Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera från .264 till .mp4

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-12 16:09

Hej,

Nån som vet hur jag kan konvertera en .264 fil till .mp4? Dessa .264 skapas/lagras i en box från en kamera som sitter på en ROV.

Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-12 16:18
  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-12 17:20

Tack, ska ladda ner toast och testa så fort jag siter på en bättre lina.

Vi had just haft en liten diskussion om att man bör namnge trådar på ett bra sätt.

Grattis, du har vunnit ett pris....

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-12 20:35
Ursprungligen av Goflorp:

Vi had just haft en liten diskussion om att man bör namnge trådar på ett bra sätt.

Grattis, du har vunnit ett pris....

Trevligt, vad har jag vunnit

Ursprungligen av nbg:

Trevligt, vad har jag vunnit

Ironi var det där....

Det blir hemskt jobbigt när trådar namnges med "hjälp", "Aj!" och ".264". Det blir otydligt och dessutom väldigt svårt se om man träffat rätt när man söker i forumet. Då blir det en ond cirkel, man skapar nya trådar för att man inte hittar något och man hittar inget för att....
Nu har moderator gått in och ändrat så det blev lite tydligare.

Priset är en stunds stilla kontemplation över verklighetens varande.

Zinned har gett dig en del bra länkar. Inte följt dem själv men annars i allmänhet är
Handbrake väldigt bra på konvertering, Quicktime självt klarar en del olika exporter.
Den som är ute efter snabb AVI till "Itunesvänligt" kan använda iFlicks (smidigt med drag&drop).

Den riktige hardcoreanvändaren kan använda VLC för konvertering. Provat det, det är
mycket tekniksnack men programmet är mkt kapabelt. Av majoriteten kanske man skall
se VLC som sista utväg om de andra inte fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-12 21:42
Ursprungligen av Goflorp:

Ironi var det där....

Det blir hemskt jobbigt när trådar namnges med "hjälp", "Aj!" och ".264". Det blir otydligt och dessutom väldigt svårt se om man träffat rätt när man söker i forumet. Då blir det en ond cirkel, man skapar nya trådar för att man inte hittar något och man hittar inget för att....
Nu har moderator gått in och ändrat så det blev lite tydligare.

Priset är en stunds stilla kontemplation över verklighetens varande.

Zinned har gett dig en del bra länkar. Inte följt dem själv men annars i allmänhet är
Handbrake väldigt bra på konvertering, Quicktime självt klarar en del olika exporter.
Den som är ute efter snabb AVI till "Itunesvänligt" kan använda iFlicks (smidigt med drag&drop).

Den riktige hardcoreanvändaren kan använda VLC för konvertering. Provat det, det är
mycket tekniksnack men programmet är mkt kapabelt. Av majoriteten kanske man skall
se VLC som sista utväg om de andra inte fungerar.

Ja jag insåg ironi men förstod inte värför förns nu

Jag har följt Zinned's länkar o ska som sagt ladda ner toast när vi kommer in till land.
Handbrake, VLC samt QT kan inte konvertera en .264 (raw video)
Jag är ute efter att få det till ett format att använda i FCP eller iMovie

Tror det blir att skaffa en ny DVR som kan spela in med bättre kvalitet samt förhoppningsvis exporterar editerings vänliga filer...

Mvh

Och så släpper ni spåret där ni diskuterar hur man sätter en rubrik på en nystartad tråd. Sådana åsikter kan tas genom att rapportera tråden och be oss sätta en bättre rubrik som speglar innehållet.

Ett inlägg raderades med hänvisning till §1.1 och §1.6.

Vänligen,
/ T

Om man inte har kopiöst mycket material kan online-konvertering fungera. Har använt mig av det vid några tillfällen för "konstiga" filformat med gott resultat – just för att få in en udda filmsnutt till iMovie.

Nu kommer jag inte ihåg vilken site jag använde, men den här verkar ju hyfsat kapabel: Online converter - convert video, images, audio and documents for free

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-14 18:48
Ursprungligen av johan_tanying:

Om man inte har kopiöst mycket material kan online-konvertering fungera. Har använt mig av det vid några tillfällen för "konstiga" filformat med gott resultat – just för att få in en udda filmsnutt till iMovie.

Nu kommer jag inte ihåg vilken site jag använde, men den här verkar ju hyfsat kapabel: Online converter - convert video, images, audio and documents for free

Tack för tipset men vi pratar hundratals GB, samt att vi är offshore så uppkopplingen är ap slö...

Mvh

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-14 19:53

.264 är rå videodata kodat i h.264-formatet.
.mp4 är en container som bl.a. kan innehålla h.264-strömmar.

