Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag haft min i några veckor.

1. Väldigt nöjd. Tunnare, lättare och större skärm utan att bli för "blaffig" som många andra android-telefoner är. (köpt av apple - kanske det)

2. hörlurar mycket bättre än tidigare. känner inte själv behov av att komplettera med andra.

3. batteritid - denna telefonen laddar ur sig snabbare än min förra iphone 4. kanske för att jag använder mer saker aktivt?

4. siri - man får öva på sin dialekt...annars ringer hon fel

5. märkbart snabbare på allt vilket gör telefonen mer användbar än tidigare. tex att snabbt ta bilder. eller flytta sig mellan och starta applikationer etc.

5 av 5 av mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-14 12:11

3. Testat att Återställa utan backup och sedan synka in det du behöver?

Flera tester:
- Ljus in mot framsidan av telefon som inte når ljussensorn i bak, in i skrivarlådan ger svart bild.
- Ljus in mot baksidan av telefon in i skrivarlådan ger klart synlig bild.

Sensorn måste uppfatta ljuset. När man använder blixten så fångar inte sensorn upp ljuset från blixten utan läser nog av den innan blixten går på vilket resulterar i svart bild. Tillbaka till ritbordet Apple!

Ursprungligen av tombensve:

Flera tester:
- Ljus in mot framsidan av telefon som inte når ljussensorn i bak, in i skrivarlådan ger svart bild.
- Ljus in mot baksidan av telefon in i skrivarlådan ger klart synlig bild.

Sensorn måste uppfatta ljuset. När man använder blixten så fångar inte sensorn upp ljuset från blixten utan läser nog av den innan blixten går på vilket resulterar i svart bild. Tillbaka till ritbordet Apple!

Jag tror dom redan är tillbaka till "ritbordet". I kommande uppdatering skall det "som ett känt problem" åtgärdas. Så vill du inte starta om - får du vänta på uppdateringen. (som redan borde kommit - tycker jag).

Ursprungligen av tombensve:

Flera tester:
- Ljus in mot framsidan av telefon som inte når ljussensorn i bak, in i skrivarlådan ger svart bild.
- Ljus in mot baksidan av telefon in i skrivarlådan ger klart synlig bild.

Sensorn måste uppfatta ljuset. När man använder blixten så fångar inte sensorn upp ljuset från blixten utan läser nog av den innan blixten går på vilket resulterar i svart bild. Tillbaka till ritbordet Apple!

det är en mjukvarubugg. Svårare än så är det inte

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-25 08:45

Fick hem två iPhones igår, en till mig och en till frun. Klippte ner SIM-korten och tryckte in = No SIM. Kan således inte ens aktivera telefonerna. Tyvärr har min operatör inte fått fram nano SIM än så det blir att vänta ett par veckor.

Det mest irriterande är att jag inte förstår varför de inte får kontakt med de nerklippta korten. Gjorde samma sak när iPhone 4 släpptes och då var det inga problem. Har klippt till 4 kort från mini SIM till micro SIM utan problem.

Ursprungligen av -David-:

Fick hem två iPhones igår, en till mig och en till frun. Klippte ner SIM-korten och tryckte in = No SIM. Kan således inte ens aktivera telefonerna. Tyvärr har min operatör inte fått fram nano SIM än så det blir att vänta ett par veckor.

Det mest irriterande är att jag inte förstår varför de inte får kontakt med de nerklippta korten. Gjorde samma sak när iPhone 4 släpptes och då var det inga problem. Har klippt till 4 kort från mini SIM till micro SIM utan problem.

Lästips: http://www.99mac.se/artiklar/3123-genomgang-nano-sim-nya-standarden.html?p=2108769

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-25 17:29

Tack Joacim, jag använde faktiskt den guiden. Korten passar perfekt i släden, ändå får jag ingen kontakt. Skaffade ett nano-kort till frun idag eftersom hon har annan operatör. Hennes telefon fungerar numer perfekt. Själv får jag använda iPhone 4 ett par veckor till tills min operatör tagit fram nano-kort.

Jag kör efter principen glad fru = glad man.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2012-10-25 18:42

nvm, löste det!

