Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 13 tum med Retina-skärm släppt

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:51
Ursprungligen av jac:

Den kostar 19495:- med 256GB SSD. Lägger man till 2000:-, så får man bättre grafik, bättre processor och större skärm, istället för de 6000:- det kostar att uppgradera från bas-13" till bas-15". Väldigt märklig prissättning!

Ja men för vissa är en mindre skärm och lägre vikt ett stort plus. Tror dock 13"-aren kommer gå ned i pris snabbt precis som MacBook Air's pris gick från dyrt till prisvärt.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2012-10-24 07:19

Om jag inte minns fel så sa väl Steve under keynoten där han meddela att dom skulle sluta sälja 17-tummaren att det var just för att dom inte sålde så många av dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 09:16

Jag förstår inte modelluppsättningen alls på retina-books:

- Bas 13" 16.495,00 SEK
- Better 13" 19.495,00 SEK

Har Apple skrivit fel på sin site eller tar man 3 000 SEK för 128GB extra flash-minne? Ska det inte stå "Quad Core CPU" på Better modeller eller något?

Steget upp till Bas 15" känns rimligare då man faktiskt får en massa mer godis under huven (större skärm, 128GB extra SDD, NVIDIA GeForce GT 650M och en QuadCore CPU).

Apple tar verkligen ut premium-priser när de kan… Även, att helt skita i diskret GPU på 13" är väldigt trist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 09:20

För att ge en kommentar på Intel GMA950 vs HD4000 så är den senare generationer bättre och relativt är HD4000 en OK grafik-krets så länge man inte har behov av krävande GPU-acceleration (spel / program som nyttjar denna för rendering).

I och med att man kör Ivy Bridge så har man acceleration av bl.a. videokomprimering på CPU:n vilket är bra (OSX 10.8 har även stöd för detta genom QTX). Men som sagt enormt tråkigt att man helt valt bort diskret GPU och QuadCore val. Och att man tar ut ett sådant sjukt premium för sina maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 09:24

Alltså jag blir nästan lite arg på Apple. Hur f-n kan man motivera 3000 kr för uppgradering av 128GB SSD till 256GB SSD? Antagligen kör man likt 15" modellen med Samsung 830 som modell och de kostar i butik till kund:

128GB - 800 SEK
256GB - 1700 SEK
512GB - 3800 SEK

Om NÅGOT borde Apple kunna erbjuda 512GB för 3000 SEK. 128GB för den pengen är ett hån mot deras kunder.

128GB > 256GB borde kosta 1000 SEK
128GB > 512GB borde kosta 3000 SEK

Man har redan i grunden betalat 800 SEK för 128GB. Apple tycker alltså 3800 SEK för 256GB och 8700 SEK för 516GB är rimligt?! Den senare summan borde ge mig 2st 512GB diskar och 1st 128GB disk.

SKÄRPNING FÖR TUSAN APPLE!

Ursprungligen av Erik.dv:

Alltså jag blir nästan lite arg på Apple. Hur f-n kan man motivera 3000 kr för uppgradering av 128GB SSD till 256GB SSD? Antagligen kör man likt 15" modellen med Samsung 830 som modell och de kostar i butik till kund:

128GB - 800 SEK
256GB - 1700 SEK
512GB - 3800 SEK

Om NÅGOT borde Apple kunna erbjuda 512GB för 3000 SEK. 128GB för den pengen är ett hån mot deras kunder.

128GB > 256GB borde kosta 1000 SEK
128GB > 512GB borde kosta 3000 SEK

Man har redan i grunden betalat 800 SEK för 128GB. Apple tycker alltså 3800 SEK för 256GB och 8700 SEK för 516GB är rimligt?! Den senare summan borde ge mig 2st 512GB diskar och 1st 128GB disk.

SKÄRPNING FÖR TUSAN APPLE!

Ja, helt galet vilka priser man tar ut för lagring.

