Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera bilder utan en massa dubletter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-25 11:39

Hej!
Jag har precis bytt till Mac och förstår inte riktigt hur jag ska kunna få ordning på mina bilder och videos.
(Jag är även ny på det här med att skriva i forum...)

Vad jag vill är egentligen bara att mina bilder och videos ska ligga lättöverskådligt i Finder, men, när jag försöker använda iPhoto så kopieras alla mina bilder så att jag får dubletter som ligger i iPhoto mappen. Dessutom så får jag dubletter i form av thumbnails och en annan filvariant som blir till när man använder ansikts"märkningen".

Summan av kardemumman blir ju då att det blir en riktig röra i Finder. Jag har fyra fem kopior av olika storlek av varje bild, ska det vara så eller har jag trasslat till allting?
Jag vill kunna använda iPhoto för att det verkar så smidigt med 'ansikten' osv samt att det går smidigt att tagga bilder, och göra 'quick fixes' men jag kan ju inte ha alla bilder i bilder mappen OCH i iPhoto mappen, det blir ju vansinnigt många GB.

Jag har märkt att man blir hatad och torterad om man inte söker tidigare inlägg om ämnet i forumet så att det har jag naturligtvis gjort utan att få svar på min fråga.

Tacksam för svar!

Tänk om. Importera bilderna till iPhoto och ha dem endast där. Använd sedan bara iPhoto till att hantera bilderna. Glöm det här med att ha bilderna liggande som lösa filer. Och tänk på att det är farligt att gå in i iPhoto-biblioteket via Finder. Det är den vanligast förekommande orsaken till att iPhoto-bibliotek går åt pipan. Så, in med allt i iPhoto och radera sedan originalen, eller lägg dem på en extern disk som du lägger på ett säkert ställe.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-25 13:19

Här är lite att att gå igenom om man är ny på iPhoto.
Apple - Find Out How - iPhoto - iPhoto

Det borde ligga en klibbig tutorial för swichers om just iPhoto. Många frågor blir det. Goflorp brukar vara en hejare på att fixa ihop sådant på ett lättbegripligt sätt. Eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 00:44

Tjena!
Tack för era svar, jag har kollat på videon som länken ledde till, den var kanon!

Jag funderar på att enbart köra iPhoto, men det är lite synd då jag ibland vill använda photoshop.
Jag får fortsätta att knappa runt och bli lite varm i kläderna innan jag fattar något slutgiltigt beslut hur jag ska göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 01:02

Hej Du kan använda photoshop för att redigera bilderna i iphoto. Inställningar / allmänt/redigera bild - och i rullgardinen kan du koppla på photoshop.
//

1
Bevaka tråden