Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte en iPhone 5 idag - Trasig!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

KUL! hämtade min iphone 5 i butiken i täby centrum och den har redan stängt av sig 8 gånger idag. har apple någon DOA så att man kan få den utbytt istället för o behöva skicka in den på service?

Ursprungligen av Phat^Trance:

KUL! hämtade min iphone 5 i butiken i täby centrum och den har redan stängt av sig 8 gånger idag. har apple någon DOA så att man kan få den utbytt istället för o behöva skicka in den på service?

Gå tillbaka med den till butiken, de har ju en Genius Bar där.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-28 20:02

Apple har ingen DOA-hantering, om de så packar upp den i butiken så måste den skickas iväg för utbyte.

Ursprungligen av CEk:

Apple har ingen DOA-hantering, om de så packar upp den i butiken så måste den skickas iväg för utbyte.

Kollade runt på apples webbsida och hittade detta:

Citat:

Returpolicy

Om du inte är helt nöjd med din iPhone kan du återlämna din oskadade iPhone inom 14 dagar efter köpet och få pengarna tillbaka.

Skulle detta funka tror ni? Känns ju så jävla surt att behöva skicka in luren på service asså! Ska ringa till butiken imorrn och fråga!

  • Medlem
  • 2012-09-28 20:28
Ursprungligen av Phat^Trance:

Kollade runt på apples webbsida och hittade detta:

Returpolicy

Om du inte är helt nöjd med din iPhone kan du återlämna din oskadade iPhone inom 14 dagar efter köpet och få pengarna tillbaka.

Skulle detta funka tror ni? Känns ju så jävla surt att behöva skicka in luren på service asså! Ska ringa till butiken imorrn och fråga!

Det är väl den lagstadgade ångerrätten man har när man köpt på distans vilket du inte gjort eftersom du köpte i butik.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-28 20:59
Ursprungligen av Ljung:

Det är väl den lagstadgade ångerrätten man har när man köpt på distans vilket du inte gjort eftersom du köpte i butik.

Apple erbjuder även 14 dagars ångerrätt vid köp i butik, inte bara online.

Apple - Legal - Sales Policies - Sweden Retail Sales

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 21:21
Ursprungligen av Phat^Trance:

Känns ju så jävla surt att behöva skicka in luren på service asså! Ska ringa till butiken imorrn och fråga!

Som redan nämnts ovan, om du har möjlighet så åk till Apple store och se om du kan få hjälp av Apples Genius Bar.

Ursprungligen av CEk:

Apple har ingen DOA-hantering, om de så packar upp den i butiken så måste den skickas iväg för utbyte.

Är det speciellt för Sverige att inte ha någon DOA-hantering?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-28 21:00
Ursprungligen av Mactastic:

Är det speciellt för Sverige att inte ha någon DOA-hantering?

Tror inte det. Min bror hävdar att Telia har DOA för iPhones, något jag dock betvivlar. Jag har haft att göra med alla operatörer och någon DOA-rutin har jag aldrig sett till utan instruktionerna har varit att den måste iväg på utbyte.

Ursprungligen av CEk:

Tror inte det. Min bror hävdar att Telia har DOA för iPhones, något jag dock betvivlar. Jag har haft att göra med alla operatörer och någon DOA-rutin har jag aldrig sett till utan instruktionerna har varit att den måste iväg på utbyte.

Apple är ingen operatör.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-28 22:12
Ursprungligen av keptang:

Apple är ingen operatör.

Nej, jag skrev bara utifrån mina yrkeserfarenheter. Eftersom Apple Store inte är mer än typ två veckor gammal så är det svårt för mig att sia om deras hantering - såklart.

Ursprungligen av CEk:

Nej, jag skrev bara utifrån mina yrkeserfarenheter. Eftersom Apple Store inte är mer än typ två veckor gammal så är det svårt för mig att sia om deras hantering - såklart.

Problemet med att jämföra med operatörernas hantering är att de har två helt skilda möjligheter. Apple tillverkar iPhone och kan därmed hantera returärenden och reklamationer på ett helt annat sätt än t.ex. Telia och Telenor som bara är rena återförsäljare. Därför är det inte helt otänkbart att de har en DOA-hantering i det här fallet. Men hur som helst så går den att lämna tillbaka inom 14 dagar även om den är köpt i butik hos en Apple Store.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-28 21:18

Gå tillbaka till butiken -> Få en ny iPhone om det finns, annars vänta på en ny leverans.

