Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakterna på iPhone ersattes via iCloud......

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 12:17

Det är så att jag gav min mor min gamla iphone 3GS, och köpte en 4S till mig själv.
Jag hade då återställt 3GSen så att den skulle vara som ny, så att hon kunde anpassa den till sin egna användning. (3GSen har iCloud).

Hon använder dock mitt apple-konto för hon inte ville skapa ett eget med tanken på att hon inte förstår sig på iPhone riktigt än.

Nu till problemet...

Upptäckte förrigår att alla mina kontakter på min 4S ersattes med hennes. Jag har alltså endast hennes kontakter i min telefon, men mina är försvunna

Jag har en säkerhetskopia på min dator, men vågar inte koppla in iPhonen eftersom det finns en risk att datorn synkroniseras med 4Sen, vilket i sin tur innebär att kontakterna försvinner från datorn med?

Vad gör jag nu?? Jag behöver verkligen mina kontakter tillbaks!!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-12 12:24

Till att börja med så måste du skaffa ett eget Apple ID till din mor om hon skall använda iCloud annars kommer era adressböcker alltid att synkroniseras.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 14:57
Ursprungligen av kainen:

Till att börja med så måste du skaffa ett eget Apple ID till din mor om hon skall använda iCloud annars kommer era adressböcker alltid att synkroniseras.

Fel..

Jag, min fru, mina båda döttrar har samma Apple ID i våra telefoner samt iPod Touch. Men alla har varsin egen iCloud.. Så Apple ID kan man ha samma på flera..

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-13 12:35
Ursprungligen av Cokey:

Fel..

Jag, min fru, mina båda döttrar har samma Apple ID i våra telefoner samt iPod Touch. Men alla har varsin egen iCloud.. Så Apple ID kan man ha samma på flera..

Hur lyckas man med det? Jag trodde iCloud var knytet direkt till ens Apple ID... så står det ju när man loggar in på iCloud inställningarna i telefonen också?

Ursprungligen av kainen:

Hur lyckas man med det? Jag trodde iCloud var knytet direkt till ens Apple ID... så står det ju när man loggar in på iCloud inställningarna i telefonen också?

Nope, du kan ha olika IDs, jag själv har ett separat för iCloud, som inte är samma som mitt riktiga Apple ID (som jag använder i App Store alltså).

När du aktiverar iCloud på enheten så är det bara att skriva in valfri mail-adress..

Ursprungligen av kainen:

Hur lyckas man med det?

Jag tror han menar att iMessage och App Store har samma Apple ID medan de använder sig av vars ett eget Apple ID för iCloud.

För precis så har jag det.

keptang din luring du

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 12:26

Jo har tänkt på det. Har i alla fall tagit första steget att inaktivera synkroniseringen av kontakter

Gör en säkerhetskopia först av alla dina kontakter från Adressboken så du har något att falla tillbaka på om det värsta händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 12:40

vart hittar jag min kopia på adressboken i datorn? (hur hittar man den utan att behöva koppla in iphonen)

Ursprungligen av Yachu:

vart hittar jag min kopia på adressboken i datorn? (hur hittar man den utan att behöva koppla in iphonen)

Du ska säkerhetskopiera kontakterna i datorn:
Antingen markerar du alla kontakter och drar ut dem till skrivbordet så får du en fil där med alla kontakterna, eller också går du in i Adressboken -> Arkiv/File -> Export -> Adress book archive och väljer var filen ska sparas.

Och om det nu är så att du kör iCloud på telefonen, kör du då inte även iCloud på datorn? Och i så fall, har inte mor dins kontaktlista skrivit över kontakterna i datorn redan då? Om inte - avbryt all koppling till internet från datorn innan kontakterna är ett minne blott. Om du kör Time Machine kanske du kan återskapa därifrån.

Kan man inte dessutom använda ett Apple-ID till iTunes, ett andra till iCloud och ett tredje till iMessage? Om man nu skulle vilja.

Ursprungligen av pmarriott:

Kan man inte dessutom använda ett Apple-ID till iTunes, ett andra till iCloud och ett tredje till iMessage? Om man nu skulle vilja.

Det kan man säkert göra, eftersom man kan fylla i ett AppleID i iMessage. Men så invecklat har jag lyckats undvika att ha det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 16:08
Ursprungligen av pmarriott:

Kan man inte dessutom använda ett Apple-ID till iTunes, ett andra till iCloud och ett tredje till iMessage? Om man nu skulle vilja.

Det går hur bra som helst.
Normalt bör iCloud och iMessage vara olika för olika personers enheter, eftersom de har en personlig karaktär. iTunes/AppStore däremot kan man dela på, t ex inom familjen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-13 19:02
Ursprungligen av kenjon:

Det går hur bra som helst.
Normalt bör iCloud och iMessage vara olika för olika personers enheter, eftersom de har en personlig karaktär. iTunes/AppStore däremot kan man dela på, t ex inom familjen.

Grymt bra sammanfattning. Exakt så har vi det.. iMessage på 3 enheter (den minsta är bara 3 år så hon får vänta lite), samma Appstore ID på alla 4, olika iCloud på alla 4.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 19:17

Ska kanske tillägga att iCloud och iMessage kan förstås ha samma ID för en person, och även iTunes/AppStore om man inte vill dela apparna med någon). Eller vart det rörigare nu...?

  • Medlem
  • linköping
  • 2012-03-16 14:16

Har du löst det Yachu, dvs har du lyckats få tillbaka dina kontakter i luren? Det finns ett sista alternativ som skapar nya kontakter baserat på alla du ringt/smsat senaste halvåret (tror jag). Kika isåfall på speedbook.se

1
Bevaka tråden