Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

digitalkamera problem

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

köpte en billig skit digital kamera på Rusta men får den inte att funka under osX - det står visserligen att det är för pc men jag trodde man kunde få det att funka lätt här i osx

hjälp tack

Sägs det att den kommer upp som skiva på PC, eller måste man föra över bilder med nåt specialprogram?

med special program

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-07-02 21:46

Är det den här du menar?

Har du kommit vidare något?

Jag tror det är knepigt, med tanke på att den inte kommer upp som skiva. Gjorde den det så skulle den antagligen vara kompatibel med allting. Nu låser den sej på det tillverkaren väljer att stödja - med egna, dyrt utvecklade specialprogram!

Det var en dålig kamera som jag inte skulle ha... inte ens till barnen. Nån som vet hur det är med de lite dyrare skräpkamerorna?

Bra fråga. Finns det någon billig kamera man kan ge till ungarna och som funkar på Mac? Bildkvalitet får komma i andra rummet. Det vore också bra om den kunde tåla otroligt med stryk men...

Citat:

Skrevs ursprungligen av bmwpower
Bra fråga. Finns det någon billig kamera man kan ge till ungarna och som funkar på Mac? Bildkvalitet får komma i andra rummet. Det vore också bra om den kunde tåla otroligt med stryk men...

Precis min tanke. Det hjälper inte säkert att låta dem ärva ens gamla. De fick ha min gamla Agfa en del, men den var så trögstartad att det inte var speciellt kul, och så var batteriluckan trasig så de behövde en massa hjälp hela tiden. Jag skulle vilja ge dem en billig kamera som kommer upp på Macen så fort man kopplar in sladden. Bara koppla in, och dubbelklicka bilder.

Men det är knepigt. Barnen vill väldigt gärna ha skärm på baksidan så de kan se direkt vad de tog, och då är det svårt att fixa det under 1500 spänn nånstans. Det är ingen förmögenhet, men kanske lite för mycket för nåt som riskerar att gå sönder efter ganska kort användning, för en leksak som riskerar att komma bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 12:15

Köp en liten webbkamera då!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-03 12:49

När det gäller kameror till macos generellt så antingen:
*driver med kameran
*ioexperts driver funkar (kolla deras web)
*den mountar som usb-disk (varför gör inte alla det?)
(*macam funkar med kameran)

Glömde jag något???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
*den mountar som usb-disk (varför gör inte alla det?)

Varför gör inte Canons kameror det?

Idiotiskt att man ska behöva dra igång apps för att tanka ner bilderna till datorn...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-03 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av bmwpower
Bra fråga. Finns det någon billig kamera man kan ge till ungarna och som funkar på Mac? Bildkvalitet får komma i andra rummet. Det vore också bra om den kunde tåla otroligt med stryk men...

790:-

Hewlett Packard PhotoSmart 120

Tack för tipset. Jag var och köpte en sådan nyss. Way over budget visserligen, men det är en "riktig" kamera. Plats för CF är ingen nackdel heller, jag har en bunt sådana ligger. En 32Mb ger rätt många bilder. Bildkvaliten verkar måttligt bra, men kanonskärpa är inte ett baskrav.

Ungarnas iMac rullar på OS9, vilket gör att det tyvärr inte är lika smidigt att ladda ned bilderna. QPict stöder inte automatisk nedladdning i OS9, eller kanske det är tvärtom. Verkar som smidigast är att man får ladda ned bilderna med skräpprogrammet som följer med och sedan importera dom till QPict. Synd, det kräver en vuxens hjälp än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 16:37

så du har inte fått rusta-kameran att fungera med osx överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-11 22:40

Rusta-kameran heter Proove CD-10H!

Heter ursprungligen Mitek:
http://www.mitek.com.tw/2ndround/dcam/cd10h.htm

Hth/jas

Senast redigerat 2003-07-12 00:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-07 02:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
*den mountar som usb-disk (varför gör inte alla det?)

Jag köpte en sån här (749 kr): GSmart LCD 3
Den ska enligt info komma upp som en disk på skrivbordet när man stoppar i USB-kabeln.
Men inget händer. Vad göra? Jag kör OS 9.2.1.

/ Terhi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-07 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Den ska enligt info komma upp som en disk på skrivbordet när man stoppar i USB-kabeln.

Jag kanske ska tillägga att USB-kabeln har konstiga "klumpar" i båda ändar, precis före kontakten, det är nån sorts spolar.
Kan det ha med saken att göra. Felaktig kabel kanske?

/ Terhi

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Varför gör inte Canons kameror det?

Idiotiskt att man ska behöva dra igång apps för att tanka ner bilderna till datorn...

Tyckte jag också tills jag upptäckte hur smidigt Bildinsamling var.

Fast det ger ju i alla fall den stora nackdelen att man inte kan använda kameran som nöd-USB-minne.

  • Medlem
  • 2003-08-08 01:45

Vadvadvad?

(ang. att canon-kameror inte blir USB-diskar)

Min Canon Ixus V mountar som USB-disk om jag kopplar den med sin kabel till min PowerBook... Är det i X det inte funkar? (jag använder 9:an och stoppar alltid CF-kortet i pc-card-facket istället, det går mycket fortare)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Jag kanske ska tillägga att USB-kabeln har konstiga "klumpar" i båda ändar, precis före kontakten, det är nån sorts spolar.
Kan det ha med saken att göra. Felaktig kabel kanske?

