Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 5.1 – Har du uppdaterat?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av theplague:

Är det nån mer som tycker att den inte håller/hittar 3G-täckning lika bra som tidigare?
Kör Telia och det fanns ju även en uppdatering av operatörsinställningar som jag dunkade in.

Håller med. Under all kritik. Vet inte om det beror på Apple, eller dom nya Operatörsinställningarna (Telia 12.1). Hur som helst, samma visa varje gång. Sen har jag ett annat, jävligt udda problem. Har googlat som en idiot efter hjälp.

När jag skall slå på iMessage, så lägger den mitt mobilnummer som "Tar emot på" vilket den skall. Sen väljer jag lägg till epost, och loggar in med mitt Apple ID. Där börjar problemen. Det "loggas ut" och det står att jag blivit utloggad då mitt Apple-ID eller lösenord ändrats. Det har det inte. Det funkar i Appstore och Facetime. Provade även med att gå till iTunes på datorn och byta lösen (det var dags för det ändå) men det funkar ändå inte. Stör mej på det här som fan. Innan jag uppdaterade till 5.1 så funkade det fint. Epost i iMessage och bra 3G på mobilen.

Det, tillsammans med att jag försöker sluta snusa, gör att livet känns bittert. Någon som kan kolla på sin iPhone 4 med 5.1 om dom upplever samma sak med iMessage? Har provat hard reset (slepp+home untill reboot) inte bara 1, 2 utan 3 gånger.

Dagens tips är väl att se till att ha en laddare på jobbet så att arbetsgivaren får betala laddningen i möjligaste mån. Alternativt hooka upp sig på ett jack i trapphuset om man bor i lägenhet. Eftersom det uppenbarligen inte går att lägga ifrån sig den här värdelösa skräptelefonen, utan man är tvungen att använda den hela tiden, trots att den är så olidligt jävla blixtsnabb, fantastisk, snygg, facebooktwitterkameraspotifyitunesyoutubeskypesvtplay-mästarbra. BATTERINIVÅ LÅG.

Ursprungligen av maxcarlgren:

Dagens tips är väl att se till att ha en laddare på jobbet så att arbetsgivaren får betala laddningen i möjligaste mån. Alternativt hooka upp sig på ett jack i trapphuset om man bor i lägenhet. Eftersom det uppenbarligen inte går att lägga ifrån sig den här värdelösa skräptelefonen, utan man är tvungen att använda den hela tiden, trots att den är så olidligt jävla blixtsnabb, fantastisk, snygg, facebooktwitterkameraspotifyitunesyoutubeskypesvtplay-mästarbra. BATTERINIVÅ LÅG.

Var det ett inlägg specifikt om iOS 5.1?

Ursprungligen av theplague:

Var det ett inlägg specifikt om iOS 5.1?

Nej, det var väl i kategorin Totalt Ospecifikt, såhär i efterhand.

Vpn

Jag hade problem med att uppdatera min o frugans lur. Har Telia som leverantör.
Provade att köra via min andra router som är inställd att köra via strongvpn. Detta fungerade fint

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-03-10 09:48

Hmmm går inte att lägga in 5.1 på min 4S.

Kopplar jag in till datorn så står det, "Kontaktar iPhone-programuppdateringsservern..." sedan händer det ingenting.

Kör jag på telefonen så säger den, "Programuppdatering misslyckades - Ett fel inträffade vi hämtningen av iOS 5.1"

Har provat under 3 dagar och på 2 olika datorer, är det bara jag som har detta problem?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-10 20:25
Ursprungligen av AndyK:

Min 4S uppdaterades igår kväll. Känns som att den suger lite mer batteri, men det kan vara inbillning. Får se om det rättar till sig under helgen.

Nu är det bara att ta tag i frugans 4:a. Får nog bli imorgon förmiddag.

Batteritiden verkar faktiskt ha blivit något bättre.

Frugans 4:a uppgraderades utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-11 06:37

Det går inte att uppdatera, jag får inte kontakt med servern. varken med min Iphone, datorn eller Apple Tv. Min polare har samma prblem som bor lång härifrån.

För er med problem att få kontakt med Apples uppdateringsservrar så kanske svaret finns här:

https://forum.tewss.telia.se/topic/5961-apple-uppdatering/ eller Svrigheter att installera iOS 5.1 - IDG.se

Det är tydligen så att Telias sk "smartmodem" har problem. Jag kör själv VDSL från Telia men har bytt ut deras smartmodem emot egna komponenter och hade inga problem att uppdatera.

Ursprungligen av carpelux:

För er med problem att få kontakt med Apples uppdateringsservrar så kanske svaret finns här:

https://forum.tewss.telia.se/topic/5961-apple-uppdatering/ eller Svrigheter att installera iOS 5.1 - IDG.se

Det är tydligen så att Telias sk "smartmodem" har problem. Jag kör själv VDSL från Telia men har bytt ut deras smartmodem emot egna komponenter och hade inga problem att uppdatera.

Samma här. Sen provade med mitt mobila bredband från Tre. Worked like a charm!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2012-03-11 15:44

Kan man uppdatera från 5.1 Beta till 5.1 utan att återställ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-11 16:19
Ursprungligen av Zlatan:

Kan man uppdatera från 5.1 Beta till 5.1 utan att återställ?

Borde stå om sådant på Apples utvecklarsite - du har väl konto?

