Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel och tydlig PDF-korrinstruktion till kund

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker en enkel och tydlig instruktion på hur man gör PDF-korr. Emellanåt träffar jag på kunder som inte har provat och det vore så bra om man kunde ge dem en lathund/instruktionsfilm eller liknande. Många sådana är för invecklade och långa med variabler som inte behövs i ett vanligt korr mellan kund och byrå och då blir kunden förklarligt nog avskräckt. PDF-korr är ju så otroligt smidig, både för kunden och byrån!

Egentligen behöver de bara veta hur man använder notislapparna, överstrykningspennan och kommentarslistan i Reader. Allra helst vill jag förstås ha en på svenska, det finns en del på engelska och andra språk på Youtube, men ingen riktigt klockren.

Möjligen får jag skriva en själv, men det vore ju smidigt om det fanns en färdig. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 12:05

Gör en själv! QuickTime bör räcka Släng även med en lathund med de tre verktygen som en kom ihåg när man sett videon
Varför inte slänga up den på YouTube också!
Här är en tysk video som jag tycker är enkel - tar en minut eller så
Adobe Reader Kommentar- & Korrektur-Funktion André Morre Grafik-Design

Senast redigerat 2012-10-10 13:48

Den var bra! Tyvärr kan jag nog inte begära att kunderna ska kunna tyska, men det här är definitivt en bra start!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 14:31

Nja, jag slängde mest med länken för att visa någon som gjort det riktigt kort och tydligt
Det är så lätt att bli långrandig ...
Slog mig att QuickTime kanske inte är det bästa om du sitter på stor skärm för den tar hela skärmen
Om du inte vill lägga ner pengar (själv är jag nöjd med Voila som kom i något paket) så finns Jing som man kan göra 5 minuters video i gratis. Förutom att ladda upp till deras server kan man ladda ner filen och t ex lägga i Dropbox och skicka länken

Men du kanske vill invänta om det är någon som har en bra instruktion på svenska

Först vill jag säga att notislappar är ditt minsta problem. Det man verkligen ska lägga krut på i kontakten med kunden är att lära denna fylla sina notisar med begripliga korr/instruktioner. DÄR LIGGER UTMANINGEN. Att dra dit en notis kan min mamna lära sig på en minut. Att få samma person att förstå att jag inte är tankeläsrare är jävligt mycket svårare. En användbar notis bör se ut som följer:
"den syklande hunden stukade footen" ersätt med "den cyklande hunden stukade foten" osv. Framförallt om du som jag jobbar med språkversioner..... En notis placerad lite vid sidan om inehållandes endast ett "s" är värdelös. Även om det är en notis...
/m

Ja där är en utmaning, i synnnerhet när det är flera personer som korrläser som ställer frågor till varandra i notislapparna

1
Bevaka tråden