Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud, Dropbox, Bildström, iCal, iWork, Google Calendar... puh!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-05 00:23

Tänkte på hur jag jobbar med det ovanstående - eller hur jag INTE jobbar, kanske. Jag har kalendrar i Google (som fint finns i alla maskiner), Dropbox som även det fungerar som det ska, iCloud med Bildström och iWork.com - som fungerar men än så länge gör mig en aning förvirrad, vilket nog mest är en vanesak.

Jag känner att jag har en alldeles för "spretig" ordning på det här, med filer som ligger både här och där, ibland samma fil i olika versioner på olika ställen vilket är mindre lyckat... Är det vettigt att köpa 50 GB på tex. iCloud och använda *bara* det?
Hur ska man göra med alla jäkla kalendrar - min privata, jobbet, fruns privata, hennes jobb och dotterns skolkalender?

Det jag egentligen vill är följande: Ha alla våra kalendrar lättåtkomliga från macarna, våra iPhones och iPads. Ha jobbrelaterade dokument i nån slags moln så att jag bara kan ta upp en valfri maskin och fortsätta jobba där jag slutade. Ha våra foton och musik tillgängliga på alla maskiner. Och allt ska givetvis synkas automagiskt eller åtminstone enkelt.

Jag känner att det börjar bli dags att ta tag i det här innan det rinner iväg ännu mer, så... Hur gör ni andra? Har ni valt någon "helhetslösning", eller har ni samma röra som jag?

När det gäller dokument så är Dropbox en bättre lösning i dagens läge, eftersom du inte kan ha rena "filer" i iCloud, men det kanske kommer i framtiden?

Men jag vet inte vad du menar med jobbrelaterade dokument iofs, menar du typ Pages/Numbers/Keynote så funkar ju iCloud jättebra till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-05 08:49

Lite samma sits på mig faktiskt. Men jag har tagit några steg mot (den bättre?) framtiden. Dropbox har nu blivit min centrala lagringsplats för arbetet. Jag sparar där och kör interna backuper. Det har inneburit att jag har en extra backup och att jag inte behöver ansluta till min dator på jobbet via vpn när jag ska jobba. De säkerhetsmässiga problemen med att jag lämnar min information i händerna på en tredje part låtsas jag inte om. I dagsläget har jag 50gb, får se om jag ökar på det vad det lider. Ju mer jag använder det ju fler fördelar ser jag. Sen använder jag Evernote för att samla och dela information. Jag delar arbetsböcker med en kund idag, men jag tror att det kommer bli fler. Väldigt kraftfullt och användbart! Jag använder det även privat för att ha koll på olika dokument, referensinformation osv. I min familj har vi fortfarande google-lösningen, och den funkar kanon. Tänker ibland på hur det var tidigare med "kylskåpskalendern" och hur det var omöjligt att ha någon som helst koll med alla fotbollsträningar, danspass, föräldramöten och besiktningstider. Nu synkas alla kalendrar till alla mojänger vi har. Och det är ett gäng :-).

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-05 12:01

Jobbrelaterade dokument är oftast Pages, Numbers och ett par Keynotepresentationer (kommer säkerligen bli rätt mycket fler). Där är ju iCloud/iWork.com en klockren lösning. Men inte när man ska hålla på att "dropboxa" och "googlekalendra" OCKSÅ. Jag skulle verkligen gilla att ha iCloud till allt, men det är väl inte riktigt möjligt idag... Eller? Backup har jag via en NAS hemma och en på jobbet, det fungerar som det ska, så det är inte ett bekymmer. Bekymret är just variationen av olika lösningar... Jag vill ha en tydlig, enhetlig lösning.

Angående iWork.com så kan du förbereda dig på att lägga ner den, eftersom den försvinner till sommaren.

Kör man iCloud så tycker jag att behovet av Google Calender försvinner, om det bara är synken det handlar om.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-05 14:59

Men iWork.com funktionaliteten kommer väl läggas in i iCloud på nåt vis, eller? Vill minnas att jag läste det nånstans...

Det första jag skulle göra, det är att skrota Google kalendern. Förstår inte varför du kör med den när du har kalender i iCloud?
Kalendern i iCloud kan man dela ut, och man kan även styra över vilka som får läsa den och vilka som får både läsa och skriva den. Det gäller bara att alla har ett iCloud-konto. Man har en som är administratör för kalender och då styr över behörigheterna för den valda kalendern.

