Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon testat Netflix på ATV 2?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-15 17:03

Netflix verkar vara bättre än Viaplay för mig, Viaplay strular om man kör genom SmartTV och är allmänt ganska dålig. Jag har den mest för att se Folrmel 1, annars tittar jag inte så mycket som ungarna och TV avdelningen går inte att se med Viaplays app utan måste stramas. Netflix har textning vid behov och 5.1 ljud där det finns i filmerna. Jag tror jag avslutar Viaplay och låter Netflix rulla några månader genom ATVn. Bildkvalitén är minst lika bra eller bättre än Viaplays. Så 179:- mot 79:-....det är bara några deltävlingar kvar i F1 och jag hinner se säkert 3 till innan det blir svart från Viaplay...:D

Tjena, Har en ATV 3 men lyckas inte får igång Netflix på den. Allt annat fungera fint, men när jag klicka på NetFlix iconen så står den bara och laddar. "Ansluter till NetFlix".

Någon som varit med om liknande?

  • Medlem
  • 2012-10-15 18:10
Ursprungligen av ErikStrohm:

Tjena, Har en ATV 3 men lyckas inte får igång Netflix på den. Allt annat fungera fint, men när jag klicka på NetFlix iconen så står den bara och laddar. "Ansluter till NetFlix".

Någon som varit med om liknande?

Gå till inställningar och sen längst ner bland "allmänt" så finns starta om, det fixade biffen för mig.

Men om man kan bortse från att man inte får det absolut senaste för sina 79 kr så är Netflix en helt utmärkt tjänst. Utbudet av halvudda filmer gör att man alltid hittar något att se (den "lär" sig dessutom vad man gillar och föreslår utifrån det), och de har en uppsjö av äldre serier. Jag har fördrivit fler timmar än vad jag vill medge på halvgamla BBC-produktioner, känns som att bara deckar- och komediutbudet är mer än vad jag någonsin kommer hinna se.

Ja, det funkade för mig också. Starta om den under allmänt så borde allt vara ok!

Gillar den positiva stämningen härinne... Man tycker alltså att 79:- är FÖR MYCKET betalt för att få fri tillgång till ett STORT utbud av film, dessutom i HD och med DD5.1.

Jämför det med Apples tjänst, som idag egentligen är enda alternativet... Där kostar det 40 spänn att hyra EN film i HD....
Givetvis är det en bra jävla bit ifrån det man vill ha, men det är ett stort kliv i utvecklingen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Gillar den positiva stämningen härinne... Man tycker alltså att 79:- är FÖR MYCKET betalt för att få fri tillgång till ett STORT utbud av film, dessutom i HD och med DD5.1.

Jämför det med Apples tjänst, som idag egentligen är enda alternativet... Där kostar det 40 spänn att hyra EN film i HD....
Givetvis är det en bra jävla bit ifrån det man vill ha, men det är ett stort kliv i utvecklingen och endast en snål jävel kan gnälla på det priset.

Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker alla utgifter som är onödiga utgifter är just onödiga. 948:- per år för något som man kanske inte använder känns mja, onödigt. Nu säger jag inte att det är oanvändbart men utbudet är som sagt lite klent. Men det blir säkert bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-16 12:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Gillar den positiva stämningen härinne... Man tycker alltså att 79:- är FÖR MYCKET betalt för att få fri tillgång till ett STORT utbud av film, dessutom i HD och med DD5.1.

Jämför det med Apples tjänst, som idag egentligen är enda alternativet... Där kostar det 40 spänn att hyra EN film i HD....
Givetvis är det en bra jävla bit ifrån det man vill ha, men det är ett stort kliv i utvecklingen och endast en snål jävel kan gnälla på det priset.

Ja, jag tycker det är dyrt. Jag har inget intresse av att se gamla titlar som man redan har sett eller inte är intresserad av. Hence, det är dyrt för mig och då en väldigt onödig utgift.

Ursprungligen av Samuel K:

Detta är ingen nyhet, och inget specifikt problem med svenska Netflix. De har ett utbud som i princip är fritt från de senaste säsongerna av allt (och alla filmer som fortfarande är säljbara på dvd) eftersom det är vad TV- och filmbolagen släpper för den där sortens "all you can eat"-streaming.

Ursprungligen av Samuel K:

Vill man ha topplisteutbud får man hyra på iTunes eller motsvarande, och betala mer än 79 kr/månad.

Nja, det beror ju givetvis på hur mycket man konsumerar. Subjektiv bedömning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-15 20:10

79 kr / mån motsvarar ungefär som att hyra 4 filmer per månad, speciellt om det är gamla sådana. Jämför man så - och man ofta tittar på gammal film - så är det inte så dumt. Men att säga "gud va bra!" för att det kommit en okej tjänst är lite jag vet inte...

