Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 13:35

Det lär nog dyka up en butik i Stockholms city med generösare öppettider såsmåningom, det tar bara längre tid att komma över ett läge som motsvarar deras krav där. Eftersom Täby C just nu bygger om och ut så flyttar butikerna runt och det uppstår möjligheter att få till en bra lokal. Man skall inte glömma att Apple har butiker i liknande (förorts-)lägen på andra ställen också, den första Apple Store jag besökte var Tysons Corner strax utanför Washington DC, det är samma typ av köpcenter, bara större...

/magnus

Jovisst har Apple en historia med att öppna butiker i gallerior, men de kunde iaf öppna i en galleria med vettiga komunikationer

Nu finns det Apple loggotyp i Täby Centrum! Vitt på svart!
Tyvärr kan inte bifoga bilden från iPhone.

Ursprungligen av Xotabych:

Nu finns det Apple loggotyp i Täby Centrum! Vitt på svart!
Tyvärr kan inte bifoga bilden från iPhone.

Det gör inget, bilder finns redan länkade några inlägg ovanför ditt.

Det finns redan en video publicerad på förra sidan.

Det var bara kul att se det med egna ögon ))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 16:26

De allra flesta Apple Store runt om i världen ligger ju i sådana här förortsgallerior. I London till exempel så är alla Apple Store förutom Regent Street och Covent Garden placerade i gallerior. Det gör ju dock inte placeringen i Täby mindre tråkig för alla oss i Stockholm som inte bor i Täby.

Ursprungligen av Xotabych:

Det var bara kul att se det med egna ögon ))

Ja, det är verkligen en jättebred affisch.

  • Medlem
  • 2012-08-27 17:59

Kanske Apple har felbedömt den svenska marknaden? Vi är ju inte lika fokuserade på gallerior via bilpendling som USamerikaner... Heron city blev liksom inte den succé man hoppats på. Och hur många gallerior har inte taskiga siffror?

Kan inte tänka mig att åka till Täby centrum, än mindre rekommendera någon kund dit (som inte bor i närheten), bara för en Apple-butik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 18:16
Ursprungligen av lime:

Kanske Apple har felbedömt den svenska marknaden? Vi är ju inte lika fokuserade på gallerior via bilpendling som USamerikaner... Heron city blev liksom inte den succé man hoppats på. Och hur många gallerior har inte taskiga siffror?

Kan inte tänka mig att åka till Täby centrum, än mindre rekommendera någon kund dit (som inte bor i närheten), bara för en Apple-butik.

Nä något besök i Täby bara för att besöka en Apple store kommer inte jag heller göra. Men det bor rätt mycket folk i området och gallerian är stor och många handlar där. Att butiken kommer gå runt och mer därtill är jag övertygad om så jag tror inte Apple missbedömt något där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-27 18:34

Ett: Konstigt en butik står en våning upp på galleria ? Lägre hyran ?
Två: Täby är inte centralt i Sthlm. Vill man slå på stort händelse så tar Apple en fint lokal i centrala Sthlm.
Tre: Ryktet är en lokal i NK.

Jag gissar att Apple sätter upp skyltar för att avleda uppmärksamhet från en lokal i centrala Sthlm

Ursprungligen av REP:

Ett: Konstigt en butik står en våning upp på galleria ? Lägre hyran ?

I Vancouver (BC) ligger downtown Apple Store i gallerian "Pacific Center" på högsta våningen ...

Jag tror att det är en felsatsning - dom har haft inkompetenta konsulter (i Cupertino vet man givetvis inte ett skit om Sthlm). Sådant händer - även Apple klantar sig ibland. Klart deras stores finns i gallerior runt världen, men av alla gallerior som finns i Sthlms-området så är detta den absolut sämsta för Apple. Någon har helt enkelt blåst Apple :-D.
Den absolut tyngsta delen Apple-kunder och potentiella Apple-kunder kommer inte från demografin med gubbar som kör omkring med bil och shoppar. Det är istället 20-40-åringar som åker kollektivt och den yngre delen är en ny generation som enligt statistiken inte ens tar körkort i någon större utsträckning och dom som gör det skaffar inte bil i alla fall. Så - det blev visst lite fel...men nog kommer det att gå runt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 19:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att det är en felsatsning - dom har haft inkompetenta konsulter (i Cupertino vet man givetvis inte ett skit om Sthlm). Sådant händer - även Apple klantar sig ibland. Klart deras stores finns i gallerior runt världen, men av alla gallerior som finns i Sthlms-området så är detta den absolut sämsta för Apple. Någon har helt enkelt blåst Apple :-D.

