Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa nya Windows 8?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-30 11:51

Jag tror det är vanligt att folk missar att "formatera" den till NTFS.

Nu har jag haft tid att prova MS Windows 8 i några dagar. Vad blev mitt intryck av Windows 8.
Svaret är enkelt, inget vidare enligt mitt tycke.
Förvisso fungerade Windows 8 väldigt bra på min MBP mid 2010 med 8 GB ram och SSD disk, samt att jag personligen inte hade några problem med Windows 8.
Jag tycker att det är rätt irriterande att växla mellan ”Metro” gränssnittet och vanlig skrivbordet under en längre tid.
Sedan alla det där drivrutiner och uppdateringarna som kommer i tid och otid, gör att man blir smått galen på systemet.
Det är först nu jag har fått riktigt ahha upplevelsen hur bra OS X är, och hur mycket man slipper som användare att syssla med systemet för att få det att fungera.
Som OS X användare så är vi som grupp väldig bortskämda med att slippa allt som har med drivrutiner m.m. att göra, för att få systemet att fungera.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-10-30 16:06
Ursprungligen av Hunter78:

Jag tycker att det är rätt irriterande att växla mellan ”Metro” gränssnittet och vanlig skrivbordet under en längre tid.

Håller med. Även jag köpte Win8 (279kr för en licens är helt överkomligt, har det på speldatorn). Det finns dock lite alternativ, jag installerade pokki igår för att komma närmare "windows7upplevelsen" så att säga. Mer info finns här: https://www.pokki.com/windows-8-start-menu
har även provat Start8 från stardock: Start8 for Windows® 8 - Bringing back the Windows Start menu (kostar 5$, Pokki är gratis vad det verkar)
Av de två så känns start8 mer polerat och gör det det skall medans Pokki även fungerar helt ok det lilla jag har testat, men det verkar som att de gärna vill promota sina apps med. Något som inte är direkt intressant när huvudpunkten är att man vill ha tillbaka start menyn så att säga.

Det tog mig bara 2 dagar att installera möget, och efteråt var programmen jag hade installerat förut borta. Inget office, inget Visma Administration. Det är ju bara typ 4 år sedan jag installera Office-paketet. Var katten kan jag ha lagt skivorna??? Suuuuuuck.

Konstigt det tog mig ca 20-30 min från jag satte i windows 8 DVD skivan till den var klar!

Ursprungligen av Hunter78:

Konstigt det tog mig ca 20-30 min från jag satte i windows 8 DVD skivan till den var klar!

Jag körde nerladdning på min VMWare Fusion-maskin med XP på.
Det började med att jag inte fick installera pga att VMWare Fusion kör en SCSI-disk som inte var kompatibel. Fick sålunda konvertera till IDE. Det tog ca 3 timmar att genomföra, för att först skulle man dela upp den virtuella disken i 2 GB stora filer.
Sen kunde jag köra om installationen. Efter första försöket fick jag besked om att installationen misslyckats varpå installeraren backade mitt system till Windows XP. Fick köra om alltihop. När allt väl var på plats hade jag inget nätverk. Tog ett par timmars felsökning. Så, ca 16 timmar har jag lagt på att få det att rulla och då har jag ännu inte bråkat in Office. Intressant hur installeraren förkunnade att mitt Office-paket var kompatibelt med Windows 8 bara för att sen slänga ut det under installationen. Samma med Dropbox, TeamViewer etc. Allt var borta.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag körde nerladdning på min VMWare Fusion-maskin med XP på.
Det började med att jag inte fick installera pga att VMWare Fusion kör en SCSI-disk som inte var kompatibel. Fick sålunda konvertera till IDE. Det tog ca 3 timmar att genomföra, för att först skulle man dela upp den virtuella disken i 2 GB stora filer.
Sen kunde jag köra om installationen. Efter första försöket fick jag besked om att installationen misslyckats varpå installeraren backade mitt system till Windows XP. Fick köra om alltihop. När allt väl var på plats hade jag inget nätverk. Tog ett par timmars felsökning. Så, ca 16 timmar har jag lagt på att få det att rulla och då har jag ännu inte bråkat in Office. Intressant hur installeraren förkunnade att mitt Office-paket var kompatibelt med Windows 8 bara för att sen slänga ut det under installationen. Samma med Dropbox, TeamViewer etc. Allt var borta.

