Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nattfotografi

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fortsätter lite på teman, för jag tycker det är kul att samla samma typ av bilder i en tråd.

När jag var i England så gick jag inte bara på fotomässa utan jag var också med på en nattfotografering tillsammans med en riktigt duktig tjej som visade lite tips och tricks om hur man kan göra. Diana Goss heter hon, och ni hittar hennes hemsida här: NIGHT TIME

Vi tog ett antal bilder i serie, med 30 sekunder vardera efter varandra (på continous) under 45 minuter och därefter sammanställer man bilderna, så att man får en "Star trail" (stjärnspår). Detta var första gången för mig, så jag tänkte nog inte riktigt på att man nog inte skulle använda 16 mm då den är galen på att förvränga bilderna i kanterna. Men samtidigt gillar jag också effekten.

För att sammanställa denna bild använda jag freewareprogrammet: StarStaX - www.starstax.net

Medan vi stod där och lät kamerorna göra sitt jobb så såg vi något som kom svävande ganska långsamt i skyn. Den var för snabb för att vara en kinesisk lanterna, och vi såg att den brann, men det kändes inte som det var ett plan heller (flygplanen gick nästan i samma rut, fast lite åt andra hållet (vänster nedåt, typ). Det var en livs levande (okej kanske inte levande) meteorit!

Mitt 16-35 visar inte med rättvisa hur stor meteoriten var, men det var verkligen en meteorit, det fick vi se sen på nyheterna när vi kom hem, och det var någon som hade filmat den också. En brinnande boll i skyn. Vi såg till och med med blota ögat att den hade en lite eldsvans. Men eftersom alla kameror var upptagna att ta serien till stjärnspåret och ingen hade ett teleobjektiv med sig, fick vi bara njuta av upplevelsen, men också ha en liten bit av spåret efter den på en av bilderna.

Den syns inte så bra på den sammanslagna biilden, och det är ju mest ett streck. Men här ser man i alla fall ett spår av den under en av de 30 sekunder långa exponeringarna. Lyckat!

Tja, sen lekte vi med eld också..... spann runt en boll med fin stålull som vi satte eld på och stod så stilla man kunde och snurrade. Rätt häftig effekt!

Och slutligen tog vi lite bilder med en "lysorm" - typ en ljusslinga i färg (vi använde vitt) som man flaxade runt med så att det såg ut som rök. Rätt fränt! Nedan är två bilder på oss som var med, dvs en på grabbarna som var med, och sedan en blid på oss flickor, dvs jag och Diana.

Har ni några frågor så ställ dem gärna, så ska jag försöka svara!

Häftiga bilder, kul tråd!
Ger inspiration.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-09 14:35

Jättefin bildserie!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-04-09 18:42

Läckert värre

En sån där startrail skall det bli när nya utrustningen blivit varm. Verkar spännande.

tack för tipsen - och snygga bilder, som alltid.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-09 20:11

Varför tar man bilder i 30-sekunders intervall i stället för 45 minuter rätt av?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-10 10:31
Ursprungligen av onnyt:

Varför tar man bilder i 30-sekunders intervall i stället för 45 minuter rätt av?

Sensor-brus som uppstår vid långa exponeringstider.

Ursprungligen av onnyt:

Varför tar man bilder i 30-sekunders intervall i stället för 45 minuter rätt av?

Dala har rätt. Även med 30 sekunder blir det sensorbrus efter ett tag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-12 14:12
Ursprungligen av CyberPet:

Dala har rätt. Även med 30 sekunder blir det sensorbrus efter ett tag.

Så nattfoto är egentligen lättast utfört med en analog kamera. Kommer inte ihåg så noga men vill minnas att jag i början på 70-talet gjorde långexponeringar, typ 10-15 minuter men en Yashica TL Electro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-10 23:41

Tack för att du delar med dig av fototips! Inspiration behövs alltid.

  • Avstängd
  • 2012-04-12 09:46

Häftiga och snygga bilder!

Ja, eller när det är jävligt kallt ute.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-13 05:45

OK. Så det har med temperaturen på sensorn att göra om det blir brus. Här där jag är blir det i stort sett aldrig kallare än 26°

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-13 07:04

Kanonfina bilder. Tycker det är fascinerande med nattbilder med lång exponering där man kan se "ljusspår".

Tack för inspirationen! Vidvinkeleffekten tycker jag passar utmärkt till sådana här bilder, så blir lite sugen på att prova själv med mitt nya 12-24.

Tidigare har jag tyckt att det varit lättare att få till blixt-och-långa-exponeringstider-med-gnistor någotsånär med kompaktkamera än med systemkamera... Åtminstone om man bara har den inbyggda blixten att förlita sig på. Kanske dags att prova lite mer igen nu när det inte är så f-at kallt när det blivit mörkt.

Nedanstående togs f.ö. med en simpel Ixus 400 på frihand. ISO 50, 1/2 sek och tvingad blixt.

Härligt Johan!

Rotar fram lite ur "göttepösen" här...

Fota inne på kyrkogård i kolmörker och dimma är en utmaning - att inte slå sönder sig själv eller utrustningen framför allt...

Långa slutartider, prova, prova, prova. Olika tider. kolla av, justera...

När jag stod där kom det en gubbe och genade över kyrkogården, han såg mig inte i mina mörka kläder och jag sa "Hej Lennart". Att inte han dog stående

100ISO, 30s slutartid, f8...kl 21:35 på kvällen....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-14 05:50

Riktigt snyggt och bra exponerat. Lätt att man drar på för mycket i det här läget. Dunkelt och mystiskt. Gillas

Ursprungligen av Goflorp:

När jag stod där kom det en gubbe och genade över kyrkogården, han såg mig inte i mina mörka kläder och jag sa "Hej Lennart". Att inte han dog stående

Ha ha. Jag hade fått hjärtinfarkt…minst

Riktigt läcker bild Goflorp!!

PS

Han som kom gående över körrgårn var faktiskt Lennart "Överdödis", chefen för Dögrävarna...
Han kanske trodde nån av "kunderna" ville klaga ?

Joakimo, fina!!!

En cirka fem år gammal bild som jag tog från baksätet på någon motorväg på väg någonstans. En slutartid på tre sekunder som matchades med en mötande bil.

1
Bevaka tråden