Men Apple Sverige måste ju ändå ha gjort sin research och Oscar Bjers har väl inte bara suttit på kontoret och sagt ja till konsulter och sen förmedlat det vidare till Cupertino. Lite koll får man ändå anta att Bjers och övriga på Apple Sverige har, de måste ju ha rekommenderat/sagt att det är bra att ha en butik i Täby.

Ursprungligen av stile:

Men Apple Sverige måste ju ändå ha gjort sin research och Oscar Bjers har väl inte bara suttit på kontoret och sagt ja till konsulter och sen förmedlat det vidare till Cupertino. Lite koll får man ändå anta att Bjers och övriga på Apple Sverige har, de måste ju ha rekommenderat/sagt att det är bra att ha en butik i Täby.

Jag vet inte, jag har länge haft en känsla av att Apple lyckas i Sverige trots Bjers och company, inte tack var.

Ja, tunnelbana går inte till Täby.
När man går förbi Digital-Inn i Täby Centrum ser man att det är inte så ofta finns folk där inne.
Till och med att det finns flera butiker där som säljer Apple produkter.
Så jag håller med Zimmerman.

Med den bifogade bilden ville jag visa att Apple Store kommer att uppta plats där tidigare fanns fyra "vanliga butiker".

Hade det haft koll så hade de skaffat en lokal som det inte krävs bil eller entimmespendling för 90% av de boende i stan för att komma till.
Om det släpps en 8tums ipad, var kommer folk att köpa den? På Apple.se eller Applebutiken i Täby? Inte en chans att Applebutiken i täby kan tjäna lika mkt som en Applebutik tjänar överlag, bara för att ngra högdjur köper ett par Retinamacbooks i julklapp till sina barn betyder det inte att butiken kommer att bli en hejdundrande succé.

En butik på kungsgatan med fasad mot gatan däremot, vid iPad mini eller iPhone 6 släppet hade kön ringlat sig lång.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-27 23:18
Ursprungligen av simulacra:

Hade det haft koll så hade de skaffat en lokal som det inte krävs bil eller entimmespendling för 90% av de boende i stan för att komma till.

Jag tror att de har tittat noga på ekonomiska förutsättningar, inte tusan kastar de pil på en stockholmskarta eller lägger en butik nånstans nära den chef som bestämmer.
Apple säljer redan hyfsat i Sverige, i butiker med andra namn på dörren. De säljkanalerna finns kvar även dagen efter Täby-butikens öppning. Självklart blir det en Apple-butik även i innerstan tids nog.
Kanske att man vill ge befintliga macsäljare lite tid, eller så har det varit svårt att hitta rätt direkt.

Ursprungligen av simulacra:

Om det släpps en 8tums ipad, var kommer folk att köpa den? På Apple.se eller Applebutiken i Täby?

Apple tjänar naturligtvis mer pengar om folk köper den på nätet. Det kostar att ha butik, och det är ett enormt slitage på de datorer som står framme i en välbesökt flagship store. Roligare för dig att köpa i en butik kanske, men inte tusan är det roligare för Apple.

Ursprungligen av simulacra:

Inte en chans att Applebutiken i täby kan tjäna lika mkt som en Applebutik tjänar överlag, bara för att ngra högdjur köper ett par Retinamacbooks i julklapp till sina barn betyder det inte att butiken kommer att bli en hejdundrande succé.

Man tjänar inga pengar på att folk står och klämmer på produkterna. Täby är köpstarkt, Kungsgatan är full av turister och "dagens ungdom" som hellre hänger och kollar Facebook (eller listar ut hur man klipper ståltråden och springer iväg med en iPod... O:-))

Ursprungligen av simulacra:

En butik på kungsgatan med fasad mot gatan däremot, vid iPad mini eller iPhone 6 släppet hade kön ringlat sig lång.

