Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill beställa iPad mini

Tråden skapades och har fått 335 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-11-03 07:34

Angående upplösningen. Jag begriper inte var upplösningshysterin kommer ifrån. Ju fler pixlar som ska fyllas uppdateras, desto mer processorkraft och minne krävs det. Att upplösningen på 9,7" utan retina var något låg kan jag hålla med om, även om jag inte led av det personligen, men minin fungerar verkligen bra med sin upplösning. Formfaktorn och finish är grymt bra på minin. Den fungerar så mycket bättre än stora paddan i sängen/soffan.

Jag väljer hellre en mini med "dålig" upplösning men med alla iOS fördelar än en Nexus 7 / Kindle Fire HD med ett (ur mitt perspektiv) ofärdigt os.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-11-03 09:32

Det håller jag inte med om. Jag sålde min iPad gen 3 och köpte en mini ( som jag nu skriver detta inlägg med) och är väldigt nöjd. MEN jag saknar retina väldigt mycket. Liten text är svårläst pga bristen på pixlar. Webbsidor kör jag oftast i landscape för att text ska bli behagligt att läsa.

Glömmer man skärmens brist på pixlar så är minin en helt underbar produkt och fördelarna överväger nackdelen med skärmen.

Måste bara kommentera det om att Android skulle vara ofärdigt. Nonsens och okunskap. Däremot är floran av appar för plattor omogen och där finns det mycket att göra för apputvecklarna.

Ursprungligen av fredl:

Angående upplösningen. Jag begriper inte var upplösningshysterin kommer ifrån.

Det kan jag berätta för dig. Det kommer i från den närmast chockartat trevliga upplevelsen när man för första gången fick titta på skärmen på en iPhone 4. Det fanns inget där ute då som hade samma Retina-upplösning i en konsumentprodukt och känslan var direkt att detta är framtiden. Det är ingen "hysteri" det är en genuint bra förbättring som spelar stor roll.

Under första halvåret med iPhone 4 kunde jag gång på gång förundras över hur häftigt det var att nästan inte se pixlar längre och hur stor roll det faktiskt spelade. Hur mycket trevligare det var att läsa skarp text istället för suddig text. Och när jag råkade se skärmen på iPhone 3GS så var det med avsky - och det var en skärm som jag fram till iPhone 4 kom tyckte var en riktigt trevlig skärm.

Så att förneka att Retina spelar roll, att anse att folk som tycker skarp text är hysteriska, det är bara fånigt. Det ÄR en avsevärd förbättring, speciellt när produkter som iPhone och iPad in princip bara är skärmar av varierande storlekar.

MEN. Apple lyder under fysikens lagar. Vissa verkar ha svårt att greppa det, så har det varit ända sedan vi hade utdragna diskussioner om att Apple "måste" sätta in G5 i PowerBook trots att man försökte förklara att det var fysiskt omöjligt att bygga en vettig bärbar med G5 vid den tiden. Fysikens lagar deklarerar att en iPad mini hade offrat storlek, vikt och batteritid samt blivit dyrare om den hade haft Retina idag. Därför är det en bra komprimiss att vänta med Retina för att inte göra hela produkten sämre. Men det betyder inte att man fortfarande kan erkänna att Retina vore trevligare. För den som står i kast med att köpa en iPad mini är det bra att veta att det är en faktor som kan spela roll för vissa, men inte för andra. Vissa kanske hellre sparar sina tusenlappar ett år eller mer för att köpa minin när den oundvikligen kommer med en Retina-skärm.

Det finns dessutom produktionsfaktorn som vi sällan tänker på, utöver teknik och ekonomi. Apple måste kunna köpa in skärmarna i miljoner och åter miljoner exemplar och iPad mini kommer troligen bli en större storsäljare än iPad är idag, så det spelar ännu större roll då. Därför är det viktigt att skärmen och tillhörande komponenter inte blir en flaskhals som riskerar bromsa produkten. Antagligen inte det viktigaste skälet (vikt och batteritid är nog större) men förmodligen något som ändå spelar in.

Observera även att det är allt eller inget för Apple när det gäller upplösning. Apple har inte hållit på att stoppa in högre upplösning i små steg, bara MacBook Pro 15 säljs med två upplösningsvarianter och även där är skillnaden inte enorm. Apple har istället väntat tills de kan fyrdubbla antalet pixlar. Fram till dess att det är tekniskt, produktionsmässigt och ekonomiskt försvarbart väntar Apple med Retina. Det är därför vi inte har Retina i MacBook Air och det där därför MacBook Pro med Retina säljs parallellt den första tiden eftersom de är dyrare.