Jag fick DOA på en trasig 4S där kameran var trasig. Dock beställd på AppleStore

  • Medlem
  • Orust
  • 2012-09-28 22:49
Ursprungligen av Phat^Trance:

KUL! hämtade min iphone 5 i butiken i täby centrum och den har redan stängt av sig 8 gånger idag. har apple någon DOA så att man kan få den utbytt istället för o behöva skicka in den på service?

Usch! Det är så tråkigt när det händer, jag lider med dej

Klart du kan lämna tillbaka den i Apple Store och få en ny i butik. Jag vill inte skriva något i sten men var också där och en kille i mitt sällskap fick byta ut sin svarta iPhone 5 två gånger. Inget snack, inga konstigheter. Det är väl inget nytt direkt att man ska kunna det om det är DOA?

Så gå dit och byt ut den mot en ny?

Jag använde min iPhone 5 i en vecka och märkte att något var fel. Ringde Apple och dom skickade en ny till mig på en dag med UPS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 15:25
Ursprungligen av törnros:

Jag använde min iPhone 5 i en vecka och märkte att något var fel. Ringde Apple och dom skickade en ny till mig på en dag med UPS.

Du hinner med mycket på kort tid du...

Har varit i täby butiken och fick byta ut min iPhone 5 (16gb) mot en ny.

Packade upp min nya iPhone 5 för ca 1 timme sedan och la märke till att det låter lite konstigt från nedre delen av skärmen. När man trycker på den nedre delen (längst ut till vänster eller högra delen av telefonen) så "klickar" det till lite, som om att det är glapp mellan skärmen och delen som håller upp skärmen (Screenshot: http://i.imgur.com/JSuOO.jpg )

Har ni också samma problem eller ska det bara vara så?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-04 13:29
Ursprungligen av Phat^Trance:

Har varit i täby butiken och fick byta ut min iPhone 5 (16gb) mot en ny.

Packade upp min nya iPhone 5 för ca 1 timme sedan och la märke till att det låter lite konstigt från nedre delen av skärmen. När man trycker på den nedre delen (längst ut till vänster eller högra delen av telefonen) så "klickar" det till lite, som om att det är glapp mellan skärmen och delen som håller upp skärmen (Screenshot: http://i.imgur.com/JSuOO.jpg )

Har ni också samma problem eller ska det bara vara så?

Har exakt samma problem med min nya iPhone 5 svart men bara på ena sidan den högra kan man känna ett litet klick ljud när man trycker vid kanten ,, retar mig så jag kontakta Apple och får en i utbyte . finns säkert fler som har samma problem .

Ursprungligen av Lefti:

Har exakt samma problem med min nya iPhone 5 svart men bara på ena sidan den högra kan man känna ett litet klick ljud när man trycker vid kanten ,, retar mig så jag kontakta Apple och får en i utbyte . finns säkert fler som har samma problem .

Jag var tvungen o byta ut min iPhone 5 4 gånger innan jag fick en som inte hade problem med klickljudet @ skärmen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-04 15:30

wooow hoppas jag har mer tur dåå 4 gånger låter mycket .. skall undersöka den dom skickar till mig nogrant innan jag behåller den annars får dom skicka ny ..

Bara att åka tillbaka och byta.

Apple Store i Täby har DOA, även om du inte har köpt den där.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:57

Undrar folk fortfarande vad man ska med en riktig Apple Store till i Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 20:29
Ursprungligen av zappee:

Undrar folk fortfarande vad man ska med en riktig Apple Store till i Sverige?

Garantireturer

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 21:34
Ursprungligen av FreddeB:

Garantireturer

Tack, men det var en retorisk fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 13:26
Ursprungligen av zappee:

Tack, men det var en retorisk fråga.

Jag läste din mening lite väl snabbt

Visade sig att enheten som jag fick från Apple var skadad runt ramen.. Så fick bli att skicka tillbaka den.

1
Bevaka tråden