Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från 3GS till 4 eller 4S - hjälp mig att välja

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gokväll vänner!

Sitter just nu med min 3gs som fungerar utmärkt men vill nu uppdatera mig lite. Antingen en 4 då priset sänks eller den nya 4s:en.

Jag kör antingen på 8gb 4 eller 16gb 4s då jag inte är i behov av så mycket minne. 4:an blir ungefär 1100-1200 kr billigare än 4s:en. Dock har 4s en klart mycket bättre kamera & bättre täckning. Siri kommer jag kanske använda första veckan sen dör väl det ut. 4:an ska ha lite bättre batteritider, lite sämre kamera där men billigare då som sagt.

Vad ska man köra på ??
Uppskattar svar !

4s.

Varför köpa något som är sämre och äldre?

Har haft alla iPhones utom 3G, nu 4S.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-10-28 21:58

Tänk så här. När 5an släpps. Vill du tänka - äh jag klarar mig med den jag har - eller - shit vad godis den hade nu måste jag byta igen.

Jag sitter på en 4 som jag planerar att behålla till femman kommer. Hade jag en 4s så ska det jäkligt mycket till för att jag ska byta till femman. Eventuell LTE är inte skäl nog då 4G finns i en halv promille av de områden jag befinner mig i under ett år.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-10-29 09:05

OK? När kommer femman om ett år? Om en månad? Du vet inte ens om det kommer en femma.

Köp 4s tycker jag. Onödigt att köpa det som är en generation gammal när prisskillnaden inte är stå stor.

Ursprungligen av Spooky:

Tänk så här. När 5an släpps. Vill du tänka - äh jag klarar mig med den jag har - eller - shit vad godis den hade nu måste jag byta igen.

Jag sitter på en 4 som jag planerar att behålla till femman kommer. Hade jag en 4s så ska det jäkligt mycket till för att jag ska byta till femman. Eventuell LTE är inte skäl nog då 4G finns i en halv promille av de områden jag befinner mig i under ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-28 22:45

Skulle välja 4S.

Siri funkar inte i Sverige, bara i USA. Du kan få Siri att fungera men bara på vissa delar om du ställer in telefonen att vara på Engelska (USA).

Senast redigerat 2011-10-28 23:00

Far inte med osanningar, då är det bättre att inte skriva nånting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-28 23:01

Vad menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-28 23:16

Jag skrev att vissa delar fungerar i Sverige... Enligt Macworld kan man hjälpa Siri genom att skriva namnen fonetiskt så Siri ska förstå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-28 23:07

Att Siri fungerar i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-29 00:34

Ok, då missuppfattade jag artikeln. Skönt att man fortfarande kan ha telefonen på svenska men Siri på Engelska. Får hoppas Apple släpper Siri på fler språk men det lär väl dröja innan lilla Sverige blir klart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-28 23:27

Nja, du skrev att den inte fungerar i Sverige. Att vissa delar kan funka om man ställer in telefonen på engelska. Det behöver man inte (det räcker att ställa Siri på engelska).
Men då är vi på ungefär samma spår

Om du klarar dig med 8GB och priset spelar roll så kan du ta en 4:a. Du kommer inte att märka så stor skillnad och även om Siri är en kommande revolution så måste den komma på svenska innan det är fullt användbart för oss. Nu blir det mest en häftig demopryl (enligt mig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-29 08:02

Om du har råd (tycker att det är värt ca 1.500:- mer) så köp iPhone 4s eftersom den har en bättre kamera och är snabbare.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-29 09:17

Egentligen har väl alla redan sagt samma sak, men jag håller med. Köp 4s 4:an är 18 månader gammal och det är dumt att lägga så mycket pengar på något så gammalt om man har råd att göra annorlunda.

Jag har aldrig förstått mig på folk som köper nytt och inte köper det senaste. Om man ska köpa gammal teknik för att komma billigare undan kan man väl köpa begagnat? Visst, om du kan få en 4:a ny till halva priset för 4S så okej, men så stor är ju inte skillnaden.

Jag brukar inte vara så snabb att avfärda andras prioriteringar. alla har inte lika gott ekonomiskt ställt som jag har det. 4:an är ingen dålig telefon och räcker mer än väl för så gott som alla.

Köpa nytt innebär garanti och lite mer säkerhet

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag brukar inte vara så snabb att avfärda andras prioriteringar. alla har inte lika gott ekonomiskt ställt som jag har det. 4:an är ingen dålig telefon och räcker mer än väl för så gott som alla.

Köpa nytt innebär garanti och lite mer säkerhet

Jag menar att skillnaden är för liten för att motivera att man ska köpa en 4:a i syfte att spara pengar. Om man inte vill lägga 1500:- mer på den senaste av ekonomiska skäl tycker jag att man har för lite ekonomiskt utrymme för att överhuvudtaget köpa en telefon i den här prisklassen. Om en 4S kostar 6000:- och du kan få en ny 4:a för 2-3' då tycker jag man kan välja en 4:a av ekonomiska skäl. Om skillnaden är 4500:- kontra 6000:- borde man kanske spara ihop de extra 1500:- istället för att vara dumsnål. Om jag hade sådan ekonomi att jag kunde hosta upp 4500:- men inte 6000:- skulle jag inte lägga de 4500:- på en telefon.