Jag tycker det är helt rätt att iPad mini inte har Retina idag, men jag tänker inte förneka att Retina spelar roll. Att läsa text på iPad mini är exakt som att läsa text på iPhone 3GS (exakt samma PPI) och det är skillnad mot iPhone 4/4S/5, ingen tvekan om det. Det räddas lite av att man inte håller en iPad mini lika nära ögonen, men inte mer än att det fortfarande är märkbar skillnad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-03 12:41

Stor skillnad på "märkbar skillnad" och att läsa "med avsky"...
För mej personligen är det absolut ingen deal breaker, och inte värd 1000 kr. Men utvecklingen går mot Retina, och för dem som tycker det är viktigt är det bara gött.

"Och när jag råkade se skärmen på iPhone 3GS så var det med avsky - och det var en skärm som jag fram till iPhone 4 kom tyckte var en riktigt trevlig skärm."

Lite väl starka ord - "var det med avsky". Om man använder det uttrycket i dessa sammanhang - vad finns det kvar då när det gäller allt som händer uti världen. Krig och folkmord.

Jag tror att resonemangen kommer från de som har vant sig med retina-skärmar på iPad och inte gärna byter ned sig. Nu har jag iofs bara använt första generationens iPad och jag kommer nog tycka upplösningen är bättre för att det är ju en mindre storlek på skärmen än vad det är på iPad / 2.

Jag föredrar faktiskt också att den är billigare och lättare än med en skärm som tar ännu mer ström.

Nu behöver jag råd här.

Jag är väldigt sugen att skaffa en iPad så kan man ha den som komplement till min iMac och iPhone istället för att ha en bärbar dator. Jag väldigt sugen på att ha en 3G för är stor risk att jag kommer känna mig så naken, rädd, exposed annars för jag vill kunna ha tillgång till nätet. Dock inser jag att min budget inte alltid är på min sida därför har jag inte råd med 4G/3g 64Gb. Jag undrar ärligt talat hur långt kommer man med 16 GB på en iPad? Jag har ju 16Gb på min iPhone fast där har man ju musik och så på ett annat sätt som än det blir med iPad.

Det är ju appar som tar mest? Speciellt spel? Jag tänkte mest ha den för skriva pages, anteckningar, chatt, surf,Tweetbot och att lagra och läsa pdfer och böcker. Vad jag tänker är ju att Pages och Tweetbot är väl princip de appar som kommer ta mest som jag hade tänkt att använda. Nu är det förstås väldigt inviduellt vad man har för behov men hur skulle ni tro att jag kan behöva?

Hade annars varit roligt ni som har koll att ni säger hur stor iPad ni har och vad ni använder som tar som plats.

Förresten vad tänker ni på Apple Care till iPad Mini / 4an? Om man har en någorlunda vettig hemförsäkring så kan man kanske spara pengar?

Senast redigerat 2012-11-04 21:47
  • Medlem
  • 2012-11-04 21:46

Köp en 16 GB wifi och koppla den till din telefon när du behöver. En iPad med 3G är ju betydligt smidigare, men den kostar också 1200:- mer än samma modell men med wifi.
Själv har jag beställt en 16 GB med 3G, resonerar på samma sätt som dig. Vill ha smidig åtkomst till nätet, men all musik har jag på min iPhone, så jag behöver inget jätteutrymme.

Ursprungligen av Dalle:

Köp en 16 GB wifi och koppla den till din telefon när du behöver. En iPad med 3G är ju betydligt smidigare, men den kostar också 1200:- mer än samma modell men med wifi.
Själv har jag beställt en 16 GB med 3G, resonerar på samma sätt som dig. Vill ha smidig åtkomst till nätet, men all musik har jag på min iPhone, så jag behöver inget jätteutrymme.

Känns som det lutar åt en wifi 32Gb iaf men känns som jag kommer ångra att jag inte tog 3G. Visst kan man dela med sig från telefonen men det känns ju lite halvdant och sedan snor batteri från den istället. Tänkte om man ska på semester då är ju den helt kanon. Bara att köpa ett kontantsurf där man ska och sedan bara surfa under perioden man är där. Sedan så kräver väl dessutom de flesta apparna att man är uppkopplad till nätet?

