Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 5.1 – Har du uppdaterat?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-08 13:50

Jag testade med att dela min uppkoppling till internet från min dator så min telefon kunde ansluta sig via wifi och då verkade det funka. Jag är rätt ny och undrar är det rekomderat att köra slut på batteriet när man har nyss installerat nytt iOS eller har återställt telefonen? Eller är det bara att använda telefonen så mycket som man vill och sedan när man ska lägga sig att man laddar telefonen även om den har typ 50-80% kvar?

Nu har jag fått kontakt med Apples uppdateringsserver!

Ställde in nya DNS-adresser till OpenDNS.
Vips så fungerade uppkopplingen och uppdateringen.

Prova det här om du har problem med uppdatering till iOS 5.1
Mata in dessa två adresser; 208.67.222.222 respektive 208.67.220.220. i DNS-fältet – systeminställningar – nätverk

Ursprungligen av Jock Scott:

Nu har jag fått kontakt med Apples uppdateringsserver!

Ställde in nya DNS-adresser till OpenDNS.
Vips så fungerade uppkopplingen och uppdateringen.

Prova det här om du har problem med uppdatering till iOS 5.1
Mata in dessa två adresser; 208.67.222.222 respektive 208.67.220.220. i DNS-fältet – systeminställningar – nätverk

TACK!!!!!! Det fungerar!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 18:49
Ursprungligen av br-Augustinus:

TACK!!!!!! Det fungerar!

Samma här. Det har jag inte behövt ändra på tidigare, nu funkade det på direkten.
Tack för det.

Senast redigerat 2012-03-08 23:00

Har du provat det här?

Ursprungligen av Jock Scott:

Ställde in nya DNS-adresser till OpenDNS.
Vips så fungerade uppkopplingen och uppdateringen.

Prova det här om du har problem med uppdatering till iOS 5.1
Mata in dessa två adresser; 208.67.222.222 respektive 208.67.220.220. i DNS-fältet – systeminställningar – nätverk

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-03-10 10:36
Ursprungligen av Jock Scott:

Har du provat det här?

Tack för det snabba svaret! Fungerade kanon.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-03-08 16:26

Äntligen, båda mina iPhones och min iPad är uppdaterade...nu är det bara frugans iPhone och iPad kvar...:)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-03-08 18:31

Uppdaterade precis OTA, tog väl typ 10 minuter. iMessage funkar som det ska, och jag inbillar mig att telefonen (4) är liiiite rappare... Men det är kanske bara ren inbillning

Lite nya ring- och meddelandesignaler

Ursprungligen av Jock Scott:

Lite nya ring- och meddelandesignaler

Är det en iPhone 4S-only-feature eller? Hittar då inga nya på min iPhone 4 med iOS 5.1

TACK Jock Scott! det fungerade med att ändra DNS.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-03-09 09:23
Ursprungligen av Fransch:

TACK Jock Scott! det fungerade med att ändra DNS.

Det var vad som behövdes här också. Tack! Men - är det ok att behålla dessa nya DNS inställningar eller är det bäst att återgå

Ursprungligen av swedlad:

Det var vad som behövdes här också. Tack! Men - är det ok att behålla dessa nya DNS inställningar eller är det bäst att återgå

Du kan kolla med din internetleverantör om vilka DNSer som är aktuella i ditt område. Du kan låta OpenDNS-adresserna ligga kvar i listan och lägga dem nederst i prioritetsordningen.

Om du endast har OpenDNS-adresserna kan hända att vissa tjänster försvinner beroende på internetleverantör.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-08 20:32

Gick supersnabbt i morse på min 4s, har hållit på hela kvällen för att uppdatera min mors 4:a. Amerikanerna har visst vaknat, men nu verkar jag komma igenom.

Innan uppdateringen hade jag problem med ljudkvaliteten på telefonsamtalen hos den andra parten. Ibland inget ljud alls.

Nu verkar det vara löst med 5.1 efter dagens tester

(iPhone 4S)

Tog en kvart, smidigt och snabbt, har bara upptäckt nya åtkomsten till kameran än.
Jag får läsa på lite till...

Ursprungligen av jockeapa:

Tog en kvart, smidigt och snabbt, har bara upptäckt nya åtkomsten till kameran än.
Jag får läsa på lite till...

Samma här, knappt en kvart. Upplever dessutom att phonen(4g) blev kvickare

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-09 14:39

Min 4S uppdaterades igår kväll. Känns som att den suger lite mer batteri, men det kan vara inbillning. Får se om det rättar till sig under helgen.
Skönt att kunna radera bilder bilder i Bildströmen.
iMessage hade stängts av efter uppdateringen, lite irriterande.

