Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ingen Airplay från Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bortsett från iTunes verkar det som airplay är en standard som bara utvecklas för iOs.
Varför skulle jag vilja streama film från min iphone? Det är från min mac jag vill streama.
Jag har behövt jailbreaka min apple tv för att kunna streama avi-filer, vilket de flesta filmer är kodade som.
Ge oss en airplay-funktion, likt den i iOs, så man bara med ett knapptryck kan streama vad som helst från datorn till tv.
Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-25 09:46

Var har du fått det ifrån att "de flesta" filmerna är i avi-format? Det är dessutom inget som de kodas som, det är ett container-format precis som mp4. Du väljer ju själv vilka format du vill spara dina filmer i.

Avi, det container-format som jag oftast stöter på saknar native-stöd i TV. Om det har med formatets koppling till MS att göra kan jag bara misstänka. Ett format jag sällan stöter på är mp4.

Därför hoppas jag att apple kommer skänka airplayfunktionen till mac så att jag kommer via ex vlc kunna streama vad jag vill till TV.

Senast redigerat 2011-03-25 14:55
Ursprungligen av Patric08:

Ett format jag sällan stöter på är mp4

Använd Handbrake och koda om dem till h.264 i m4v-container i stället då. Hur lätt som helst. Att önska att Apple bygger in stöd för avi är nog ganska lönlöst.

Och för att undvika att bryta mot forumets regler så har jag tagit bort några ord från ditt inlägg. Så om vi kan prata om filformat, containers, och kodningar i allmänhet, utan att nämna vissa ord, så vore det bra.
/Mod

Ursprungligen av Patric08:

Avi, det container-format som jag oftast stöter på saknar native-stöd i TV. Om det har med formatets koppling till MS att göra kan jag bara misstänka. Ett format jag sällan stöter på är mp4.

Därför hoppas jag att apple kommer skänka airplayfunktionen till mac så att jag kommer via ex vlc kunna streama vad jag vill till TV.

Svarar på ett gammalt inlägg, men Apple stödjer inte .avi för att det är ett gammalt och dåligt format som behöver dö ut.

Det finns ett OS X-program som definitivt kan spela upp video över AirPlay, och det är iTunes (en del teknikbloggare som fått spendera tid med Mountain Lion har skrivit om det som en nyhet, men det finns alltså redan nu). Enda tredjepartsprogrammet (förutom Airfoil då) som lagt in AirPlay är någon obskyr amerikansk streamingtjänst, men som jag förstått det kan man bara göra det via odokumenterade API:er i nuläget. Jag kan tänka mig att den situationen ändras i och med Mountain Lion.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-25 13:40

Den önskan kan du fetglömma! Apple kommer aldrig att stödja avi i AppleTV. Inte på grund av MS utan för att dom säljer media i ett annat, bättre, format. Apple gör nog dessutom vad dom kan för att begränsa piratandet. Dels för att få sälja mer och dels för att blidka musi- och filmbolagen.

Ursprungligen av Patric08:

Jag har behövt jailbreaka min apple tv för att kunna streama avi-filer, vilket de flesta filmer är kodade som.

Ursprungligen av Patric08:

Avi, det container-format som jag oftast stöter på saknar native-stöd i TV. Om det har med formatets koppling till MS att göra kan jag bara misstänka. Ett format jag sällan stöter på (för oss som laddar ner tv-serier etc) är mp4.
Jag rippar inte mina egna filmer således.
Därför hoppas jag att apple kommer skänka airplayfunktionen till mac så att jag kommer via ex vlc kunna streama vad jag vill till TV.

De flesta kopierade filmer är i AVI-formatet. Apple bryr sig knappast om sådana tilltag.

För övrigt diskuterar vi inte piratkopiering på 99mac.

  • Medlem
  • 2011-12-20 10:54

Jag väcker den här tråden (är inte ett dugg intresserad av piratkopiering);

Däremot skulle jag vilja kunna streama ex. svt play eller motsvarande från safari på mac:en, till min apple tv2. Är det möjligt? Ber om ursäkt om det finns trådar som berör ämnet, har inte hittat någon i alla fall.

  • Medlem
  • 2011-12-20 11:55

Kolla in Erica Saduns små program.
Där finns Airflick som ska "Serve files and URLs to Apple TV"Jag har inte prövat det själv dock.

Index of /ftp/AirPlay

  • Medlem
  • Saltsjö-Boo
  • 2012-03-23 14:40

Återuppväcker den här tråden då jag lyckats streama SVT Play från min MacBook Air (OS X Lion) till Apple TV 2.

AirFlick kunde inte streama SVT Plays URL så jag fick göra det i två steg:

1. Installera ClickToPlugin (ClickToPlugin Brings AirPlay Support to Safari for Mac), ett tillägg som gör att du kan streama till Apple TV 2 eller Quick Time med ett högerklick. Om du har version 4.3 eller lägre så kan du streama direkt till Apple TV 2, annars fortsätter du med steg 2.
2. Streama till Quick Time, kopiera URL:en och klistrar in den i AirFlick.

Det räckte för mig så det vore intressant att höra om andra lyckas (eller har bättre idéer).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-23 16:31

Rätta mig om jag har fel, men det här funktionaliteten ska väl komma i Mountain Lion?

Edit: Efter en liten koll på apples sida så verkar det som det är airplay mirroring som kommer. Alltså inte möjligheten att strömma ett visst videoklipp utan bara att spegla hela skärmen. Nån som vet mer om det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-23 16:50
Ursprungligen av urkan:

Edit: Efter en liten koll på apples sida så verkar det som det är airplay mirroring som kommer. Alltså inte möjligheten att strömma ett visst videoklipp utan bara att spegla hela skärmen. Nån som vet mer om det?

Det stämmer, det är iaf det enda de har sagt nåt om. Men om du drar upp videoklippet i fullskärm så blir det ju exakt samma effekt som att bara strömma klippet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-23 17:01

Ptja, finns väl lite problem med det. Frågan är om skärmuppdateringen är tillräckligt bra om man bara speglar bilden. Och att man inte kan göra annat med datorn samtidigt som man visar nåt på tv'n.

1
Bevaka tråden