Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förklara för mig varför jag klarar mig med en ATV3

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har byggt om lite hemma och helt plötsligt insett att en tidigare knappt använd TV nu hänger på väggen i sovrummet och via denna kommer jag inte åt mitt Plex-bibliotek. Första tanken var att skaffa en jailbreakad ATV2 och köra Plex via den, men sen insåg jag att åtminstone på Blocket ligger ATV2 på cirkus dubbla pengen mot att shoppa en ny ATV3.

Med det sagt:
Hur ska jag klara mig med en ATV3 tills dess att JB är släppt så man kan köra Plex på den?

Har fattat som att det går busenkelt att lägga upp bild från iPhone/iPad via ATV, men hur blir det med kvaliteten på bilden om man kör på en hyfsat stor TV? Någon som regelbundet kör denna typ av konfiguration mha Plex i iPhone och/eller iPad? Funkar det bra eller är det bara vattentramp/konstgjord andning?

Något annat alternativ som fungerar i praktiken?

Jag vill verkligen komma åt mitt Plexbibliotek...

/Jonas

Jag kör PMS på en dator och Plexklienten på min iPad 3, "AirPlayar" ut det till en 50" plasma. Fungerar helt utan bekymmer och jag ser ingen direkt skillnad på kvaliteten jämfört med när jag hade en Mac mini kopplad direkt till TVn. Någon enstaka gång kan det buffra, men det är ganska sällan och varar inte länge. Jag är helnöjd.

Ursprungligen av Capeman:

Jag kör PMS på en dator och Plexklienten på min iPad 3, "AirPlayar" ut det till en 50" plasma. Fungerar helt utan bekymmer och jag ser ingen direkt skillnad på kvaliteten jämfört med när jag hade en Mac mini kopplad direkt till TVn. Någon enstaka gång kan det buffra, men det är ganska sällan och varar inte länge. Jag är helnöjd.

Bara för att även jag som är trög inte ska fatta fel:
Du kör PMS -> livekonvertering för iPad -> WiFi -> iPad 3 m Plex -> AirPlay -> ATV3 -> TV

Eller?

Japp, exakt så. Har en Mac med PMS installerat på, precis som du. Har en iPad 3 med Plexklienten. Där får jag upp alla filmer. Väljer en och trycker på AirPlay-ikonen och väljer Apple TVn. Boom. Trådlöst via en AirPort Express. Filmerna är i alla möjliga format.

Ursprungligen av Capeman:

Japp, exakt så. Har en Mac med PMS installerat på, precis som du. Har en iPad 3 med Plexklienten. Där får jag upp alla filmer. Väljer en och trycker på AirPlay-ikonen och väljer Apple TVn. Boom. Trådlöst via en AirPort Express. Filmerna är i alla möjliga format.

Verkar som att du faktiskt lyckats med konststycket att inte bara få mig att inse vitsen med ATV, utan även en iPad.
Tack tror jag

Går precis lika fint med en iPhone, jag som har båda använder den som är närmast till hands. Dessutom kan man släcka skärmen på enheten så det drar inte heller onödigt mkt batteri Enda nackdelen, som fortfarande gör att jag suktar lite efter en ren htpc, är att i nuläget ger metoden inte ljud i 5.1 utan skickar en ren stereosignal. Surt för mig som kopplat min ATV optiskt till ett fint surroundsystem...

Ursprungligen av Brandylf:

Går precis lika fint med en iPhone, jag som har båda använder den som är närmast till hands. Dessutom kan man släcka skärmen på enheten så det drar inte heller onödigt mkt batteri Enda nackdelen, som fortfarande gör att jag suktar lite efter en ren htpc, är att i nuläget ger metoden inte ljud i 5.1 utan skickar en ren stereosignal. Surt för mig som kopplat min ATV optiskt till ett fint surroundsystem...

Tackar! Jag klarar mig fint med vanlig, hederlig stereo. Där det är tänkt att ATV:n ska sitta kommer inte ens att finnas något surroundsystem utan bara TV:ns inbyggda ljud. Bra att veta hur som helst!

Jag har också en iPhone med klienten, men då gränssnittet för att välja film är så överskådligt och snyggt på iPaden väljer jag oftast den.

Hmm... Då kanske det är ide i alla fall för mig också. Klarar PMS texter? I sådana fall ska jag prova den här lösningen

Textning av film? Ja, det fungerar fint!

Ursprungligen av Capeman:

Textning av film? Ja, det fungerar fint!

