Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt iPhone 5

Tråden skapades och har fått 424 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-01 14:01
Ursprungligen av Kokosnöt:

Jag kanske är i fel tråd här, men jag beställde en svart 16GB från Apple Store i helgen, men hur tusan resonerar man kring storleken egentligen? Har en Galaxy Note idag med ett extra sim-kort i, använder inte hela sim-kortet.

Ni som köper 64GB, vad har ni på era telefoner egentligen som tar så mycket utrymme?

Nu har jag själv en iPhone 16 Gb, men jag resonerar att nu när iPhone har fått en högre upplösning och längre skärm då kommer apparna ta ännu mer utrymme för att anpassas till skärmen / upplösningen. Jag tänkte själv unna mig en 32gb eller större tills nästa gång man ska byta upp sig Man vill ju gärna ha utrymme till musik och inte bara till appar.

Senast redigerat 2012-10-01 18:26
Ursprungligen av Kokosnöt:

Ni som köper 64GB, vad har ni på era telefoner egentligen som tar så mycket utrymme?

Jag valde 64 GB för minskad friktion och för framtiden.

Friktion: Jag har haft 32 GB på min iPhone 4 två år och vartefter tiden gått har det fyllts allt mer. Det är faktiskt appar som tar mest plats, därefter musik och bilder (beroende på hur länge sedan det var jag tömde kamerarullen). Speciellt spel kan vara stora, Myst och Riven tar 1 GB vardera. Sen finns det andra appar som laddar ner innehåll och då växer det bara med tiden (tänk digitala tidningar). Att hålla på att rensa regelbundet är inte hela världen, men det är friktion, det gör att det är lite mera jobbigt än det skulle behöva vara. Så med mer utrymme = mindre friktion.

Framtiden: För att jag ska ha den här telefonen i två år. Även om det är mycket utrymme nu så vet jag inte hur jag min användning ser ut om två år. Kanske kommer jag att filma massor av video i 1080p på barnen när dom växer upp? Kanske kommer det ännu större spel? Sen när det gått två år kanske jag vill sälja den. Då kommer det att vara lättare att sälja den och få ut bra betalt om jag har mera minne i den.

Nu skrev du väl fel? Extra SIM-kort? Du menar SD-kort?

Jag antar att de vill ladda ner mycket musik och film och sådant. Annars så räcker troligen 16 GB rätt bra

Men suck.. min iphone ligger på utlämningsstället nu men AVI:n har inte kommit fram än. Men visst går det att ta med kollinumret bara och få ut paketet?

Nevermind, 2 min senare slank AVI:n ner genom brevinkastet brevbäraren hade väl försovit sig. Dock står det att paketet kan hämtas tidigast kl 16. Är det så? Hade ju tänkt springa ner till affären nu direkt :/

Ursprungligen av saramac:

Nevermind, 2 min senare slank AVI:n ner genom brevinkastet brevbäraren hade väl försovit sig. Dock står det att paketet kan hämtas tidigast kl 16. Är det så? Hade ju tänkt springa ner till affären nu direkt :/

Nej, det där med kl 16 skriver de bara för att pröva folks tålamod.

Jo, det är nog kl 16 som gäller. Paketen ska väl sorteras eller något.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det där med kl 16 skriver de bara för att pröva folks tålamod.

Jo, det är nog kl 16 som gäller. Paketen ska väl sorteras eller något.

Det är nog så att de kan garantera att paketen är sorterade och utkörda till utlämningsstället tidigast kl. 16. Posten skickar ut avin dagen innan paketet körs ut till utlämningsstället, och de vill ha till k. 16 på sig att köra hela rundan.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det där med kl 16 skriver de bara för att pröva folks tålamod.

Jo, det är nog kl 16 som gäller. Paketen ska väl sorteras eller något.

Haha tror jag också! Och jag som saknar tålamod... Aja bara att vänta då

Ursprungligen av pmarriott:

Det är nog så att de kan garantera att paketen är sorterade och utkörda till utlämningsstället tidigast kl. 16. Posten skickar ut avin dagen innan paketet körs ut till utlämningsstället, och de vill ha till k. 16 på sig att köra hela rundan.

