Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du din iPad som ebokläsare?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja hur gör du? Har du tagit steget in i en ny era med elektroniska böcker? Använder du iBooks? Kindle? Eller föredrar du känslan av en riktig bok i näven, med den omisskännliga doften av trycksvärta?

På den här fronten har mitt beteende ändrats efter iPad kom in i mitt liv. Läste oerhört mycket böcker innan och det gör jag nu också. Fast jag har alla samlade i en tunn liten platta av glas och aluminium. Använder både iBooks och Kindle men föredrar upplägget som iBooks har, även om det saknas många böcker i iBookstore jämfört med Amazons dito.

Vilken var den senaste bok du köpte elektroniskt? Själv håller jag just nu på att läsa de tre Mystböckerna, började inatt mellan hostattackerna på Book Of Atrus.

Berätta hur ditt ebokanvändande ser ut - eller varför du inte använder din iPad som ebokläsare!

Använder men saknar att inte fler utländska författare kommer på svenska i ebook.

Senast köpta: Wolverine, Enemy of the state men tycker inte riktigt att serier fungerar i Ibook. Annars så är det Lee Child, The Affair. Gjorde ett ryck och gav mig en överdos på Lee Child:)

Har rätt många böcker men skulle vilja ha någon bra pokerstrategibok

Jag köper både på iTunes och Amazon. Föredrar iBooks, men utbudet är ju begränsat. Med små barn i sängen är det inte alltid så att man kan prassla med böcker i sängen och ha lampan tänd. En iPad kan man läsa på utan problem, plus att det är lätt att skaffa mer. In på Amazon, leta upp någon bok och 15 sekunder senare ligger den på min iPad.
Läser mest lättsmält deckar-/ advokatsmörja för tillfället. Mycket Grisham och Connelly.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 15:14

Jepp, läser böcker med iPaden. Gillar att man snabbt får tillgång till boken och inte heller behöver vänta på översättning till svenska vilket gör att det tar ytterligare 6 månader innan boken finns tillgänglig. Jag köper mest från Amazon (Kindle). Men även iBooks. Jag läser väldigt mycket i perioder, har haft en lässvacka nu men kommer enligt känt mönster snart igen senaste boken jag köpte var den om Jobs.

När jag är inne i läsperioder så har jag bevakat och köpt böcker från författare direkt vid lansering. Mitt läsbeteende har förändrats på det viset att jag alltid kan köpa böcker direkt när jag vill och inte behöva vänta. Och det är ett stort plus. Sen gillar jag att man kan ställa in texten i lämplig storlek. Ja finns säkert mer bra saker. Som ebokläsare är iPad riktigt bra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-13 15:25

Jag måste hålla med. Samtidigt är ju 6hg en hel del mer än Kindles 1,7hg. Men vi minns väl alla belackarna som hävdade att en bakgrundsbelyst LED inte fungerar alls lika bra om e-ink. Visst - e-ink är ju svårt att slå, men iPad fungerar mycket bra det också.

Även jag läser en hel del Connelly. Köpte hans två short story-samlingar häromdagen. Uppskattar också att få böckerna direkt i hand, precis när man vill ha dem och att de är på engelska stör mig inte alls, tvärtom. Däremot är jag lite förbluffad över bristen på svenska författare i iBookstore. De finns, men oftast på engelska, tyska eller norska (!)...

Jag har inte vänjt mig att läsa böcker på varken iPad eller på min kindle, har läst 4-5 böcker på kindle, men på iPad har jag inte kommit igjenom någon hel bok. Har tyvärr någon oförklarlig dragning till riktiga böcker. Men tidningar läser jag på Ipad, läser dagligen DN som pdf i iBooks, fungerer utmärkt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 16:23

Läser inte böcker (förutom manualer då). Så svaret är "nej".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-13 17:21

Jag läser böcker på min Nook. I början saknade jag att bläddra riktiga blad men sen tänkte jag inte mer på det. Att läsa böcker på en e-ink skärm tycker jag är skönare än att läsa en vanlig pocketbok.

Planerar att köpa en iPad, men jag tror inte den blir som en bokläsare för mig då jag har en bokläsare med e-ink. Men för PDF:er kommer jag bland annat använda flitigt på iPad!

Just nu läser jag A Dance with Dragons av George R.R. Martin. Läser lite av varje, men mest fantasy.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-13 19:43

Jag har just laddat ner bluefire reader så man kan låna på biblioteket

funkar fint läser just nu Steve Jobs bok gratis e gött.

Ursprungligen av mcrj:

Jag har just laddat ner bluefire reader så man kan låna på biblioteket

funkar fint läser just nu Steve Jobs bok gratis e gött.

Hear hear!

