Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital signering av dokument till kund

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känner inte att det här är helt rätt forum att ställa frågan i, men jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig. Hoppas på tips från de kunniga, expertisen här på 99 om var jag kan ställa min fråga (dvs utanför 99.se) och få bra svar...

Jag vill att ett antal användare på företaget jag jobbar skall kunna signera dokument (pdf) och skicka till kunder. Kunderna skall kunna öppna dokumentet i sin pdf-läsare (troligen Preview eller Acrobat Reader) och få bekräftat så enkelt som möjligt att dokumentet är signerat av oss/företaget.

Mitt problem: jag vet inte bästa/mest kostnadseffektiva sättet att åstadkomma detta.
Vårt root cert idag innehåller inte dokumentsignering. Att köpa ett sådant verkar kunna kosta precis hur mycket som helst (nästan).
Billigare är att köpa individuella certifikat, men det motverkar syftet litet grand (men är ingen katastrof finansiellt sett).
Allra billigast är att använda sitt rotcertifikat men då kommer det ju inte att se speciellt verifierat ut i pdf-läsaren.

Dokumenten som vi skall skicka till kunderna är Swedac-certifikat som rör våra produkter. Man skulle kunna tro att Swedac hade koll på detta och kunde ge tips, men de kan inte ens säga vilka juridiska krav som ställs på en digital signering...

Hur många signeringar skall vi göra? Tja, i förstone med några pilotkunder kanske 1000 på ett år. Kanske 10000 om vi skall hantera alla kunders hela årskonsumtion av produkter.

Stort tack för förslag om rätt ställe att söka svar på frågan!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-02 19:03

Nu är jag helt säkert ute och kör ... men pgp eller gpg fixar säkert biffen, men du behöver du skicka din public nyckel till era kunder.

Ser nu att pgp blivit uppköpta av symantec ... så kanske man skulle hålla sig undan dessa
PGP Products | Symantec

gpg - open source, free as in free .. för mac här;
Official Homepage | GPGTools (OpenPGP Tools for Apple OS X)

1
Bevaka tråden