Oj det var inte lite strul du hade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 19:30

Men hur installerade folk? Jag får bara att jag måste ha en GTI disk för att det överhuvudtaget ska fungera native. Jag måste alltså installera Win 7 och sedan installera 8an över?

Ursprungligen av 20hz:

Men hur installerade folk? Jag får bara att jag måste ha en GTI disk för att det överhuvudtaget ska fungera native. Jag måste alltså installera Win 7 och sedan installera 8an över?

Ja, vart finns hela versionen av Windows 8? Det verkar bara vara uppgradering som går att köpa hos MS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-30 20:03
Ursprungligen av suddgummi:

Ja, vart finns hela versionen av Windows 8? Det verkar bara vara uppgradering som går att köpa hos MS?

Fast varför kan jag boota om hela till USB stickan samt lägga in en fullt fungerade via Virtualbox ex? Detta är någon inställning och i och med att vissa fått in win 8 och det rullar så är jag nyfiken.

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, vart finns hela versionen av Windows 8? Det verkar bara vara uppgradering som går att köpa hos MS?

Var i hela fridens namn ska du ha full versionen av Windows 8 när Windows 8 upg är Full versionen! Du kan installera en ren installation utan tidigare windows på din datorn med Windows 8 upg. Så har jag gjort med min Win 8. Det enda som kan hända är att du får ringa in till MS och be den aktivera ditt windows 8. För några fungerar att aktivera automatiskt medan för andra får ringa in vid aktivering av Windows 8.

Dessutom är Windows 8 en FPP full retail licens vilket innebär att du kan installera på vilken dator du vill och att du kan flytta licensen till en annan dator om du vill. Det enda du måste ha är en Giltig Xp/Vista/windows 7 licensnyckel that's it.

Ursprungligen av Hunter78:

Var i hela fridens namn ska du ha full versionen av Windows 8 när Windows 8 upg är Full versionen! Du kan installera en ren installation utan tidigare windows på din datorn med Windows 8 upg. Så har jag gjort med min Win 8. Det enda som kan hända är att du får ringa in till MS och be den aktivera ditt windows 8. För några fungerar att aktivera automatiskt medan för andra får ringa in vid aktivering av Windows 8.

Dessutom är Windows 8 en FPP full retail licens vilket innebär att du kan installera på vilken dator du vill och att du kan flytta licensen till en annan dator om du vill. Det enda du måste ha är en Giltig Xp/Vista/windows 7 licensnyckel that's it.

Just detta är problemet för mig. Jag har avyttrat alla Windowsdatorer och skulle vilja köpa en full, icke-uppgradering, eftersom jag inte har någon Windowslicens att uppgradera från. Detta för att kunna dubbelboota datorn och kunna köra Win 8 för en kurs jag läser.

Ursprungligen av suddgummi:

Just detta är problemet för mig. Jag har avyttrat alla Windowsdatorer och skulle vilja köpa en full, icke-uppgradering, eftersom jag inte har någon Windowslicens att uppgradera från. Detta för att kunna dubbelboota datorn och kunna köra Win 8 för en kurs jag läser.

Då får du köpa en OEM licens via MS eller datorbutik typ Webhallen, Dustinhome, komplett m.m.

Ursprungligen av Hunter78:

Då får du köpa en OEM licens via MS eller datorbutik typ Webhallen, Dustinhome, komplett m.m.

Och det går att göra online hos MS? Det hittar inte jag.

Ursprungligen av suddgummi:

Och det går att göra online hos MS? Det hittar inte jag.

MS säljer inte OEM-licenser till konsumenter.
Som Hunter78 skrev så finns det hos Webhallen m.fl.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-10-30 21:29
Ursprungligen av suddgummi:

Och det går att göra online hos MS? Det hittar inte jag.

