Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPS problem i InDesign

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi får EPSer, från i detta fall, TT.
Monterar vi EPSen i InDesign och har normal visningsprestanda syns Fi (inte en ligatur, MyriadPro) höjer jag till Hög visningsprestanda får jag en låda istället för Fi. Likaså när jag skickar sidan till tryck följet lådan med.

Sparar vi om EPSen till Ai då fungerar det som det ska.

Vad kan detta bero på?

  • Medlem
  • 2012-11-01 17:32

En EPS innehåller ofta en förhandsvisningsbild (typiskt TIFF om EPSen är gjord på en PC), och det kan vara den som visas när du tittar med normal visningsprestanda. När du visar den med hög prestanda renderar nog InDesign om EPS:en istället för att använda förhandsbilden.

Så jag skulle misstänka att problemet beror på att ni och TT använder olika varianter av typsnittet där tecknet för Fi har olika kodingar. Tydligen är Illustrator såpass listig att den klarar av att mappa om tecknet när den konverterar från EPS:

Tack wlao! Jag misstänkte samma sak. Vi får lösa det genom att spara om EPSerna från TT till ai filer helt enkelt.

Här får en viss herr Rönnbäck vatten på sin kvar att EPS är en styggelse som för länge sedan borde förpassats till det runda arkivet...

Njaooo…
EPS har faktiskt räddat oss vid ett par tillfällen när inget annat hjälpt. Det gäller närmare bestämt frilagda Photoshopbilder monterade i InDesign som efter rippning hade en ”box” runt sig i avvikande färg (i detta fall avvikande svärta på en ”supersvart” bakgrund, CMYK 20, 20, 20, 100). I samtal med tekniker på Efi och KonicaMinolta kom vi så långt som till att det är en bugg i ripmjukvaran och måste ha något med färgrymder och genomskinlighet att göra, men förutom att stänga av färgprofilhanteringen hade de ingen lösning. I desperation provade jag att spara de trilskande bilderna i Photohop EPS-format med en urklippsbana i stället för genomskinlighet – och simsalabim – boxarna borta!!!

  • Medlem
  • 2012-11-19 16:57

@Mattias, jag skulle nog hellre spara som illustrator-.pdf, vilket är ungefär samma sak som .ai. Annars kan ni får problem med förhandsvisning av filen i andra program.
När vi bytte bort .eps i vår redaktionella produktion märkte vi att bildsystemet inte hanterade förhandsvining av .ai.
Dessutom kan ju vem som helst öppna en pdf i den mån det behövs.

  • Medlem
  • 2012-11-02 14:30

Visserligen... men det är ju bara för att han har rätt

Självklart.

  • Medlem
  • 2012-11-19 16:54

Men du behöver inte eps för att spara en bana. Så jag skulle nog säg att det var banan som räddade er, inte filformatet.

Rönnbäcks första budord: I skolen aldrig använda EPS (såtillvida ni inte har ett superspecialbehov, och det har ni inte)

@arthritir: det resultat sy beskriver beror på felaktiga färginställningar i kombination med genomskinlighet. Som Baron säger är det banan, inte filformatet som räddar dig

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-21 17:34

Gunnars första budord: I skolen alltid använda EPS när I använden Office 2003 på Win XP. Story of my life. Nu har de i.o.f.s. lovat att vi ska få Win 7 och Office 2010 någon gång under 2013 Q1 till 2014 Q2. Tills dess, EPS.

Richards andra budord: I skolen alltid använda VMF, eller EMF för Office på Windows

Richard och Gunnar:
Hur lyder era övriga 8 budorden som ni inte har nämnt?!

  • Medlem
  • 2012-11-21 21:49
Ursprungligen av The Real Viking:

Richard och Gunnar:
Hur lyder era övriga 8 budorden som ni inte har nämnt?!

Nu tyckerjag att du är lite kristennormativ. Richard kanske bara har tvåbudord.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-11-23 17:50
Ursprungligen av The Real Viking:

Richard och Gunnar:
Hur lyder era övriga 8 budorden som ni inte har nämnt?!

Vi bränner de broarna när vi kommer till dem.

Jag får för mig att trådstartaren pratar om pixelgrafik sparat som EPS. Budorden i slutet av tråden tycks prata om vektorgrafik.

Är inte PNG bättre för office-bruk om det gäller pixelgrafik med transparens? Det kanske nämns i de följande budorden?

TT, TU och andra inblandade borde ta sig en tänkare huruvida EPS är något att rekommendera eller inte. TU har ju i stort tagit steget till PDF. Börjar det inte bli dags att TT levererar sina sidor (misstänker det är hela sidor) som PDF också?

EPS = Evil Postscript Stuff

Börjar bli dags för mig att säga något igen.
Jo det vore trevligt om TT levererade sin grafik och sidor som EPS. Sidor förresten kommer som PDF men inte grafik.
Därav typsnittsproblem etc som följer i EPSens fotspår.

Jag trodde alla hade lämnat EPS därhän till bättre format. Men åh nej.
Svenska Grafikbyrån använder också EPS.

Will it never end?

  • Medlem
  • 2012-11-22 14:21

wlaos första, andra och tredje budord: I skolen aldrig använda Office på Windows till grafik. Någonsin.

Richards tredje budord: När man använder PDF som slutformat går det i princip alltid att trycka, om än med varierande kvalitet, oavsett vilket program saker gjordes i från början.

1
Bevaka tråden