Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker 3 GB datatrafik/månad?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-09-29 10:23

Jag funderar på att skaffa en iPhone 5 och har börjat titta på vilken operatör som skulle passa mig.

Jag ringer bara 10 samtal om dagen så den frågan som är mest väsentlig för mig är täckning samt internet.

Tidigare har jag haft Telenor med fri surf. Jag funderar nu på att byta till Telia Mobil flex men funderar på om 3GB/månad räcker.

När jag inte är hemma använder jag telefonen till att hämta mail, spotify, barnen tittar en del på svt play och spelar lite.

Tror ni att 3 GB/månad räcker för mig?

Enklast är nog om du kollar din nuvarande förbrukning, går att göra i inställningar t.ex.
Vissa operatörer har en app/hemsida där man kan se sin förbrukning, Tele2 har det.

Kanske syns också på en faktura?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-29 10:45

Spotify och Play drar en hel del. Men om det visar sej att det inte räcker är det väl bara att byta upp sej senare. Klart lättare än att byta nedåt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-29 10:50

När jag skaffade min första iPhone för två år sen valde jag 5 GB trafik för att slippa snåla. De första månaderna körde jag en hel del Spotify och SVT Play utan att fundera, och jag kom upp i som mest 1,6 GB på en månad tror jag. Nu vet jag inte om ditt användande är mycket högre än mitt, men spontant känns det som 3 GB borde räcka gott. Och som kenjon säger borde det inte vara nåt problem att byta upp sig om det kniper.

jag klarar mig på 1 GB delat på en Ipad och telefon utan större problem. Kör inte Spotify men streamar en hel del från SR.

Det går alltid att lägga på mer data men de är kinkigare på nergradering så starta lågt och öka vid behov är mitt råd (också)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-09-29 13:12

Den här månaden gick mina 5GB åt på mindre än en vecka, och har nu haft spärrad bandbredd sen dess. Hade internetdelning igång en helg ute i en kompis sommarstuga, tog ca 3GB. Streamar Spotify i bilen, det står för 1.31GB. Åker inte speciellt mycket bil, oftast till och från skolan på ca 5km per resa 3-4 gånger i veckan. Sen på plats två är det nedladdning av appar, 72MB. Och sen går det nedåt.

Vad jag vill ha sagt, bandbredd går åt snabbare än man tror. Om du planerar att streama Spotify och SVT Play rekomenderar jag nästan ett fri trafik-paket, det kommer jag köpa nästa gång jag binder upp mig.

Om man kör internetdelning, då springer det iväg.

edit: med tanke på att två av inläggen nämner internetdelning så tycker jag att man ska vara väldigt noga på att skilja på Mobilsurf och att använda telefonen som ett modem till en vanlig dator. Det är helt två olika användningar med helt olika förbrukningsprofiler

Senast redigerat 2012-09-29 13:44
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-29 13:39

Använder ofta uppemot 10GB per månad, 3GB hade aldrig räckt för min del. Men jag använder internetdelning till ipad / macbook rätt mycket.

Vad är totalkostnaden för telia flex? För vad jag sett av abbonemang som erbjuds för iphone5 så verkar telenors 449 klart vettigast om man inte ringer enormt mycket.

  • Medlem
  • 2012-09-30 00:34
Ursprungligen av Json_81:

Använder ofta uppemot 10GB per månad, 3GB hade aldrig räckt för min del. Men jag använder internetdelning till ipad / macbook rätt mycket.

Vad är totalkostnaden för telia flex? För vad jag sett av abbonemang som erbjuds för iphone5 så verkar telenors 449 klart vettigast om man inte ringer enormt mycket.

Tack föralla bra inlägg.

Telenors 449 är ett alternativ.

Det som lockade mig med Telia är att Spotify ingår och att Telenor har dålig räckvidd på flera ställen om Telia öppnar frekvens där iPhonen kan använda 4 G så skulle det varastrålande.

Personligen valde jag också mellan att ha mer surf än bara 3 gb, men valet föll tillslut på Telia mobil Flex mellan med just 3 gb surf ändå, skulle det inte räcka kan man lägga på till 10 gb surf för 100 kr till. Om man inte kör allt för mycket spotify streamat och streamar massa youtube och andra tjänster så borde väl 3 gb surf räcka ganska långt. En fördel med telia som finns är väl också att man får tillgång till deras homerun-zoner som kan finnas lite här och var så man kanske inte behöver använda 3G-nätet eller betala extra för WiFi på t.ex. flygplatser som använder just telia?

1
Bevaka tråden