Ursprungligen av Erik.dv:

Alltså jag blir nästan lite arg på Apple. Hur f-n kan man motivera 3000 kr för uppgradering av 128GB SSD till 256GB SSD? Antagligen kör man likt 15" modellen med Samsung 830 som modell och de kostar i butik till kund:

128GB - 800 SEK
256GB - 1700 SEK
512GB - 3800 SEK

Om NÅGOT borde Apple kunna erbjuda 512GB för 3000 SEK. 128GB för den pengen är ett hån mot deras kunder.

128GB > 256GB borde kosta 1000 SEK
128GB > 512GB borde kosta 3000 SEK

Man har redan i grunden betalat 800 SEK för 128GB. Apple tycker alltså 3800 SEK för 256GB och 8700 SEK för 516GB är rimligt?! Den senare summan borde ge mig 2st 512GB diskar och 1st 128GB disk.

SKÄRPNING FÖR TUSAN APPLE!

De äldre modellerna av Macbook Pro ter sig allt mer attraktiva faktiskt, där man kan stoppa i mer minne och byta disk själv. Tror jag kommer att ha en aning svårt att förlikas med att inte kunna göra någotdera den dagen man går upp till en retina-modell.

  • Medlem
  • 2012-10-24 11:06
Ursprungligen av Joacim Melin:

De äldre modellerna av Macbook Pro ter sig allt mer attraktiva faktiskt, där man kan stoppa i mer minne och byta disk själv. Tror jag kommer att ha en aning svårt att förlikas med att inte kunna göra någotdera den dagen man går upp till en retina-modell.

Jag håller helt med, det är för att jag kunnat stoppa in 8GB minne och ett nytt batteri i min 4 år gamla MacBook alu som jag faktiskt inte känner att jag behöver uppdatera den. Jag var sugen på en retina 13" om prisbilden var likadan som för 15", dvs 14795 med 256 GB. Uppdaterar jag, så kommer det att bli en air, även om man inte kan uppdatera den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 11:12

Om nu Apple ska bli en "one time computer shop stopp" så måste man visa fördelar med denna modell, inte bara nackdelar.

MacBook Pro Retina kan man i stort sätt inte uppgradera något själv i, detsamma gäller för nya iMac (okej, 27" kan man byta RAM i själv). Fortfarande begränsar detta efterköpsmarknaden enormt. Då kan man inte på toppen av det ta ut fullständiga ockerpriser.

Så fort nån vet att den finns i nån butik i Malmö får ni gärna skrika till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 12:41

Om man nu ska gå över till en modell där det inte går att uppgradera hårddisk eller minne så vore det klädsamt om man kunde beställa datorn med MER kapacitet från början än vad jag redan har i min tre år gamla vita MacBook.

8GB minne kostar 500:-. I en dator för 20,000:- borde man kunna stoppa i mer minne än 500:-

Jag hade tänkt uppgradera min gamla vita men just nu tror jag att jag behåller den ett tag till. Ska jag lägga mycket pengar vill jag ha ett rejält lyft. Just nu känns en maxad 13" Air som den hetaste kandidaten men den har också max 8GB

Varför säljer de fortfarande icke-Retina? Är de för att folk ska hinna förlika sig med tanken på att de inte går o byta grejer på Retina?

Ursprungligen av ill_chrill:

Varför säljer de fortfarande icke-Retina? Är de för att folk ska hinna förlika sig med tanken på att de inte går o byta grejer på Retina?

Icke-retinamodellerna är inriktade på skolmarknaden och liknande där man behöver köpa in en pall datorer och där Apple kan ge mängdrabatter då de har bra marginaler på dessa lite äldre modeller.

Min gissning, iaf.

Jobbigast med Retina är Photoshop och InDesign, men det löser sig väll snart...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-24 16:51
Ursprungligen av ill_chrill:

Varför säljer de fortfarande icke-Retina? Är de för att folk ska hinna förlika sig med tanken på att de inte går o byta grejer på Retina?

Mest för att retina-macarna fortfarande är för dyra skulle jag gissa på.

Ursprungligen av Vassius:

Mest för att retina-macarna fortfarande är för dyra skulle jag gissa på.