/ Terhi

Hejsan Terhi!

USB-kabeln är nog riktig. Klumparna på kabeln skall vara där, de innehåller spolar som skall fungera som störningsskydd har jag hört.

Försökte kolla på tillverkarens webbsida, men de har bara drivrutiner för Windows. Kanske du kan få datorn att prata med kameran om du kör Virtual PC i din dator, men det är inte säkert.

Om kameran har löstagbara minnen (tex Compact Flash) så kanske du kan lösa problemet genom att köpa en separat minneskortsläsare och då alltså plocka ur minnet ur kameran och peta in det i läsaren som i sin tur är ansluten till datorn. Kan fungera om inte filformatet eller "diskformatet" är något väldigt exotiskt.

Vet inte om dessa länkar fungerar till Macoteket:

PC Card Adapter 4-in-1 (SmartMedia/MemoryStick/SecureDigital/MMCard, 449:-

SmartReader USB 6-in-1 läser alla sorters minneskort, 299:-

Gå in i kategorin"Video och digitalfoto", sedan "Digitala, tillbehör" annars.

Har man en bärbar dator med PCMCIA-kort så finns det en billig adapter för Compact Flash-kort för 175:- eller så på Scandinavian Photo som jag använder.

http://www.scandinavianphoto.se/

/Ola

Ok, nu läste jag specifikationerna om kameran, inte bara supportsidor för att ladda ner drivrutiner. Den skall fungera i OS 9 står det ju! Dessutom har den inte löstagbara minneskort, de är inbyggda. Sorry.

Då vet jag faktiskt inte.

Kontakta tillverkaren direkt och fråga dem.

/Ola

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-08 11:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Jag kanske ska tillägga att USB-kabeln har konstiga "klumpar" i båda ändar, precis före kontakten, det är nån sorts spolar.
Kan det ha med saken att göra. Felaktig kabel kanske?

/ Terhi

En dum fråga kanske, kameran är väl påslagen när du försöker?

Jag har en klump på min USB-kabel också så det beror nog inte på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-08 15:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bebben
En dum fråga kanske, kameran är väl påslagen när du försöker?

Inte så dum fråga egentligen, det är min första digitala så jag är lite osäker på hur man gör.
Men jag jag tyckte nog att jag provade alla varianter.
Jag ska prova ikväll igen, lite mer systematiskt.

Kameran ska alltså vara påslagen när sladden sätts i kameran. Då vet jag det

/ Terhi

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-08 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Kameran ska alltså vara påslagen när sladden sätts i kameran. Då vet jag det

Det måste min Olympus i OSX i alla fall. Om inte det hjälper så kolla i Tilläggskontroll så att inte något USB-tillägg är avstängt. Prova med att starta om datorn med Fullständigt Mac OS 9, (eller vad det heter).

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Varför gör inte Canons kameror det?

Idiotiskt att man ska behöva dra igång apps för att tanka ner bilderna till datorn...

Nu vet inte jag vilken kamera du har men jag har en Ixus 400 och den mountar inte. Tror det har att göra med den använder sig av PTP-protokollet (Picture Transfer Protocoll?) för att föra över filer.

Det är om jag inte har helt fel nån slags standard för digitalkameror enbart för att föra över bilder från kameran utan att några speciella drivisar måste användas. Tror det bara är Windows XP och Mac OS X som stödjer det. Nackdelen är ju just att kameran inte monteras som en disk och man måste använda specialmjukvara för föra över bilder och filmer.

Därför köpte jag en Viking 6 i 1 kortläsare för 400kr. Den monterar alla kort på skrivbordet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-09 04:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Den skall fungera i OS 9 står det ju!
/.../
Kontakta tillverkaren direkt och fråga dem.

Det var därför jag nappade på den, och jag har mejlat till dem nu.

Hur är det, måste man ha en drivrutin speciellt för kameran eller det behövs inte bara för att mounta den?

Alla mina USB-tillägg verkar vara på plats. "Authoring support" är väl bara för CD-RW (Toast och Disk Burner tycker ju inte om varandra )?
Men det finns inget som direkt verkade passa kameror.

/ Terhi

  • Avstängd
  • 2003-08-09 09:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Inte så dum fråga egentligen, det är min första digitala så jag är lite osäker på hur man gör.
Men jag jag tyckte nog att jag provade alla varianter.
Jag ska prova ikväll igen, lite mer systematiskt.

Kameran ska alltså vara påslagen när sladden sätts i kameran. Då vet jag det

/ Terhi

Risk för kortslutning om kameran är på när man sätter i sladden. Vilket hände mig för några år sedan.

Sätt först sladden i kameran sedan i datorn därefter starta kameran.

Likadant med batterieliminator. Alltid sladden i kameran eller vad det är sedan i eluttaget. När man stänger av dra ur sladden ur väggkontakten först.
Lite glapp kan orsaka kortslutning eller att man bränner någon elektronikgrej.

1
Bevaka tråden