Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa nya iPad 3?

Tråden skapades och har fått 184 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stile:

Fredag, man kommer inte att kunna förbeställa.

Ok trist, då drar jag nog till mstore och chansar på att dom har några på lager
annars får jag ta en kaffe och lägga en beställning via telefonen

Ursprungligen av stile:

Fredag, man kommer inte att kunna förbeställa.

Är detta bekräftat? Hade ju hoppats på att beställa idag och få paketet på fredag… /:

Ursprungligen av Optiroc:

Är detta bekräftat? Hade ju hoppats på att beställa idag och få paketet på fredag… /:

De har inte gått ut med några datum för förhandsbokningar i andra länder än i de som fick iPaden först så det blir nog tyvärr ingen förhandsbokning för oss. Hade vart fint att ha den på fredag än på typ, tisdag.

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska välja en 32 eller 64 Gb iPad. Min iPhone 4 med 32 Gb är i princip fullproppad med data, men samtidigt kommer iPad'en (wifi-only) att bli en hemma-apparat som inte behöver innehålla spotify-album och podcasts för offline-lyssning.

Samtidigt har jag hört att apparna är betydligt tyngre pga retina-grafiken och om jag mot förmodan skaffar iPad-retina-anpassade magasin så lär det ju också ta upp en del plats. Hörde nåt om att det kan bli så mkt som 1 Gb för ett retina-magasin.

Vilken lagringsmängd kommer ni att välja och hur resonerar ni kring valet? Eftersom jag inte ägt iPad så är jag osäker på vad den större skärmytan inbjuder till utöver de sedvanliga socialamediaflöden via RSS, Twitter, Epost och FB som jag använder på min iPhone. Kanske Flipboard och biblioteks-lånade eböcker, men vilka andra appar/aktiviteter är trevligare via iPad än via iPhone?

Hur länge ska ni köa för eran iPad?

Som rubriken lyder: Hur länge tänker ni stå för att få eran iPad?

Köa??? Har Apple slutat leverera till dörren.

Ursprungligen av agronberg:

Som rubriken lyder: Hur länge tänker ni stå för att få eran iPad?

Har fått bekräftat av min lokala iPad-handlare att jag kan hämta min på måndag. Jag är bortrest imorgon så det blir inget köande för mig. Hade man inte varit så tillmötesgående så hade jag slängt in en beställning imorgon på Apple Store och snällt väntat tills den kommer till min dörr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 12:11
Ursprungligen av agronberg:

Som rubriken lyder: Hur länge tänker ni stå för att få eran iPad?

Det vet jag inte riktigt.

Som jag skrev ovan: Det vet jag inte riktigt.

Ursprungligen av Nirre:

Det vet jag inte riktigt.

Som jag skrev ovan: Det vet jag inte riktigt.

Okej då vet jag.

Som jag skrev ovan: Okej då vet jag.

Ursprungligen av agronberg:

Som rubriken lyder: Hur länge tänker ni stå för att få eran iPad?

jag väntar tills det lugnar ner sig lite samt ev "priskrig" mellan de olika försäljningsställena. Däremot kanske jag gör ett besök på Grafit imorgon för att titta, jämföra o känna

Jag beställer en hos Apple. Den levereras till jobbet. Orkar inte springa runt och tjafsa (tyvärr...svart 64GB 4G är slut, men vi har vita, etc, etc). Har inte tid heller - fredagen är redan överbokad.

Jag väntar tills Apple fått ordning på LTE med stöd för minst Europeiska frekvenser gärna resten av världen också.

Dagens iPad "3" har MDM9600. MDM9615 masstillverkas Q2. Så om Apple vill göra oss nöjda bör de släppa en mindre uppdaterad iPad "3" med MDM9615, så att iPaden får bredare LTE stöd (resten av världen utanför USA). På köpet drar även den mindre ström och genererar mindre värme…

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag väntar tills Apple fått ordning på LTE med stöd för minst Europeiska frekvenser gärna resten av världen också.

Dagens iPad "3" har MDM9600. MDM9615 masstillverkas Q2. Så om Apple vill göra oss nöjda bör de släppa en mindre uppdaterad iPad "3" med MDM9615, så att iPaden får bredare LTE stöd (resten av världen utanför USA). På köpet drar även den mindre ström och genererar mindre värme…

Lär knappast hända, iaf inte före nästa generation av iPad

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lär knappast hända, iaf inte före nästa generation av iPad

Nä, det tror jag inte heller… Men man kan ju alltid hoppas…

Jisses vilket liv det skulle bli :-D. Bad will pressen mot Apple skulle vara förödande - varumärket skulle skadas - åtminstone temporärt. Man släpper alltså en ny iPad som inte funkar LTE i Europa - miljoner europeer köper den - och sedan strax efteråt släpper man en upphottad som funkar LTE i Europa !!!