Köer tjänar man inga pengar på. Det blir nog tillräckliga köer i Täby för en artikel eller två i dagspressen när nästa iPad släpps. Dessutom sållas ju agnarna från vetet bland Appletalibanerna: är det värt en natt i Täby för att vara först i kön?

Som redan noterats i tråden så är de flesta Apple Stores här i USA placerade just i köpcentrum, utan guldläge eller gigantiska golvytor. Visst är bilkulturen annorlunda, men då är det väl ännu bättre att lägga en första butik i Täby, som kanske en aning liknar USA på den punkten. Så kan man testa och lära sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 07:21
Ursprungligen av alamode:

Apple tjänar naturligtvis mer pengar om folk köper den på nätet. Det kostar att ha butik, och det är ett enormt slitage på de datorer som står framme i en välbesökt flagship store. Roligare för dig att köpa i en butik kanske, men inte tusan är det roligare för Apple.
Man tjänar inga pengar på att folk står och klämmer på produkterna...

Varför ska Apple ha butiker då, egentligen?

Ursprungligen av alamode:

Jag tror att de har tittat noga på ekonomiska förutsättningar, inte tusan kastar de pil på en stockholmskarta eller lägger en butik nånstans nära den chef som bestämmer.
Apple säljer redan hyfsat i Sverige, i butiker med andra namn på dörren. De säljkanalerna finns kvar även dagen efter Täby-butikens öppning. Självklart blir det en Apple-butik även i innerstan tids nog.
Kanske att man vill ge befintliga macsäljare lite tid, eller så har det varit svårt att hitta rätt direkt.
Apple tjänar naturligtvis mer pengar om folk köper den på nätet. Det kostar att ha butik, och det är ett enormt slitage på de datorer som står framme i en välbesökt flagship store. Roligare för dig att köpa i en butik kanske, men inte tusan är det roligare för Apple.
Man tjänar inga pengar på att folk står och klämmer på produkterna. Täby är köpstarkt, Kungsgatan är full av turister och "dagens ungdom" som hellre hänger och kollar Facebook (eller listar ut hur man klipper ståltråden och springer iväg med en iPod... O:-))

Köer tjänar man inga pengar på. Det blir nog tillräckliga köer i Täby för en artikel eller två i dagspressen när nästa iPad släpps. Dessutom sållas ju agnarna från vetet bland Appletalibanerna: är det värt en natt i Täby för att vara först i kön?

Som redan noterats i tråden så är de flesta Apple Stores här i USA placerade just i köpcentrum, utan guldläge eller gigantiska golvytor. Visst är bilkulturen annorlunda, men då är det väl ännu bättre att lägga en första butik i Täby, som kanske en aning liknar USA på den punkten. Så kan man testa och lära sig.

Jo, köer och folk som känner att de kan gå in i en butik och leka med produkter är PRECIS det butikskoncept som gjorde butikerna i USA framgångsrika och med det kom den högsta vinsten per kvadratmeter i hela USA butiksmässigt sett.

Geniusbaren är dessutom en av de största supportkanalerna i Apples organisation.
Om nu butiken i Täby varken skapar en genomströming av folk som vill leka med produkter ELLER kan generera tusentals köande ELLER kan bidra med direkt butiksupport vad är butiken till för? Jo, högdjuren som köper ett par datorer till sina barn i julkapp.

Det här handlar inte om att den första butiken i Stockholm är en galleriabutik, det här visar att det första butiken i SVERIGE blir en galleriabutik, de säger rätt mkt om vilket förtroende Apple har för den svenska marknaden, kan du visa mig ett annat land där den första butiken som öppnats i ett nytt land är en galleriabutik gentemot en butik med egen fasad?

Hela konceptet med Apples butiker är just det som du viftar bort som slitage, det finns video på när Steve visar upp en av de första butiker och uttryckligen säger "kom hit för att få höra om hur Apple kan lösa dina problem, eller använd vårt gratis wifi" inte "kom hit så kommer våra säljare att tränga in dig i ett hörn och pracka på dig skit du inte vill ha.

Ursprungligen av simulacra:

...kan du visa mig ett annat land där den första butiken som öppnats i ett nytt land är en galleriabutik gentemot en butik med egen fasad?

