Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortering i iTunes

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Avesta
  • 2012-04-04 20:41

Jag har en ny iPad och vill lägga över en hög egna filmer på den. Det är ca 400 filmklipp mellan 30s och 10 min i olika grupper så jag tänkte att det vore lättast att lägga in dem som tv-serier. Eftersom jag inte köpt dem av Apple har de inte fullständiga meta-taggar och därmed blir sorteringen helt uppåt väggarna när jag för över dem i paddan. Däremot innehåller filnamnet information som skulle kunna användas som säsongsnummer, ett annat nummer som fungerar som avsnittsnummer och en text, t.ex. "2010_01_sportlov" för den första filmen som är inspelad 2010.

Jag vägrar att tro att jag skall behöva sitta och fylla i individuella meta-taggar på varenda fil för att iTunes skall sortera filmerna, varför kan den inte bara sortera alfabetiskt när infon saknas???

Det jag själv märkt är att iTunes kan vara ganska oflexibelt. Jag har ett antal videosnuttar som jag också ville sortera efter när de filmades. Det visade sig att den enda lösningen som funkade för att få den sortering jag vill, är att lägga in dem som tv-serie. Episodnumrering accepterar datum men säsongsnummer accepterar bara upp till tvåsiffrig numrering. Skriver man in något längre så blir säsongsnumret "noll".

För att enskilda avsnitt inte ska skapa egna grupper/tv-shower måste informationen/meta-taggningen vara minutiöst exakt likadan för alla. Om en tagg skrivs på fel ställe eller utelämnas så hamnar just den filmsnutten någon annanstans. Det är ett djäkla pillgöra.

Jag fick hitta på en egen "logik" för avsnittsnumrering baserat på innehåll o inspelningsdatum. Jag satte inspelningsdatumet som "Episod ID" fast jag vet inte vad det fyller för funktion.

Under "Sorting"/Sortering's fliken på varje "episod" har jag samma text i all fyra fälten "Artist", "Show", "Sort Artist" och "Sort Show"

Om det finns ett enklare sätt att få ordning på eget material i iTunes så har jag iaf inte hittat det...

Lycka till!

Sortering i iTunes

Meta & Id taggar gör att iTunes funkar som en påse nötter.
Tyvärr är ju inte detta iTunes fel, men iTunes får skiten för det då den inte är flexibel.
Samma Låt/film med följande namn sorteras olika.
AA-BB
AA-Bb
AA-bb
AA-bB
Osv

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Meta & Id taggar gör att iTunes funkar som en påse nötter.
Tyvärr är ju inte detta iTunes fel, men iTunes får skiten för det då den inte är flexibel.
Samma Låt/film med följande namn sorteras olika.
AA-BB
AA-Bb
AA-bb
AA-bB
Osv

Det där fattar jag inte halv sju av

  • Medlem
  • Avesta
  • 2012-04-05 08:34

Vad händer om man tar bort alla meta-taggar ur alla filer? Blir det alfabetisk sortering på filnamnet eller någon annan mysko ordning baserad på klingonernas talsystem då?

Igår lyckades jag (efter 4h strul) få in alla filerna i paddan i hyfsad ordning, enda problemet är att jag får 6-10 säsonger av varje kategori, 1/3 av säsongerna heter alla "säsong 1" och resterande säsonger har inget namn alls, trots att meta-taggen är ifylld. Suck...

Jag har bla importerat ett antal inspelade avsnitt av Grand Designs. Efter att ha ändrat titeln på varje avsnitt sorteras de alfabetiskt men datum, årtal eller ev avsnittsnummer som skrivits in manuellt i iTunes har ingen funktion överhuvudtaget. Även om jag har avsnitt på vilka jag skrivit att de är från 2010 så sorteras de likförbannat in under 2009.

iTunes må vara bra för musik samt för filmer/tv-serier man köper på iTS men för egenimporterat material är det en katastrof

Jag har ett 20-tal andra videor jag filmat med mobilen, dansturer om någon undrar, efter att jag funderat ut en strategi för avsnittnumrering av dessa som jag hoppades skulle lösa problemet visar det sig att detta är onödig information som ändå inte följer med vid importen till min iPad eller iPod...Grrr

1
Bevaka tråden