How bl.a webbhallen som nämnts tidigare: WEBHALLEN.com - Microsoft Windows 8 64-bit OEM

Ursprungligen av Drakfot:

How bl.a webbhallen som nämnts tidigare: WEBHALLEN.com - Microsoft Windows 8 64-bit OEM

Tack, tack. Problemet med den länken är att jag inte kan ladda ner mjukvaran. Jag kan inte förstå varför jag ska ha ett fysiskt media, DVD dessutom, när jag skulle kunna ladda ner den och lägga på ett USB-minne, med MS egna verktyg (jag kan låna jobbdatorn och göra det på). Kanske kommer det så småningom...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-10-31 07:42
Ursprungligen av suddgummi:

Tack, tack. Problemet med den länken är att jag inte kan ladda ner mjukvaran. Jag kan inte förstå varför jag ska ha ett fysiskt media, DVD dessutom, när jag skulle kunna ladda ner den och lägga på ett USB-minne, med MS egna verktyg (jag kan låna jobbdatorn och göra det på). Kanske kommer det så småningom...

Då hänger jag med. När jag installerade så hade jag en vm där jag körde programmet som man kan ladda ner här: Köp Windows - Microsoft Windows på en virtuell maskin som jag hade.
När det hade gjort sitt (kontrollerat kompabilitet mm) så fick man ett val att uppgradera, skapa en iso, eller spara undan filer för framtida installation.
Jag valde att skapa en iso (för det går att lägga den på usb senare osv, men även för att installera i vm-miljö mm) men jag installerade eller uppgraderade inte den virtuella maskinen.
Men det kräver dessvärre att du har en windowsmaskin du gör detta på. Iof borde det inte vara några problem att ladda hem själva iso-filen för Win8, du har ju ändå licensen. Undrar om du inte kan köra det via jobbdatorn iom att man inte behöver görna någon installation.

Ursprungligen av suddgummi:

Tack, tack. Problemet med den länken är att jag inte kan ladda ner mjukvaran. Jag kan inte förstå varför jag ska ha ett fysiskt media, DVD dessutom, när jag skulle kunna ladda ner den och lägga på ett USB-minne, med MS egna verktyg (jag kan låna jobbdatorn och göra det på). Kanske kommer det så småningom...

Det kommer nog. Kan vara så att Microsoft först fokuserar på att sälja den billiga uppgraderingen för att få snabb spridning. Och du kan faktiskt fixa in ISO-filen på ett USB i OS X också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 04:17
Ursprungligen av Hunter78:

Var i hela fridens namn ska du ha full versionen av Windows 8 när Windows 8 upg är Full versionen! Du kan installera en ren installation utan tidigare windows på din datorn med Windows 8 upg. Så har jag gjort med min Win 8. Det enda som kan hända är att du får ringa in till MS och be den aktivera ditt windows 8. För några fungerar att aktivera automatiskt medan för andra får ringa in vid aktivering av Windows 8.

Dessutom är Windows 8 en FPP full retail licens vilket innebär att du kan installera på vilken dator du vill och att du kan flytta licensen till en annan dator om du vill. Det enda du måste ha är en Giltig Xp/Vista/windows 7 licensnyckel that's it.

När jag gör detta så står det endast att jag inte kan installera pga partitionen inte stöjder GTI och jag kan inte göra något annat överhuvudtaget (utom att radera alla partitioner och då förlorar jag även OS X)

Ursprungligen av 20hz:

Men hur installerade folk? Jag får bara att jag måste ha en GTI disk för att det överhuvudtaget ska fungera native. Jag måste alltså installera Win 7 och sedan installera 8an över?

Jag förmodar att du syftar när du kommer in i installationen av Windows 8!
Då väljer du avancerad inställningar under installationen och när du kommer till vart (vilken partition) du vill installera windows 8 på, då ska du välja BootCamp disken och välja att formatera BootCamp-partitionen. Sedan bara fortsätter du att installera.

