Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skadad iphone 5 vid leverans

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

såg nu att jag har ett stort jack i stålet i höjd med övre kanten på reglaget som är till för att stänga av ljudet.
det är som om något huggt med något vasst, så det blivit ett v-format jack. och det syns ju desto tydligare då stålet är svart och där jacket är så är det ju bara "silver/stålfärg" eller vad man ska kalla det.

se bild: (tagen med en iphone 3gs så kvaliten på bilden är därefter)

någon mer som märkt av liknande skada på telefonen? eller kanske rent av en exakt likadan?

och hur är det med sådant här? har man någon som helst rätt att få ut en ny (och då UTAN väntetid)?
känns ju inte ok att få en skadad mobil, men vet inte hur man ska kunna bevisa att det inte hänt efteråt?
eller ligger bevisbördan på dem?

sådana här "småskador" stör mig något fruktansvärt!

Aluminium är det.
Har du möjlighet att åka till Apple i Täby så gör det och har vad man har att säga.

ah ok

nej, har tyvärr inte den möjligheten (bor ca 50mil ifrån sthlm)
och telefonen är inköpt hos telia (internetbeställning med förlängt abonnemang)

Kontakta dem du köpte den via. De flesta kan ge dig en ny i handen, alt skicka en ny på direkten. Se även tråden nedan som i princip är den samma som din:

http://www.99mac.se/iphone-ipad/298278-kopte-iphone-5-idag-trasig.html#post2107925

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kontakta dem du köpte den via. De flesta kan ge dig en ny i handen, alt skicka en ny på direkten. Se även tråden nedan som i princip är den samma som din:

http://www.99mac.se/iphone-ipad/298278-kopte-iphone-5-idag-trasig.html#post2107925

mjo, får ringa telia och höra. men tänkte kolla här först om det var så att det var fler som råkat ut för liknande. lättare att få igenom något om man kan visa på att det är ett fel som förekommer flera gånger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 17:29

de e ingen skada.. nästa alla svarta iPhone 5 har något litet märke längst kanten... du råkade få en som var lite större.. . därför man köper en vit

Ursprungligen av Esa:

de e ingen skada.. nästa alla svarta iPhone 5 har något litet märke längst kanten... du råkade få en som var lite större.. . därför man köper en vit

Källa?

Ursprungligen av Esa:

de e ingen skada.. nästa alla svarta iPhone 5 har något litet märke längst kanten... du råkade få en som var lite större.. . därför man köper en vit

det där är ju mer än bara skitsnack.

hade ingen skada på varken 3GS eller 4.. (båda svarta)

Ursprungligen av tqila:

...hade ingen skada på varken 3GS eller 4.. (båda svarta)

Han skrev "nästan alla svarta iPhone 5". Att du inte har haft skador på 3GS och 4 är ju totalt irrelevant som svar på hans påstående.

(Men därmed inte sagt att jag håller med om hans påstående. Jag väntar också med spänning på att Esa redovisar en källa.)

Ursprungligen av Esa:

de e ingen skada.. nästa alla svarta iPhone 5 har något litet märke längst kanten... du råkade få en som var lite större.. . därför man köper en vit

Då hade jag tur som fick en svart helt utan märken menar du?

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Då hade jag tur som fick en svart helt utan märken menar du?

Precis som jag då.
6 dagar senare, fortfarande inga märken.

Väntar på källan att nästan alla svarta iPhone 5 har märken längs med kanten..

Ursprungligen av keptang:

Precis som jag då.
6 dagar senare, fortfarande inga märken.

Väntar på källan att nästan alla svarta iPhone 5 har märken längs med kanten..

Inga märken här heller - fast bara använd några timmar.......
Ser också gärna den källan........

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 18:10

på jobbet har vi en svart iphone 5 som vi fick för att visa kunder, den hade märken runt skärmen små silvriga prickar typ, och det var de när man öppnade den.. de var dock inte stora alls.

Apple sa att den svarta varianten kan få sådana märken, då processen när de sätter på skärmen kan skapa små små märken.. men du kan säkert få den utbytt, men kanterna på iPhone 5 är extremt känsliga.

Skall försöka ta några kort av den på jobbet så skall ni få se på måndag.

det finns många trådar om detta på nätet med :)... min källa kommer vara telefonen vi fick av apple haha :D.. sorry om jag skapade dålig stämning nu

Ursprungligen av Esa:

på jobbet har vi en svart iphone 5 som vi fick för att visa kunder, den hade märken runt skärmen små silvriga prickar typ, och det var de när man öppnade den.. de var dock inte stora alls.

Apple sa att den svarta varianten kan få sådana märken, då processen när de sätter på skärmen kan skapa små små märken.. men du kan säkert få den utbytt, men kanterna på iPhone 5 är extremt känsliga.