Men kommer du inte ha några direkt appar? Vad hade du tänkt dig skaffa för abonnemang till din?

  • Medlem
  • 2012-11-05 06:29

Visst kommer jag ha appar. Men eftersom jag inte kommer ha någon film/musik på den så kommer 16GB räcka fint. Filmen och musiken får trängas på iPhonen.
Just nu har jag ett 3:abonnemang till min iPad 3a, men det är uppsagt, inte bestämt i dagsläget vilken operatör det blir efter det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-05 09:54

Varför inte bara skaffa ett Årskort från Telia? Enkelt och lätt för 500 kr. Varar sedan, som namnet avslöjar, under ett helt år och ger en 0,5 GB data per månad.

  • Medlem
  • 2012-11-05 10:13
Ursprungligen av zinned:

Varför inte bara skaffa ett Årskort från Telia? Enkelt och lätt för 500 kr. Varar sedan, som namnet avslöjar, under ett helt år och ger en 0,5 GB data per månad.

Överväger att göra på samma sätt själv. Köpte en 16 gb wi-fi, men det suger batteri ganska kraftigt att köra internetdelning från iPhonen. Ska utvärdera ett tag till, men just nu lutar jag åt att byta till en 32gb 3G (klarar mig förmodligen bra med 16gb men det kan vara skönt att ha lite marginal). Körde internetdelning på en tågresa igår och det fungerade väldigt bra, men på tåget kan man ju ha laddaren inkopplad.

Räcker det verkligen med 0,5 GB dock? Jag tror aldrig jag varit under 2,5GB på min iPad gen 3. Då använder jag inte den sjukt mycket heller.

Ursprungligen av fredl:

Överväger att göra på samma sätt själv. Köpte en 16 gb wi-fi, men det suger batteri ganska kraftigt att köra internetdelning från iPhonen. Ska utvärdera ett tag till, men just nu lutar jag åt att byta till en 32gb 3G (klarar mig förmodligen bra med 16gb men det kan vara skönt att ha lite marginal). Körde internetdelning på en tågresa igår och det fungerade väldigt bra, men på tåget kan man ju ha laddaren inkopplad.

Tänkte i dina spår med. Jag får se hur det känns ju när 3G modellen har släppts.

Ursprungligen av grenhall:

Räcker det verkligen med 0,5 GB dock? Jag tror aldrig jag varit under 2,5GB på min iPad gen 3. Då använder jag inte den sjukt mycket heller.

Nu beror det på vad man gör? Om man inte streamar radio/ljud eller laddar ner appar från datanätet nonstop så är det väl ingen fara?

Ursprungligen av madeinswe_91:

Tänkte i dina spår med. Jag får se hur det känns ju när 3G modellen har släppts.

Nu beror det på vad man gör? Om man inte streamar radio/ljud eller laddar ner appar från datanätet nånstop så är det väl ingen fara?

Jag vet inte. Jag streamar inte speciellt mycket. Men kanske mer än jag tror.

Råkade gå förbi Macforum idag och gick in och klämde lite på iPad Mini.
Visst är det, som Adrian säger, märkbar skillnad på displayen. Men det som på något sätt "störde mig" är ändå att när iPaden visades upp så var det absolut FÖRSTA argumentet att man kan hålla den i handen som en mobil typ (kolla keynoten så förstår ni). Jag har normalstora händer och jag kan säga att jag fick kämpa lite för att kunna hålla den såhär:

http://cdn.macrumors.com/article-new/2012/11/ipad_mini_uk_apple_front.jpg

Ursprungligen av PeeMaN:

Råkade gå förbi Macforum idag och gick in och klämde lite på iPad Mini.
Visst är det, som Adrian säger, märkbar skillnad på displayen. Men det som på något sätt "störde mig" är ändå att när iPaden visades upp så var det absolut FÖRSTA argumentet att man kan hålla den i handen som en mobil typ (kolla keynoten så förstår ni). Jag har normalstora händer och jag kan säga att jag fick kämpa lite för att kunna hålla den såhär:

http://cdn.macrumors.com/article-new/2012/11/ipad_mini_uk_apple_front.jpg

Jag har inte direkt stora händer alls och har inga problem att hålla min iPad mini i en hand. Svårare för min fru dock som är 1.51 lång, vilket inte är så konstigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-06 15:22

Ni som har en iPad Mini, är det någon som har testat att köra Bluefireappen med en bok från biblioteket eller liknande?
Hur är känslan?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2012-11-06 20:37

Har precis bytt från iPad 3 och kör bluefire utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 09:21
Ursprungligen av fredl:

På comviq kan mam beställa ett gratis startpaket. Tankar man på en valfri samtalsplan och reggar kontot så får man ett årspaket surf utan extra kostnad. 0.5gb per månad och 6 mbit. Beställde ett själv som jag ska ha till paddan.

