Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel färgtoner på utskrift Epson R3000, från InDesign

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-02-10 12:58

Jag är helt uppgiven, desperat och känner mig totalt inkompetent.
Sitter med en allmänt omskriven toppenbra färgskrivare (Epson Stylus Photo R3000), men får bara ut skitfärger!

Färgutskrifterna blir på tok för mättade och kraftiga.

Hittar inget bra ställe på nätet att läsa mig till hur jag ska ställa in.
Har provat ta bort/stänga av profiler, provat lägga, byta osv.

Om det blir för mörkt/starkt - finns något knep på hur jag ska tänka ang inställningarna?
Kan jag "lura den" genom att välja nån speciell profil som ger ljusare resultat?

För många ställen att hålla reda på! Blir vansinnig.
(Färginställningar, Tilldela profiler och sen Skriv ut-rutan)

Ser bra ut på skärm både i Photoshop och i InDesign (har även provat pdf från Acrobat - ser bra ut på skärm).

Kör på standard quality inkjetpapper.

Minsta lilla halmstrå tas tacksamt emot!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-02-10 13:06

För övrigt tycker jag svarta streck blir lite som en suddig outline. Inga färger är slut.

dina bilder är dom cmykade, hur blir det när du skriver ut bilderna från photoshop? Själv skriver jag nästa ut allt som adobe rgb och får mycket bra resultat, faktiskt bättre än med ex coated 27 vilket vår skrivare är inställd på när den skjuter ut cmyk.
Kan ej din skrivare men det borde väl finnans någon inställning där den är inställd på ex A. rgb för rgb och någon cmykprofil.

Kolla också inställningar om det är rätt inställning på val av matt eller blank svart. Tror att du kan välja det.

Det är sjukt komplicerat att få bra resultat - vi hade en Epson Stylus Pro 4000 och det var enormt besvärligt att få till bra resultat.
Ska bli intressant att höra era tips & kommentarer.

Vilken typ av papper skriver du ut på? Har du valt rätt pappersprofil till pappret? Låter du skrivaren eller Photoshop hantera färgerna (om den senare, glöm inte att stänga av skrivarens färghantering)? Har du laddat ner de senaste drivrutinerna från Epsons hemsida, eller kör du med de som kom med skrivaren (eller de som kom med Mac OS?)?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-02-11 12:54

Jag har Epsons eget papper. Photo Qualitye Ink Jet. Och väljer den profilen.

Jag skriver inte ut från Photoshop. Antingen InDesign eller Acrobat, och då är det InDesign som anger Färghanteringen. Ursäkta, men var stänger jag av skrivarens hantering??

Skrivaren köptes i somras, har inte sökt efter nya drivrutiner.

Jag skrev säkert ut 20 utskrifter igår (tog dock bara ett snitt av ritningen varje gång). Det slutade med att jag ställde om skärmen efter utskriften och gick in i Photoshop och rattade bilden så utskriften blev som jag ville.

Jag jobbar som trädgårdsarkitekt (bland annat), och handfärglägger skisserna, skannar. Monterar i InDesign för att komplettera med texter. Det är sjukt att jag lägga ner massor av möda på exakta toner på färgläggningspennor, men sen blir det 18 tonsteg ifrån i alla fall när jag ska leverera till kund.

Fler tips mottages tacksamt! Det är ju fullständigt rubbat att det ska vara så svårt.

Jag har inte skrivit ut så ofta från inDesign, men om jag kikar i Utskriftsförinställningarna för min Epson R2400 så kan jag välja i Färghantering att Indeisgn hanterar färger, och sedan där kan jag välja Epsons fotopapper (typ Standard, Premium Semiglossy, osv). Sedan för mer kontroll så måste du klicka på Skrivare, för att gå in Epsons drivrutiner under Färgmatchning och även Print settings.

Gissar att du ställer in ColorSync vid Färgmatchning där, sedan vid Print settings ställer du in Epsons papper även där. Krångligt, men sparar du inställningen som en standard sen, så ska du inte behöva göra om den varje gång.

