Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa nya iPad 3?

Tråden skapades och har fått 184 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-15 17:20
Ursprungligen av radaradam:

Jag kan verkligen inte bestämma mig. Har en iPad 2 idag. Farsan är i Chicago hela veckan, och den släpps i morgon där. Skulle bli en mellanskillnad på ca 1500kr om jag säljer min tvåa.

Men jag är ju väldigt nöjd med min iPad 2. Och risken är antagligen stor att den inte går att köpa på releasedagen där, på grund av köande amerikaner.

Köp! Vill du inte ha den/ångrar dej, sälj den.
Köper du den inte är det lite sent att ångra sej senare...

Det är mycket som påverkar i valet av modell o om man överhuvudtaget ska köpa nån iPad. Siten 9to5Mac publicerar idag/igår denna artikel som konstaterar att det större batteriet tar längre att ladda än det batteriet som satt i iPad2. Jag antar att man måste offra något om man inte vill offra batteritid, så det blev laddningstid: As we suspected, new iPad takes longer to charge. Also gets warm inside | 9to5Mac | Apple Intelligence

Japp! Dags att byta ut ettan. Så förbaskat trött på att Safari kraschar var tionde minut och allmänt hur seg den är. Sedan vill jag verkligen ha den nya displayen. Nu skall jag bara försöka leta rätt på ett fodral till den nya som är minst lika bra som Apples original fodral till första iPaden, är inte förtjust i deras Smart Cover då det inte skyddar baksidan.

Plötsligt ska jag alltså köpa iPad! Vad hände? Hämtade hem Bluefire bokläsare till iPhone efter tips här på 99 och lånade en bok på bibblan (Jobs memoarer) - det var så klockrent enkelt att jag genast måste ha en iPad för att - som planerat - helt sluta med pappersböcker (i den utsträckning dom finns som e-bok...snart finns nog det mesta). Det går finemang att läsa på iPhone (med retina-skärmen - 4G-modellen) men nu blir jag seriös och slår till på en iPad när jag dessutom hittat fantastiska lärospel för min 6snart7-åring - OCH kollat in nya garageband för iOS (1.2) som ju är helt otroligt (jag är ju Logic-man, men på luffen så är det nog en iPad som gäller). Allt faller på plats och att vänta till nästa modell är uteslutet.

Jag har hela mitt liv haft ett bekymmer med bibliotek; jag lånar massor och glömmer återställa i tid. Många pengar i böter har jag betalat - pengarna går ju till biblioteksväsendet så det är OK...men besväret...besväret... Lånar man eböcker faller allt detta elände bort! Det är KlockRent.

Tillbehör jag genast också köper:

Telia Extrakort
Apples digitala AV-adapter
Apple iPad Camera Connection Kit
Apple iPad Dock
Styluspenna för Upad och art-apps

Skydd skiter jag som vanligt i - datorer av alla slag är för mig verktyg och verktyg slits av naturliga skäl och andrahandvärde skiter jag också i när jag ändå ger bort mina prylar när jag köper nytt (Macs, moppar, iPhones, etc). Men en väska vill jag ha - en liten väska. Denna slår allt jag sett på nätet...den blir det...ska försöka hitta den i stan annars blir det beställa:

http://www.mytrendyphone.se/shop/ipad-ipad-2-64471p.html

Senast redigerat 2012-03-18 00:21
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-17 01:05
Ursprungligen av Zimmerman:

*bla bla bla, massa text, bla bla bla*

Men en väska vill jag ha - en liten väska. Denna slår allt jag sett på nätet...den blir det...

Jag letade länge och till synes förgäves efter en väska med axelrem, jag har fortfarande inte hittat något då jag vill att den ska vara slimmad och inte med 1000 fack för all möjlig skit att släpa med sig.

Jag fick till sist sy en väska själv, vill man ha något gjort får man helt enkelt göra det själv

Ursprungligen av zinned:

Jag fick till sist sy en väska själv, vill man ha något gjort får man helt enkelt göra det själv

Ja, man kanske får göra det. Själv letar jag efter en smidig väska för min MBP och/eller iPad. Gärna i brunt läder och retro/osportig. Omöjligt att hitta en som jag kan tänka mig att köpa..

Innan jag köper min iPad så köpte jag iaf mig en sådan här. Dock är det leverans i Maj (!):

Jo, jag skulle också vilja ha en "ren och platt" lösning...men datorer av alla slag är hubbar för mig - verktyg som jag använder till många sakert som kräver att dom kopplas på ett eller annat sätt = allt möjligt skit. Eftersom jag inte sprider ut en mojängs allt möjlig skit så samlar jag det på ett ställe tillsammans med mojängen ifråga = väska med extraspace och 1000 fack :-D. Det räcker ju med ett tangentbord och laddare så faller slim-lösninge. Eller bara en laddare :-D.
För mig är det dessutom sak samma om en väska är si och så stor, tung, tjock - inom rimliga gränser - för mig är det Med väska eller Utan väska - livet utan väska är bäst (har alltid jackor och byxor (militärlösningen) med 1000 fickor...med en iPad...det blir an bag :-).