De första Applebutikerna i USA, Kanada, Belgien, Frankrike (ja, Carrousel du Louvre är en galleria, även om nu Apples butik där är extra fin), Italien och Spanien är i gallerior.

Ursprungligen av Capeman:

De första Applebutikerna i USA, Kanada, Belgien, Frankrike (ja, Carrousel du Louvre är en galleria, även om nu Apples butik där är extra fin), Italien och Spanien är i gallerior.

Usas första butik är irrelevant eftersom det var ett helt nytt butikskoncept och ingen visste om det skulle gå bra, den öppnades dessutom när Apple gick dåligt.
Öppnades de första butikerna i övriga länder emd galleriabutiker ute i fuck all förorter? Carousel de Louvre skulle jag säga är rätt centralt.

Frågan kvarstår, om min Macbook rasar när den är under garanti, vad ska jag göra? Åka en timme för att kanske få den utbytt? Eller åka en kvart till stan och låta inlife sitta på den i en vecka medan den går rundorna på vad det nu är för servicecenter de har i uppsala?

Grundpoängen är att Applebutiken blir irrelevant för Stockholm när den ligger i täby.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-28 12:29
Ursprungligen av simulacra:

Grundpoängen är att Applebutiken blir irrelevant för Stockholm när den ligger i täby.

1. Du får det inte sämre än du har det nu... förstår inte riktigt bitterheten?
2. 99,9% Säkert letar Apple efter butiksplats centralt men har inte hittat någon ännu eftersom det är svårt att hitta en "tillräckligt bra lokal". Hade det då varit bättre att inte starta upp några andra Applebutiker alls innan denna?
3. Den butiken ÄR irrelevant för Stockholm. Det är inte meningen att den skall ersätta en central butik.

Ursprungligen av simulacra:

Usas första butik är irrelevant eftersom det var ett helt nytt butikskoncept och ingen visste om det skulle gå bra, den öppnades dessutom när Apple gick dåligt.
Öppnades de första butikerna i övriga länder emd galleriabutiker ute i fuck all förorter? Carousel de Louvre skulle jag säga är rätt centralt.

Frågan kvarstår, om min Macbook rasar när den är under garanti, vad ska jag göra? Åka en timme för att kanske få den utbytt? Eller åka en kvart till stan och låta inlife sitta på den i en vecka medan den går rundorna på vad det nu är för servicecenter de har i uppsala?

Grundpoängen är att Applebutiken blir irrelevant för Stockholm när den ligger i täby.

Jag svarade bara på din ganska självsäkra fråga: "...kan du visa mig ett annat land där den första butiken som öppnats i ett nytt land är en galleriabutik gentemot en butik med egen fasad?" med "Ja, det finns sex sådana exempel".

Ursprungligen av Capeman:

Jag svarade bara på din ganska självsäkra fråga: "...kan du visa mig ett annat land där den första butiken som öppnats i ett nytt land är en galleriabutik gentemot en butik med egen fasad?" med "Ja, det finns sex sådana exempel".

Hur är det med förorter då?

Ursprungligen av simulacra:

Hur är det med förorter då?

Det vet jag inte, den frågan ställde du inte från början. Har inte koll på det. Mitt svar gällde din första fråga, och jag svarade dig. Jag gissar att du, via din något hånfulla fråga, ville signalera att det aldrig öppnats några första butiker som varit i en galleria. Jag visade bara hur fel du hade.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 14:37
Ursprungligen av simulacra:

Frågan kvarstår, om min Macbook rasar när den är under garanti, vad ska jag göra? Åka en timme för att kanske få den utbytt? Eller åka en kvart till stan och låta inlife sitta på den i en vecka medan den går rundorna på vad det nu är för servicecenter de har i uppsala?

Grundpoängen är att Applebutiken blir irrelevant för Stockholm när den ligger i täby.

Du ringer dit först, sen åker du till Täby och byter din MacBook.
Två timmar senare har du den ny MacBook.

Låter som någon är lite ledsen för att han inte bor i en "överklassförort"

Ringer?! Det låter verkligen stenålder - inte alls Apple-stil - 1900-tal liksom :-D. Man får verkligen hoppas att dom använder moderna kommunikationssätt - mail etc.