Jo, men jag säger bara att alla inte har samma prioriteringar och möjligheter som vi (eller i alla fall jag) har och jag brukar vara försiktig med att tycka att mitt sätt att prioritera är det enda riktiga.

Personligen så tycker jag också att 4:an ligger för nära 4S i pris och jag skulle inte välja den - men å andra sidan så finns det de som ser det på ett annat sätt än mig.

Det stora problemet med 4:an är snarare att den bara säljs i 8GB numera. Det skulle vara problematisk för mig

Men som sagt, jag är lite allergisk mot folk som avfärdar (jag säger inte att du gjort det) andras prioriteringar. Det kan vara någon som har en dröm om en Iphone, vill ha en ny och absolut inte har råd med de där extra pengarna. Och 4:an är ingen dålig telefon bara för att det nu finns en bättre.

Å andra sidan så har jag en vit 32GB 4:a på gång till min fru för 3.500 från en känd säljare som är superpedant och då blir läget lite annorlunda:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-29 19:20

Det du får för prisskillnaden mellan en iPhone 4 eller en iPhone 4s om jag förutsätter att du köper nytt oavsett vilken:
- Storleken är 8GB på 4an och 16GB på 4s. Klarar du dig på bara 8GB?
- Snabbare telefon med 4s än 4. Tänker mest på att det kommer mer krävande program & spel framöver som drar nytta av den snabbare 4s.
- Bättre kamera i 4s. Det är en bra kamera i 4an, men en bättre i 4s. Köper du en 4s kan du räkna med att glömma kompaktkameran hemma forevermore.

Har du inte råd med en 4s så är 4an en superbra telefon hur som helst och ett rejält kliv upp från din 3Gs.

Ursprungligen av josie:

Det du får för prisskillnaden mellan en iPhone 4 eller en iPhone 4s om jag förutsätter att du köper nytt oavsett vilken:
- Storleken är 8GB på 4an och 16GB på 4s. Klarar du dig på bara 8GB?
- Snabbare telefon med 4s än 4. Tänker mest på att det kommer mer krävande program & spel framöver som drar nytta av den snabbare 4s.
- Bättre kamera i 4s. Det är en bra kamera i 4an, men en bättre i 4s. Köper du en 4s kan du räkna med att glömma kompaktkameran hemma forevermore.

Har du inte råd med en 4s så är 4an en superbra telefon hur som helst och ett rejält kliv upp från din 3Gs.

Hur menar du?

För den som inte prioriterar kameran (och då antagligen väljer 4S) är inte iPhone 4 ett särskilt stort kliv upp från 3GS.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Hur menar du?

För den som inte prioriterar kameran (och då antagligen väljer 4S) är inte iPhone 4 ett särskilt stort kliv upp från 3GS.

Bara Retina-skärmen gör klivet gigantiskt imo.
Och designen ett ännu större kliv.

Ursprungligen av keptang:

Bara Retina-skärmen gör klivet gigantiskt imo.
Och designen ett ännu större kliv.

Sant. Retina-skärmen i iPh 4/4S är ju underbar (IPS dessutom).

  • Medlem
  • Vara
  • 2012-03-12 23:49

Riktigt bra tråd, känner mig otroligt träffad som nu sitter med min 3GS som tar sina sista andetag med troligtvis tyvärr hårdvarufel.
Startar om sig själv hela tiden då den har SIM-kort och är uppkopplad till mobila tele-nätet verkar det som, men som iPod utan SIM funkar den..

Frågan är om det är värt att reparera hårdvarufelet om så nu är fallet?
Och hur ni skulle gjort i min situation, köpt en så billig och så fin 4 som möjligt kontra 4S

Tanken är att jag ska ha den tills 5an kommer till att börja med
Tänker mycket på hur andrahandsvärdet vid eventuell försäljning skulle spela roll, 4 kontra 4S i slutet av året

That is the question..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 11:12

Har du provat med ett annat SIMkort?

  • Medlem
  • Vara
  • 2012-03-13 12:43
Ursprungligen av kenjon:

Har du provat med ett annat SIMkort?

Japp, provade med systers SIMkort igår men efter några minuter verkade täckningen krympa ner till 0
och sen strax därefter så dog den och skärmen visar renderingsränder eller vad man ska kalla det och sedan dör den ut i svart..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 16:05

Har du Återställt den utan backup, och det inte hjälper, är det nog kört

  • Medlem
  • Vara
  • 2012-03-13 16:55
Ursprungligen av kenjon:

Har du Återställt den utan backup, och det inte hjälper, är det nog kört

Tänkte testa det nu, har en ny dator, vad ska jag göra för att inte riskera förlora allt när jag nu för första gången kopplar den mot itunes?
(Gjort iCloud säkerhetskopiering om det nu räcker)

Vad innebär "Kört" då? : (

1
Bevaka tråden