Ursprungligen av zinned:

Jag letade länge och till synes förgäves efter en väska med axelrem, jag har fortfarande inte hittat något då jag vill att den ska vara slimmad och inte med 1000 fack för all möjlig skit att släpa med sig.

Jag fick till sist sy en väska själv, vill man ha något gjort får man helt enkelt göra det själv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-18 01:49
Ursprungligen av Zimmerman:

livet utan väska är bäst (har alltid jackor och byxor (militärlösningen) med 1000 fickor...med en iPad...det blir an bag :-).

Du klär dig alltså som en lumberjack utan någon som helst känsla för stil?

Så länge allt går i svart har man stil. Men ALLT måste vara svart. Jag har inte ett enda klädesplagg, väska, rygga, etc, etc som inte är svart. Sedan 25 år. DET är stil. 25 år.

Ursprungligen av zinned:

Du klär dig alltså som en lumberjack utan någon som helst känsla för stil?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-18 15:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Så länge allt går i svart har man stil. Men ALLT måste vara svart. Jag har inte ett enda klädesplagg, väska, rygga, etc, etc som inte är svart. Sedan 25 år. DET är stil. 25 år.

Hmpff.

I rest my case.

För att gå mer on topic så måste jag säga att jag gillar inte alls det där man läser på fler och fler ställen nu, att ett av de nedre hörnen blir mer eller mindre varmt bara efter en kort tids användning av nya iPad. Det har ju varit en av de riktigt fina sakerna på iPad hittills, att man aldrig har haft problem med värmeutveckling, don't bring it to this one...

Ursprungligen av zinned:

Hmpff.

I rest my case.

För att gå mer on topic så måste jag säga att jag gillar inte alls det där man läser på fler och fler ställen nu, att ett av de nedre hörnen blir mer eller mindre varmt bara efter en kort tids användning av nya iPad. Det har ju varit en av de riktigt fina sakerna på iPad hittills, att man aldrig har haft problem med värmeutveckling, don't bring it to this one...

Ja, det där med värmen vid CPU'n låter inget kul alls, jag börjar bli lite tveksam till ett köp, fast det blir nog så att jag sitter med den nya inom kort ändå..

Ursprungligen av keptang:

Ja, det där med värmen vid CPU'n låter inget kul alls, jag börjar bli lite tveksam till ett köp, fast det blir nog så att jag sitter med den nya inom kort ändå..

Spelar ingen roll om det är något sådant problem. När det finns en nyare modell är den per definition bättre än den gamla och då måste jag ha den. Case closed.

Ursprungligen av zinned:

Jag letade länge och till synes förgäves efter en väska med axelrem, jag har fortfarande inte hittat något då jag vill att den ska vara slimmad och inte med 1000 fack för all möjlig skit att släpa med sig.

Jag fick till sist sy en väska själv, vill man ha något gjort får man helt enkelt göra det själv

Bär för det mesta en Haglöfsrygga så en väska är inte nödvändig, däremot gärna en ficka av nåt slag. Sedan vill jag ha den här:

HoverBar for iPad - HoverBar for iPad - Twelve South

ja, har inget val egentligen eftersom min iPad stals förra veckan

Köpt Karl pilkingtons pilko pants?

Smyger in en fråga i denna tråden då, Ska köpa en ipad nu på fredag har dock inte bestämt mig ännu om jag ska köpa en ipad 2 eller den nya ipaden. Vad tycker ni? de jag kommer använda den till är mest kolla på film/serier läsa och surfa lite samt spotify. hade den första ipaden var tvungen att sälja den för den orkade ju ingenting, alldeles för långsam för min smak. men hur står sig ipad 2 mot den nya? kameran är ju inget jag bryr mig om direkt skulle ju vara för skärmen då! tacksam för tips

Ursprungligen av Richard.Lundqvist:

Smyger in en fråga i denna tråden då, Ska köpa en ipad nu på fredag har dock inte bestämt mig ännu om jag ska köpa en ipad 2 eller den nya ipaden. Vad tycker ni? de jag kommer använda den till är mest kolla på film/serier läsa och surfa lite samt spotify. hade den första ipaden var tvungen att sälja den för den orkade ju ingenting, alldeles för långsam för min smak. men hur står sig ipad 2 mot den nya? kameran är ju inget jag bryr mig om direkt skulle ju vara för skärmen då! tacksam för tips

Låter som att den nya skärmer i trean skulle göra dig gott.

Är det någon som vet om det funkar att köpa en Ipad III med 4G+LTE från USA. Alltså frågan är fungerar USA modellen av 4G LTE här hemma ELLER måste man köpa en som är såld i Sverige ?? Tänkte be min bror köpa med sig en nu när han åker inom en vecka.