Men det borde vara dyrare o tillverka fyra olika modeller än två kan man tycka.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-24 20:11
Ursprungligen av ill_chrill:

Men det borde vara dyrare o tillverka fyra olika modeller än två kan man tycka.

Nja, MBPr skulle ju inte bli billigare att tillverka bara för att de lägger ner vanliga MBP. Eller hur resonerar du?

Ursprungligen av Vassius:

Nja, MBPr skulle ju inte bli billigare att tillverka bara för att de lägger ner vanliga MBP. Eller hur resonerar du?

Jo de blir den för då kan man sälja fler av den.
Med ditt resonemang kan man ju lika gärna ha 58 olika modeller

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-24 21:35
Ursprungligen av ill_chrill:

Jo de blir den för då kan man sälja fler av den.

Visst, de skulle säkert sälja fler retina-macar då, men totalt sett skulle försäljningen sjunka för att den är dyrare, även om de kunde pressa priset en aning. Om de kunde sälja MPBr till samma pris som gamla MBP med tillräcklig vinstmarginal skulle de naturligtvis göra det och skrota den gamla.

Citat:

Med ditt resonemang kan man ju lika gärna ha 58 olika modeller

Varför denna omotiverade överdrift? Jag ställde en ärlig fråga. Upp ur sandlådan tack.

Ursprungligen av Vassius:

Visst, de skulle säkert sälja fler retina-macar då, men totalt sett skulle försäljningen sjunka för att den är dyrare, även om de kunde pressa priset en aning. Om de kunde sälja MPBr till samma pris som gamla MBP med tillräcklig vinstmarginal skulle de naturligtvis göra det och skrota den gamla.

Varför denna omotiverade överdrift? Jag ställde en ärlig fråga. Upp ur sandlådan tack.

Ursäkta överdriften
Ja tycker bara att det är konstigt. Känns som att de vill hålla kvar gnällspikarna (som jag) med den klassiska modellen och om ett eller två år när vi vant oss vid tanken försvinner den.

Tycker det är intressant att folk får upp ögonen för det här med priserna på olika Flash-storlekarna först. Det är ju inte direkt någon nyhet, och när jag skaffade sa de flesta att "vill man ha så kostar det"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 21:34

Allvarligt talat, hur många har egentligen behov av mer än 8GB? Och vad är det som skulle öka det behovet de närmaste 2-3 åren? Jag förstår att vissa (inte alla) professionella bild- och film-makare gärna vill ha 16GB, men det är väl knappast ett problem för oss övriga 99%, eller?

Däremot håller jag helt med om att Apple borde sluta ta ut överpriser på RAM!

Ursprungligen av maca:

Allvarligt talat, hur många har egentligen behov av mer än 8GB? Och vad är det som skulle öka det behovet de närmaste 2-3 åren? Jag förstår att vissa (inte alla) professionella bild- och film-makare gärna vill ha 16GB, men det är väl knappast ett problem för oss övriga 99%, eller?

Däremot håller jag helt med om att Apple borde sluta ta ut överpriser på RAM!

Jag köpte 16 GB till min MBP för att det

a) var billigt
b) var tekniskt möjligt.

Men när en maskin inte går att uppgradera på egen hand längre så är det inte roligt, det är ett som är säkert.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-24 22:02
Ursprungligen av maca:

Allvarligt talat, hur många har egentligen behov av mer än 8GB? Och vad är det som skulle öka det behovet de närmaste 2-3 åren? Jag förstår att vissa (inte alla) professionella bild- och film-makare gärna vill ha 16GB, men det är väl knappast ett problem för oss övriga 99%, eller?

Däremot håller jag helt med om att Apple borde sluta ta ut överpriser på RAM!

Idag har jag 8GB Ram och klarar mig bra, det är max vad min dator klarar. När jag köpte den 2009 levererades den med 2GB. Köper jag en ny dator vill jag att den ska gå att uppgradera till minst 16Gb för att hålla ytterligare 3-5 år.

I dagsläget lockar 15"MBP, helst skulle jag velat ha en 13" med dedikerat grafikkort.

