Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup för Mac i företagsmiljö

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-04 21:08
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag kör min under VMware och det fungerar alldeles utmärkt.

Att det går tvivlar jag inte på, men vad har du för andra maskiner i din vm-miljö och hur många klienter backar du upp?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-06 12:26

Allright! Så det går alltså att från central plats välja vad som ska backas (och återställas)?

JM! Jag vill egentligen inte älta, men jag tycker att det känns lite motsägelsefullt när du skriver att det är helt OK att köra Crashplan på en virtuell host, om det nu är så att all nätverkstrafik går över servern.

Jag kanske missförstår dig, men har du lusta att förklara ditt resonemang? Personligen tänker jag "flaskhals" när ett hundratal klienter ska slåss om hostens bandbredd, tillsammans med X antal andra servrar i den virtuella miljön.

Bandbreddskraven är stora initialt när en ny klient ska backas. Efter det backas endast information som skapats, allt ifrån några få bytes som är förändringar i befintliga filer till nya filer som skapats. Det blir ingen flaskhals i långa loppet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-06 16:54
Ursprungligen av Joacim Melin:

Bandbreddskraven är stora initialt när en ny klient ska backas. Efter det backas endast information som skapats, allt ifrån några få bytes som är förändringar i befintliga filer till nya filer som skapats. Det blir ingen flaskhals i långa loppet.

Detta beror ju helt på vad användarna jobbar med och hur de arbetar. Men visst, i en del fall kanske det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-06 15:05

Retrospect 10 har precis släppts

Det verkar som utvecklarna är seriösa att få rullning på produkten.

Retrospect: Partner Portal: New features in Retrospect
Retrospect: for Mac: Features

Förtroendet jag har för Retrospect är dock sedan länge förbrukat. Kör Crashplan nu, mkt bättre på alla fronter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-06 16:29
Ursprungligen av Johan S:

Förtroendet jag har för Retrospect är dock sedan länge förbrukat. Kör Crashplan nu, mkt bättre på alla fronter.

Nja, Crashplan hanterar inte "tape set" modellen alls väl? Eller har man blivit bättre på det, att man alltså kan "arkivera" data på något smart vis? Band-stöd är väl också helt icke-excisterande? Retrospect kan tom hantera USB / FireWire / SATA-diskar som "band" om man så vill.

Jag håller med om att Retrospect bränt en del förtroende under sin tid på EMC men Crashplan, sist jag kollande, är ingen lösning för "alla".

Har gått från Retrospect till Craschplan och plötsligt kommit på att jag inte dagligen är där och stirrar om det fungerar. Kör dels på en inbyggd raidad disk och dels på en extern NAS som står i en annan byggnad. På så sätt får jag ett bra skydd även vid stöld eller brand.
Crachplan är också bättre för klienterna då det är klienten som letar efter servern och inte tvärt om. På så sätt funkar det bra för klienter som kopplar upp sig via VPN. Så fort de hittar servern backas de upp och efter den första backupen så är det väldigt lite data som behöver skyfflas. Craschplan väntar dessutom till användaren inte utnyttjar datorn så mycket för att utföra backup.
I Retrospect bromsade backupen användarna märkbart när den togs, nu är det ingen som märker något.

Bevaka tråden