Skall försöka ta några kort av den på jobbet så skall ni få se på måndag.

det finns många trådar om detta på nätet med :)... min källa kommer vara telefonen vi fick av apple haha :D.. sorry om jag skapade dålig stämning nu

Det är ingen skillnad på svart och vit gällande detta, möjligen att ägarna av vita har mindre bra syn.
Din källa är inte trovärdig då du skrev att nästan alla svarta har detta problem.

Behöver inga kort, kolla trådarna på www.macrumors.com.

Ursprungligen av Esa:

...min källa kommer vara telefonen vi fick av apple...

Hur i h-e kan man säga "nästan alla" när det är baserat på att ha sett EN telefon?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 18:25

här är en tråd om folk som fått sina iPhone 5... 36% hade märken vid leverans

iPhone 5 - black version scuffs (merged) - MacRumors Forums

så detta är ett stort problem, vilket ni sett innan alla har säkert läst den tråden

det jag ville bevisa med att jag tar egna kort är att det inte är strunt utan att verkligen många har märken även en jag själv fått som är helt ny, var inte meningen att skapa kaos

Ursprungligen av Esa:

här är en tråd om folk som fått sina iPhone 5... 36% hade märken vid leverans

iPhone 5 - black version scuffs (merged) - MacRumors Forums

så detta är ett stort problem

Absolut, det är nästan alla, dessutom hänger alla iPhone 5-users på macrumors.
White iPhone 5 owners: Please post any scuffs / scratch / dent pictures here! - MacRumors Forums

Ursprungligen av keptang:

Absolut, det är nästan alla, dessutom hänger alla iPhone 5-users på macrumors.
White iPhone 5 owners: Please post any scuffs / scratch / dent pictures here! - MacRumors Forums

5 miljoner sålda bara i USA första helgen. Totalt så här långt.........Massor ! Ger lite perspektiv på " nästan alla"
Påminner lite om "glasproblemet" och "antennproblemet" vid släppet av tidigare modeller. Så står man där med "tur" och har inte haft/har några sådana problem. Får nog köpa en Trisslott......

Ursprungligen av Esa:

här är en tråd om folk som fått sina iPhone 5... 36% hade märken vid leverans

Ja, 36% låter ju mycket, men det är förmodligen inget representativt urval av iPhone 5-köpare. Det är alltid de missnöjda som gör sig hörda på olika forum.

Utöver de ca 1800 personerna som har svarat på den enkäten, så finns det ju ytterligare några miljoner iPhone 5-köpare, där förmodligen 99% är helnöjda. (Och jag har ingen källa på den procentsatsen, det är min egen gissning)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 18:43

ja så kan de vara, när jag får min iPhone 5 som jag lagt 8000 kronor på, och den har sådana märken kommer jag begära en ny också de skall ni veta.

Det är problem på dem vita med, skillnaden är att om det sker, eller är ifrån början syns det inte så uppenbart, och de känns ändå bra långsiktigt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 18:52

Tja.. har en liten skråma på min svarta ip5 också. Men inget jag tycker det är värt att krångla och byta in för (och ändå riskera att få en ny telefon som är lika, eller värre)

Ursprungligen av Jaw_B:

Tja.. har en liten skråma på min svarta ip5 också. Men inget jag tycker det är värt att krångla och byta in för (och ändå riskera att få en ny telefon som är lika, eller värre)

chansen är nog större att du får en som är bättre..

sen är det en principsak för mig.

jag har fått en defekt vara som jag betalat för. när jag betalar för något (nyköp) så vill jag ha den felfri.

Och så är vi snälla och trevliga mot varandra. 2 inlägg borttagna.

Med tanke på vad skiten kostar så skall man inte acceptera ens den minsta lilla skråma
bara att lämna tillbaka

Ursprungligen av disktant:

Med tanke på vad skiten kostar så skall man inte acceptera ens den minsta lilla skråma
bara att lämna tillbaka

Vadå "skiten" kostar. Är det iPhone 5 du menar ......?

Ursprungligen av disktant:

Med tanke på vad skiten kostar så skall man inte acceptera ens den minsta lilla skråma
bara att lämna tillbaka

Korrekt. Pungar man ut 6000:- för en jävla mobiltelefon skall den vara spotless and clean när man plockar upp den ur lådan. Det är konstigt att folk inte bryr sig mer. Hade folk resonerat likadant om det var stenskott på deras nyköpta bil liksom...

Det är tråkigt att det levereras skadade telefoner, det rimmar riktigt illa med videon på Apples hemsida där de talar om tillverkningsprocessen och hur noga de är med monteringen av varje telefon. Det ÄR en premiumprodukt och då ska man ställa högre krav på den än billigare alternativ.

Allt Apple gör just nu granskas under lupp, och det blir alltid stora rubriker av deras misstag. Då är det extra viktigt att göra rätt..

1
Bevaka tråden