Ja, det kan man

Ni som har problem med att uppdatera kan ju testa det här... funkade för mig iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 11:14

Fanns redan i inlägg #126

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 23:03

Uppdaterade både 4S och iIPad 2 idag. Inga problem alls. Men telefonen verkar ha sämre kontakt med nätet. Ser att andra skrivet om det. Hur upplever ni som har haft 5.1 ett tag. Jag funderade på om det är så att mätaren ändrats men inte mottagningen? Men sedan tappade telefonen kontakten med nätet på ett ställe där det aldrig hänt tidigare. Kan ju vara en slum, men..?

Ni som har haft den ett tag. Är det något mer än kameraknappen som imponerar?

Svårt att säga. Trots allt så ser jag det som en buggrättningsrelease och inte så mycket mer. Safari kraschar fortfarande

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2012-03-13 14:04

Uppdaterade själv till iOS 5.1 på min 4 förra veckan, på releasedagen, har jag för mig, och än så länge har det gått bra... Tills idag när jag skulle återställa telefonen då jag upplevde den som seg. Där började iCloud djävlas, men för några timmar sedan fick jag till det. Fan vad jag älskar min telefon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-13 19:12

En kollega uppdaterade sin 4S OTA igår och fick efter omstarten meddelandet "Ogiltigt SIM-kort" (jag tror Goflorp nämnde samma sak). Det löste sig inte efter hård omstart, och när vi testade att sätta hans SIM i min iPhone 4 så hittade den inget SIM. Är det möjligt att köra ihjäl sitt SIM sådär? Han hade ju inte tagit ut eller på annat sätt hanterat SIM-kortet...

/genell

Ursprungligen av genell:

En kollega uppdaterade sin 4S OTA igår och fick efter omstarten meddelandet "Ogiltigt SIM-kort" (jag tror Goflorp nämnde samma sak). Det löste sig inte efter hård omstart, och när vi testade att sätta hans SIM i min iPhone 4 så hittade den inget SIM. Är det möjligt att köra ihjäl sitt SIM sådär? Han hade ju inte tagit ut eller på annat sätt hanterat SIM-kortet...

/genell

Mitt problem försvann efter en omstart iaf. Konstigt.

iPad 2, Uppdaterade till 5.1 och verkar fungera lika obra som 5.0.1, tappade nämligen delvis ljudet på 5.0.1. Skärmklick och spel FX är tvärtyst i högtalaren. Däremot lyssnar jag på Spotify låter det. I hörlurarna fungerar allt korrekt.
Ursäkta trådkapningen men har någon en idé ?

Ursprungligen av Firechild:

iPad 2, Uppdaterade till 5.1 och verkar fungera lika obra som 5.0.1, tappade nämligen delvis ljudet på 5.0.1. Skärmklick och spel FX är tvärtyst i högtalaren. Däremot lyssnar jag på Spotify låter det. I hörlurarna fungerar allt korrekt.
Ursäkta trådkapningen men har någon en idé ?

Alla spel eller bara vissa spel? Vad menar du med skärmklick?

Alla spel.
Skärmklick , alltså man kan ju aktivera så det tickar/klickar när man tex skriver på virtuella tangentbordet.
Det är ju en röd tråd att alla "live" ljud inte hörs men tex när man har vunnit i RISK så spelas det upp en slags låt och fyrverki effekter , den låter men allt ljud inne i spelet hörs ej. Svårt att förklara men ljud som sker direkt och interaktivt låter ej men andra ljud som använder en uppspelningsmotor där timingen inte är i fokus fungerar...

Ursprungligen av Firechild:

Alla spel.
Skärmklick , alltså man kan ju aktivera så det tickar/klickar när man tex skriver på virtuella tangentbordet.
Det är ju en röd tråd att alla "live" ljud inte hörs men tex när man har vunnit i RISK så spelas det upp en slags låt och fyrverki effekter , den låter men allt ljud inne i spelet hörs ej. Svårt att förklara men ljud som sker direkt och interaktivt låter ej men andra ljud som använder en uppspelningsmotor där timingen inte är i fokus fungerar...

Ah, tangentklick! Det första som jag slår av på mina nya device:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-14 16:55

Jag har för mej att jag läst att iPad skulle få Internetdelning med 5.1, men jag kan inte hitta det. Har jag bara drömt?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har för mej att jag läst att iPad skulle få Internetdelning med 5.1, men jag kan inte hitta det. Har jag bara drömt?

På nya iPad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-14 19:20
Ursprungligen av keptang:

På nya iPad.

Det var ju lite snålt, så pass mycket prestanda borde iPad2 ha.

Ursprungligen av zappee:

Om det beror på akamai så borde väl alla operatörer vara påverkade?

Ja men så kan det mycket väl vara. Jag har ju noll koll på hur det funkar, kan ju vara "kalibreringar" i Telias nät.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-15 07:46
Ursprungligen av theplague:

Ja men så kan det mycket väl vara. Jag har ju noll koll på hur det funkar, kan ju vara "kalibreringar" i Telias nät.

Förmodligen, jag har inte märkt något på samma nät (Tele2)

någon som har någon ren fakta på om batteritiden blivit bättre på 5.1?
vet du inte eller läst något om det på wewriteshitwehavenoclueabout.com så undanber jag mig kommentarer

Bevaka tråden