Men som sagt, gissar... har inte samma skrivare som dig.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-02-13 14:37

Jag uppskattar verkligen din hjälp!

Så far so good. Jag har gjort egen Utskriftsförinställning enl din metod.

Hur påverkar vilken Arbetsfärgrymd - CMYK-profil jag väljer i programmets meny Redigera - Färginställningar? Där finns inte skrivaren, har just nu en FOGRA39. ("Regler för färghantering" är Av på RGB, och Konvertera till arbetsfärgrymd på CMYK. Men det blir ingen skillnad om jag väljer Av på CMYK, eller ColorSync. Alltså inverkar inte denna inställning?!)

Jag har "Ignorera profiler" inställt under "Tilldela profiler..."

Detta in InDesign.

I Photoshop försöker jag välja valet "SPR3000 Epson Photo Qlty IJP" under "Tilldela profil...". Då bleknar skärmbilden av skissen betänkligt = något händer. MEN; denna inställning vill inte ligga kvar. När jag stänger återgår den till "Färghantentera inte det här dokumentet", men när jag öppnar det står det att Epson-profilern är inbäddad. Ska jag ha Epsonprofilen inbäddad redan i Photoshop? Påverkar det negativt?
Under Färginställningar har jag ColorSync CMYK. Färghanteringsprincip: Behåll inbäddade profiler.
Eller ska man ha allt "av" i Photoshop?

Ursprungligen av Cajsa:

Jag uppskattar verkligen din hjälp!

Så far so good. Jag har gjort egen Utskriftsförinställning enl din metod.

Hur påverkar vilken Arbetsfärgrymd - CMYK-profil jag väljer i programmets meny Redigera - Färginställningar? Där finns inte skrivaren, har just nu en FOGRA39. ("Regler för färghantering" är Av på RGB, och Konvertera till arbetsfärgrymd på CMYK. Men det blir ingen skillnad om jag väljer Av på CMYK, eller ColorSync. Alltså inverkar inte denna inställning?!)

Jag har "Ignorera profiler" inställt under "Tilldela profiler..."

Detta in InDesign.

I Photoshop försöker jag välja valet "SPR3000 Epson Photo Qlty IJP" under "Tilldela profil...". Då bleknar skärmbilden av skissen betänkligt = något händer. MEN; denna inställning vill inte ligga kvar. När jag stänger återgår den till "Färghantentera inte det här dokumentet", men när jag öppnar det står det att Epson-profilern är inbäddad. Ska jag ha Epsonprofilen inbäddad redan i Photoshop? Påverkar det negativt?
Under Färginställningar har jag ColorSync CMYK. Färghanteringsprincip: Behåll inbäddade profiler.
Eller ska man ha allt "av" i Photoshop?

Här vara det många fel. Börja med att synka alla dina CS-program med Bridge. Där kan du ange Europeisk Prepress 3. Då får du Adobe RGB som färgrymd i både Photoshop, InDesign, Illustrator och Acrobat. Se till att ditt dokument i Photoshop verkligen är i Adobe RGB, i annat fall konverterar du till den färgrymden, INTE tilldelar.

När du sedan skapar ditt InDesign-dokument, ange att det ska vara ett RGB-dokument. Undvik att blanda in CMYK om du ska skriva ut den på en skrivare, det fungerar bättre med RGB.

När du sedan ska skriva ut ser du till att InDesign får styra färghanteringen. Då kan du välja din skrivarprofil som profilen som du ska konvertera till. Sedan klickar du på Skrivare och går in i färginställningarna.

Om du skriver ut på färgskrivare ska du inte skriva ut i CMYK utan faktiskt i RGB, då skrivaren själv tolkar om RGB-bilderna till färgpatronerna (de är ju oftast flera varaianter på cyan, magenta, gul och svart).

Man ska bara jobba i CMYK om man faktiskt ska trycka i fyrfärgstryck, i allt annat så är det bättre att jobba i RGB (eller för den som har den läggningen, LAB)

(Ska man trycka i CMYK och använda färgskrivaren som en provtryckskrivare så är inte målet att få så "bra" färger som möjligt, utan så lika det tryckta slutresultatet som möjligt.)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-02-14 08:59

Ok, tack.
Jo, skissen ligger i rgb, den konverterar jag aldrig.