Tack, då ska jag prova den här lösningen. Senast jag provade så hade PMS problem med texten. Eller så var det klienten på ATV:n som hade problem:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Tack, då ska jag prova den här lösningen. Senast jag provade så hade PMS problem med texten. Eller så var det klienten på ATV:n som hade problem:)

Jag har inte stött på några problem med textningen på väldigt länge, så det ska nog funka fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 10:10

Jag vill också göra så. Vad är PMS (jo, jag vet, men inte i detta fall), var hämtar jag nödvändiga program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 18:52

Jag köpte mig precis ett PS3 (med FIFA 13 och NBA 2K13 såklart) och jag hittade även PS3 Media Server och det fungerar grymt bra! Jag har dock beställt en ATV av en polare som är i Amerikat nu men jag vetifan om den blir onödig? Stör mig på att man bara kan köra 2 kanals ljud via AirPlay....

Plex Media Server! Mjukvaran till datorn finns här: Plex - A Complete Media Solution

Appen till iOS finns här: Plex for iPhone, iPod touch and iPad on the iTunes App Store

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 10:19
Ursprungligen av Capeman:

Plex Media Server! Mjukvaran till datorn finns här: Plex - A Complete Media Solution

Appen till iOS finns här: Plex for iPhone, iPod touch and iPad on the iTunes App Store

Tack.:D

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 10:38

Installerat och klart. Up and running.

Ursprungligen av Konrad:

Installerat och klart. Up and running.

Hur tycker du det funkar?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-07 08:42
Ursprungligen av Capeman:

Hur tycker du det funkar?

Mycket bra. Nu blev min Apple TV3 mer än dubbelt så bra.
Och den var jättebra redan innan.

Här satt man och vänta på jailbreak till atv3 helt i onödan.
Fasen vad smidigt det var med Plex Media Server, iPhone & AirPlay

Inget multikanals-ljud med den här lösningen va?

Ursprungligen av PeeMaN:

Inget multikanals-ljud med den här lösningen va?

Det tror jag inte, Airplay har väl bara stöd för 2 kanaler nu har jag för mig.

  • Medlem
  • 2012-10-07 21:22

Men då antar jag att det är enheten på vilken klienten är installerad på som "jobbar" (skalning av bild, konvertering o.d.)? Blir inte plattan/telefonen i sådana fall väldigt varm? Inga problem med uppspelning av 1080p-material?

Det tar på något sätt emot att låta min stackars iPhone agera klient. Inbillar mig att det på något skulle komma att förkorta dess livslängd. :">

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-07 21:26
Ursprungligen av san:

Men då antar jag att det är enheten på vilken klienten är installerad på som "jobbar" (skalning av bild, konvertering o.d.)? Blir inte plattan/telefonen i sådana fall väldigt varm? Inga problem med uppspelning av 1080p-material?

Det tar på något sätt emot att låta min stackars iPhone agera klient. Inbillar mig att det på något skulle komma att förkorta dess livslängd. :">

Transkodningen sker på servern, så det är inga problem.

  • Medlem
  • 2012-10-07 21:28
Ursprungligen av Vassius:

Transkodningen sker på servern, så det är inga problem.

Nej men dåså.

Går det att komma runt behovet av ett mellanting i form av en iPad/iPhone, d.v.s. PMS -> ATV, istället för PMS -> iPad/iPhone -> AirPlay -> TV?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-07 21:30
Ursprungligen av san:

Nej men dåså.

Går det att komma runt behovet av ett mellanting i form av en iPad/iPhone, d.v.s. PMS -> ATV, istället för PMS -> iPad/iPhone -> AirPlay -> TV?

I dagsläget kräver det jailbreak + plexklient på ATV:n, vilket ännu inte har kommit till ATV 3. Så det är Airplay via iOS som gäller tills vidare.

Enda anledning till att använda en AppleTv skulle väl vara för bilderna jag har själv en men kör en annan lösning som innebär inte så mkt dyrare men klart mkt bättre i alla fall enligt mig. Boxee Box har jag kopplad till sovrums TVn, streamar allt från en NAS el Dator den hämtar själv undertexter den klarar alla filformat. Att köra 1080p mkv filer som är 40 GB är inga söm helst problem men allt handlar ju om ad man har för krav. Jag har även kört plex i många år men anser inte Plex är såpass bra tycker det är väldigt buggigt och har man lite större filer så går den fetbort
Boxee Box har även AirPlay så du kan streama allt från iPad/iPhone precis som Apple TV. Har en AppleTv i stora rummet men den samlar mest damm. Där kör jag en Dune HD Max för BluRay och all streaming från min server likaså en Xtreamer Prodigy för 3D filmer. I väntan på att Dune släpper sin nya Max med 3D så får det bli den lösningen men framöver kommer den vara det enda man behöver för BluRay, 3D och all streaming .

Personligen har jag tyckt att PS3 som mediaspelare är en oerhört dålig lösning. Har alltid funkat dåligt de gånger jag testat, samt att interfacet är fult och saknar bra stöd för metadata. ATV, framförallt i kombination med Plex och Airplay, känns mycket mer genomtänkt.

1
Bevaka tråden