Har inte testat bluefire reader, har dock kört iBook och det fungerar bra.

Ursprungligen av Robban G:

Har precis bytt från iPad 3 och kör bluefire utan problem.

Hej, ni skriver att det fungerar, men hur är "känslan"? Jag läser i IP4 och iPad 3 och i båda är texten knivskarp. Dock så tycker jag att IP4 är för liten och iPad 3 är för stor, men är samtidigt orolig att jag kommer uppleva att texten blir för oskarp i minin.

Subjektiv fråga givetvis, men ni kanske kan "väva ut" svaret lite?

Ursprungligen av stevex:

Hej, ni skriver att det fungerar, men hur är "känslan"? Jag läser i IP4 och iPad 3 och i båda är texten knivskarp. Dock så tycker jag att IP4 är för liten och iPad 3 är för stor, men är samtidigt orolig att jag kommer uppleva att texten blir för oskarp i minin.

Subjektiv fråga givetvis, men ni kanske kan "väva ut" svaret lite?

Har haft min Mini sedan i fredags, och hunnit beta av en rätt tjock bok i Bluefire. Inga problem alls, härom kvällen läste jag typ tre timmar i sträck utan att märka någon ansträngning för ögonen. Jag har inte haft någon annan iPad att jämföra med, men tycker att texten är fullt tillräckligt skarp.
Säkert blir det ännu bättre på en retina, men för mig är det viktigare att kunna hålla minin som en vanlig bok i soffan och sängen utan vidare. Har backat från iPad-köp tidigare just för att den känts för stor som läsplatta, men minin funkar perfekt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2012-11-07 10:34
Ursprungligen av stevex:

Hej, ni skriver att det fungerar, men hur är "känslan"? Jag läser i IP4 och iPad 3 och i båda är texten knivskarp. Dock så tycker jag att IP4 är för liten och iPad 3 är för stor, men är samtidigt orolig att jag kommer uppleva att texten blir för oskarp i minin.

Subjektiv fråga givetvis, men ni kanske kan "väva ut" svaret lite?

Visst är det en skillnad side by side men det var det när jag jämförde iPad 2 och 3 också. Är absolut inte så att det är otydligt. För vissa kanske det krävs en inkörnings period. Dock tror jag om man dagligen använder en retina iPad så kanske man "lider" mer av det..

  • Medlem
  • 2012-11-06 18:45

På comviq kan mam beställa ett gratis startpaket. Tankar man på en valfri samtalsplan och reggar kontot så får man ett årspaket surf utan extra kostnad. 0.5gb per månad och 6 mbit. Beställde ett själv som jag ska ha till paddan.

Har inte testat bluefire reader, har dock kört iBook och det fungerar bra.

Ursprungligen av fredl:

På comviq kan mam beställa ett gratis startpaket. Tankar man på en valfri samtalsplan och reggar kontot så får man ett årspaket surf utan extra kostnad. 0.5gb per månad och 6 mbit. Beställde ett själv som jag ska ha till paddan.

Gammalt svar kanske, men jag hittar ingen mer info om detta; fungerar just detta Comviq-kort specifikt, men även andra mobilabonnemang/-kontantkort generellt i iPad? Vet att det har varierat över åren, sedan de första 3G-usb modemen kom, ibland fungerar mobilabonnemangens simkort med tillhörande surf i modem och/eller surfplattor, ibland inte. Jag tänker att operatörerna tar fasta vid att man använder dem för olika saker och därför spärrar de två olikt ämnade simkorten till sitt ändamål? Ibland kan det vara mer fördelaktigt med ett mobilabonnemang, vid någon superkampanj för mobilabb med surf, eller som jag som har ett gammalt 3-abb med gott om surf och rabatt efter de första 24 månaderna, lägre kostnad/gb än de flesta "medium/mellan/lagom surfabb" som finns nu efter att trängseln i näten ökat och priserna med.