Men söker man på kollinumret så står det att paketet finns att hämta på utlämningsstället. Men men, är nog säkrast att vänta.

Ursprungligen av saramac:

Men söker man på kollinumret så står det att paketet finns att hämta på utlämningsstället. Men men, är nog säkrast att vänta.

Nej, då har det kommit fram. Det är jag ganska säker på. Om du nu inte har 1 timmes väg att ta dig till utlämningsstället så hade jag chansat.

Funkade att hämta ut paketet tidigare SÅÅ nöjd med 5an!

Beställde min iPhone 5 32 GB svart på Telia.se när förbokningarna blev tillgängliga.

Fick den som utlovat måndagen den 1:a oktober. Tack så mycket, Posten

Beställde en vit iPhone 5 16 GB från Telia, för dryga två veckor sedan. Prel leverans är 22/10. "Väntar på lagerleverans". Wiii.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-10-03 22:46

Beställde en iPhone 32 GB vid lunch första dagen och har 29/10 som leveransdatum...suck...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 10:12

Gissa om min telefon från England har skickats ännu? Ne just de, skulle inte tro det.
Det står iofs att den ska levereras mellan03-09 oktober men Det är väl fan fjärde idag(?!). Känns som den aldrig kommer haha.

Någon som haft ett satt leveransdatum men det blivit förflyttat via Applestore? Vore jävligt fattigt om det nu skulle bli så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 17:09

Ville bara uppdatera er om att jag nu sitter här ca 2-3 veckor efteråt och har samma "den har kommit till borderlinx och den ska skickas till sverige" syndromet. Ba så ni vet

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-10 15:09
Ursprungligen av crayzee:

Ville bara uppdatera er om att jag nu sitter här ca 2-3 veckor efteråt och har samma "den har kommit till borderlinx och den ska skickas till sverige" syndromet. Ba så ni vet

Kontakta Borderlinx och fråga var din telefon är, det fick jag göra flera ggr när jag beställde den vägen för några år sen.
Dom hade ingen koll eftersom de var så många som beställde den vägen så det är bara att tjata på dem så att de kollar var den är....hittar dom den så skickar dom den direkt...var åtminstone min upplevelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 17:42
Ursprungligen av Hjopek:

Kontakta Borderlinx och fråga var din telefon är, det fick jag göra flera ggr när jag beställde den vägen för några år sen.
Dom hade ingen koll eftersom de var så många som beställde den vägen så det är bara att tjata på dem så att de kollar var den är....hittar dom den så skickar dom den direkt...var åtminstone min upplevelse.

Jag var på dom som fan igår för att dom skulle förbereda den och supporten sa att de hade skickat ett meddelande till warehouse-grabbarna så att de skulle skicka den ASAP. Trodde bara det var BS men mkt riktigt så skickades den iväg på kvällen verkar det som. Jag brukar vara på och kolla så att skiten ligger rätt till då jag inte har tålamod med fuckups haha.

Snackade med dom tidigare idag och iPhone:n verkar vara på väg nu då den är vid Birmingham flygplats(?) och DHL har uppdaterat mitt tracking nr. Valde "Express" frakt då det inte kostade något extra så förhoppningsvis borde jag ha få den innan fredag. Får inte glömma att ge min portkod till DHL för annars kan dom inte leverera.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-10 17:46
Ursprungligen av crayzee:

Jag var på dom som fan igår för att dom skulle förbereda den och supporten sa att de hade skickat ett meddelande till warehouse-grabbarna så att de skulle skicka den ASAP. Trodde bara det var BS men mkt riktigt så skickades den iväg på kvällen verkar det som. Jag brukar vara på och kolla så att skiten ligger rätt till då jag inte har tålamod med fuckups haha.

Snackade med dom tidigare idag och iPhone:n verkar vara på väg nu då den är vid Birmingham flygplats(?) och DHL har uppdaterat mitt tracking nr. Valde "Express" frakt då det inte kostade något extra så förhoppningsvis borde jag ha få den innan fredag. Får inte glömma att ge min portkod till DHL för annars kan dom inte leverera.