Att jämföra med andra dåliga tjänster är också dumt. Problemet - och varför folk gnäller - är att tjänsterna känns undermåttliga. Likt jag tagit upp i en annan tråd gällande Game of Thrones vill jag ha en tjänst med nytt TV och FILM utbud - det ska komma ut ungfär samtidigt på tjänsten som det gör på TV resp. hyr-varianter och det ska ha en månadsavgift. Krävs det mer än 79 kr / mån för att lösa detta får väl tjänsten ta mer betalt. I dagsläget drar Netflix in tror jag runt 2 miljarder per månad (om man antar det kostar 79 kr / mån / användare - de har runt 25 miljoner användare).

Ovan kan jämföras med online spel likt World of WarCraft. Tidigare har man ansett en månadsavgift på denna typen av spel helt acceptabel. Man betalar normal kring 100 kr / mån. Det gäller WoW och flera andra spel. Sedan kommer spel som Guild Wars 2 som out of the box är ett minst lika stort spel som WoW - om inte större. Tar man ut en månadsavgift där? Nej, för man anser inte det behövs. Skiften kommer ske även på media-konsumtions marknaden. Bara för man idag anser "det är ok idag" betyder inte att det måste vara så.

Skulle en BRA nättjänst komma skulle kabel-TV:n vara utsatt för konkurrens. Här betalar man idag uppåt 500 kr / mån för en heltäckande tjänst. BRING IT ON säger jag, någon MÅSTE kunna komma med en tjänst som har nytt och gammalt i bra kvalité.

Skulle vilja kunna söka på mer än filmtitel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-15 21:56

På min ATV2 som är JB:ad så får jag inte undertexter att fungera. Det fungerar på den andra ATV2 med senaste FW.
Någon som vet om det är ett känt problem?

  • Medlem
  • Partille
  • 2012-10-16 20:57
Ursprungligen av stevex:

På min ATV2 som är JB:ad så får jag inte undertexter att fungera. Det fungerar på den andra ATV2 med senaste FW.
Någon som vet om det är ett känt problem?

Jag har samma problem på min jailbreakade atv2. På ipad och iPhone funkar det fint. Har inte senaste fw på atv2. Har ställt in svenska i ljud inställningar.

Några förslag. Ska kolla min andra atv2 sen. Den kör senaste fw, kanske funkar där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 13:28
Ursprungligen av cmannen:

Jag har samma problem på min jailbreakade atv2. På ipad och iPhone funkar det fint. Har inte senaste fw på atv2. Har ställt in svenska i ljud inställningar.

Några förslag. Ska kolla min andra atv2 sen. Den kör senaste fw, kanske funkar där?

Som sagt så fungerar det på min ATV2 med senaste FW utan JB.

Ursprungligen av PeeMaN:

Med det resonemanget kan mediebolagen lika gärna ge upp kampen mot piratkopiering. allt utom "gratis" måste ju klassas som en "onödig utgift" för dig.

Inte sant. Jag betalar mer än gärna för media men jag betalar inte bara för att det är nytt när det saknar utbud. Till exempel har jag hyrt rätt många filmer på iTunes. Så ditt resonemang är felaktigt.

Har ni förstått hur "Hantera grafikkvalitet"-inställningen funkar? På sin personliga Netflix-sida kan man välja mellan tre olika kvalitetsnivåer (hög, högre, högsta) och frågan är om den valda kvalitetsinställningen tillämpas på alla de enheter man spelar upp innehåll via. Om så är fallet så är det lite underligt eftersom jag gissar att de flesta bara vill begränsa kvaliteten vid streaming över mobilnätet och inte när man spelar upp innehåll hemma via sitt vanliga fasta bredband. Jag hittar dock inte motsvarande kvalitetsinställning i Netflix Iphone-app.

Så här står det på sidan för Hantera grafikkvalitet:

Citat:

Vi vet att vissa av er har datatak för internettrafik och vill göra det enklare för er att hantera den mängd data ni använder.
Vi erbjuder 3 inställningar för grafikkvalitet för att hjälpa er hantera dataanvändningen. Priset för ditt Netflix-abonnemang förblir detsamma oavsett vilken nivå du väljer.

Ursprungligen av Mattias_N:

Har ni förstått hur "Hantera grafikkvalitet"-inställningen funkar? På sin personliga Netflix-sida kan man välja mellan tre olika kvalitetsnivåer (hög, högre, högsta) och frågan är om den valda kvalitetsinställningen tillämpas på alla de enheter man spelar upp innehåll via. Om så är fallet så är det lite underligt eftersom jag gissar att de flesta bara vill begränsa kvaliteten vid streaming över mobilnätet och inte när man spelar upp innehåll hemma via sitt vanliga fasta bredband. Jag hittar dock inte motsvarande kvalitetsinställning i Netflix Iphone-app.

Så här står det på sidan för Hantera grafikkvalitet:

Citat:

Vi vet att vissa av er har datatak för internettrafik och vill göra det enklare för er att hantera den mängd data ni använder.
Vi erbjuder 3 inställningar för grafikkvalitet för att hjälpa er hantera dataanvändningen. Priset för ditt Netflix-abonnemang förblir detsamma oavsett vilken nivå du väljer.

Det tak man väljer används på alla de enheter som stödjer det. Det vill säga på din iPhone 4 med 6mbps överföring kommer du antagligen inte få se HD medan på en iPhone 5 med 20mbps kanske du får det.

