Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du din iPad som ebokläsare?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Håller med pmarriott här. Har man sett skillnaden i kvalitet på text på 3GS kontra 4 så inser man hur mycket lättare det är att läsa text på en så högupplöst och pixeltät skärm.

Hade det funnits e-ink-skärmar som hanterar pappersvit bakgrund och färggrafik m.m kunde läget varit ett annat, d.v.s att e-inken kunnat konkurrera. Men som det är nu ser jag inte att det är någon direkt konkurrens eftersom e-ink endast hanterar grå bakgrund och svart/vitt, samt i vissa fall även gråskalor.

En iPad kan återge trycksaken på ett mer realistiskt vis. Det enda som kan diskuteras ev är bakgrundsbelysningens inverkan men jag skulle utgå ifrån att en skärm som kombinerar den fördelen från e-ink med övriga fördelar som LCD har inte ligger allt för långt borta.

Det enda jag ser som ett misslyckande är att allt för många företag inriktade sig på att tillverka e-readers istället för att pusha för tablets från början. Tur i.a.f att Apple lyckades ändra på det - likaså Amazon med Kindle Fire.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Hade det funnits e-ink-skärmar som hanterar pappersvit bakgrund och färggrafik m.m kunde läget varit ett annat, d.v.s att e-inken kunnat konkurrera. Men som det är nu ser jag inte att det är någon direkt konkurrens eftersom e-ink endast hanterar grå bakgrund och svart/vitt, samt i vissa fall även gråskalor.

Det finns e-ink som hanterar färg, galant dessutom. Rörlig bild lär det vara sämre med. Tror dock inte denna finns att få tag på i Sverige. Jag ser fram emot dagen det finns e-ink i färg på kindle då blir det en seriös konkurrent till iPad tror jag.

Allt är snart OLED.

Det ser bra ut. Kommer det sedan e-ink som även kan hantera video o.dyl - d.v.s användas fullt ut i alla tillämpningar där andra skärmtyper används - då är det ju rent av möjligt att en e-ink-iPad dyker upp.

Det jag sett av e-ink (Nook) är dock inte riktigt imponerande. Textskärpan är bra, ja - likaså är det vilsamt (ingen bakgrundsbelysning) men återgivningen är inget att hänga i granen med monokromt och grå bakgrund.

Förövrigt tror jag inte på e-readers som koncept, framtiden tillhör helt klart tablets av det enkla skälet att en tablet är en e-reader med utökad funktionalitet. Det finns ingen anledning att släpa omkring på en enhet som endast kan en sak när man i samma format kan klara flera saker.

Idealet är helt klart en skärm som kombinerar vilsamheten för ögonen hos e-ink med datorskärmens användningsområden.

Tänkte testa läsa bok via BlueFire Reader och min nya iPad, men bokstäverna är ju väldigt suddiga med väldigt kantigt typsnitt!,
Är mycket förvånad för i alla andra sammanhang är ju skärmen briljant !
Vad är felet?

Ursprungligen av adelfos:

Tänkte testa läsa bok via BlueFire Reader och min nya iPad, men bokstäverna är ju väldigt suddiga med väldigt kantigt typsnitt!,
Är mycket förvånad för i alla andra sammanhang är ju skärmen briljant !
Vad är felet?

Samma sak för mig vid hemladdning av epub-bok från eLib Gbg stadsbibliotek. Öppnade den i Blurfire Reader och texten var klart oskarpare än vanligt. Jag har mejlat eLib och frågat om de är medvetna om problemet.

Har just läst ut min första bok (använder Bluefire och iBooks) på nya iPad. Klockrent. Nu är det slut med pappersböcker för min del - så länge böckerna jag vill ha finns digitalt alltså - och jag har redan spanat in över 30 böcker på bibblan som ebok...så jag har att läsa en bra stund...ska shoppa lite via Apple också :-D.
Att prodda papperböcker är en energiintensiv verksamhet - även om dom trycks på returpapper så ska man veta att det går åt enorma mängder energi att processa returpapper - nästan lika mycket energi som att hämta träden i skogen och göra papper av dom.
Om stora delar av månsklighetens läsande görs elektroniskt/digitalt i framtiden så är det en mycket omfattande enrgivinst och det är samma sak som reducerad växthuseffekt. Gör en insats för miljön; läs eböcker - nobba pappersböcker när alternativet finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 17:45

OK. Nu har jag:
skaffat ett Adobe-konto (!)
Laddat ned eböcker från biblioteket till Adobes program.
Kopplat in iPaden med sladd.
Öppnat iTunes och valt vilken app som skall använda böckerna.
letat upp filerna som hör till eböckerna och lagt till dem.
Syncat.

Jag kan inte påstå att det känns direkt lättjobbat, men man får väl rutin på det efter ett tag.

Ursprungligen av oskard:

Varför inte hämta direkt i din iPad så slipper du synca oh ha dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 16:38

Ja men så trevligt! Jag följde bibliotekets instruktioner, men det gick ju att fixa allt från iPaden.
Safari -> Bluefire reader.
Tack!

Jag skickar upp denna tråd igen.

Det är så att jag slutligen fallit för den nya iPaden i.o.m skärmen, skillnaden mot iPad 2 är minst sagt rejäl. Dock, när jag provat den i Apple Store (vilket var en LTE-version) uppfattade jag den som tämligen varm, precis som det nämns i ett antal tester.

Nu är det dock WiFi-modellen jag är intresserad av (ser ingen anledning att göda vare sig AT&T eller Verizon) så frågan är: hur är värmeutvecklingen vid långvarigt läsande med iPad WiFi?

iPad 2 har behaglig temperatur hela tiden, även efter långvarigt läsande och surfande (via WiFi).

Jag ligger i sängen och läser i timmar. Inga problem.
Läsning tar ingen kraft (CPU och GPU halvsover nog - dessutom har jag mörkt i rummet så skärmens backlight går på sparlåga.

Det är bara när lilltösen brassar på ett bra tag med spel som den blir varm.

Även Wi-Fi-modellen blir varm. Men väldigt marginellt, tycker jag.

Som Zimmerman och Capeman säger, värmen har inte så mycket med mobilnätet att göra som att hålla igång skärmen. Den blir varmare än den gamla modellen men efter en stund så lägger du inte märke till det längre. I alla fall så tänker jag inte på det eftersom den inte blir obehagligt varm, bara varm

  • Medlem
  • Kinda
  • 2012-09-08 17:02

Finns det ingen alternativ läsare till Bluefire Reader om man lånar på biblioteket?

Det undrar jag också...Bluefire är bra men fuckar upp ibland...den missar t.ex. 70 sidor i mitten av Ulf Lundell-biografin. Jag skulle också vilja ha bokmärkessynk mellan olika enheter - att dom inte fått till det än i Bluefire är en besvikelse.

Ursprungligen av niad:

Finns det ingen alternativ läsare till Bluefire Reader om man lånar på biblioteket?

Min fru använder den som e-bokläsare en hel del. Blue Fire och iBooks.

Bara som uppdatering så läser jag massor på min iPad sedan jag bytte upp mig till Retina-skärm. Framför allt kursböcker är så väldigt mycket bättre nu att det snarare är ett nedköp att sätta sig med en pappersbok. Men skönlitteraturen vill jag fortfarande ha i pappersform!

Nu finns det helt plötsligt en massa svenska författares böcker på svenska i iBookstore, och även svenska översättningar som inte fanns för bara några veckor sedan, t ex Carin Gerhardsen, svensk översättning av Dawkins' The God Delusion etc. Måste vara något svenskt förlag som fått tummen ur.

Bevaka tråden