskig i "sitta i hörnet kommentaren". Du kanske tar för givet att alla uttrycker sig enligt majoritetskod, men jag har Asperger och gör så gott jag kan.

Hörnet kom inte från mej, men det är svårt att se när någon skämtar eller är allvarlig på Nätet.....

Som _Henrik_ så korrekt skrivit flera ggr redan så är det upp till den som knåpat ihop hemsidan som bestämmer vad som ska visas i vilka webbläsare (user agent).

User agent - Wikipedia, the free encyclopedia

1
Bevaka tråden