Får gå igenom alla inställningar i båda programmen och alla Färginställningar, Tilldela profil och Konvertera profil, samt Skriv ut-rutor igen. Ta bort saker med cmyk och ändra till nåt med rgb... Får se om jag får till det, känns inte särskilt troligt.

Fy fan så opedagogiskt och svårt de lyckats göra det! Vad hjälper fin skrivare med hundrafjurton färgnyanser?!

Hej,
Jag är fotograf och får alltid bilder/utskrifter som det ska se ut.
Har Mac och Epson, 2100, 3800, 4000, 4880 och 7600
Kalibrerat skärmen! Har också profiler för respektive skrivare och papper!
När jag har gjort ett original i InDesign gör jag en eps-fil som jag öppnar i Photoshop.
Öppna som en RGB-fil och skriver sedan ut med Photoshop utan överraskningar.
Kombinationen Mac / Epson / Photoshop är solklar!
Lycka till

Ursprungligen av MacSvanberg:

Hej,
Jag är fotograf och får alltid bilder/utskrifter som det ska se ut.
Har Mac och Epson, 2100, 3800, 4000, 4880 och 7600
Kalibrerat skärmen! Har också profiler för respektive skrivare och papper!
När jag har gjort ett original i InDesign gör jag en eps-fil som jag öppnar i Photoshop.
Öppna som en RGB-fil och skriver sedan ut med Photoshop utan överraskningar.
Kombinationen Mac / Epson / Photoshop är solklar!
Lycka till

???
Varför inte bara öppna filen direkt i PS, RGB och sedan skriva ut. varför gå via InDesign och sedan EPS och tillbaka till PS och RGB? Det låter som ett extremt komplicerat och onödigt arbetsflöde. Men visst funkar det för dig så....

Själv kör jag allt via Indesign för att jag är snål - vill optimera antalet bilder/papper. Eller för att jag vill lägga utfall och skärmärke på dem om jag skriver ut en massa 10x15 som ska skäras. Kör Epson 3880.
/m

OK,
Öppna filen direkt i PS / RGB.
Frågeställaren skrev hon att hon inte skrev ut från PS utan från ID därför antog jag att det var problemet.
Men, naturligtvis, är det en bild så är ju PS-alternativet det enklaste och det som ger bäst koll på färger.

Trådstartaren scannar, färglägger i PSD och sedan importerar till InDesign för att lägga in texter mm. Så slutresultatet är inte gjord i Photoshop (vilket är helt korrekt, man ska inte hålla på med text i ett bitmapprogram) utan i InDesign.

Förutom att se till att hela CS-sviten har samma färginställningar, så handlar det också om att välja rätt pappersprofil när man skriver ut.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-05-11 11:34

Jag har fått till en kombination av inställningar som funkar tillfredsställande.
Svarta linjer (och text) blir inte riktigt skarpa, och färgerna är något för mättade.

Tänkte att jag bör bjuda igen, i fall jag kan hjälpa någon annan stackare.

I Photoshop lägger Tilldelar jag min Epson-skrivarprofil.

I InDesign under Redigera:
Under FÄRGINSTÄLLNINGAR
RGB: min kalibrerade skärmprofil
CMYK: coated Fogra 39
Regler: RGB: Av CMYK: Bevara värden (ignorera länkade...)

Under TILLDELA PROFILER:
RGB-profil: Tilldela SPR3000 Epson Photo Qlty IJH (min skrivare och papper)
CMYK-profil: Tilldela aktuell arbetsfärgrymd (för min del blir det Fogra 39)

Under KONVERTERA TILL PROFIL:
(Källmodell ej ändringsbart)
Målmodell:
RGB-profil: min skrivare och papper (SPR3000 Epson Photo Qlty IJP)
CMYK-profil: Arbets-CMYK (Fogra 39 coated)
Konverteringsalternativ:
Motor: Adobe ACE
Återgivning: Relativ kolometri (gjorde skillnad mot Perceptuell, men inställningen hänger inte kvar, måste ställas in varje gång hos mig)
Använd svartpunktskompensering ska vara urkryssat!