Och telefonnummer, tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 18:36
Ursprungligen av chubben:

Och telefonnummer, tack.

Hahahaha ^^

På sätt och vis är den här tråden fel, samtidigt rätt, för det här inlägget.

Gick in till Teliabutiken i Norrköping för att sätta mig i kö/beställa en iPhone 5 svart 64 gb. Telias kundservice sade igår att jag kan göra det men räkna med att få den tidigast i början av nov, men tveksamt då så många står i kö.
Killen som jag gjorde bokningen av i butiken sa "Vänta, ska kolla så vi inte har någon på lagret som någon glömt/struntat i att hämta ut". Och mycket riktigt hade de det!

Inställd på att vänta till nov-dec på min iPhone 5 tog det istället ett par minuter efter min "beställning".
Ibland ska man ha flyt!

Jag vet inte om det bara är ett undantag, men Telia kapade nyss 11 dagar på leveransdatumet för min frus beställning, från 23 oktober till 12 oktober, ska skickas idag och vara här på fredag!

Finns det andra här som fått bättre leveranstider hos Telia idag?

Ursprungligen av Adrian B:

Jag vet inte om det bara är ett undantag, men Telia kapade nyss 11 dagar på leveransdatumet för min frus beställning, från 23 oktober till 12 oktober, ska skickas idag och vara här på fredag!

Finns det andra här som fått bättre leveranstider hos Telia idag?

När beställde ni den från Telia?

Ursprungligen av WhereTheStoryEnds:

När beställde ni den från Telia?

På eftermiddagen, efter att förköpet börjat på natten. Eller för att vara exakt, enligt Telia: 2012-09-21 13:52.

Förresten, om någon försökte spåra paket igår så fungerade inte posten.se korrekt under typ halva dagen igår. Antagligen är det på grund av detta som Telia inte kunde ge rätt kollinummer.

Ett kollinummer består av 20 siffror men igår angav Telia istället ett nummer som består av 12 siffror och ett bindestreck (exempel: 12345678901-1). Detta är inte kollinumret utan det som Posten kallar referens- eller ordernummer.

Allt hopp är dock inte ute, det går att använda referensnumret om man också har Telias logistikkundnummer. Vilket vi som tur är har, det är 1083189009 (finns bland annat tipsat om tidigare på 99mac).

För att spåra en Telia-leverans med enbart referensnumret:
1) Gå till spårningssidan och under rubriken Spåra med kundnummer...
2a) ...fyll i 1083189009 som logistikkundnummer
2b) ...fyll i ditt referensnummer
3) Klicka på Spåra
4) Gör detta om och om igen dygnet runt tills du fått din iPhone 5.

(När man utfört dessa steg får man också fram sitt riktiga kollinummer som Telia inte angav.)

Ursprungligen av Adrian B:

......
4) Gör detta om och om igen dygnet runt tills du fått din iPhone 5.

Det borde väl ändå vara en bagge för folket här på 99mac.se att skriva ett litet program som går in och söker ett paket var 12:e sekund?

Ursprungligen av pmarriott:

Det borde väl ändå vara en bagge för folket här på 99mac.se att skriva ett litet program som går in och söker ett paket var 12:e sekund?

Använd appen Parcel så pushas uppdateringar ut.

Ursprungligen av keptang:

Använd appen Parcel så pushas uppdateringar ut.

Nej, det duger inte. Inget går upp mot att sitta och trycka cmd-R var 12:e sekund. Hur ska man kunna lita till 100% på att den däringa pushen är i synk med verkligheten?

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det duger inte. Inget går upp mot att sitta och trycka cmd-R var 12:e sekund. Hur ska man kunna lita till 100% på att den däringa pushen är i synk med verkligheten?

Tryck uppdatera i appen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-10-11 18:23

Nu har mina Lightningkablar skickats! Nu fattas bara en iPhone 5. Leveransdatum 29/10. Suck. Beställde dag ett vid lunchtid i Teliabutik.

Bevaka tråden