Så det enda du behöver göra borde vara att stoppa in din .264-fil i en .mp4-container, så kallad "muxing".

Testa subler: subler - mp4 muxer and editor, to add tx3g subtitles, video, audio and chapters tracks compatible with quicktime in mp4 - Google Project Hosting

Döp om filerna till .mp4 och se vad som händer

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-15 00:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Döp om filerna till .mp4 och se vad som händer

Det kommer inte att funka. En container innehåller mer information än bara själva video- och ljudspåren. Om du öppnar en mp4-fil i en videospelare kommer spelaren att förvänta sig att filen innehåller "instruktioner" för hur innehållet ska spelas upp.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 00:30
Ursprungligen av Vassius:

Det kommer inte att funka. En container innehåller mer information än bara själva video- och ljudspåren. Om du öppnar en mp4-fil i en videospelare kommer spelaren att förvänta sig att filen innehåller "instruktioner" för hur innehållet ska spelas upp.

Tror inte jag heller efter att försökt hitta något om .264 raw... verkar som kodningen görs via chipet i apparaten som då vet att tolka filen då då dessa filer inte innehåller mer än själva film-datat eller hur man nu ska uttrycka det.
Finns massor med svar och gissningar på webben men inga lösningar som funkar verkar det som!?
Dom som säger sig ha lösningar med vissa speciella program utan namn verkar inte höra av sig när någon ber om att få ta del av dessa program... men visst sjutton borde väl det gå som med allt annat... finns ju i ett chip... "bara" nån som kan extracta och göra om "programmet" till "dator-program"???

Edit: kan ju vara krångligare än så, då övervakningskameror bl.a. kör så, och dom vill man ju inte ska manipuleras med, av rättsliga anledningar.

Videopselare? DVD med HDD? Sant - dom fattar nästan ingenting och är snäva i tänkandet.
Jag trodde att filen skulle lirar i en dator - då kan namndöpartricket vara plausibelt. Detta trick har överraskat mig många gånger men bara i ett OS typ OSX (Unix).
Man kan alltsdå luras ibland - man bör dock testa med många apps när man döpt om en fil.

Ursprungligen av Vassius:

Det kommer inte att funka. En container innehåller mer information än bara själva video- och ljudspåren. Om du öppnar en mp4-fil i en videospelare kommer spelaren att förvänta sig att filen innehåller "instruktioner" för hur innehållet ska spelas upp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-15 13:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Videopselare? DVD med HDD? Sant - dom fattar nästan ingenting och är snäva i tänkandet.
Jag trodde att filen skulle lirar i en dator - då kan namndöpartricket vara plausibelt. Detta trick har överraskat mig många gånger men bara i ett OS typ OSX (Unix).
Man kan alltsdå luras ibland - man bör dock testa med många apps när man döpt om en fil.

Quicktime och VLC etc är också videospelare... De spelar upp video, d.v.s. bilddata.

Edit: För att förstå vilken roll en container har kan du läsa lite om t.ex. Quicktime-specen här: http://wiki.multimedia.cx/index.php?title=QuickTime_container

  • Avstängd
  • 2012-07-15 13:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Videopselare? DVD med HDD? Sant - dom fattar nästan ingenting och är snäva i tänkandet.
Jag trodde att filen skulle lirar i en dator - då kan namndöpartricket vara plausibelt. Detta trick har överraskat mig många gånger men bara i ett OS typ OSX (Unix).
Man kan alltsdå luras ibland - man bör dock testa med många apps när man döpt om en fil.

Hade en DVD med HDD förut från Panasonic som pajade efter många år, skivorna jag brände på den från dess HDD funkar som vanliga filmer, men att komma åt filmerna som ligger kvar på HDD:n som jag slet ut har jag inte lyckats med... kodat med spelar ID vid formatering.
Likaså om man har nyare Panasonic produkter i TV-området och formaterar usb-HDD/SD kort för att kunna spela in från någon av dessa, så kommer man bara åt det från just den produkten som det formaterades på, inte ens på en likadan hos en kompis funkar att läsa innehållet på :-/

Edit: USB-HDD/SD formaterat på tex dator går iofs att spela upp på vilken som helst om dom stöder formatet, men då går det inte att spela in på dessa... så man behöver dedikerade USB-HDD/SD för insp. och andra för avsp. av annat... enkelt å smidigt.... NOT!

Edit2: Går inte ens att partionera USB-HDD/SD så samma så samma enhet skulle kunna användas till bägge metoderna utan man får helt enkelt ha 2 enheter...

1
Bevaka tråden