Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama 1080/720 från Mac till Ipad 3?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-26 19:16

Hej!

Precis på G att köpa min första iPad. Blir nog en iPad 3 64gb WiFi.
Har egentligen endast två frågor.
Bör jag köpa 64gb eller 32gb? Känns som det är värt 800kr för dubbla lagringen.

Fråga 2, den viktigaste:
Använder för närvarande AirVideo till min iPhone 4 när jag vill titta på tv-serier hemma, fungerar klockrent för att streama alla format. Frågan är, finns det något liknande eller klarar AirVideo av 1080/720 .mkv filer och liknande. Vill alltså streama detta till bra kvalité över WiFi utan att föra över varje film i sig.

Vilken är den bästa videospelaren som klarar .mkv-filer i full HD om jag vill föra över dem? Eller bör jag konvertera filmen först?

Tolererar inget lagg och vill gärna ha absolut bästa kvalitén, så man kan utnyttja den nya skärmen.

Ursprungligen av JoQ:

Hej!

Precis på G att köpa min första iPad. Blir nog en iPad 3 64gb WiFi.
Har egentligen endast två frågor.
Bör jag köpa 64gb eller 32gb? Känns som det är värt 800kr för dubbla lagringen.

Fråga 2, den viktigaste:
Använder för närvarande AirVideo till min iPhone 4 när jag vill titta på tv-serier hemma, fungerar klockrent för att streama alla format. Frågan är, finns det något liknande eller klarar AirVideo av 1080/720 .mkv filer och liknande. Vill alltså streama detta till bra kvalité över WiFi utan att föra över varje film i sig.

Vilken är den bästa videospelaren som klarar .mkv-filer i full HD om jag vill föra över dem? Eller bör jag konvertera filmen först?

Tolererar inget lagg och vill gärna ha absolut bästa kvalitén, så man kan utnyttja den nya skärmen.

Både 720 och 1080 funkar jättebra med Airvideo. Glöm inte att höja bitrate så du får fin kvalitet!
Tror inte att paddan orkar avkoda en 1080 mkv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-26 19:54

Okej, låter ju skitbra. Blir det samma kvalité med streaming som när det ligger lokalt då?

Vilka alternativ finns till Air Video?

Bör jag konvertera mina .mkv till mp4 då?

AirVideo är den bästa. Eventuell konvertering sköter AirVideo, om det behövs.
Kvaliteten Beror på bandbredden du har tillgänglig, går också att ställa in önskad bitrate i appen istället för automatisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 22:47

Du får klart bättre kvalitet på en 1080p .mkv om du konverterar den till .m4v än om du streamar den med AirVideo. AirVideo klarar mig veterligen inte än att spela upp i 1080p, utan visar bara upp till 720p, även fast källmaterialet håller 1080p. Se länkar för att se skillnaden i bildkvalitet.

Jag konverterar med iFlicks (149 Kr på Mac App Store) och det går rätt smidigt när man kör "iTunes kompatibel" och bara byter container, tar ca 10-15 minuter att göra en 10 GB 1080p .mkv till .m4v.

Slå till på en 64 GB, det blir snabbt fullt med lite högupplöst film på paddan.

Skärmdump på iPad 4G, AirVideo spelar upp en 1080p film med högsta bitrate inställd:
http://dl.dropbox.com/u/2237474/r1.PNG
http://dl.dropbox.com/u/2237474/r1_crop.png

Skärmdump på iPad 4G, Videor Appen spelar upp en 1080p film konverterad med iFlicks:
http://dl.dropbox.com/u/2237474/r2.PNG
http://dl.dropbox.com/u/2237474/r2_crop.png

läs mer om iFlicks och film på iPad här:
http://www.99.se/ipad/287475-filmer-pa-ipad-2-hur-gor.html

Konverterar man till mp4/m4v så kan man ju streama via homesharing från Mac:en så ska man bara slökolla hemma i sängen eller liknande så behöver man inte en stor iPad. Mest för kännedom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 19:18

För mig fungerar Hemmadelning sådär när det gäller högupplöst material som streamar till iPad. SD funkar ok, men 720p och 1080p tar lång tid att buffra, stannar mitt i filmen osv, faktiskt klart sämre funktionalitet än Air Video, men å andra sidan är det ju högre bitrate.

Ursprungligen av Solid:

För mig fungerar Hemmadelning sådär när det gäller högupplöst material som streamar till iPad. SD funkar ok, men 720p och 1080p tar lång tid att buffra, stannar mitt i filmen osv, faktiskt klart sämre funktionalitet än Air Video, men å andra sidan är det ju högre bitrate.

Fast det borde ju ha och göra med ditt nätverk där hemma. Jag streamar trådlöst utan problem till min iPad och AppleTV gen 2. 1080p vet jag inte om det hade orkat dock eftersom det är ett 2,4GHz N-nätverk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 20:54
Ursprungligen av grenhall:

Jag streamar trådlöst utan problem till min iPad och AppleTV gen 2.

Samma här med HD i 720P, no worries.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 22:57
Ursprungligen av grenhall:

Fast det borde ju ha och göra med ditt nätverk där hemma. Jag streamar trådlöst utan problem till min iPad och AppleTV gen 2. 1080p vet jag inte om det hade orkat dock eftersom det är ett 2,4GHz N-nätverk.

Mja, mitt hemmanätverk är fullt tillräckligt.

Missförstå mig rätt. Det fungerar, men det inte lika stabilt som att spela upp synkade filer. Men så är det ju med allt man streamar.

Jag har konverterat många filmer med iFlicks. Först var det 720p, eftersom det var det som funkade på iPad 1 och TV2.

Men sedan jag fick min nya iPad och senaste TV, så har jag börjat konvertera om till 1080p så smått.

Dessa streamar jag sen utan några som helst problem eller hick-ups till min Padda via hemmadelning. Riktigt smutt. Det tar några sekunder att buffra igång filmerna (lagom för att hinna sätta på mig mina in-ears och lägga mig tillrätta), men sen flyter det på.

Har näst, eller näst-näst nyaste AirPort Extreme och en Mac Pro. Min Mac Pro är väl hyfast fet, men det tror jag inte är någon faktor i det hela. Det är ju redan konverterade filmer det handlar om här.

Och en 1080p i bra kvalitet (t ex TinTin) ser sjukt bra ut. Ser om en massa filmer nu, bara för att det är så krisp bild.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 22:59
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag har konverterat många filmer med iFlicks. Först var det 720p, eftersom det var det som funkade på iPad 1 och TV2.

Men sedan jag fick min nya iPad och senaste TV, så har jag börjat konvertera om till 1080p så smått.

Dessa streamar jag sen utan några som helst problem eller hick-ups till min Padda via hemmadelning. Riktigt smutt. Det tar några sekunder att buffra igång filmerna (lagom för att hinna sätta på mig mina in-ears och lägga mig tillrätta), men sen flyter det på.

Har näst, eller näst-näst nyaste AirPort Extreme och en Mac Pro. Min Mac Pro är väl hyfast fet, men det tror jag inte är någon faktor i det hela. Det är ju redan konverterade filmer det handlar om här.

Och en 1080p i bra kvalitet (t ex TinTin) ser sjukt bra ut. Ser om en massa filmer nu, bara för att det är så krisp bild.

Har Jendrik Bertram nu uppdaterat iFlicks så den även kan spotta ut 1080P och inte bara 720P?

1
Bevaka tråden