Jag gör samma sak och eftersom jag är en fanatisk bokslukare så har paddan förändrat mitt liv i grunden. Jag kastade ut hela mitt bibliotek – vilket i mitt fall betyder några tusen enheter – och gick över till att läsa allt digitalt istället.

Bokhyllorna är helt tomma på böcker för närvarande och jag har istället plats för annat på hyllorna. All läsning jag gör sker genom iPad och i början köpte jag en hel del böcker från Adlibris men på senare tid har jag uteslutande lånat böcker på biblioteket och läst dessa i Bluefire Reader.

Jag kan inte nog understryka vilken life changer det här har varit för mig. Magiskt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-14 00:32

Läser numera böcker på en Sony Reader. E-ink är verkligen fantastiskt. Känslan är som att läsa på vilken tryckt sida som helst.
Hade jag haft en iPad hade det säkert gått att läsa på men jag kan tänka mig några nackdelar

- Solsken. Hur fin skärmen än är så blir den svårläst utomhus på sommaren
- Lite för tung och stor för att kunna hållas lika smidigt som en bok. Ligger gärna o läser i konstiga ställningar med enhandsfattning.
- Distraktioner. Jag är rätt multitaskingskadad så när det finns möjlighet att snabbt flippa över till facebook eller nåt liknande skulle jag antagligen göra det istället för att fokusera på boken. Det enda min läsplatta gör bra är att visa boksidor så då blir jag inte distraherad

Däremot skulle det vara nice med iPad för att läsa tidskrifter och dagstidningar på. Det är min läsplatta för liten för.

Härligt att höra er input! Hittills har det nog varit fler som använder iPaden för det här än jag väntade mig. Kul!

Är det några av er som tänker skaffa den nya iPad? Där tror jag vi bokslukare kommer att notera en stor skillnad...

Ursprungligen av Capeman:

Härligt att höra er input! Hittills har det nog varit fler som använder iPaden för det här än jag väntade mig. Kul!

Är det några av er som tänker skaffa den nya iPad? Där tror jag vi bokslukare kommer att notera en stor skillnad...

Självfallet kommer jag att göra det. Det enda som stört mig med min iPad 2 är att det inte är Retina. Man har ju vant sig vid det från iPhone 4 och att jag kan urskilja pixlar i texten har retat mig från dag ett.

Jag står i startgroparna för att uppgradera till nya iPad men jag misstänker att jag kommer att få vänta ett bra tag innan jag har den i min ägo. Köptrycket kommer nog att vara enormt vid lanseringen i Sverige, misstänker jag.

Ursprungligen av Capeman:

Härligt att höra er input! Hittills har det nog varit fler som använder iPaden för det här än jag väntade mig. Kul!

Är det några av er som tänker skaffa den nya iPad? Där tror jag vi bokslukare kommer att notera en stor skillnad...

Ja, jag längtar efter högre upplösning. Ända sedan iPhone 4 har iPad's upplösning känts tafflig.

För övrigt, som urkan säger några inlägg upp, är e-ink oslagbart. Om man ska ha en platta enbart till att läsa böcker ska man köpa en med e-ink.

OM jag köper en iPad någon gång så är det för endast två saker: 1. Läsa böcker. 2. Spel för lilltösen. Om den kommer till användning för annat så är det ren bonus. Nya upplösningen gör antagligen bokläsande ännu mera gött :-).

Jag pluggar medicin och tänker skaffa den nya paddan för att slippa bära på 2-3 st 1000-sidiga böcker i min ryggsäck varje dag. I stort sett alla bra läroböcker inom medicin verkar nämligen finnas i e-boksformat. Jag tvivlar dock på att jag kommer att läsa skönlitteratur på den men det återstår att se

Ursprungligen av werecat:

Jag pluggar medicin och tänker skaffa den nya paddan för att slippa bära på 2-3 st 1000-sidiga böcker i min ryggsäck varje dag. I stort sett alla bra läroböcker inom medicin verkar nämligen finnas i e-boksformat. Jag tvivlar dock på att jag kommer att läsa skönlitteratur på den men det återstår att se

Jag har haft stor nytta av min iPad i samband med mina studier, även om jag tyvärr inte hittat SÅ många av mina tunga böcker i eboksformat. Kirurgiboken har jag som PDF, that's it. Däremot alla artiklar man läser, hundratals PDFer och PowerPoint-filer man får från lärarna hela tiden är SÅ mycket smidigare att ha i en iPad än att bära runt på som lösa blad i väskan.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har haft stor nytta av min iPad i samband med mina studier, även om jag tyvärr inte hittat SÅ många av mina tunga böcker i eboksformat. Kirurgiboken har jag som PDF, that's it. Däremot alla artiklar man läser, hundratals PDFer och PowerPoint-filer man får från lärarna hela tiden är SÅ mycket smidigare att ha i en iPad än att bära runt på som lösa blad i väskan.

