Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsskydda Apple Mail

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 14:18

Någon som vet hur man smidigt kan lösenordsskydda mejlen?
Jag kör Apple Mail och skulle vilja bli tillfrågad om lösenord när jag öppnar det.

Detta går utmärkt att göra på till exempel Outlook för PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 20:03

Ingen som vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 20:17

Hm... Nä
Men varför???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 20:28

För att jag inte vill att vem som helst ska kunna läsa mina mejl.
Jag har förvisso flera användare på datorn men orkar inte alltid logga ut om någon ska kolla något på Internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 03:09

En "workaround" kan vara att sätta lösen på skärmsläckaren och sedan använda dig av ett "hot-spot-hörn" som du alltid flyttar muspekaren till innan du lämnar datorn så att skärmsläckaren startar.

Det är inte riktigt samma sak som du efterfrågar men det kanske räcker för just dina behov?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 03:55

Njae... Grejen är ju den att användarna ska få göra andra saker, typ surfa och lyssna på musik.
Men däremot INTE läsa mina mail.

10.3 löser ditt problem.
Växla användare...:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 19:01

Nej, men seriöst, det måste väl finnas något sätt att lösenordsskydda ett program?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 19:14

Vad tusan. skriv ett applescrip som öppna mail med ett passord i och låt sedan scriptet bara innehålla att det skall öppna mail... inte speciellt säkert men man kan ju i vart fall inte öppna från dock... vill du sedan att safari inte skall öppna mail.app när man klickar på maillänk så kolla om man kan koppla mailto till skriptet istället

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 19:45

Jag förstår inte heller problemet.
Du har ju loggat in som dig själv, så varför skulle någon annan använda din användare. Skapa användare för varje person som skall ha tillgång till datorn.

OS X är ju i grund och botten ett fleranvändarsystem och du talar ju faktiskt om vem du är och var dina filer ligger (skall ligga) i och med inloggningen. Dessutom är det vattentäta skott mellan användarna och deras rättigheter.

I och med Panther så är det lättare än någonsin att använda sig av flera användare. "Snabb-bytet av användare" ser riktigt bra ut!

Ett sätt, om det fungerar, kan vara att köra mail från en krypterad diskimage-fil. Jag har aldrig testat att använda metoden med Steve Jobs har ju flera gånger på påpekat hur bra det ska fungera.

Om det fungerar med mail vet jag inte. Kan säkert vara problematiskt med tanke på att all prefsfiler ligger i biblioteksmappen och går vad jag vet inte att flytta. Men programmet kan säkert ligga krypterat.

Meddela gärna om du hittar någon lösning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Ett sätt, om det fungerar, kan vara att köra mail från en krypterad diskimage-fil. Jag har aldrig testat att använda metoden med Steve Jobs har ju flera gånger på påpekat hur bra det ska fungera.

Va? Vardå? När?

- Programmet skivavbildning i verktygsmappen.

- Välj 'Ny' / 'Tom avbild' från arkivmenyn.

- Välj namn på disken och enheten.

- Välj vilken storlek imagefilen ska ha

- Lägg till kryptering 128 bitar

- Skapa

- Skriv in valt lösenord

Hoppas det fungerar. Jag har som sagt inte testat det själv.

Lycka till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Va? Vardå? När?

Kommer inte ihåg var och när. Något keynote var det i varje fall.

Men sambandet var just kritiska dokument som man vill ha skyddat. Han sade det även i egenskap av sig själ och Phil Schiller. Att de bevarar sina kritiska dokument på detta sätt. Om det är sant vet jag dock inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 12:33

Det jag kanske primärt är ute efter är något tredjepartsprogram som enkelt kan sätta ett lösenord på de program/filer man önskar.

Hur svårt kan det vara?

http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15042

kanske inte helt bulletproof, men sen har du kanske inte SÅ mycke regeringshemligheter i mailen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15042

kanske inte helt bulletproof, men sen har du kanske inte SÅ mycke regeringshemligheter i mailen?

Testade med en gif-fil och det fungerade bra men med mail.app ville det sig inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Testade med en gif-fil och det fungerade bra men med mail.app ville det sig inte.

Även om det är "databasen" (not really) i.st.f. applikationen du "låser"???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 16:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Även om det är "databasen" (not really) i.st.f. applikationen du "låser"???

Jag testade att lösenordsskydda mappen mail i Users/Leijon/Library/ och då tolkar programmet Mail det som att det är första gången jag använder programmet och skapar en helt ny mapp med samma namn.