I "Skriv ut-rutan" väljer jag under sidomenyn
Färginställningar: Skriv ut som • Dokument. Skrivarinställningar: "min skrivare+pappersval"
Avancerat: kryssar i Skriv ut som Bitmapp, och ställer jag in 600 dpi

Om någon som förstår hela förloppet har några upplysningar eller tips, tas det givetvis gärna emot!

Ursprungligen av Cajsa:

Jag har fått till en kombination av inställningar som funkar tillfredsställande.
Svarta linjer (och text) blir inte riktigt skarpa, och färgerna är något för mättade.

Tänkte att jag bör bjuda igen, i fall jag kan hjälpa någon annan stackare.

Istället bara för att säga att du gör fel tänkte jag beskriva vad du gör som inte är så bra om du vill få ut bra färger.

Citat:

I Photoshop lägger Tilldelar jag min Epson-skrivarprofil.

Du ska inte tilldela en skrivarprofil. I vissa lägen kan man konvertera till en skrivarprofil, men jag rekommenderar inte detta som standard. Spara den istället i Adobe RGB.

Citat:

I InDesign under Redigera:
Under FÄRGINSTÄLLNINGAR
RGB: min kalibrerade skärmprofil
CMYK: coated Fogra 39
Regler: RGB: Av CMYK: Bevara värden (ignorera länkade...)

Vid RGB, välj Adobe RGB. Din skärmprofil läser programmet in automatiskt när du startar programmet, så du behöver inte berätta för InDesign vilken skärmprofil du har. CMYK behöver du inte blanda in överhuvudtaget om du bara ska ha ut en utskrift. Men Coated Fogra 39 är annars ett bra val. Det anpassar bilderna för tryckning på ett bestruket arkoffset-tryck. Reglerna bör du ha på Bevara inbäddad profil. Då kommer InDesign att se din profil. Med den avstängd kommer den tilldela din RGB-profil, som du har valt till skärmprofil. Men i Photoshop exporterade du ut en med skrivarprofilen. [/QUOTE]

Citat:

Under TILLDELA PROFILER:
RGB-profil: Tilldela SPR3000 Epson Photo Qlty IJH (min skrivare och papper)
CMYK-profil: Tilldela aktuell arbetsfärgrymd (för min del blir det Fogra 39)

Under KONVERTERA TILL PROFIL:
(Källmodell ej ändringsbart)
Målmodell:
RGB-profil: min skrivare och papper (SPR3000 Epson Photo Qlty IJP)
CMYK-profil: Arbets-CMYK (Fogra 39 coated)
Konverteringsalternativ:
Motor: Adobe ACE
Återgivning: Relativ kolometri (gjorde skillnad mot Perceptuell, men inställningen hänger inte kvar, måste ställas in varje gång hos mig)
Använd svartpunktskompensering ska vara urkryssat!

Dessa inställningar ska du inte ändra, det är helt onödigt.

Citat:

I "Skriv ut-rutan" väljer jag under sidomenyn
Färginställningar: Skriv ut som • Dokument. Skrivarinställningar: "min skrivare+pappersval"
Avancerat: kryssar i Skriv ut som Bitmapp, och ställer jag in 600 dpi

Om någon som förstår hela förloppet har några upplysningar eller tips, tas det givetvis gärna emot!

Se mina skärmdumpar för detta. Hoppas du nu får ordning på ditt flöde.

Tillägg, se till att du installerat drivrutinen från Epson och inte använder den som kommer med i OSX. Då brukar det bli bra. Ibland blir det ändå inte så lyckat, beroende på att de profiler som skrivartillverkaren levererar ibland inte är så lyckade. Men då går det ju att göra en specialprofil. Jag testade nyligen på ett antal olika papper och skillnaden mellan en profil som tillverkaren levererat och en som jag gjorde var ibland rätt liten, ibland mycket stor. Men den egengjorda profilen var alltid bättre, så klart

1
Bevaka tråden