Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Apple TV till hemmabio - problem!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ber om ursäkt i förväg om detta hamnade i fel kategori nu, men detta var den bästa delen av forumet som jag hittade. Pga att den har med kringutrustningen - Apple TV att göra

Jag har i dagsläget ett hemmabiosystem (5.1) LG HT304SU.
Den har videoutgång, ljudingång, scartanslutning, komponentanslutning och EN HDMI utgång.

Jag har även ett PS3, en boxer och självklart en TV (Samsung 40" LED) och har idag köpt en Apple TV 3d gen.

Nu till frågan, hur ska jag få ljudet till min Apple TV?

Jag har i dagsläget kopplat:
PS3 --> (HDMI) --> TV
PS3 --> (RCA) --> Förstärkare

Förstärkare --> (HDMI) --> TV
Förstärkare --> (SCART) --> Boxer --> (SCART) --> TV

Genom dessa kopplingar får jag ut 5.1 ljud när jag kollar på DVD genom hemmabiorecievern ("förstärkaren") annars bara 2.1 när jag ex. spelar PS3, kollar på tv osv.
Men nu hur ska jag nu koppla in Apple TV för bästa ljud och bild?

Min boxer har bara SCART, ingen HDMI.
Förstärkaren/recievern har endast 1 HDMI utgång och ingen optisk.
Min TV har 4 HDMI ingångar, 1 optisk, 2 USB portar, PC/DVI Audio in, RCA, SCART.

Apple TV har 1 hdmi utgång, 1 optisk och 1 mikro usb port.

Hoppas jag inte gjorde det allt för rörigt och att ni förstår på ett ungefär hur jag menar... Jag vill ju helst få ut 5.1 ljud och 1080 bild via HDMI med Apple TVn om det är möjligt.

Tack på förhand!

Bara för att förstå dig rätt - du har ingen HDMI in i förstärkaren, bara ut?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2012-03-31 05:24

Jag tittade lite på din reciver specifikation och jag tror tyvärr inte att det går att få ut 5.1 ljud från Apple tv. Den enda lösning jag ser att koppla in RCA ljud ifrån tv till recivern så får du i varje fall ett bättre ljud än tvn´s inbyggda högtalare. Vill du ha bättre ljud än så är man nog tvungen att uppgradera ditt 5.1 system.

Har inte din Samsung en optisk ljud-utgång?
Isåfall drar du den till 5.1 systemet.

Jag har bara HDMI ut på förstärkaren.

RCA ljud har jag just nu till min tv. Tänkte bara om det fanns någon möjlighet att få ut 5.1 på något sätt..

Japp, min Samsung har optisk-ljudutgång. Men som jag skrev i första inlägget har inte min förstärkare det.

Nej, du kan nog inte fixa det med den förstärkare du har idag.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, du kan nog inte fixa det med den förstärkare du har idag.

Okej, som jag trodde då :/ Men iallafall.. räcker det med HDMI till tvn och sen RCA mellan tv & förstärkare? Eller MÅSTE jag använda optisk till tvn?

Ursprungligen av agronberg:

Okej, som jag trodde då :/ Men iallafall.. räcker det med HDMI till tvn och sen RCA mellan tv & förstärkare? Eller MÅSTE jag använda optisk till tvn?

Nej, det fungerar med RCA. Så har jag det, HDMI till TVn, 2xRCA ut till min 2.0-förstärkare.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det fungerar med RCA. Så har jag det, HDMI till TVn, 2xRCA ut till min 2.0-förstärkare.

Gör om gör rätt, det var ju det jag skrev Jag har ju RCA från tvn till förstärkaren nu..
Undrade bara om det räckte med det eller om optiskt var ett krav

Ursprungligen av agronberg:

Gör om gör rätt, det var ju det jag skrev Jag har ju RCA från tvn till förstärkaren nu..
Undrade bara om det räckte med det eller om optiskt var ett krav

Eh va? Jag svarade ju på din fråga:

"Eller MÅSTE jag använda optisk till tvn?"
"Nej, det fungerar med RCA."

Vad menar du med "Gör om, gör rätt"?

Ursprungligen av Capeman:

Eh va? Jag svarade ju på din fråga:

"Eller MÅSTE jag använda optisk till tvn?"
"Nej, det fungerar med RCA."

Vad menar du med "Gör om, gör rätt"?

...Glöm bara allt jag sa.. orkar inte hålla på och tjafsa om ingenting. Du missuppfattade nog mig och jag missuppfattade dig - punkt.

Mycket skön förvirring nu märker jag.

Vi kan ju bara konstatera att du inte kan använda den och att du bör gå till
Kp hgtalare, hemmabio, platt tv och stereo hos Hi-Fi Klubben
Och köpa dig något bättre!

1
Bevaka tråden