Hmmm.... :rolleyes:

Som jag skrev tidigare så kommer det en snabbinloggning/utloggning ala WinXP i 10.3 detta BORDE lösa dina problem.
Jag förstår inte varför du anser att du behöver denna funktion på din mail. Om du inte kan lita på dina kolleger hur i hvete kan du då låta dom använda din inloggning överhuvudtaget.

Du kan lösa ditt problem genom att gå in i inställningarna för mail. Välj konto - redigera. Ta bort ditt lösenord - Stäng mail - Starta mail - nu måste du ange lösenord varje gång du kollar mailen om du har mailen sparade på servern IMAP och inte lokalt. Du kan också völja i inställningarna att ha mailen bara på server och inte lokalt, förutsatt att du har IMAP.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 16:41

Orkar inte leta, men jag har för mig att på www.macosxhints.com har de en anvisning för hur man löser detta med en krypterad disc image.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 16:45

Saken gäller min hemdator.
Där sittar ibland såväl sambon som en massa mer eller mindre kända vänner.
Jag vill slippa att logga ut / växla användare (även om det kommer i 10.3) varje gång någon annan ska sitta vid datorn för att ladda ned något via mlMac eller sätta på en låt i iTunes.

Det är inte det att jag tror att alla är oärliga, utan snarare en trygghet av att ingen kommer åt informationen i min inbox. Jag har mycket känslig arbetsrelaterad information där som ingen ska läsa mer än jag.

Mailen lagras lokalt (pop3) så din lösning Micke angående imap kan inte appliceras på just detta fall.

Förstår inte rikigt att någon inte utvecklat ett program för att begränsa åtkomst till vissa program.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Kommer inte ihåg var och när. Något keynote var det i varje fall.

Men sambandet var just kritiska dokument som man vill ha skyddat. Han sade det även i egenskap av sig själ och Phil Schiller. Att de bevarar sina kritiska dokument på detta sätt. Om det är sant vet jag dock inte.

Ok, att de kan ha sagt att man kan använda kryptering för känslig info förstår jag.

Men att de skulle ha sagt att man ska köra program från en krypterad image-disk tror jag nog att du har drömt.

Vad sägs om följande ful-trick:
Skapa en ny mapp och lägg ner Mail.app i den. Gör "visa info" på mappen och ändra behörigheter till "ingen behörighet" för Grupp och Övriga. Ändra ägare till mappen (till www t.ex.) och klicka på hänglåset, så att det stängs.
Nu kan ingen öppna mappen, utan att först visa info och ändra ägare till ditt konto. När man ändrar ägare frågar X efter ditt lösenord.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alderman
Vad sägs om följande ful-trick:
Skapa en ny mapp och lägg ner Mail.app i den. Gör "visa info" på mappen och ändra behörigheter till "ingen behörighet" för Grupp och Övriga. Ändra ägare till mappen (till www t.ex.) och klicka på hänglåset, så att det stängs.
Nu kan ingen öppna mappen, utan att först visa info och ändra ägare till ditt konto. När man ändrar ägare frågar X efter ditt lösenord.

SKITKLYFTIGT!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 18:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jag testade att lösenordsskydda mappen mail i Users/Leijon/Library/ och då tolkar programmet Mail det som att det är första gången jag använder programmet och skapar en helt ny mapp med samma namn.

Hmmm.... :rolleyes:

Vad sägs om att prova med inbox.mbox istället?
Inte för jag vet men det låter rätt i mina öron...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vad sägs om att prova med inbox.mbox istället?

Precis som med mappen mail skapar Mail en ny fil med det namnet.
Det gäller alltså att få själva Mail.app att kräva lösenord när det startas.
Det borde ha fungerat med LameSecure men... nej....

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Precis som med mappen mail skapar Mail en ny fil med det namnet.
Det gäller alltså att få själva Mail.app att kräva lösenord när det startas.
Det borde ha fungerat med LameSecure men... nej....

A'men vad tusan
Då är det ju bara att göra ett applescript som döper om inbox.mbox till minbox.mbox under förutsättning att det inte finns någon minbox.mbox; och så dubbelklickar du skriptet när du lämnar över datorn
Sen när dom är färdiga så dubbelklickar du skriptet som döper om inbox.mbox till dinbox.mbox och minbox.mbox till inbox.mbox under förutsättning att det finns en minbox.mbox

Lätt som en plätt och med lite tur så kraschar inte mail.app

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 20:07

Antar att du inte kollade på macosxhints.com.
Här har du nog lösningen i alla fall:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030415132128751
Och att du då inte väljer att lägga till lösenordet i keychain sedan.

Bevaka tråden