Anywho; jag beställde också ett Comviq-paket, "just in case". Nu väntar jag bara på att 4G-Mini kommer.

  • Medlem
  • 2012-11-07 20:04

Jag "oroar" mig lite för att märka skillnaden. Har idag en iPad 3 och tycker att skärmen är fantastisk. Så jag är lite skraj för att byta till Minin. Tänkte att jag skulle komma in till city och klämma och känna lite på den, och förstås kolla hur skärmen ser ut. Men eftersom jag jobbar utanför stan är det en rejäl omväg när man är på väg hem från jobbet, oftast helt eller halvt utpumpad. Förhoppningsvis kan jag kika på den i helgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 11:58
Ursprungligen av Dalle:

Jag "oroar" mig lite för att märka skillnaden. Har idag en iPad 3 och tycker att skärmen är fantastisk. Så jag är lite skraj för att byta till Minin. Tänkte att jag skulle komma in till city och klämma och känna lite på den, och förstås kolla hur skärmen ser ut. Men eftersom jag jobbar utanför stan är det en rejäl omväg när man är på väg hem från jobbet, oftast helt eller halvt utpumpad. Förhoppningsvis kan jag kika på den i helgen.

Tyvärr kommer du definitivt märka skillnaden. Den enda frågan är hur mycket det stör dig. Jag stördes tillräckligt mycket för att lämna tillbaka min mini i väntan på en retina-variant.

Man behöver väl båda?

En fråga, hur fungerar det med Appar, Kör den alla appar till iPhone eller är det iPad-appar som gäller?
Om man kör iPhone-appar blir dom i full skärm då? Och om man kör ipad-appar, skalas dom bara ner?

Har iPad med retina nu, och den är så personlig med mail, kalender, bilder.
Samma med telefonen, där man har sms, kontaktboken...

Behöver något till vardagsrummet för att kolla tv-tablå, för att skicka video från playkanaler till AppleTV3, spela spotify till stereon, för att styra tellsticken...

Ursprungligen av gsandlund:

Man behöver väl båda?

En fråga, hur fungerar det med Appar, Kör den alla appar till iPhone eller är det iPad-appar som gäller?
Om man kör iPhone-appar blir dom i full skärm då? Och om man kör ipad-appar, skalas dom bara ner?

Har iPad med retina nu, och den är så personlig med mail, kalender, bilder.
Samma med telefonen, där man har sms, kontaktboken...

Behöver något till vardagsrummet för att kolla tv-tablå, för att skicka video från playkanaler till AppleTV3, spela spotify till stereon, för att styra tellsticken...

Dom Appar som idag fungerar till iPad och till både iPad och iPhone bör väl fungera på minin också. Vad gäller gränssnittet säger ju Apple själva att ingen ändring behövdes. Enda anledningen för mig att skaffa en mini också - är smidigheten att bära med sig i fickan. Därför väntar jag också till 3G modellen kommer i slutet på månaden.

Ursprungligen av adress@mac:

Dom Appar som idag fungerar till iPad och till både iPad och iPhone bör väl fungera på minin också. Vad gäller gränssnittet säger ju Apple själva att ingen ändring behövdes. Enda anledningen för mig att skaffa en mini också - är smidigheten att bära med sig i fickan. Därför väntar jag också till 3G modellen kommer i slutet på månaden.

Säger som i USA. Du kommer behöva en "big ass pocket" om du ska bära med dig den. Eller vara hiphopare. Då kan du bara stoppa den i jeansfickan och vagga fram.

Ursprungligen av grenhall:

Säger som i USA. Du kommer behöva en "big ass pocket" om du ska bära med dig den. Eller vara hiphopare. Då kan du bara stoppa den i jeansfickan och vagga fram.

Hiphop är jag för gammal för - men jag tror att den går ner i fickan på en typ vinterjacka med utanpåliggande fickor som i mitt fall Fjällräven. Ett A5 kuvert går utan vidare ner i alla fall. I byxorna brukar jag inte ha iPhone heller - där är det oftast bröstfickan på skjortan som gäller. Så är det alltid - ditt problem behöver ju inte vara mitt - eller hur ? Men jag skall kolla verkligheten i butik i helgen för att se vad som stämmer.
Beträffande USA så finns väl dom flesta hiphopare där - så då vet vi var dom har sin iPad Mini - och kanske vanliga iPad också....;)

Bevaka tråden