Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färghantering i flashfilmer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 13:05

Kan man på något vis bädda in färgprofiler i bilder i flashfilmer i .flv-format?

Jag jobbar vanligtvis som bildretuschör med stillbilder för både print och webb och sitter i en rakt igenom färgstyrd miljö med hårdvarukalibrerade Eizo ColorEdge-skärmar osv. Vi har nära inpå extrema krav på färgkorrekthet externt och har satt ännu strängare krav internt när det gäller färgavvikelser mätt i Delta-E osv.

Har nu fått ett uppdrag i att göra en film åt en kund, det handlar om enkla "Ken Burns"-åkningar över stillbilder som kunden vill ha levererad i .flv-format för att ha på sin webb. Slut(fil)formatet har vi tyvärr ingen makt över att välja i detta projekt.

Jag har använt Final Cut Pro X (där jag jobbat i 1080p) med importerade .tif-bilder i Adobe RGB och exporterat ut en .mov-film i 1080p. Vid uppspelning av .mov-filmen i Quicktime överensstämmer färgerna med vad jag ser i Photoshop, så länge är allt ok.

Men efter nedsampling och konvertering till .flv-format i Adobe Media Encoder CS5.5 har färgerna förvrängts. Uppspelning sker i Adobe Media Player och jag tittar på det i min Eizo CG243W i OSX 10.6.8 på en Mac Pro samt jämför med originalbilderna i Photoshop. Man ser inte samma färgavvikelse vid uppspelning på t.ex. en MacBook Pro eller iMac (datorer utan hårdvarukalibrering).

Jag kan manuellt simulera en liknande färgavvikelse i Photoshop när jag konverterar mina Adobe RGB-bilder till sRGB och sedan väljer att förkasta färgprofilen, så jag antar att det är ungefär samma sak som händer i Adobe Media Converter. Kan man på något vis undgå detta och tagga filmen med en profil, eller på annat vis ta kontroll över konverteringen?

Med andra ord. Kan man på något vis bädda in färgprofiler i bilder i flashfilmer i .flv-format? Om inte finns det andra liknande filmformat (filstorlek, lika utbrett, kompabilitet osv) som det fungerar i, isf vilka?

Är det inte lättare att helt enkelt konvertera allt till sRGB innan import in i FCPX? Och sedan hålla sig till sRGB då det ju skall hamna på webben och "folks" vanliga skärmar till slut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 17:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte lättare att helt enkelt konvertera allt till sRGB innan import in i FCPX? Och sedan hålla sig till sRGB då det ju skall hamna på webben och "folks" vanliga skärmar till slut?

Det var det första jag tänkte på också. Testade att importera sRGB, men det blev samma felaktiga slutresultat i princip.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 17:03

Ett enkelt svar är nej, man nyttjar väldigt sällan färgprofiler i videosammanhang. Man har istället ett antal standarder som program och hårdvara "borde" följa (vilket i verkligheten inte är fallet). Dock har Final Cut Pro X har stöd för ColorSync men exakt hur det fungerar är oklart. After Effects i senare versioner kan assigna en färgprofil till material man tar in där samt vilken färg-rynd ens output ska simulera. Det fungerar inom dess värld med produktionsformat (DPX / QuickTime). Jag kan tänka mig detsamma gäller för övriga program i CS-serien har stöd för detta också. Men vid output till en FLV tror jag ändå profilen försvinner och här kommer uppspelaren göra stor skillnad. Jämföra en H264 .mov-fil i QuickTime eller VLC. Ofta visar QuickTime filen helt fel.

Final Cut Pro X och Final Cut Pro 7 visar även på datorskärmen helt olika previews.

Mitt förslag är att kontrollera hur filen spelas upp och få den se ut som du / ni tänkt er på den spelaren. Det är baklänges att jobba så men ja… Jag har gjort extremt märkliga lösningar för att få saker fungera som jag förväntar mig "de ska se ut". Du kan bl.a. encoda via After Effects till AME och då i AE göra justeringar i profiler eller manuellt lägga på filter (gamma, hue / saturation etc).

Alternativt format till .flv vore .mp4 (h264) som har brett stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 17:49
Ursprungligen av Erik.dv:

Ett enkelt svar är nej, man nyttjar väldigt sällan färgprofiler i videosammanhang. Man har istället ett antal standarder som program och hårdvara "borde" följa (vilket i verkligheten inte är fallet). Dock har Final Cut Pro X har stöd för ColorSync men exakt hur det fungerar är oklart. After Effects i senare versioner kan assigna en färgprofil till material man tar in där samt vilken färg-rynd ens output ska simulera. Det fungerar inom dess värld med produktionsformat (DPX / QuickTime). Jag kan tänka mig detsamma gäller för övriga program i CS-serien har stöd för detta också. Men vid output till en FLV tror jag ändå profilen försvinner och här kommer uppspelaren göra stor skillnad. Jämföra en H264 .mov-fil i QuickTime eller VLC. Ofta visar QuickTime filen helt fel.

Final Cut Pro X och Final Cut Pro 7 visar även på datorskärmen helt olika previews.

Mitt förslag är att kontrollera hur filen spelas upp och få den se ut som du / ni tänkt er på den spelaren. Det är baklänges att jobba så men ja… Jag har gjort extremt märkliga lösningar för att få saker fungera som jag förväntar mig "de ska se ut". Du kan bl.a. encoda via After Effects till AME och då i AE göra justeringar i profiler eller manuellt lägga på filter (gamma, hue / saturation etc).

Alternativt format till .flv vore .mp4 (h264) som har brett stöd.

Tack för svaret jag letade efter!

Eftersom .flv-filmerna ser ok ut på "vanliga användarskärmar" så skulle det bli lite tokigt att göra fulhack bakifrån som förvränger dom i de faktiska färgvärdena, även fast fulhack kan vara väldigt användbart ibland.

Jag får helt enkelt påvisa detta för kunden och tipsa dom om att byta format framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 17:14

Gjorde ett litet test nu och det som sker i QuickTime Player X verkar vara exakt ovan. En full HD Rec 709 i After Effects ser bra ut där om jag skiter i att sätta en färgprofil på projektet jag jobbar i. Säger jag åt AE att jag jobbar i sRGB så ser filen ut som i QuickTime Player X vilket är helt fel.

Edit: Detta löser inte alls ditt problem men ja…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 18:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tack!

En dum fråga, gäller det även .flv-filer?

FLV är ett container-format för Flash-videos.

F4V/FLV Technology Center | Adobe Developer Connection

1
Bevaka tråden