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag väntar tills Apple fått ordning på LTE med stöd för minst Europeiska frekvenser gärna resten av världen också.

Dagens iPad "3" har MDM9600. MDM9615 masstillverkas Q2. Så om Apple vill göra oss nöjda bör de släppa en mindre uppdaterad iPad "3" med MDM9615, så att iPaden får bredare LTE stöd (resten av världen utanför USA). På köpet drar även den mindre ström och genererar mindre värme…

Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses vilket liv det skulle bli :-D. Bad will pressen mot Apple skulle vara förödande - varumärket skulle skadas - åtminstone temporärt. Man släpper alltså en ny iPad som inte funkar LTE i Europa - miljoner europeer köper den - och sedan strax efteråt släpper man en upphottad som funkar LTE i Europa !!!

Hade Apple varit smarta kunde de ha väntat med att lansera iPad någon månad och fått med MD9615 (eller något annat som fått LTE att fungera i Europa och/eller resten världen).
Deras agerande är arrogant mot iPad användare i resten av världen. Dessutom har de fräckheten att ta full betalning för något som inte funkar fullt ut…

Apple är ett multinationellt företag och bör agera så också… tänk om Volvo utvecklade en bil som bara funkade fullt ut i Europa… och sålde bilen till full pris i resten av världen.

Apples varumärke är redan skadat efter det här. Många som beställt iPad 4G har avbrytit sina beställningar och bytt dem mot iPad WiFi (vilket är en perfekt produkt) – bara det talar om vad kunder tycker…

@The Real Viking:
Argumentet att dom har mage att ta full betalning fungerar inte då dom inte säljer den i sverige som en 4G enhet, utan som en 3G enhet som har stöd för 4G/LTE i USA/Kanada, och dom tvingar ingen att köpa den.
Sen att dom borde blir lite mer internationella i tänkande håller jag med om, hade ju inte suttit fel med en som klarar 4G i sverige:)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lär knappast hända, iaf inte före nästa generation av iPad

Ursprungligen av The Real Viking:

Nä, det tror jag inte heller…

Men man kan ju alltid hoppas…

Var inte så säker rykten fluktuerar redan på andra sidan klotet.

Japan rumor: LTE iPad 3 coming in summer 2012, LTE iPhone 5 in Fall (UPDATED with statement from NTT DoCoMo) | 9to5Mac | Apple Intelligence

Som sagt: rykten...tagna ur luften...inget kött alls...DoCoMo förnekar att dom över huvud taget talar med Apple :-D. Att nästa iPhone har LTE för hela klotet tror jag dock. I höst.
Apple har aldrig släppt upphottade iOS-enheter. Även om en teknisk lösning kommer mitt mellan modell-släpp så rör dom sig inte ur fläcken - dom väntar tills nästa släpp och det är minst ett år mellan släppen. Det finns en affärsmässig anledning till detta. Skulle dom stanna löpande bandet då och då för att stoppa in nya chip etc och släppa upphottade enheter eftersom så skulle detta skada deras marknad. Dom vet att dom måste hålla en viss cyklisk rytm. Jag tror aldrig någonsin att en iOS-enhet kommer att förändras - dom är frusna i spec och design - förändring kommer endast i nästa modell och det är ett år mellan modellerna.

Ursprungligen av Zimmerman:

Som sagt: rykten...tagna ur luften...inget kött alls...DoCoMo förnekar att dom över huvud taget talar med Apple :-D. Att nästa iPhone har LTE för hela klotet tror jag dock. I höst.
Apple har aldrig släppt upphottade iOS-enheter. Även om en teknisk lösning kommer mitt mellan modell-släpp så rör dom sig inte ur fläcken - dom väntar tills nästa släpp och det är minst ett år mellan släppen. Det finns en affärsmässig anledning till detta. Skulle dom stanna löpande bandet då och då för att stoppa in nya chip etc och släppa upphottade enheter eftersom så skulle detta skada deras marknad. Dom vet att dom måste hålla en viss cyklisk rytm. Jag tror aldrig någonsin att en iOS-enhet kommer att förändras - dom är frusna i spec och design - förändring kommer endast i nästa modell och det är ett år mellan modellerna.

Hur mycket Apple vill så har nog deras viktigaste marknad redan flyttat från USA.
Och på en global marknad måste nog även Apple anpassa sig om dom vill behålla sin position.
Det är klart om dom nu inte vill gå tillbaka till kräftgångsåren i slutet av 1990 och självdö.

Och Apple har förklarat varvör produktionen av deras produkter inte kommer tillbaka till USA
Anledningen var den enorma flexibilitet och snabbhet som man kunde förändra hela produktionen i China.

