Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS har fått spel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-04-23 11:39

Jag brukar använda RunKeeper Pro för att se hur långt jag promererar. I förrgår tog jag en promenad som troligen är runt 7-8 km, men gps:en i min 3GS redovisar en häpnadsväckande rutt, liksom som en konsekvens av detta en medelhastioghet på runt 28 km/h. Inte illa pinkat för en promenad, va...
Den röda tråden visar min loggade väg, den gröna visar ungefär hur jag faktiskt har gått i verkligheten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-23 12:10

Jag fick något liknande i höstas, i verkligheten hade jag gått c:a 10 Km, enligt runkeeper 34 Km.

Måste vara att du har haft taskig mottagning på GPS'en och så har den triangulerat din position i brist på bättre. Sen har du därmed hoppat runt lite i kartan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-23 12:21

GPS ska ju ha "fri sikt till satelliten". Har man då telefonen i fickan kan det bli lite si och så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-23 12:46
Ursprungligen av kenjon:

GPS ska ju ha "fri sikt till satelliten". Har man då telefonen i fickan kan det bli lite si och så.

Det har ingen betydelse, påverkan en ficka gör är försumbar. Se själv i bilen, då skulle man inte kunna använda den där för att vindrutan är emellan.

Ursprungligen av zinned:

Det har ingen betydelse, påverkan en ficka gör är försumbar. Se själv i bilen, då skulle man inte kunna använda den där för att vindrutan är emellan.

Beror på vilken ficka. Om du stoppar telefonen i byxfickan skymmer kroppen effektivt nästan halva himlen. En glasruta emellan har mycket mindre inverkan. Stoppar jag min i exempelvis bröstfickan så får jag mycket bättre mottagning på GPS'en när jag promenerar. Själva tyget kläderna i sig har nog knappt mätbar inverkan.

Ursprungligen av zinned:

Det har ingen betydelse, påverkan en ficka gör är försumbar. Se själv i bilen, då skulle man inte kunna använda den där för att vindrutan är emellan.

Vilket man faktiskt inte kan i vissa bilar. "Gamla" (säkert fram till 2000) franska bilar har ett otroligt tunt metallskikt (silver?) i rutan för att reflektera bort IR-strålning.
Detta skikt släpper inte igenom radiosignalen från GPS-satteliten...
Jäkla jobbigt, för man måste ha extern antenn....

Ursprungligen av Goflorp:

Vilket man faktiskt inte kan i vissa bilar. "Gamla" (säkert fram till 2000) franska bilar har ett otroligt tunt metallskikt (silver?) i rutan för att reflektera bort IR-strålning.
Detta skikt släpper inte igenom radiosignalen från GPS-satteliten...
Jäkla jobbigt, för man måste ha extern antenn....

Det där var förr. Moderna GPS'er klarar de franska rutorna också. Minns när jag köpte en Garmin en gång i tiden att de skrev det som en specifik egenskap att den klarade av dessa rutor.

Ursprungligen av pmarriott:

Det där var förr. Moderna GPS'er klarar de franska rutorna också. Minns när jag köpte en Garmin en gång i tiden att de skrev det som en specifik egenskap att den klarade av dessa rutor.

Precis - det var först när SirfStar III chipen SiRFstarIII - Wikipedia, the free encyclopedia kom som det fungerade även genom dessa rutor har jag för mig. SirfStar III hade mycket högre känslighet,

  • Medlem
  • 2012-04-23 16:10

GPS har fått spel

Jag har noterat detta. Det verkar ha med datatrafiken att göra. Har man inte 3G så tror telefonen att man springer arslet av sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-23 20:44
Ursprungligen av Dalle:

Jag har noterat detta. Det verkar ha med datatrafiken att göra. Har man inte 3G så tror telefonen att man springer arslet av sig.

Kan inte stämma, jag har aldrig 3G där jag bor och GPSen fungerar helt strålande. Skulle gissa på att den inte fick tag på satelliter pga byggnader och att mobilen låg i en ficka, så den föll tillbaka på triangulering istället. Det skulle också kunna vara andra elektroniska störningar, tex stör vissa 4G nätverk GPS (se tex LightSquared).

1
Bevaka tråden