Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iPhone-modell - vilket namn eller nummer får den?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-12 13:30
Ursprungligen av Knutsson:

Jag tror stenhårt på iPhone 4G ! Den efterföljs ju så klart av 4GS

Nu kanske du bara skojar förstås, men att 4S skulle följas av 4G och sen 4GS är ju helt ologiskt. Det blir lika förvirrande namnföljd som Android-lurar.

Ursprungligen av Vassius:

Nu kanske du bara skojar förstås, men att 4S skulle följas av 4G och sen 4GS är ju helt ologiskt. Det blir lika förvirrande namnföljd som Android-lurar.

Tycker inte det är HELT ologiskt, men kanske en aning förvirrande ja. Om nästa iPhone har 4G så skulle den ju kunna heta iPhone 4G, följt av iPhone 4GS, precis som iPhone 3G och 3GS. Men tror att det är för likt iPhone 4, ja. Dessutom verkar ju Apple vilja dra växlar på att iPhone 4S' datahastighet i princip är i paritet med 4G, så...

Som någon skrev tidigare i tråden
iPhone => första generationen
iPhone 3G => andra generationen (med stöd för 3G-nät, därav namnet)
iPhone 3GS => tredje generationen (namnet kommer från S=Speed, tror jag)
iPhone 4 => fjärde generationen (namnet kommer från att det är den 4:e iPhonemodellen)
iPhone 4S => femte generationen (namnet är en uppdatering av 4->4S, som 3G->3GS)
----
Nästa iPhone (sjätte generationen) kanske heter 4G (då den får stöd för 4G-nätet, precis som andra generationens iPhone hette 3G)
och efterföljaren blir då iPhone 4GS (stöd för 4Gnätet =4G, och snabbare hårdvara = S, 4GS)

Vad är inte logiskt med detta resonemang?

--

De kan ju inte kalla nästa för iPhone 5, för det är ju den sjätte generationen. Alltså borde det i så fall vara iPhone 6, men var tog då iPhone 5 vägen? (jo den hette 4S...)
Eller så återlanserar de iPhone 4, då det är den fjärde designändringen för iPhone (om de ändrar design).
3G och 3GS var ju samma design. 4 och 4S är ju också samma design, så en ny design blir den fjärde designen av en iPhone.

--

Sammanfattningsvis: Ingen utom Apple kan veta vad nästa iPhone kommer heta... (oj det rimmade visst:))

---

EDIT: Capeman hann före.
PS: Ja Apple hävdar att datahastigheten är i klass med 4G, men det är inte "äkta" 4G.

Det hade varit underbart med en iPhone med LTE hastighet men nu är det så att i verkligheten så ÄTER LTE Batteri och därför kan vi den närmaste tiden glömma LTE även fast man kan önska och drömma ...

Anledningen att Apple inte släppte en 3G telefon utan en 2G telefon först var för att den tidens chip drog aldeles för mycket ström .. tekniken går sedan framåt och till slut så kommer det ... men mig veterligen så är alla LTE chip på marknaden inte bara höga i strömförbrukningen utan dom är EXTREMT höga i strömförbrukningen .. vilket gör att det kommer dröja innan vi ser LTE i iPhone ...

därmed .. nästa iPhone blir iPhone 5

Ursprungligen av gotfredsen:

...
därmed .. nästa iPhone blir iPhone 5

Hur resonerar du då? 4S är ju den 5:e iphonen som presenteras. Nästa telefon är ju den 6:e iPhonen, men får namnet iPhone 5 ??

nu slog det mig ...

helt klart iPhone 5

eftersom den äntligen kommer ha 802.11n 5 Ghz trådlöst Wi-Fi

5 står för 5 Ghz ...

yes!

Jag gissar på iPhone 5. Detta av det enkla skälet att jag betraktar 4/4S som den "fjärde huvudmodellen" där 4S är en vidareutveckling. När nästa modell kommer blir det då den "femte huvudmodellen" och byter Apple samtidigt formfaktor och ger ut en mer iPad-liknande sak med aluminiumbaksida och större skärm o.s.v blir detta den femte varianten. Då betraktar jag iPhone som nr 1, iPhone 3G som nummer två, iPhone 3G S som den tredje och så 4/4S som den fjärde samt modifierad version av den fjärde.

Att den nya modellen heter 4S tycker jag signalerar rätt tydligt att den betraktas som en vidareutvecklad 4 och inte en "helt ny modell". Nästa modell lär knappast heta 4G eller 4G S då det snarare skulle indikera ytterligare en vidareutveckling av den ursprungliga 4an. iPhone 6 tror jag inte heller på riktigt men helt omöjligt är det å andra sidan inte om man betänker att iOS 6 är nästa version av operativsystemet.

