Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone kopplar upp till WiFi automatiskt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en iphone 4s med system 5.1.1 Den har en benägenhet att koppla upp sej mot alla möjliga konstiga wifinätverk som jag inte vill vara uppkopplad mot och så tyngs hela mobilen ner. Macdonalds och homerun är två exempel. Enda sättet jag har komit på för att "komma loss" är att stänga av wifi så jag får hålla på och stänga av och sätta på ideligen. Vad gör jag för fel?? Kan inte minnas att jag någon gång anslutit till de här nätverken... Måste jag vänta tills jag kommer dit och välja "glöm det här nätverket" eller går det att få bort på något sätt??

  • Medlem
  • 2012-09-30 15:29

Det finns väl en inställning om att den ska fråga om den ska koppla upp sig eller göra det automatiskt. Jag vill ju att min telefon ska koppla upp sig automatiskt, så jag har inte ens testat vad den inställningen gör.

Ja, det finns ju en "fråga vid anslutning" där båda alternativen (av och på) är att ansluta automatiskt till kända nätverk. Det märkliga är att de här nätverken känns inte som att jag har anslutit till så jag förstår inte hur de kan vara kända? Skulle vilja veta vilka nätverk som är kända hos mej för att kunna ta bort dem. När jag är i närheten av mcdonalds till exempel så får jag en sida i webläsaren där jag ska logga in för att kunna göra något. Och då kommer jag inte förbi det nätverket och får den att använda mobila nätverket i stället, mer än att jag måste stänga av wifi.

Skulle inte spela nån roll om det inte var för att de här nätverken är långsammare än allt annat.

Du ska ställa in "Fråga om anslutning" till av. Sedan så måste du troligen de första gångerna efter ändringen gå in och radera nätverken som du har varit ansluten till.

För risken är att nästa gång du kommer till McD så kommer telefonen känna igen nätverket och ansluta till det. Då ska du gå in på nätverkinställningen för det nätverket (klicka på den blåa bilen) och klicka på "Glöm det här nätverket"

Då tror jag att du slipper problemet.

Saken är att jag tror att "kända nätverk" är en dålig översättning av "synliga nätverk" och om inställningen är "på" så kommer du få en fråga varje gång den hittar ett nytt nätverk fråga dig om du vill logga in på detta. Detta är en aning frustrerande när man passerar ett antal privata nätverk på stan eller så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 16:17

Homerun är Telias så kallade hotspots. Homerun Wireless Zones - kostnadsfri surf i din surfplatta eller dator . Du har tydligen ett Telia-abonemang som är inställt på att betrakta "Homerun" som kända nätverk. Telia har kanske ett avtal med McDonalds också.

Telia har inte avtal med Gula måsen (McDonalds).
Så nej det måste du ha råkat klicka på vid något tillfälle.

Tycker det är konstigt att man inte kan ta bort "kända nätverk" - det är i alla fall enklare att få bort med en androidmobil. Då får jag väl ränna runt och glömma alla nätverk jag inte vill veta av.... Det värsta är att jag upptäcker det inte förrän jag märker att allt går så fruktansvärt segt!!!

Men du kan ju ta bort kända nätverk, läs post#4

Edit: fast du kanske menar att du vill ta bort alla på en gång?

Man kan nollställa nätverksinställningarna också. Då försvinner alla kända nätverk. Har man bara ett par andra Wifi-nätverk man ansluter sig till är det en möjlig lösning eftersom du fårfylla i nätverksnyckeln till denätverk du vill vara ansluten till på nytt.

Hur nollställer man allt det då? Eftersom jag egentligen bara har 3 nätverk jag vill ansluta till så vore det lika bra att ta bort alla andra.

Inställningar -> Allmänt -> Återställ

Ursprungligen av BlackSmp:

Inställningar -> Allmänt -> Återställ

Och där väljer man "Återställ nätverksinställn."

Lite ska man väl förstå själv:)

Det hade jag faktiskt fattat... Tusen tack för hjälpen då tar jag bort allt det så jag slipper nätverk som jag inte vill koppla upp mej till!!!

Måste bara lägga till att det där med att glömma nätverket när det har kopplat upp, det funkar inte med homerun. Jag hade inte nollställt ännu och var på Ica och då kopplade det upp. När jag klickar på blå pilen och får fram en massa uppgifter finns inte "glöm det här nätverket".

Ursprungligen av Greta723:

Jag har en iphone 4s med system 5.1.1...

Är den jailbreakad? Eller varför har du inte uppdaterat till 6.0?

Ursprungligen av Greta723:

...finns inte "glöm det här nätverket".

Inställningarna kanske "rättar till sig" med nytt system.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-03 19:21
Ursprungligen av Greta723:

Måste bara lägga till att det där med att glömma nätverket när det har kopplat upp, det funkar inte med homerun. Jag hade inte nollställt ännu och var på Ica och då kopplade det upp. När jag klickar på blå pilen och får fram en massa uppgifter finns inte "glöm det här nätverket".

Homerun är ju lite speciellt eftersom det ingår i Teliaabonnemanget. Den loggar in automatiskt och funkar skapligt snabbt, så jag vill absolut inte ta bort den.

Den är inte jailbreakad och uppdaterad för att jag hörde att kartfunktionen var värdelös i nyaste systemversionen. Eller är det ordnat???

Jag anser personligen att ryktet om kartornas bedrövlighet är överdrivet. Kartorna var bättre med Google Maps men å andra sidan så får jag en fungerande navigering. Och så värdelösa har jag inte upplevt att kartorna är.

1
Bevaka tråden