Senast redigerat 2012-10-25 18:58

NanoSIM är tunnare också. Jag vet inte om det spelar in

Börjar störa mig mer och mer på det som sitter löst och rasslar i telefonen. Hur många har detta på sin? Håll telefonen löst i handen och "tappa" med ett finger på baksidan... är era "solida" & tysta? Min sambos 4:a har också detta men inte alls lika framträdande.

Ursprungligen av drifter7508:

Börjar störa mig mer och mer på det som sitter löst och rasslar i telefonen. Hur många har detta på sin? Håll telefonen löst i handen och "tappa" med ett finger på baksidan... är era "solida" & tysta? Min sambos 4:a har också detta men inte alls lika framträdande.

Alla har samma problem. Det är antingen kameran eller mute-knappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 13:44
Ursprungligen av drifter7508:

Börjar störa mig mer och mer på det som sitter löst och rasslar i telefonen. Hur många har detta på sin? Håll telefonen löst i handen och "tappa" med ett finger på baksidan... är era "solida" & tysta? Min sambos 4:a har också detta men inte alls lika framträdande.

Det känns inte som något är löst på min när jag tappar med fingret. Men visst låter det lite (väldigt lite), svårt att beskriva ljudet men rasslar tycker jag inte det gör direkt, snarare som att när jag tappar uppe vid kameran är det lite mer ihåligt (som sagt svårt att beskriva ljudet). Jag hade samma på min iPhone 4S och det var inget fel på den och inte heller på min iPhone 5.

Ursprungligen av stile:

Det känns inte som något är löst på min när jag tappar med fingret. Men visst låter det lite (väldigt lite), svårt att beskriva ljudet men rasslar tycker jag inte det gör direkt, snarare som att när jag tappar uppe vid kameran är det lite mer ihåligt (som sagt svårt att beskriva ljudet). Jag hade samma på min iPhone 4S och det var inget fel på den och inte heller på min iPhone 5.

Det brukar vara volymknapparna som inte sitter helt tajt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 11:38

Eller batteriet....

Ursprungligen av kenjon:

Eller batteriet....

Fast det låter rätt mycket om man bara skakar på telefonen. Det lilla knäppandet han talar om är det jag skrev. Är batteriet löst så hör man, och känner det, när man skakar på den.

Ursprungligen av kenjon:

Eller batteriet....

Är det batteriet - så kolla mittinlägg #332 från 9/10. Det fungerade för mig.
http://youtu.be/KebdQ3Fg-A8

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-25 22:00
Ursprungligen av adress@mac:

Är det batteriet - så kolla mittinlägg #332 från 9/10. Det fungerade för mig.
1st Defective Apple iPhone 5 - Loose Rattling Sound when shaked (thumping noise/vibration problem) - YouTube

Min kan också låta lite när den skakas, som något är löst. Dock är det Sleep-knappen. Håller jag fingret på den och skakar så hörs inget alls

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det brukar vara volymknapparna som inte sitter helt tajt.

Volymknapparna sitter i samma "ram" som mute-knappen. Alltså invändigt. Så sitter dom löst har inte teknikern spänt fast plastdockan för alla komponenterna alltså kommer mute också skramla.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 23:22

Jag vägrar att skaka på min.

Fick min iPhone för lite mer än en vecka sedan, dock trodde jag att nano-sim kortet skulle skickas tillsammans med telefonen men paff blev jag när jag bara hittade telefonen. Väntade en helg och som tur var kom simkortet enligt supporten, två leveransdagar! Antagligen hade jag ett gammalt abonnemang som inte ansågs som ett 'nytt abonnemang'.