Nu är det bara att ta tag i frugans 4:a. Får nog bli imorgon förmiddag.

Två frågor till proffsen på den här sidan

Jag är en av alla som har ett Thomson-modem via Telia och därmed fått ändra DNS-inställningarna så att jag ska kunna uppdatera till IOS 5.1 vilket fungerade bra. Men nu funkar ju (som för flera andra här) inte Imessage längre.. och detta vill vi ju få ordning på.. Det funkar i samarbete med vissa telefoner men med andra inte så det är helt ologiskt..

Någon som vet vad jag ska knappa in för DNS-inställningar när jag vill gå tillbaka så som det var? Eller vad man kan göra för att få Imessage att funka lika bra som innan?

Tacksam för svar

Ursprungligen av LasseSarah:

Två frågor till proffsen på den här sidan

Jag har matat in OpenDNS-adresserna även i min iPhone. Det borde fungera oberoende av geografisk position och teleleverantör.
För mig fungerar det. (Telia Flex)

På din iPhone välj Inställningar–WiFi–(klicka på blå ploppen till höger i aktuellt nätverk) för att komma åt DNS-inställningar. Det går att mata in flera adresser.
Jag har endast de två OpenDNS 208.67.222.222 och 208.67.220.220

Ursprungligen av LasseSarah:

Två frågor till proffsen på den här sidan

Jag är en av alla som har ett Thomson-modem via Telia och därmed fått ändra DNS-inställningarna så att jag ska kunna uppdatera till IOS 5.1 vilket fungerade bra.

Har Telias bredband & tv & IP-telefoni. Trodde att jag behövde gå in i Thomson routern men chansade på att i "Systeminställningar / Nätverk" bara skriva "208.67.222.222" samt klicka på "Utför" och vipps så började nedladdningen.

Kan nämna att det nu går att sträcka batteritiden rejält för den som behöver.
iOS 5.0.1 gav som bäst 2% batteriförbrukning i timmen oavsett med eller utan 3G datatrafik, WiFi eller Bluetooth.

Nu går det ett dygn på 9% med mycket måttlig användning.
Det håller i alla fall för några dagars friluftsliv

Ursprungligen av Jock Scott:

Kan nämna att det nu går att sträcka batteritiden rejält för den som behöver.
iOS 5.0.1 gav som bäst 2% batteriförbrukning i timmen oavsett med eller utan 3G datatrafik, WiFi eller Bluetooth.

Nu går det ett dygn på 9% med mycket måttlig användning.
Det håller i alla fall för några dagars friluftsliv

[ATTACH="CONFIG"]32353[/ATTACH]

Jag har aldrig varit i närheten av att bara kört telefonen 1 timme på ett dygn;)

Ja.. märkte ingen skillnad..

Är det nån mer som tycker att den inte håller/hittar 3G-täckning lika bra som tidigare?
Kör Telia och det fanns ju även en uppdatering av operatörsinställningar som jag dunkade in.

Jo, det har blivit sämre. Uselt - som det var förr i unga iOS4 när iPhon4 släpptes.

Ursprungligen av theplague:

Är det nån mer som tycker att den inte håller/hittar 3G-täckning lika bra som tidigare?
Kör Telia och det fanns ju även en uppdatering av operatörsinställningar som jag dunkade in.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det har blivit sämre. Uselt - som det var förr i unga iOS4 när iPhon4 släpptes.

Sinnessjukt irriterande!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det har blivit sämre. Uselt - som det var förr i unga iOS4 när iPhon4 släpptes.

Se lite info här: http://www.99.se/mobiloperatorer-abonnemang/270397-fraga-telia-55.html#post2059443

Om det stämmer hoppas jag de har en lösning väldigt snart, samt att det faktiskt kan förbättra batteritiden ytterligare.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-14 18:36
Ursprungligen av theplague:

Se lite info här: http://www.99.se/mobiloperatorer-abonnemang/270397-fraga-telia-55.html#post2059443

Om det stämmer hoppas jag de har en lösning väldigt snart, samt att det faktiskt kan förbättra batteritiden ytterligare.

Om det beror på akamai så borde väl alla operatörer vara påverkade?

Ursprungligen av theplague:

Är det nån mer som tycker att den inte håller/hittar 3G-täckning lika bra som tidigare?
Kör Telia och det fanns ju även en uppdatering av operatörsinställningar som jag dunkade in.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det har blivit sämre. Uselt - som det var förr i unga iOS4 när iPhon4 släpptes.

Är det någon mer som upplever detta?
Zimmerman, är det nån förändring på din front?

Bevaka tråden