Ursprungligen av maca:

Allvarligt talat, hur många har egentligen behov av mer än 8GB? Och vad är det som skulle öka det behovet de närmaste 2-3 åren? Jag förstår att vissa (inte alla) professionella bild- och film-makare gärna vill ha 16GB, men det är väl knappast ett problem för oss övriga 99%, eller?

99% klarar sig nog bra med en Air.
Jag har 16GB idag, skulle antagligen klara mig lika bra med 8. Men om man inte kan utöka själv kortas datorns livslängd vilket är tråkigt för användarna och de som bor på elektroniksoptippar i Afrika men kul för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 08:36
Ursprungligen av maca:

Allvarligt talat, hur många har egentligen behov av mer än 8GB? Och vad är det som skulle öka det behovet de närmaste 2-3 åren? Jag förstår att vissa (inte alla) professionella bild- och film-makare gärna vill ha 16GB, men det är väl knappast ett problem för oss övriga 99%, eller?

Du gör det mycket vanliga misstaget att mäta kapaciteten på minne i Gigabytes! Det relevanta måttet är kronor (dollar).

RAM-minne är en komponent i datorn som ger mer prestanda. Ju mer minne, desto högre prestanda. Givet att du kör program som kan utnyttja resurserna. Nya program är ofta bättre på att utnyttja datorns resurser för att ge bättre upplevelser. (Bakåtsträvare säger att nya program är "bloatade" då de drar mer minne.)

I mitt fall vill jag ha möjligheten att köra mer än en virtuell maskin. Detta drar minne. Andra "vanliga" användare drar nytta av minne genom att information kan lagras i RAM så man slipper hämta från disk/SSD vilket gör att man kan bläddra och söka i information snabbare.

Givet att man redan har bytt sin roterande hårddisk till en SSD så hävdar jag att RAM är den viktigaste komponenten för att höja datorns prestanda generellt. Jag lägger långt hellre 1000:- på mer RAM än samma belopp på 10% högre klockfrekvens på CPUn.

8GB RAM kostar idag cirka 500:- på webhallen. I en dator för 20,000:- har Apple alltså valt att endast lägga 2,5% av priset på den viktigaste prestandakomponenten. Jag skulle gärna budgetera uppåt 10% av slutpriset. Eller kanske lika mycket som CPUn kostar. Detta skulle leda till en minnesmängd på 16-32GB.

Pris på RAM halveras på 1,5 år. Eller omvänt; för en viss summa pengar får du dubbelt så mycket RAM efter 1,5 år.
Singularity is Near -SIN Graph - Dynamic RAM Price

Jag beräknar att en ny dator ska räcka i tre år. Det är två minnesdubblingsperioder. Eftersom Apples nya datorer inte går att uppgradera i efterhand måste jag redan från början bestycka datorn med vad jag behöver under hela livslängden. Detta gör att datorn bör köpas med minst dubbelt så mycket minne som en uppgraderingsbar dator.

Ovanstående gör att jag anser att en seriös dator som inte går att uppgradera idag skall ha ett minimum av 16GB, gärna mer. Om ett år kommer jag att anse att datorn bör ha minst 32GB. Begränsningen på 8GB på dagens 13" MBPr anser jag är absolut patetisk. En hundralapp RAM i slutet av en 20000-kronors-dators livslängd!

Senast redigerat 2012-10-25 09:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-24 23:19

Behöver lite råd inför köp av en ny jobbmac:
För vilken användning är det relevant att lägga till den vassare processorn för 1960 kr extra ? Använder mest ppt, word, pages, keynote samt skall köpa aperture - inga spel.

