Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalt ljud från iPhone?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får man på enklaste sätt ut optiskt digitalt ljud från en iPhone? Telefonen ska även ha laddning.

Det billigaste jag har hittat nu är en Apple Digital AV Adapter för 395 plus en Lindy HDMI AUDIO EXTRACTOR för drygt 1100 kr.

Jag har tänkt att använda detta för att koppla ihop telefonen med min bilstereo. Ljudprocessorn i bilen kan ta emot digitalt ljud via optisk signal eller analog signal. Processorn har en egen DA-omvandlare efter signalprocessorn.

Är inte helt insatt i det hela men vad är det för ingångar du har i bilstereon utöver den optiska..? Typ dessa?

WEBHALLEN.com - Apple Komponent AV-kabel

Apple Composite AV-kabel - Apple Store (Sverige)

Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu (borde egentligen sova >_<)

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-02-27 01:01
Ursprungligen av Per Fogelberg:

Hur får man på enklaste sätt ut optiskt digitalt ljud från en iPhone? Telefonen ska även ha laddning.

Det billigaste jag har hittat nu är en Apple Digital AV Adapter för 395 plus en Lindy HDMI AUDIO EXTRACTOR för drygt 1100 kr.

Jag har tänkt att använda detta för att koppla ihop telefonen med min bilstereo. Ljudprocessorn i bilen kan ta emot digitalt ljud via optisk signal eller analog signal. Processorn har en egen DA-omvandlare efter signalprocessorn.

SoundMan Car Audio på andra sidan pölen har en del utrustning för att få ut digitalt ljud ur en iPad. Samma utrustning fungerar med största sannolikhet med en iPhone. Grabbarna på SoundMan var för övrigt de första i världen att bygga in en iPad i en bil. De gör grymma ljudbyggen med en iPad som hjärta.

Jag vill undvika att använda telefonens DAC för att göra signalen analog för att i sedan i processorn direkt göra signalen digital igen. Det känns som två onödiga steg.

SoundMan verkar inte ha några heldigitala lösningar.

Jag är inte så insatt i airplay men som jag har förstått det så är det skaplig kvalitet på ljudströmen och vill man köra optiskt så går det bra från ex. airport express. Att dessutom kunna köra trådlöst mellan telefon/ipad och stereon i bilen känns som en riktigt bra grej. Att strömförsörja airporten är förstås ett problem men kollar man ex. på dealextreme.com så finns det ganska så kompakta 12->230v omvandlare, alternativt så kan man förstås bygga om airporten för DC om man känner att man klarar av det.

Tappar man inte kontakten med internet om man kopplar upp sig mot en Airport Express i bilen? Inget internet = ingen Spotify.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 12:42

Nej, inte om du bara väljer att sända ljudet till den? (dubbelklick home knappen osv)

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Tappar man inte kontakten med internet om man kopplar upp sig mot en Airport Express i bilen? Inget internet = ingen Spotify.

Ursprungligen av bERNA.:

Nej, inte om du bara väljer att sända ljudet till den? (dubbelklick home knappen osv)

Hur ska du kunna skicka ljud till den om du inte sitter i samma nätverk som den?

Ursprungligen av suddgummi:

Hur ska du kunna skicka ljud till den om du inte sitter i samma nätverk som den?

OK, tänkte inte på att det inte går att prioritera 3G över wifi i iOS så då är spotify uteslutet. Men om man nöjer sig med musiken som man har i enheten då borde vell airport expressen kunna skapa ett nätverk vilket man kan köra airplay i?

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Tappar man inte kontakten med internet om man kopplar upp sig mot en Airport Express i bilen? Inget internet = ingen Spotify.

Vi har testat ganska mycket med just Airport Express för att kunna använda den i bilen.

Trixet för att inte tappa sin internetanslutning när man ansluter till en AE utan bredbandsuppkoppling är att tänka bakvänt..

1. Starta internetdelning via WiFi på din telefon.
2. Starta Airport appen i telefonen och anslut din AE mot ditt utdelade nätverk.

Nu kan du använda Spotify och Airplay för att trådlöst överföra ljudet till din processor.

Du kan ha din AE igång i bilen och så fort du startat din internetdelning i närheten av bilen kommer din AE att ansluta och du kan snabbt och enkelt streama musik i bilen.
Trådlöst och med högsta kvalitet

Det jag hoppas på nu är att Apple släpper lite på standarden för Airplay så att den inte kräver ett nätverk utan kan ansluta direkt till en Airplaymottagare.
Då kommer det vara betydligt enklare för bilstereobranschen att anamma denna teknik och bygga in det i huvudenheterna eller som en adapter till alla de processorer som finns idag.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-02-28 11:59

Stämmer bra det..

Men bluetooth då, vilken bithastighet klarar den standarden?

Ursprungligen av kim_sv:

Stämmer bra det..

Men bluetooth då, vilken bithastighet klarar den standarden?

Teoretiskt ~720 kbps, men ljud över BT är en sörja. Kalla det för standard är väl att ta i, men det finns någon sorts minsta gemensam nämnare som är subband codec (SBC) med bithastigheter någonstans kring 200-300 kbps.

Ryktas ju för övrigt om att AirPlay kommer att utökas och få stöd för ngn sorts ad hoc-nätverk mellan iPryl och uppspelningsenhet, precis som Roger efterfrågar. Då skulle man alltså slippa skapa ett separat nätverk för att åstadkomma sånt här.

1
Bevaka tråden