Jätte tacksam för svar

Ursprungligen av DizzyKatten:

Är det någon som vet om det funkar att köpa en Ipad III med 4G+LTE från USA. Alltså frågan är fungerar USA modellen av 4G LTE här hemma ELLER måste man köpa en som är såld i Sverige ?? Tänkte be min bror köpa med sig en nu när han åker inom en vecka.

Jätte tacksam för svar

LTE i iPad fungerar inte i Sverige - oavsett var du köper den.

Alla iPads - från första modellsläppet - har haft "värmeproblem" :-D. Bara att Googla lite så finner man samma story veckorna efter varje släpp av ny iPad.
Nya iPad blir säkert varmare än 2an - annat skulle vara mycket skumt...då skulle den vara CPU/GPU-strypt och det vill man inte ha. Retina är också ett värmeelement så klart. Att dom lyckas sy ihop denna burk UTAN fläkt är ett mirakel.
Den blir nog varm när man hårdkör, men så länge man inte bränner sig är det inga som helst problem för mig. Jag spelar ju inte spel så värmen blir nog en marginell sak för min del.

Att det tar längre tid att ladda ett dubbelt så stort/kraftfullt batteri är också logiskt - det är en naturlag. Själv laddar jag iPhone (den är väckarklocka) över natten och så blir det också med iPad. Varje natt på sängbordet eftersom den är min bok. Hur ska man annars leva med mobila enheter? Springa och panikladda varje gång batteriet tar slut? Så kan inte jag leva - det är inte rationellt - det är vimsigt...korkat. Det finns dom som också kör slut på soppan innan dom tankar bilen/moppen också - och alltid har tom reservdunk i bagageutrymmet :-D.

Så - även om man har en iPad eller iPhone så måste man fortfarande använda hjärnan. Så har jag fattat det.

Smolket i bägaren är ju att den inte har europeisk LTE, men min rationalisering - nu när jag ska köpa den - är att LTE knappt är utbyggt här och att det är så dyrt att det inte kommer i fråga i nuläget ändå. Dessutom är det inte äkta 4G som sagt och när det är dags för mig att köpa ny iPad i framtiden (3 år?) så är det äkta 4G som gäller och då är även denna LTE - som funkar i USA alltså - obsolet. Så - även om denna nya iPad hade haft LTE som funkat i europa - alltså denna 3.9G - så hade den inte varit framtidssäkrad. Det är först med äkta 4G vi är "hemma" i nya standarden - efter det är det speedbumps och allt blir bakåtkompatibelt hårdvarumässigt sett. LTE-chippen i nya iPad - oavsett om dom funkat i hela världen - är värdelösa när äkta 4G kommer (snart).
Nya iPad kommer att ge - i verkligheten - ca. 7 mbits. Det är i alla fall bättre än ca. 1-2 mbits som är verkligheten med min iPhone 4 som jag har nu. Det går nog att använda på bussen etc.

någon som kört speedtest via mobilnätet .. bara nyfiken vad ni kommer upp i ... ??

Innan 4G är så pass utbyggt i Sverige så att man kan förlita sig på det så har Apple hunnit ge ut iPad 7. Så ju mer jag tänker på det skiter jag ett stort stycke i vilka frekvenser som stöds eller inte just nu. Jag ska ha't. Så är det bara.

det här dc-hspa+ som tex TRE har kommer man upp i 34mbits har jag för mig... funkar det i nya plattan?? Om man ska köpa över Apple store så väljer man mellan olika modeller AT&T och Verzion vilken funkar i Sverige, eller finns det någon tredje variant som funkar här hemma??

Eller ska man bara köpa en wifi modell om man nu ska köpa en från usa??

Ursprungligen av DizzyKatten:

...olika modeller AT&T och Verzion vilken funkar i Sverige...

Precis som tidigare iPads och iPhones, så är det AT&T-modellen som funkar här.

Ursprungligen av DizzyKatten:

...Eller ska man bara köpa en wifi modell om man nu ska köpa en från usa??

Ja, det kan du ju göra, om du inte behöver 3G.

Ursprungligen av DizzyKatten:

det här dc-hspa+ som tex TRE har kommer man upp i 34mbits har jag för mig... funkar det i nya plattan?? Om man ska köpa över Apple store så väljer man mellan olika modeller AT&T och Verzion vilken funkar i Sverige, eller finns det någon tredje variant som funkar här hemma??

Eller ska man bara köpa en wifi modell om man nu ska köpa en från usa??

Den du kommer att kunna köpa via AS kommer med alldra största sannorlikhet att fungera med 32mb i Sverige.

Frågan är var man ska köpa den...i Stockholm...innerstaden...? Fetaste modellen...svart...om den finns kvar på lördag...? Den som lever får se.

När kan man förvänta sig att det går att klicka på köpknappen i Apple store ?
är det på på Fredag eller kan man hoppar på att det går att förbeställa tidigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 17:43
Ursprungligen av disktant:

När kan man förvänta sig att det går att klicka på köpknappen i Apple store ?
är det på på Fredag eller kan man hoppar på att det går att förbeställa tidigare

Fredag, man kommer inte att kunna förbeställa.

Bevaka tråden