Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud vs Google - igen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som många andra kör jag Google mail, kalender och adressbok för att synka mellan min dator och min iPhone. En del av dessa kalendrar är dessutom delade med hustrun (som kör samma setup mellan sin iMac och iPhone). För dokumenthantering i molnet kör jag DropBox (filer i allmänhet) och SkyDrive (samarbete i Office).

När iCloud kom var vi ganska exalterade, men insåg snart att iCloud och Google skilde sig rejält åt. Dessutom var man tvungen att byta e-postadress (igen!) och det slutade med att vi stannade kvar hos Google...

Nu har iCal varit online ett tag, och jag skulle gärna vilja höra hur det har funkat att byta för er som kör iCloud. Tycker ni att iCloud motsvarar det ni hade med Google? Hur funkar samarbete med Windoze-användare?

Jag är sugen på att byta till en total Apple-lösning, men är inte säker på att den motsvarar det jag vill ha/behöver...

Tacksam för tips och synpunkter

Jag vet inte, jag ligger kvar med mina Googlekalendrar. Detta mest för att jag har en kalender för ett fotbollslag också och den var för jobbig att flytta så jag är också nyfiken på erfarenheter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-02 11:09

Jag kör också vidare på Google-kalendrarna, för tillfället iaf. Mest pga att jag inte har orkat dra i det där...

Kör vidare på Google för mail/kontakter/kalender (mot mina egna domäner).
Kommer inte att byta.

1. Man behöver inte byta mailadress för att man går över till iCloud. Man får i.o.f.s. en ny som är ett Apple-ID, men denna mailadress behöver man ju inte använda - jag har då aldrig använt Apple-mail. Mailsynk är IMAP och det har inget att göra med iCloud - man kan givetvis fortsätta att använda sin gamla mail - G-mail eller vilken mail som helst. Jag har egen domän-adress (hos One.com) och en jobbadress (MS Exchange) som jag synkar.

2. I övrigt så är väl iCloud och Google likvärdiga vad gäller kalendersynk. iCloud har ju dock andra synkgrejer som inte Google har (foton, musik, iWork) - för mig är det synk av safaris bokmärken som avgör varför jag kör med iClod (förr MobileMe).

3. Jag synkar en iPhone och fyra Macar - och en PC på jobbet (som jag i.o.f.s. nästan aldrig använder). Allt funkar klockrent. Jag har då givetvis Safari på den PC'n och därmed mina bokmärken även där.

4. Har man allt rullande och fint med Google - och inte vill ha bokmärkessynk, musiksynk, fotosynk, iWork, etc - så finns det nog ingen teknisk anledning att byta - bara principiell (man vill köra så mycket Apple/InHouse som möjligt).

iCloud har ju en API också - det innebär att fler och fler apps kommer att utnyttja iClod för synk och annat. Men det kanske Google har också. I don't know. iCloud är bara i sin linda - roadmappen är säkert enorm och spännande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 08:58

Zimmerman
Är det så att du har en hänvisning till en beskrivning för hur man gör för att åstadkomma det du gjort. Kan man i så fall få del av den?

Googla - det gör jag.

Ursprungligen av cst:

Zimmerman
Är det så att du har en hänvisning till en beskrivning för hur man gör för att åstadkomma det du gjort. Kan man i så fall få del av den?

Det är inte så att det har kommit någon ny slug lösning för att synka sin iCloud-kalender till en Google-kalender? Jag har en Nokia-telefon på vilken jag vill kunna se min iCloud-kalender, och det förefaller som att enda möjligheten till detta är att köra via Google.

1
Bevaka tråden