Jag läser i Prag på Engelska så jag hoppas att utbudet av engelsk litteratur är bättre än på svenska men jag blev lite osäker nu när du sa så
Tack för infon dock!
Jag ser fram emot att eböckerna (kurslitteratur) kommer att integrera text, bilder och förklarande videosekvenser i naturvetenskaplig litteratur. Det hade verkligen underlättat för förståelsen så otroligt mycket mer än statiska bilder och diagram kan göra.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-03-14 09:02

Läser än så länge mest fysiska böcker...men det beror på att de böcker jag vill läsa sällan finns som e-böcker...

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2012-03-14 10:01

Jag har läst Jobs bok på iPaden lånad från biblioteket (BlueFire reader) och jag tycket att det fungerade över förväntan. Jättekul att direkt kunna Googla upp bilder på gamla Appleprodukter eller youtubevideos på Jobs presentationer när man läste om dessa i boken.

Har även försökt läsa några pdf-böcker som inte är anpassde för iPad utan bara den fysiska boken som pdf. Det är jobbigare då de ganska ofta kräver att man zoomar in för att kunna läsa viss text + att löptexten inte heller är anpassad för skärm.

Jag har mest referenslitteratur på min iPad. Har försökt mig på skönlitteratur några gånger, men det känns inte riktigt rätt att läsa det på en iPad-skärm Kanske att det är bättre på en iPad 3, eller så borde jag skaffa nånting med e-bläck.

Problemet med de Kindle-böcker jag skaffat är bara att det i många fall märks att layouten är fritt omflödande. Tabeller delas mitt på och bilder skiljs från bildtexter, så själva läsupplevelsen blir ganska dålig. Lite synd, gillar annars idén.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-14 10:25

Läser i stort sett uteslutande all böcker på iPad/iPhone numera. Älskar den sömlösa integreringen av bokmärken mellan de olika enheterna. Läser ofta små kapitel på bussen till och från jobbet. Fortsätter sedan på iPaden hemma. På så sätt får jag in mer bokläsande i vardagen.

Ser fram emot att se hur det ser ut på nya iPad. Kan ev bli ett köp om skärmen är så fantastisk som det sägs. En kommentar efter lanseringen var att "skärmen ser ut som ett papper med bakgrundsbelysning" vilket onekligen låter lovande.

Är dock besviken på utbudet i svenska iBook Store. Finns fler böcker på tyska och italienska än engelska och svenska. Köper därför mertalet från amerikanska iBook Store.

Även jag kör Blue Fire reader och lånar friskt på biblioteket. Har hittils läst kanske 18-20 böcker på detta vis och tycker det fungerar förträffligt! Även o Blue Fire har lite små egenheter som kan kan störa sig på..

Nu blev jag sugen på att testa bluefire reader, hur lånar man böcker från biblioteket i den?

Ursprungligen av jimel:

Nu blev jag sugen på att testa bluefire reader, hur lånar man böcker från biblioteket i den?

Här kan du läsa om hur man gör!

Teknik & Trender - www.gp.se

EDIT: Johan S var lite snabbare.

Tack så mycket, är det bara stockholms stadsbibliotek som lånar ut e-böcker? registrerade mig där iaf men hoppas man inte behöver åka till stockholm för att hämta ut kortet

Nu står det inte var du bor under ditt namn men man ska väl registrera sig på det bibliotek man "tillhör". För mig tex Umeå stadsbibliotek. Sen kunde jag skapa min PIN-kod osv som jag behöver för att låna på nätet, så jag behövde inte ens besöka bibblan..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 14:30

Använder Kindle för att läsa engelsk litteratur - E Ink, liten och lätt samt lång batteritid gör att jag tycker att den slår iPaden med hästlängder för bokläsning.

Vi har en iPad som funnit sitt bo i köket där den främst används för att läsa DN. Det skulle vara bra om man kunde automatisera så att den själv hade laddat ner tidningen tills man vaknat. Annars används den mest för recept och liknande man kan behöva i köket. Jag har testat med att läsa skönlitteratur men den är för klumpig och tung. Till det kommer "oskärpan" som väl blir väl bättre med den nya iPaden och "lampblänk" som jag störde mig lite på.

Svensk litteratur läser jag fortfarande främst i pappersform, kanske för att jag i grunden gillar pappersböcker! Kindlen är en kompromiss för att kunna få tag i engelsk litteratur enkelt, snabbt och billigt, främst via Amazon

Bevaka tråden