• Medlem
  • Södertälje
  • 2012-07-17 18:52

helt plötsligt har jag fått ett konstigt problem med itunes där viss text och bild inte låter sej redigeras. jag har lagt in en korrespondenskurs på sju delar, 10-15 cd-skivor/del. importerade med aiff-kodare. redigeringarna som jag har försökt göra är dels ändra albumtitlarna där jag skrev in cd-numrering och dels lägga in bildmaterial.

det som händer är att enstaka spår inte ändras fast jag flera gånger försökt skriva den nya albumtiteln. de andra spåren på cd´n ändras. och med bilderna så blir det på vissa album så att de inte syns. album-omslaget blir antingen vitt eller svart (man kan se lite grand av bilden upptill).

jag har provat starta om datorn och itunes. bilderna är gjorda i photoshop och sparade som jpg. det verkar som alla spår som det inte gått att ändra texten också har problem med album-omslagen men det finns några till spår där albumsbilden inte syns men där det gått att ändra texten.

jag har tittat på filerna till de låtar som det inte gått att ändra texten på och jag har skrivrättigheter.

jag sitter på en mac mini 2.3ghz intel core i5 mac os 10.7.4 och itunes 10.6.3 (25)

nu har jag också provat att koda om i wav och apple lossless och där gick det att ändra text men inte lägga till bild på wav-filerna medan apple lossless gick det att fixa allt. så det är vad jag får göra. tänker ändå att jag lägger till detta i forumet och jag ser gärna fram emot om någon har idéer om varför det inte skulle gå att redigera bild och text med wav och aiff. och jag slipper gärna kommentarer av typen "varför vill du använda wav när det finns apple lossless". då kan man lika gärna fråga varför de alternativen finns i itunes alls!