Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera min SSD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har satsat på min macbook pro, tidig 2011 genom att införskaffa en OCZ AGILITY 3 2.5" 360GB SSD SATA/600 MLC hårddisk. Nu ska det bli drag under galoschen som Ian och Bert sa på 90-talet. Men, jag kommer inte så långt.
Jag har provat följande

(1) Göra en backup från den befintliga HDD:n via TimeMachine till en extern hårddisk
(2) Plockat ut HHD:N och satt in min SSD, som jag givetvis formaterat före.
(3) Startat om datorn, och den hittar inte SSD. Men jag bootar om i installationsläge, och väljer återställ från time machine kopia. jag ansluter den externa hårddisken där jag har backupen, och väljer min nya SSD som mål. Processen börjar men avslutas efter ungefär 0,3 % med ett kryptiskt meddelande ungefär "åtgärden kunde ej slutföras"

Så då försökte jag med följande

(1) Köra SuperDuper. Klona HDDn till SSD. Men när jag stoppar i SSD så hittas den inte av systemet vid uppstart. Observera att den dyker dock upp som ikon på skrivbordet och fullt läs och skrivbar där

Så, då gjorde jag det sista geni draget igår.

Jag körde carbon copy, från HHD till SSD. Starta om datorn med SSD i, med samma resultat. Ingen hårrdisk hittades.
Skillnaden denna gång var att när jag stoppade åter min HDD i datorn och bootade från denna, så kunde den inte hitta SSD som extern ens?

Vad gör jag för fel?:'(

Senast redigerat 2012-04-18 12:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-18 12:03

Hej
I moment 3 ovan (uppstart med SSD i och installationsprogrammet) valde du där att formatera SSD eller formaterade du dem på något annat sätt?

Jag gjorde enligt moment 3 och formaterade där och det fungerade. Det "problem" som jag hade var att återställning av Lion via Internet inte riktigt fungerade så bra så jag laddade ned Lion från en annan maskin och la det på en sticka i stället. Efter det så var det inga problem att installera och återställa maskinen från min Time Machine kopia.

Lycka till!

Hej!
Jag minns inte riktigt om jag ens fick det valet där. Jag hade redan formaterat SSDn när jag startade om. Jag får ju upp en "ikon" med en mapp och ett fråga tecken över. Det betyder väl att han inte hittar hårddisken. Men när jag ansluter min vanliga HDD till macen och bootar från den som vanligt, DÅ hittar den också SSD , men då kör jag ju via USB till SSD, tänkte om det är där det är något skumt.
Men det är ju SATA så det borde ju inte vara problem, men märkligt är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-18 12:14

Jag hade gjort om "installationen" och valt diskverktyg och gjort en "riktig" formatering där. Detta för att utesluta andra fel eller problem. Detta givetvis baserat på att SSD är tom och att du inte har något sparat på den...

Välkommen till 99!

När du formaterade din nya SSD. Gjorde du det med GUID och Mac OS X Extended?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Välkommen till 99!

När du formaterade din nya SSD. Gjorde du det med GUID och Mac OS X Extended?

Jag formaterade med Mac HFS Journalförd.

Jag löste dock problemet.
Jag körde en carbon copy igen på maskinen. Skillnaden denna gång är att jag valde SSD som startskiva O:-) . Då startade den upp därifrån, och nu bevittnar jag ett smärre mirakel, jäklar va snabb den är med ssd disk i.

Nu älskar jag min mac ännu mer... Rooar..

Tack alla ni för hjälpen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-18 13:55

En ikon med ett frågetecken över betyder inte att den inte hittade någon hårddisk, det betyder att den inte hittade en startbar volym, dvs ingen som den kan boota från.

1
Bevaka tråden