Telefonen fungerar utmärkt, dock har jag upplevt att när jag "pekar" på någonting i en funktion el dyl. så reagerar inte skärmen. T.ex. i påminnelser så tar det ett tag innan jag kan skapa en ny textrad med hjälp av "+". Eller så vill bara inte mina fingrar samarbeta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 21:18

Fick min idag så jag har inte så mycket att komma med. Men några saker:
- blixtsnabb surf i 3g
- den var kortare/lägre än vad jag trodde - bra
- mycket bra att få en rad ikoner till
- inte för stor för enhandsskötsel trots att jag inte har jättestora händer
- snygg
- men det där med fasade kanter vet jag inte... ganska skarpa kanter tycker jag
- batteriet... Efter att jag laddat den fullt låg den helt oanvänd under kanske 20-45 minuter. Från 100 till 94%... Nu ska man ju inte basera för mycket på några procent i batterimätaren. men tänkte på diskussionerna om batteriet.
- WiFi hemma så får den lägre hastighet jmf med min 4S enligt bredbandskollen. Nu verkar jag ha något strul med mitt modem. Men ändå lite märkligt.

Jag undrar om fler med vita iPhone 5's har ljusläckage precis under sin låsknapp, jag är nöjd i övrigt med luren trots att hemknappen känns annorlunda och inte lika "fast" som 3,4,4S gjorde men det vänjer man sig med.

Vet ni om man har möjlighet att byta luren direkt på Applestore i Täby trots att luren är köpt via Halebop?

Ursprungligen av alindvall:

Jag undrar om fler med vita iPhone 5's har ljusläckage precis under sin låsknapp, jag är nöjd i övrigt med luren trots att hemknappen känns annorlunda och inte lika "fast" som 3,4,4S gjorde men det vänjer man sig med.

Vet ni om man har möjlighet att byta luren direkt på Applestore i Täby trots att luren är köpt via Halebop?

De är ju en officiell återförsäljare till Apple så det ska inte vara några problem.

Jag har en vit och har inga av problemen du beskriver. Hemknappen känns som vanligt och inget ljusläckage här inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 15:36

En liten irriternade sak som uppträtt några gånger är att jag kan inte "aktivera" rutan jag ska skriva i. Det har hänt på FB och sms. Jag trycker/knackar på rutan men den aktiveras inte. Ibland tar det många klick innan den reagerar och ibland får jag stänga appen och börja om.

Annars verkar batteriet vara betydligt bättre än i min 4S. Nu är det för kort tid att säga något säkert. Men igår och idag är jag grymt imponerad av hur batteriet uppför sig. Ska se när arbetsveckan drar igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 15:33
Ursprungligen av alindvall:

Jag undrar om fler med vita iPhone 5's har ljusläckage precis under sin låsknapp, jag är nöjd i övrigt med luren trots att hemknappen känns annorlunda och inte lika "fast" som 3,4,4S gjorde men det vänjer man sig med.

Vet ni om man har möjlighet att byta luren direkt på Applestore i Täby trots att luren är köpt via Halebop?

Min hemknapp är mycket mer distink än de på mina tidigare 4 och 4S. Ett tydligare "klick" läge. Känns väldigt bra.

Ursprungligen av xms67:

Min hemknapp är mycket mer distink än de på mina tidigare 4 och 4S. Ett tydligare "klick" läge. Känns väldigt bra.

Det är en av dom förändringar som kom med iPhone 5. Känns mera "rejält" på något sätt.

Min 5a via bredandskollen så blev hastiheten;
Ta emot: 13,95 mbit/s
Skicka: 2,90 mbit/s

Riktigt bra då min operatör, Telenor uppger att jag har Max 10,0 mbit/s

Ursprungligen av Christer H:

Min 5a via bredandskollen så blev hastiheten;
Ta emot: 13,95 mbit/s
Skicka: 2,90 mbit/s

Riktigt bra då min operatör, Telenor uppger att jag har Max 10,0 mbit/s

Vad har du för abonnemang?

Ursprungligen av grenhall:

Vad har du för abonnemang?

Det heter Telenor Pott med Surf 199.

Men fick en special deal av Telenor (och normalt ringer man för hela månadsbeloppet för endast 69 öre/min & dessutom ingår fri surf inom Sverige i upp till 3 Mbit/s och 3000 fria sms/månad).

Så här ser det ut för mig: Fri surf inom Sverige, med uppgraderad surf i upp till 10 Mbit/s, 100mms, 3000 fria sms, 3000 samtals minuter i månaden. Pris 249kr/mån

Bevaka tråden