Senast redigerat 2012-10-30 21:01

2 datorer 2 timmar... Sen hade jag Windows 8 på båda bärbara datorerna hemma. Snabbt, enkelt och smidigt. Den ena uppgraderade jag från 7:an och den andra från vista. Båda blev betydligt snabbare!

Steget till min Mac minskar men det finns ännu där. Första intrycket av Windows 8 är dock bra i alla anseenden snabbt smidigt å det tar förvånansvärt lite plats, dvs efter man gjort en diskrensning å fått bort windows.old (gamla win versionen) ordentligt.

Bara plus från mig.

Fästmöns antivirus var inte kompatibelt men det går rykten om att jag kan strunta i det framöver och bara köra MS egna..

Vad tror ni?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Fästmöns antivirus var inte kompatibelt men det går rykten om att jag kan strunta i det framöver och bara köra MS egna..

Vad tror ni?

Ja, ni kan strunta i tredjeparts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 07:45

Inte i nuläget. Det jag gör i Windows-miljö fungerar utmärkt i XP.

Men jag ska testa det hos någon polare för att lära mig det grundläggande om jag stöter på det i framtiden hos någon med datorproblem som vill ha hjälp.

  • Medlem
  • 2012-11-02 06:21

En vän förklarade igår att han hade varit på en visning av Windows 8 med sitt företag. Och han förklarade fascinerat att man kunde ha hela operativsystemet på ett USB-minne och boota från vilken Windowsburk som helst när man var på resande fot.
Så jag kunde inte hålla mig utan förklarade att det har funnits till OS X sedan 10.6, och att han inte kan förvänta sig någon hastighet om han bootar från ett USB-minne. Sen var han inte lika intresserad av det längre.

Skadeglädje är den enda sanna glädjen!

Om jag kommer köpa Windows 8? Aldrig i livet...

Ursprungligen av Dalle:

En vän förklarade igår att han hade varit på en visning av Windows 8 med sitt företag. Och han förklarade fascinerat att man kunde ha hela operativsystemet på ett USB-minne och boota från vilken Windowsburk som helst när man var på resande fot.

Windows to go. Enbart för storföretagaren som köper enterprise licenser.

Uppgraderingsversionerna av Windows 8 kan användas för att uppgradera XP eller Vista, men då måste man installera om alla program efteråt. Från Windows 7 ska det fungera att uppgradera och slippa installera om allting. Installationsprogrammet kollar först om programmen är kompatibla, men det betyder bara att man har möjlighet att installera om dem igen efter uppgraderingen.

Jag planerar att uppgradera min bärbara PC från Vista till 8:an - och då vill jag gärna installera på en tom hårddisk. Allt av värde är redan överfört på mina övriga datorer.

Ursprungligen av kgsjoqvist:

Uppgraderingsversionerna av Windows 8 kan användas för att uppgradera XP eller Vista, men då måste man installera om alla program efteråt. Från Windows 7 ska det fungera att uppgradera och slippa installera om allting. Installationsprogrammet kollar först om programmen är kompatibla, men det betyder bara att man har möjlighet att installera om dem igen efter uppgraderingen.

Jag planerar att uppgradera min bärbara PC från Vista till 8:an - och då vill jag gärna installera på en tom hårddisk. Allt av värde är redan överfört på mina övriga datorer.

Uppgraderingsversionen för 249:- eller vad den kostar är en full version.
Bara starta på mediet du valt att lägga Windows 8 på och installera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-03 13:34

Kan man installera utan att ha en tidigare version på datorn? Tänker om jag insallerar på min mac, trots att jag har en pc med xp i källaren?

Ursprungligen av keptang:

Uppgraderingsversionen för 249:- eller vad den kostar är en full version.
Bara starta på mediet du valt att lägga Windows 8 på och installera.

Ursprungligen av ibish:

Kan man installera utan att ha en tidigare version på datorn? Tänker om jag insallerar på min mac, trots att jag har en pc med xp i källaren?

Ja, jag har installerat på en blank SSD.
Krävde aldrig något under installationen att jag skulle ange något gammalt operativsystem eller något.

Bevaka tråden