Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på att byta till Mac, men vilken?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sakta men säkert har Apples prylar letat sig in i hemmet. Det började med en iPod, sedan iPod Touch och efter det blev det en iPad samt Apple TV. Och länge har jag funderat över att byta över till en Mac, men priset har hela tiden hindrat mig.

Idag har jag en bärbar dator (Windows 7) som används i skolan, och är överlag nöjd med denna. Sedan har jag en stationär hemma som jag sitter mest med, som jag dock börjat tröttna på då den varvar upp bara jag ska arbeta med en bilder som är lite större än HD-upplösning.

Denna har dessa specifikationer:

Windows 7
Intel i7 920 2.67GHz (4 kärnor)
4GB RAM
GeForce GT 230 1GB
23-tum Full HD Skärm

Det jag använder datorn till är surfa (väldigt mycket), läsa, skriva, programmera samt att jag använder Photoshop och Illustrator otroligt mycket (jag får panik om jag inte kan vara kreativ på något sätt). Det förekommer också lite videoredigering, och lär bli mer i framtiden. Jag spelar ALDRIG på datorn, det har jag PS3 till.

Jag är alltså ute efter en ersättare till min stationära, och har därför uteslutet MacBooks, av den anledningen att de känns onödigt att köpa en sådan när jag ändå förmodligen bara kommer ha den som stationär. Och då faller det på iMacs, men då begränsas jag till den skärmstorlek som finns, dvs. antingen 21 eller 27... och 27-tum blir otroligt dyrt med i7. Och en Mac Pro kommer jag aldrig att ha råd med, så den finns inte på världskartan.

Då kommer vi till Mac Mini, dock finns den bara i dual-coreutförande, och serverversionen använder bara den integrerade grafiken.

Jag har inga erfarenheter av hur Mac-datorer presterar, så mitt tänk är kanske helt fel... så därför frågar jag er: vad säger ni? Vad ska jag göra? Eller ska jag sitta kvar med min stationära Windows-dator ett tag till?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-25 15:14

Rakt av så skulle jag faktiskt rekommendera dig att först pröva med att uppgradera minnet i din Windows-maskin till 8GB...eller mer om det går...

Senast redigerat 2012-02-26 10:04
  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-25 15:31

En begagnad Mac Pro?

En Imac 21", om skärmen känns liten kan du ju koppla på en extern och köra två?

Se över hur det funkar med mjukvarulicenserna för de program du använder, om det öht går att byta OS. Kan bli en kostnad där också.

Det kan ju vara en idé att kolla på en lite äldre begagnad iMac också. Jag köpte min 27" iMac när den först kom i 27" (late 2009, köpte i7 2.8Ghz-versionen), och använder den dagligen för spel, surf, programmering, video mm, och även saker som photoshop / illustrator / flash och liknande. Den klarar det utan några som helst problem. Att köpa en begagnad sådan sparar du in säkert 10 000:- på, och får ändå en väldigt trevlig burk som klarar allt du behöver. Men det är klart, det är ju alltid kul att ha det senaste ;). Om du vill ha en ny maskin skulle jag rekommendera en Mini + separat extern skärm, det är bästa alternativet om man vill komma billigt undan. Jag tror inte prestandan på den är något att oroa sig för, om du bara jobbar / surfar på den klarar nästan vilken mac som helst det utan problem, det är nog bara om du ska spela krävande 3d-spel som den kanske inte hinner med så bra.

Dessutom kan jag ju passa på att nämna att alla Apples produkter nog kommer att uppgraderas till nya versioner med Ivy Bridge-processorn nu under våren (vilket innebär snabbare dator, förmodligen native USB 3.0-stöd, mindre strömförbrukning, snabbare grafik mm). SJälv kommer jag att avvakta köp av ny dator tills nya versionen kommer, det är alltid lite surt att köpa något och sedan kommer en "new and improved" veckan efter

  • Medlem
  • 2012-02-25 16:49

Jag håller med dom som tipsar om minin:) Tror det är en bra Mac att börja med. Å skulle du mot förmodan inte trivas med Mac eller senare vilja byta upp dig till en kraftigare imac så är andrahandsvärdet ruggit bra. Skulle dock vänta till nästa uppgradering för att få så mycket "Bang For the Buck" som möjligt!

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-26 21:09

Ja, har man redan befintlig utrustning så är väl mini ett bra val. Även om iMac är betydligt läckrare. Tycker själv att det är förbannat synd att Apple valde att överge 24" iMac och då bara har så stort glapp som 21" samt 27" på iMac,

Om anledningen till bytet är att din stationära dator varvar upp med bilder under HD-upplösning (ungefär 2 megapixel mao) så hade jag först kollat över vad som är galet där, för det är uppenbart något som inte står rätt till med den maskinen. (förutsatt att det inte är extremt tunga lagerkompositioner eller liknande) Om inte annat så för att få ut maximalt andrahandsvärde om du säljer den för att finansiera Mac-köpet.

Tack för era supersnabba svar och ett visat engagemang! Alltid bra och roligt att få höra åsikter från personer som faktiskt använder datorer från Apple, innan man väljer själv. Många bra tips, det tackar jag otroligt mycket för!

Bara för att klarlägga så kommer jag definitivt se över min stationära, blir hårddiskbyte och RAM-uppgradering samt ominstallation, naturligtvis. Men huvudanledningen av att jag vill byta har inte bara med att jag upplever att den varvar upp, utan snarare att jag är så otroligt trött på Windows, då det är ett operativsystem som inte riktigt känns "duktigt" på något alls egentligen. Det fungerar, absolut, men har allt för mycket egenheter.
Ett exempel är att Windows 7 flöt på helt okej, men efter en massiv uppdatering (som jag inte kunde hindra, utan installerades automatiskt) så började den bete sig märkligt och segade sig på helt vanliga saker, det dröjde tills en ny uppdatering och sedan fungerade det bättre.
Nu senast fick jag en uppdatering som högerställde hela menydialogrutan för hela Windows, fick köra ett registerhack för att återställa det. Detta är två av de saker som jag är trött på - det ska medges att jag inte tror att OSX är felfritt, men vad jag hört och sett är det mindre problem med sådana här saker.

1
Bevaka tråden