Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla för att få Apple TV + min TV i hemmabioanläggningen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Sony DAV-DZ660 och den har en (men bara en) optisk ljudingång. Köpte den nya Apple TV:n nu när den kom.

Jag vill koppla ihop så att jag kan göra följande:
1) använda TV:n med ljudet via Sony:n
2) använda Apple TV som vanligt i TV:n
3) använda Apple TV för att streama musik från iTunes i min dator (som en Airport-station)
4) titta på DVD från Sony:n

Jag kopplar ihop Apple TV och TV:n med HDMI och det funkar bra. Jag har just nu TV:n och Sony:n kopplade via scart (har även testat med HDMI). Jag kopplar den optiska ljudutgången från Apple TV till den optiska ingången på Sony:n. Det funkar också bra, när jag använder Apple TV:n.

Problemet är att Sony:n verkar välja att prioritera den optiska ljudingången. Det betyder att ljudet från TV:n är borta. Om jag drar ur den optiska ljudkabeln funkar ljudet från tv:n igen.

Jag har även testat att koppla den optiska ljudutgången från Apple TV till TV:n och då funkar det - men i så fall måste tv:n vara igång när jag streamar musik, vilket känns väldigt onödigt.

Jag misstänker att jag inte är ensam med mina fyra önskemål ovan - och jag tror inte att Sony:n är unik med att prioritera den optiska ingången. Fler borde således ha stött på samma problem. Är det någon som hittat en smart lösning på detta?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-18 21:30

Kan man koppla Apple TV:n -> HDMI -> Sony:n -> HDMI -> TV:n?

Ursprungligen av kim_sv:

Kan man koppla Apple TV:n -> HDMI -> Sony:n -> HDMI -> TV:n?

Nej, tyvärr har Sony:n bara en HDMI-port (utgång). Hur gör ni andra? Ingen annan som kopplat både Apple TV och Tv:n till hemmabioanläggningen?

Ursprungligen av DanAbnormal:

Nej, tyvärr har Sony:n bara en HDMI-port (utgång). Hur gör ni andra? Ingen annan som kopplat både Apple TV och Tv:n till hemmabioanläggningen?

Använder en receiver som har de ingångar man behöver.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-19 13:58

Kan väl kanske fungera med någon typ av splitter för ljudet. Annars är det nog enklast att köpa en AirPort Express om du vill använda din Sony med optiskt ljud.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-03-19 15:05

Köp en sådan här, sätt i TVns hörlursutgång och Sonys RCAingång då har du ljud (analogt) från TVn genom Sonyn?
HQ 3.5MM ST.PL - 2X RCA PL. 1,5m 3,5 mm hane-2xRCA hane 1,5 m

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-19 19:26

Optik till Sony och HDMI till TV. Och när jag tittar på TV ställer jag om Sony att ta emot på AUX som ljudet från TV:n kommer. Jag har inget flerkanalljud från TV:n. Fast istf Sony har jag en Jamo. Jag får inget problem med prioritering av ljudet.

Jag har tre Airport Express sedan tidigare (på olika ställen i lägenheten). Med Apple TV:n tänkte jag att jag kunde ta bort den som var ansluten till Sony:n, men nu har jag kopplat tillbaka den. Det verkade enklast så.

1
Bevaka tråden