Bilder tas om hand av bildström.
Musiken kommer genom iTunes i molnen men det är inte tillgängligt för Sverige än.

I iCloud kan du spara och öppna iWork-dokument och de synkas automatiskt mellan iOS-enheter. För Macen behöver du gå in på iCloud för att öppna / spara iWork-dokument. I kommande Mountain Lion så blir iClouds dokumenthantering inbyggd i systemet, det vill säga att du kan spara / öppna direkt inifrån programmen utan att behöva gå in på iClouds hemsida i Safari.

På iPhone / iPad så är det programmen som sköter synken med iCloud, alltså app:arna måste vara anpassade för att spara / öppna på iCloud för att iCloud documents ska fungera. I dagsläget vet jag bara Apples egna iWork som är anpassade för iClouds documents, men standarden för synkning i iCloud är släppt och öppen så den som vill skapa app:ar som synkar med iCloud documents kan alltså göra det...

Ursprungligen av Raphael:

Det första jag skulle göra, det är att skrota Google kalendern. Förstår inte varför du kör med den när du har kalender i iCloud?
Kalendern i iCloud kan man dela ut, och man kan även styra över vilka som får läsa den och vilka som får både läsa och skriva den. Det gäller bara att alla har ett iCloud-konto. Man har en som är administratör för kalender och då styr över behörigheterna för den valda kalendern.

.

Ett skäl kan vara att du kan dela ut Google kalendern till folk som inte har Googlekonto, icloudkonto och visa upp den på en webbsida. Jag använder exempelvis detta för en lagkalender som jag administrerar.

Bildström är väl ingen permanent lösning, 30 dagar eller 1000 foton eller vad det är?

edit: Bildström = 30 dagar.

Senast redigerat 2012-04-08 13:13
Ursprungligen av keptang:

Bildström är väl ingen permanent lösning, 30 dagar eller 1000 foton eller vad det är?

edit: Bildström = 30 dagar.

Det är sant, Bildström är en mellanlagring för att man ska få över fotona till sin enhet. Så det man gör, det är att man flyttar bilderna från Bildström till sin enhet - Kamerarullen i iPhone / iPad, eller till iPhoto eller Aperture i Macen. Det är smidigt, då kan man välja bara de man vill ska sparas i sin enhet och resten behöver man inte bry sig om för de försvinner förr eller senare.

Ursprungligen av Raphael:

Det är sant, Bildström är en mellanlagring för att man ska få över fotona till sin enhet. Så det man gör, det är att man flyttar bilderna från Bildström till sin enhet - Kamerarullen i iPhone / iPad, eller till iPhoto eller Aperture i Macen. Det är smidigt, då kan man välja bara de man vill ska sparas i sin enhet och resten behöver man inte bry sig om för de försvinner förr eller senare.

Fast i Iphoto och Aperture kan du väl ställa in så att alla foton som dyker upp i fotoströmmen sparas permanent i ditt Iphotobibliotek?

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast i Iphoto och Aperture kan du väl ställa in så att alla foton som dyker upp i fotoströmmen sparas permanent i ditt Iphotobibliotek?

Jo, det skapas per automatik en händelse för varje månad dit alla bilder från Bildströmmen kopieras.

Vill man ha sin domän kopplad till email/kalender så är Googles lösningar enda alternativet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-10 21:59

Själv gick jag till fullo över på iCloud i veckan. Allt från kalendrar, mail och annat synkas klockrent. Hade liksom många andra google kalender men gillade den inte allt för mycket. Skapade nya email adresser via @me.com (Apples egna server) och använder Apples egna mailprogram i samtliga apparater. Har allt synkat och i ordning och framförallt är det skönt att äntligen ha slopat den 10 år gamla hotmail.en där man dagligen får 20 spam-mail om att köpa Viagra (komigen liksom..)

Tog dock lång tid och rätt mycket möda att exportera/importera tusentals mail och kontakter, men även att rensa upp bland kontakter och meddela samtliga om bytet. Helt klart värt mödan dock och nu sköter molnet allt åt mig!

1
Bevaka tråden