Tänk på att man måste gå in i inställningarna på Apple TV och ändra ljudspråk till svenska om ni vill att barnen ska kunna se tecknade filmer m m med svenskt tal. Det går inte att ändra i Apple Tv på annat sätt. Samma princip gäller även val av undertexter.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-17 19:56

Har du provat att hålla mittknappen intryckt på fjärrkontrollen - då får man upp lite ljud- och textspåralternativ…

Ursprungligen av rowlfen2:

Tänk på att man måste gå in i inställningarna på Apple TV och ändra ljudspråk till svenska om ni vill att barnen ska kunna se tecknade filmer m m med svenskt tal. Det går inte att ändra i Apple Tv på annat sätt. Samma princip gäller även val av undertexter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 19:23
Ursprungligen av Wiberg:

Har du provat att hålla mittknappen intryckt på fjärrkontrollen - då får man upp lite ljud- och textspåralternativ…

Yes, det har jag provat utan framgång. Det beror säkert på att den är JB:ad.

Ursprungligen av stevex:

Yes, det har jag provat utan framgång. Det beror säkert på att den är JB:ad.

Det ska inte spela någon roll. JB tar inte bort grundläggande funktionalitet.

Ursprungligen av grenhall:

Det ska inte spela någon roll. JB tar inte bort grundläggande funktionalitet.

Nej, men det modifierar mjukvaran och kan således få följder för funktionaliteten.

Jag hade samma problem med Netflix första gången jag jailbreakade. Gjorde om det och sedan dess har de funkat fint. Der kan möjligtvis vara en bra idé att kolla om man har senaste uppdateringen.

Ursprungligen av Wiberg:

Har du provat att hålla mittknappen intryckt på fjärrkontrollen - då får man upp lite ljud- och textspåralternativ…

Tackar! Det ska jag prova!:)

Diskussioner om prisvärdhet brukar ofta inte leda speciellt långt eftersom de flesta av oss har så olika referensramar. Det som är trevligt med Netflix är att jag får ett hyfsat utbud till en rimlig kostnad utan att behöva låsa upp mig på ett digitalboxpaket och det gillar jag.

Sedan så är det ett problem för mig att det är för lång eftersläpning på TV-serierna för att vara intressant men det mycket väl vara så att filmerna kan vara intressanta (för mig) även om de inte är de allra nyaste. Det finns tillräckligt med filmer för att det ska finnas tillräckligt många som är intressanta 2-3 år efter release.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-16 16:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Diskussioner om prisvärdhet brukar ofta inte leda speciellt långt eftersom de flesta av oss har så olika referensramar. Det som är trevligt med Netflix är att jag får ett hyfsat utbud till en rimlig kostnad utan att behöva låsa upp mig på ett digitalboxpaket och det gillar jag.

Sedan så är det ett problem för mig att det är för lång eftersläpning på TV-serierna för att vara intressant men det mycket väl vara så att filmerna kan vara intressanta (för mig) även om de inte är de allra nyaste. Det finns tillräckligt med filmer för att det ska finnas tillräckligt många som är intressanta 2-3 år efter release.

Jag är helt enig med det du skriver. Det är helt subjektivt om man tycker det är ett bra utbud eller ett dåligt utbud, om det är prisvärt eller dyrt. Kul om du är nöjd, så ska det vara

Jag kommer dock aldrig använda det förrän de i så fall ser till att vara up-to-date gällande filmer och tv-serier, tills dess får det definitivt vara.

På tal om något annat så fick jag nostalgislängar till 200% igår när lillkillen körde Bamse och Knatte, Fnatte och Tjatte på Apple TV och Netflix. Sjukt skoj.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-10-16 18:01

Jag har den amerikanska Netflix, går det få det att fungera på Apple tv3? Jag kör en VPN tunnel via Strong VPN men Netflix vill inte starta. Det enda jag har gjort är att ställa Atv`n på att den befinner sig i Amerika. Behöver jag Amerikanskt Itunes? Eller behöver jag ändra på några inställningar i IP adressen?

Senast redigerat 2012-10-17 21:19

*Tråd rensad på trollande, åter till ämnet.*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 20:41

Om jag ska betala för en sådan tjänst så ska avsnitten finnas ute senast dagen efter det har gått i USA annars ser jag inte riktigt meningen med en sådan tjänst.

De gamla säsongerna som är skrivna ovan köper man för 30kr i en box på willys...

/R

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-18 01:02
Ursprungligen av robber:

De gamla säsongerna som är skrivna ovan köper man för 30kr i en box på willys...
/R

Vilken Willys då? inte där jag bor iaf, här tar de betydligt mer.

Ursprungligen av robber:

Om jag ska betala för en sådan tjänst så ska avsnitten finnas ute senast dagen efter det har gått i USA annars ser jag inte riktigt meningen med en sådan tjänst.

De gamla säsongerna som är skrivna ovan köper man för 30kr i en box på willys...

/R

iofs. Men jag har ingen dvdspelare längre. De är snart lika ute som VHS spelaren

Bevaka tråden