(Har idag en MBP 13 mid 2009 med 8 RAM)

Hälsningar

mvh

<dl style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; background-image: url(<a href=" http:="" store.storeimages.cdn-apple.com="" 2616="" store.apple.com="" rs="" rel="" css="" store="" cto="" img="" customize_product_body.png);"="" target="_blank">
<dd class="feature-detail" style="margin: 0px; padding: 0px 5px 5px 10px; background-image: url(<a href=" http:="" store.storeimages.cdn-apple.com="" 2616="" store.apple.com="" rs="" rel="" css="" store="" cto="" img="" customize_product_overview.png);"="" target="_blank"></dd></dl><fieldset style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; color: rgb(51, 51, 51); font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 10px; line-height: 15px; text-align: left; "><legend class="xs" style="margin: -2px 0px 0px; padding: 0px; top: 0px; left: 0px; text-indent: -100%; height: 0px; width: 0px; position: absolute; overflow: hidden; "></legend>

  • <label style="margin: 0px; padding: 1px 0px 0px 20px; display: block; text-indent: -20px; "><input name="option.processor_and_memory_z0n4" type="radio" value="065-C0GK" checked="checked" id="coherent_id_59" style="margin: 0px; padding: 0px; color: rgb(51, 51, 51); ">2,5 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,1 GHz</label>

  • <label style="margin: 0px; padding: 1px 0px 0px 20px; display: block; text-indent: -20px; "><input name="option.processor_and_memory_z0n4" type="radio" value="065-C0TT" id="coherent_id_61" style="margin: 0px; padding: 0px; color: rgb(51, 51, 51); ">2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,6 GHz [+ 1.960,00 kr]</label>

</fieldset>

  • Medlem
  • 2012-10-25 00:49
Ursprungligen av bjhak:

Behöver lite råd inför köp av en ny jobbmac:
För vilken användning är det relevant att lägga till den vassare processorn för 1960 kr extra ? Använder mest ppt, word, pages, keynote samt skall köpa aperture - inga spel.

(Har idag en MBP 13 mid 2009 med 8 RAM)

Det finns ingen anledning. Jag har kört GB-stora filer i photoshop på 2GHz MacBook och det har gått jättebra! Lägg pengarna på en skärm eller något annat kul tillbehör! En nas kanske?

Ursprungligen av bjhak:

Behöver lite råd inför köp av en ny jobbmac:
För vilken användning är det relevant att lägga till den vassare processorn för 1960 kr extra ? Använder mest ppt, word, pages, keynote samt skall köpa aperture - inga spel.

(Har idag en MBP 13 mid 2009 med 8 RAM)

Hälsningar

mvh

<dl style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; background-image: url(<a href=" http:="" store.storeimages.cdn-apple.com="" 2616="" store.apple.com="" rs="" rel="" css="" store="" cto="" img="" customize_product_body.png);"="" target="_blank">
<dd class="feature-detail" style="margin: 0px; padding: 0px 5px 5px 10px; background-image: url(<a href=" http:="" store.storeimages.cdn-apple.com="" 2616="" store.apple.com="" rs="" rel="" css="" store="" cto="" img="" customize_product_overview.png);"="" target="_blank"></dd></dl><fieldset style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; color: rgb(51, 51, 51); font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 10px; line-height: 15px; text-align: left; "><legend class="xs" style="margin: -2px 0px 0px; padding: 0px; top: 0px; left: 0px; text-indent: -100%; height: 0px; width: 0px; position: absolute; overflow: hidden; "></legend>

  • <label style="margin: 0px; padding: 1px 0px 0px 20px; display: block; text-indent: -20px; "><input name="option.processor_and_memory_z0n4" type="radio" value="065-C0GK" checked="checked" id="coherent_id_59" style="margin: 0px; padding: 0px; color: rgb(51, 51, 51); ">2,5 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,1 GHz</label>

  • <label style="margin: 0px; padding: 1px 0px 0px 20px; display: block; text-indent: -20px; "><input name="option.processor_and_memory_z0n4" type="radio" value="065-C0TT" id="coherent_id_61" style="margin: 0px; padding: 0px; color: rgb(51, 51, 51); ">2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,6 GHz [+ 1.960,00 kr]</label>

</fieldset>

De beror på vad du ska köra för bildfiler med Aperture.
Min MBP 15" 2011 med 2,2 i7 fixar nätt o jämt filerna från min Nikon D800 (36MP).

Apple har släppt en reklamfilm för datorn i fråga. Så fin så.

Bevaka tråden