Ursprungligen av zappee:

Du ringer dit först, sen åker du till Täby och byter din MacBook.
Två timmar senare har du den ny MacBook.

Låter som någon är lite ledsen för att han inte bor i en "överklassförort"

Senast redigerat 2012-08-28 15:23
  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 14:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Ringer?! Det låter verkligen stenålder - inte alls Apple-stil - 1900-tal liksom :-D. Man får verkligen hoppas att dom använder moderna kommunikationssätt - mal etc.

Varför skulle de använda fiskar?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 18:54
Ursprungligen av simulacra:

Jo, köer och folk som känner att de kan gå in i en butik och leka med produkter är PRECIS det butikskoncept som gjorde butikerna i USA framgångsrika och med det kom den högsta vinsten per kvadratmeter i hela USA butiksmässigt sett.

Långa ringlande köer är -utöver marknadsföringsaspekten och ett visst mått av Tribe-känsla- ett misslyckande. Och köerna som ringlar längs gatan utanför finns faktiskt bara några enstaka dagar eller nån vecka runt lanseringar, även i de mest populära butikerna. Pengarna kommer när folk handlar.
Redan idag finns ett halvdussin (dussin?) ställen i Stockholms innerstad där folk kan gå in och klämma och känna på en Mac. Nu bor jag inte i Stockholm, men jag tycker både småbutikerna (Humac, Dmac, inLife?) och jättarna (On Off, Siba, Elgiganten, minns inte vilka) har haft helt ok Apple-exponering. Köer är bara frustrerande, jag tror de flesta vill gå in och känna och sen handla, inte stå i kö. Själv undviker jag Fifth Avenue Apple Store eftersom den har så mycket trafik och turister - det går mycket fortare att få det man vill ha på UWS eller 14th Street.

Ursprungligen av simulacra:

Geniusbaren är dessutom en av de största supportkanalerna i Apples organisation.
Om nu butiken i Täby varken skapar en genomströming av folk som vill leka med produkter ELLER kan generera tusentals köande ELLER kan bidra med direkt butiksupport vad är butiken till för? Jo, högdjuren som köper ett par datorer till sina barn i julkapp.

Givet dina antaganden gör du en korrekt analys. Jag delar inte dina antaganden, jag tror den blir hyfsat välbesökt och att det kan vara värt att åka dit och få support om man inte trivs med Apples servicepartners längs tunnelbanenätet. Visst är Genius Bar bra, men jag vill minnas att även småbutikerna ger ok service.

Ursprungligen av simulacra:

Det här handlar inte om att den första butiken i Stockholm är en galleriabutik, det här visar att det första butiken i SVERIGE blir en galleriabutik, de säger rätt mkt om vilket förtroende Apple har för den svenska marknaden, kan du visa mig ett annat land där den första butiken som öppnats i ett nytt land är en galleriabutik gentemot en butik med egen fasad?

Redan besvarat, det är så här det sett ut i många länder. Täby Centrum ligger förresten inte mycket längre från innerstan (23/57minuter) än vad Spaniens första butik låg från Barcelonas centrum (17/39 minuter). Visst vore det smidigare och snabbare med tunnelbana.

Ursprungligen av simulacra:

Hela konceptet med Apples butiker är just det som du viftar bort som slitage, det finns video på när Steve visar upp en av de första butiker och uttryckligen säger "kom hit för att få höra om hur Apple kan lösa dina problem, eller använd vårt gratis wifi" inte "kom hit så kommer våra säljare att tränga in dig i ett hörn och pracka på dig skit du inte vill ha.

Jag tror inte Apple lider av altruism, jag tror de har hittat ett koncept som de tjänar pengar på. Det lär de göra även i Täby. Och innerstadsbutiken kommer nog tids nog... flagship store eller inte. Vi tror nog alla på en innerstadsbutik, jag delar bara inte uppfattningen att en butik i Täby är ett utslag av vansinne eller lurendrejeri.
Kanske blir det även butiker i Skärholmen, Kista, Nacka osv vad det lider. Jag kan inte Stockholms retailmarknad bra nog för att prioritera mellan dem, men det kan nog Apple och deras rådgivare. Eller så får de kasta pil igen...

Bevaka tråden