Jag lutar antingen åt iPhone 5 eller iPhone 6, gör Apple en större uppdatering av iOS kan sexan bli ett bra val då det skulle markera nyheten tydligare, "iPhone 6 with the new iOS 6".

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

..iPhone 3G som nummer två, iPhone 3GS som den tredje och så 4/4S som den fjärde...

Du betraktar 3G och 3GS som två separata huvudmodeller, men du ser 4 och 4S som samma huvudmodell.

Den logiken förstår inte jag.

Motivera gärna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-31 12:54

iOS 6.0 kommer inte vara aktuellt inför nästa iPhone-modell, det kan jag sätta mycket pengar på. Kanske inför nästa modell, möjligtvis, men inte om ca ett år.

Anledningen till att jag ser iPhone 4/4S som en "huvudmodell" beror på att Apple lät siffran 4 stå för den "fjärde" huvudmodellen. Då designen inte ändrades hos 4S betraktar jag den som en variant av iPhone 4. När det kommer en ny modell med ny design lär Apple markera nyheten genom att det får bli en iPhone 5. En iPhone 4G hade knappast varit lyckat, detta då det kan signalera att det rör sig om en vidareutvecklad 4a och inte en helt ny modell.

Att 3G och 3G S betraktas som separata huvudmodeller är mer för att följa Apples beslut att se iPhone 4 som den fjärde huvudmodellen.

Egentligen borde 3G och 3G S ses som den andra huvudmodellen, 3G S som en vidareutveckling av denna. 4an blir då den tredje huvudmodellen men då blir användningen av just 4 lite trasslig.

Jämför vi med iPad gissar jag att om iPad 2 behållit samma design som den första modellen hade den troligen hetat iPad S eller något liknande.

3G S och 4S betraktar jag som uppdaterade modeller, inte helt nya produkter. Det verkar som att Apple byter siffra i samband med större ändringar av utseendet m.m.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Att 3G och 3G S betraktas som separata huvudmodeller är mer för att följa Apples beslut att se iPhone 4 som den fjärde huvudmodellen.

Ditt argument är alltså:
För att nästa modell ska kunna kallas för 5, så måste 3G och 3GS ses som två olika modeller, och 4 och 4S måste ses som en modell.
Och hur ologiskt och inkonsekvent detta än är, så måste det bara vara så.

Det är inte så bra argument, tycker jag.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

3G S och 4S betraktar jag som uppdaterade modeller, inte helt nya produkter.

Och nu, bara ett par meningar senare i din argumentation, så är 3GS helt plötsligt bara en uppdaterad modell, inte en egen modell. Du säger ju emot dig själv. Bestäm dig!

Så här ser jag det:

Generationerna, alternativ 1:
1. iPhone
2. iPhone 3G och 3GS
3. iPhone 4 och 4S
4. nästa generation (som då blir den fjärde)

Generationerna, alternativ 2:
1. iPhone
2. iPhone 3G
3. iPhone 3GS
4. iPhone 4
5. iPhone 4S
6. nästa generation (som då blir den sjätte)

Att försöka hitta en mall som bevisar att nästa generation (eller huvudmodell, som du kallar det) är den femte - det finns inte.

Men nästa generation kan ändå kallas 5. Det är mycket möjligt. Men i så fall är det inte baserat på ett krystat generationsresonemang.

Jag bryr mig egentligen inte ett dugg om vad nästa generation ska heta. Men jag tycker att det är dumt att hitta på ett konstgjort generationsresonemang för att försöka "bevisa" vad nästa namn ska bli.

Generationerna, alternativ 2 är naturligtvis det korrekta.

Däremot har mitt intryck alltid varit att Apple döpte iPhone 4 till just det för att markera att modellen tillhör en ny "generation" jämfört med företrädaren.

Därför kan man gissa att nästa modell blir en iPhone 5 för att markera att det är något annat än 4an.

Det verkar som att Apple inlett en procedur som innebär att varje "huvudversion" av iPhone har ett specifikt nummer, detta lever sedan kvar hos ytterligare en modell, därefter byts numret ut och ny design introduceras.

I det scenariot blir iPhone 3G och 3G S detsamma som "iPhone 3" och med tanke på de två 4 och 4S blir det 5 och ev 5S innan de tar nästa kliv.

iPhone blir "iPhone"?:

It’s obvious now? The next iPhone is called…

Jag hoppas och tror det stämmer.

såklart blir det så .. iPhone 5 blir "the new iPhone" ...

det var ju faktiskt bara iPhone och iPad som spunnit iväg med dessa siffror ... det kommer bli som med iPod Touch ... att man pratar generationer istället ... som dom gör i den nya iPad filmen ... där dom säger ... "the third generation iPad" ... så detsamma blir det ju med iPhone ... "the fifth generation" .. .osv

Bevaka tråden