Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotspot fungerar dåligt!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har bråkat som tusan med min hotspot sista tiden eftersom jag börjat använda det mer frekvent.
Fungerar 1/5 gånger smärtfritt (upplever det så)
Annars måste jag stänga av wifi och hotspot på telefonen, stänga av datorns wifi.
Sätta igång telefonens hotspot och wifi, och typ varannan gång jag sätter på wifi på datorn så hittar den telefonen
annars måste jag börja om processen och efter lite bråk så fungerar det.

Köp iphone 4s och Lion, båda uppdaterade till senaste av allt.

Antar att jag inte är ensam om detta strul

Kan det vara andra WiFi-nät stör? Provat att byta kanal?

Har kört en hel del hotspot nu då jag är i Thailand och kan bekräfta att det är problem.
med olika operatörer och med olika telefoner (4/4S, 5.1 på allt naturligtvis), ibland, rätt så ofta, så ser inte iPad (2) eller dator Wii-nätet som delas ut från telefonen.

Rätt så illa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-05 15:14

Kanske följande artikel ger svar... men jag håller med om att det inte är riktigt klockrent med att iPad eller Mac hittar Personal Hotspot (som det fullständiga namnet är) på första försöket. Trots att den är aktiv.

Ursprungligen av frazze:

Kanske följande artikel ger svar...

Tyvärr inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-06 11:29
Ursprungligen av keptang:

Tyvärr inte.

Vad är det som du saknar?

Ursprungligen av frazze:

Vad är det som du saknar?

Att iPad(s) inte ser utdelad hotspot från 4/4S. Det var väl ungefär det jag skrev tidigare också?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-05 15:32

Jag kör en iPhone 4 och enda kruxet jag märkt är att Personal Hotspot måste vara aktivt för att enheterna skall hitta delningen. Tycker dock att tidigare inloggade enheter automatiskt borde få access till telefonen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-06 09:09

Och där fick jag en fet smäll på käften för mitt inlägg ovan. Har fått samma problem som ni övriga. Hotspot kommer och går som det vill. White Beach, Mindoro, Philippines. Globe Telecom om det kan vara relevant info. Kör både kabel och WiFi.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-06 11:28

Personal Hotspot har bara ett (1) villkor: efter 90 sekunders inaktivitet så stängs funktionen av. För att aktiverade det igen behöver du bara ta fram/visa skärmbilden på din iPhone igen så startar den igen. Dessvärre är det lite si och så med att få iPad att upptäcka iPhone ibland. Allt det tekniska står att läsa i dokumentet somnat länkade till.

iPhone 4S WiFi hotspot, varför så krångligt att ansluta...?

Ursäkta en sur ton men nu är jag irriterad.

Har en 4S med Internetdelning aktiverat, med ett lösenord, Har en MBP som jag ansluter till denna internetdelning trådlöst. Men varför i helvete ska det inte gå att bara dubbelklicka på det utedlade WiFi-nätverket från 4S i listan över nätverk och det ansluts, ja det ska väl egentligen ansluta automatiskt?

Som det är nu, om jag inte varit ansluten på ett tag, så kan jag för det första inte se 4S-nätverket i listan på MBP. Jag måste låsa upp 4S öppna Inställningar och gå in på Internetdelning och slå av/på det igen, då först dyker nätverket upp i MBP. Men ofta så räcker inte ens det för när jag dubbelklickar och vill ansluta så händer inget, ingen ”handskakning” kan ses i nätverksikonen och efter några sekunder kommer ett felmeddelande om att det inte kunde ansluta för det nådde en maxtidsgräns. Jag får då slå av/på WiFi på MBP och göra om det hela.

Så här ska det väl ändå inte behöva vara?

Jag kan ju direkt se andras utdelade hotspots i min MBP, så varför i alla gröna galtar kan inte den se min 4S hotspot direkt fast det är aktiverat i 4S, och ansluta, utan att jag behöver krångla i flera minuter vareviga gång jag vill använda min egen hotspot???

Jag har senaste iOS, och OS X, samt har startat om båda ett antal gånger, återställt både det ena och andra men ta mig fan i gröten att det hjälper...

Gör jag fel? Är det fel? Vad är fel? Hur få ordning på detta elände?

Senast redigerat 2012-05-12 20:31

Dr Tinnitus, hotspot har en timeout, gå in i inställningar på din iPhone och avaktivera/aktivera det igen så fungerar det som du upptäckt.
Hur är det med att ansluta andra enheter än din MBP, går det bättre/sämre?

Ursprungligen av keptang:

Dr Tinnitus, hotspot har en timeout, gå in i inställningar på din iPhone och avaktivera/aktivera det igen så fungerar det som du upptäckt.
Hur är det med att ansluta andra enheter än din MBP, går det bättre/sämre?

Nej det är ju inte det det gör, det är typ 50/50 om det ens funkar om jag omaktiverar hotspot i 4S. Dessutom är det ju rätt korkat att hotspot fortsatt står som aktiverad i 4S om den ändå inte är aktiverad och måste omaktiveras vareviga gång man vill använda det.

​Inlägg 11 är flyttad hit från sin egen tråd.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-13 02:22

Stör mig också på detta värdelösa betéende. Använder min iPhone 4 som enda acsesspunkt för samtliga enheter dvs två MBP, en iPad och två iPhone. Jämnt skall man in och aktivera Personal Hotspot för att de andra enheterna överhuvudtaget skall kunna se att det finns en delning. Med iPaden och den ena iPonen går det oftast inte att ansluta överhuvudtaget. Varför kan det inte fungera som vilken router med WiFi som helst?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-13 13:00

Därför att batteriet skulle ta slut mycket fortare om det var aktiverat hela tiden. För att du ska kunna se/ansluta direkt från din Mac efter ett antal timmar, måste ju din iPhone ligga och sända ut att den "lever" hela tiden.
Däremot borde den funka varje gång du har omaktiverat den...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-13 16:56

Så är det nog. Borde finnas en inställning som gör att telefonen känner av om den har nätspänning eller ej. Jag har den på laddning hela tiden jag är "hemma".

Mitt största problem är att jag inte kan ansluta varje gång, har jag kört ett tag och stängt av så får jag sällan koppling igen.
Måste då starta om båda enheterna och göra en ny anslutning. Provar ofta att stänga av wifi på båda och hotspot på iphonen (4s), sen starta allt igen, de funkar ibland.
Tycker faktiskt att de buggar rejält mycket!

Bitter :-/

Jag kör iPhone och MBP med sladden - skippar WiFi då det är uselt. Med sladd är det 100% klockrent. Nema problema. Men mellan en iPhone och en iPad går det väl inte ens att köra sladd?

Nej, men via WLAN har det alltid fungerat perfekt för mig. Inte en hickning, någonsin.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, men via WLAN har det alltid fungerat perfekt för mig. Inte en hickning, någonsin.

Funkar bra för mig nuförtiden med, körde senast igår, inga problem.

1
Bevaka tråden