Att sälja produkter som inte är anpassade till marknaden är troligtvis en rätt dålig ide i långa loppet.

Hur är det förresten med LTE i Sverige? Är det utbyggt. OM nya iPad hade LTE som lirade på svenska nät - skulle det bli dyrt att köpa datapaket? Jag har hört att det är svindyrt att köra LTE högsta speed - det ingår inte i mobilabbonemang alls som det är nu vad jag fattar. Någon?

Svarar mig själv: Det är bara 100 spänn dyrare med 4G än 3G hos Telia. Jag pyntar 199 kr 3G-data till min iPhone - 4G kostar 299 kr (det finns ju ännu bara som bredband/dongel vad jag fattar). Så - hade nya iPad's LTE/G4 funkat i Sverige - och telia hade en lösning för mitt mobilkonto - så hade jag kört på och pyntat 299 kr :-D.

Senast redigerat 2012-03-22 17:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Hur är det förresten med LTE i Sverige? Är det utbyggt. OM nya iPad hade LTE som lirade på svenska nät - skulle det bli dyrt att köpa datapaket? Jag har hört att det är svindyrt att köra LTE högsta speed - det ingår inte i mobilabbonemang alls som det är nu vad jag fattar. Någon?

Tror inte operatörerna kör med datapaket för LTE som man kan beställa till sitt abonnemang. LTE får man oftast på abonnemangsformen.

Telenor: 399:-/mån
Tele2: 399:-/mån
Telia: 499:-/mån

Gällande täckningen så finns det på ovan nämndas respektive hemsida.

Själv tycker jag att det ligger på en rimlig prisnivå då nätet är relativt nytt.

Nix. Min första iPad blev en iPad2 (64GB 3G+wifi). Jag fick tag i den för 5895kr från Swedenmobile

Köpte en svart iPad 4G+WiFi 64GB i Göteborg, av alla ställen. Kom förbi av en händelse och kollegan skulle in på bolaget och handla. Bredvid låg ett MediaMarkt och de hade kvar. Nu är det bara det att det kommer en till likadan till firman på måndag. Om nån vill ha som blev utan så skicka PM. 7190:-

Jag står ju i kvalet om att köpa en 3:a köpte dock iPad 2 för 4 månader sen 16 gb med 3G 5955:- gick de kalaset på sen en dock, baksida skydd, smart cover, väska så gick det på ytterliggare 1500 ungefär. Och nu står jag här med en risig skärm och funderar på en 3:a men då undrar jag är det värt det? kan säkert få 4000 - 4500 med lite tur och sedan vet jag ju inte om jag ska ha 3G då jag upptäckt att man mest har den hemma har kanske haft den utanför hemmet 2-3 gånger och då menar jag då kan jag ju ha min iPhone som nätverk vad tror ni? men hur betalar man internätet om man bara har WiFi. har just nu trådlöst bredband 99 kr månaden från telenor. så vad tycker ni är det värt det

MVH Erik

Jag är så nöjd med min iPad 2 att jag tror att jag väntar tills nästa iPad kommer ut. Det känns bara så fel att köpa en ny modell som väger mer än den föregående modellen. Den största anledningen till att jag köpte en iPad 2 var att den var så mycket tunnare och lättare än den föregående modellen.

Även om skärmen faktiskt är fantastiskt, så kommer jag nog kunna hålla mig.

Jag vill ändra min röst, kommer inte köpa nya iPad.

Har skrivit i någon annan tråd om varför, tar för lång tid att ladda batteriet.
Köpte en till iPad 2 för att ersätta en 1a istället.

Jag vet inte. Jag tyckte först att skärmen inte var så häftig som jag förväntade mig men - tusan, vad den växer...

Jag köpte medvetet min Ipad på Elgiganten för att få en 30 dagars öppet köp period och jag har inte riktigt bestämt mig ännu - fast det lutar mot att behålla den

  • Medlem
  • 2012-03-29 09:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag köpte medvetet min Ipad på Elgiganten för att få en 30 dagars öppet köp period och jag har inte riktigt bestämt mig ännu - fast det lutar mot att behålla den

Öppet köp gäller väl normalt bara vid obruten förpackning? Själv blir jag nog hellre av med min MBA än min nya padda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-29 09:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte. Jag tyckte först att skärmen inte var så häftig som jag förväntade mig men - tusan, vad den växer...

Jag köpte medvetet min Ipad på Elgiganten för att få en 30 dagars öppet köp period och jag har inte riktigt bestämt mig ännu - fast det lutar mot att behålla den

Ja, är det verkligen så att du utan omsvep kan få lämna tillbaka den?

Bevaka tråden