Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur agera på andra forum när det pratas skit om Apple?

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

vad snäll mot dina medmänniskor när det går uppför för du kan behöva dom när det går nerför ..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-07 18:33

Dags att reda ut detta.

Mina ”spontana asgarv” har inte kommit direkt efter att någon proklamerat sin tro, utan snarare efter att denne påstått att jag måste ha tråkigt och innehållsfattigt liv då jag själv inte tycker som dem. Eller andra liknande situationer. Och då är det svårt att hålla flabbet tillbaka.

Jag skrev det aktuella inlägget i korta ord, och kanske var dumt. Men det blev ju en intressant diskussion iallafall.

  • Medlem
  • 2012-08-07 19:04

Det är alltid jobbigt när fanatiker försöker omvända en.

Ursprungligen av filuren:

Dags att reda ut detta.

Mina ”spontana asgarv” har inte kommit direkt efter att någon proklamerat sin tro, utan snarare efter att denne påstått att jag måste ha tråkigt och innehållsfattigt liv då jag själv inte tycker som dem. Eller andra liknande situationer. Och då är det svårt att hålla flabbet tillbaka.

Jag skrev det aktuella inlägget i korta ord, och kanske var dumt. Men det blev ju en intressant diskussion iallafall.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-07 19:06

En som var fostrad i den katolska skolan men tvivlade starkt. Min absoluta favorit.

För mej är detta en intressant diskussion och att det hela flutit in på religion är ganska naturligt för en Mac-evangelist.

När jag flyttade tillbaka till Sverige år 2000 och började jobba i ett företag där jag ville jobba med Mac när alla andra använde Windows, de sa ja men jag fick sköta allt själv, ingen support. Detta var på Mac OS 9 tiden då integrationen med nätverk, e-mail etc. inte bara var att plugga in som idag.

Jag pratade med Steve Wozniak om jag skulle följa eller gå min egen väg och hans råd var (inte vad jag skulle göra) utan "This with Mac is like religion, to follow what you believe in you sometimes have to sacrifice things" (i detta fall lite enkelhet mot en bättre omgivning).

Jag behövde inte fundera mer efter det och har aldrig ångrat att jag höll fast i det jag trodde (believed) på, Mac, trots folk som förlöjligat mitt val, en chef som sagt att Mac är en dator för bögar (i nedvärderande mening) m.m.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-07 21:19

2 inlägg har tagits bort med hänvisning till forumregler §1.2 samt §1.3.

Mvh

Ett inlägg borttaget med hänvisning till § 11. Åsikter kring moderering tas med ansvarig moderator (keptang) eller med forumledningen. Detta ska inte tas upp i tråd, vilket vi har påpekat flera gånger i andra trådar.

/ Mod

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-08-08 06:31

När jag läser kommentarerna till den här artikeln så reagerar jag bara med skratt: Youtube försvinner från Iphone och Ipad | Digitalt | SvD

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-08 11:07
Ursprungligen av lasselu:

När jag läser kommentarerna till den här artikeln så reagerar jag bara med skratt: Youtube försvinner från Iphone och Ipad | Digitalt | SvD

Det är både roande och samtidigt skrämmande hur okunniga människor är.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-14 13:48

Ännu en ny tråd om hur dåliga Apple är och att dom inte uppfunnit något själva utan bara stulit.
Denna gång tänker jag inte ge mig in i debatten

Android nu 4 gånger större än IOS - Sida 6 - Elektronik, Datorer och Internet - Maipenrai.se

  • Medlem
  • 2012-08-14 16:12

Verkar vara en väldigt hög nivå på det forumet.

"Efter att jag läste tråden så kan jag konstatera att äpple är skit.
Ni som har äpple kasta de omedelbart.
Det kan vara direkt skadlig att använda äpple.
Kräv återförsäljarna av äpple på en saftig ersättning för att se har tvingat på er en skitdåligt produkt.
Ni som köpte äpple till era barn ta med barnen till närmaste psykolog för att barn kan ha framtida problem
med sin psykiska hälsa efter den trauma de upplevde genom att ni tvingade på de en skit äpple produkt

"

Ursprungligen av lappen71:

Ännu en ny tråd om hur dåliga Apple är och att dom inte uppfunnit något själva utan bara stulit.
Denna gång tänker jag inte ge mig in i debatten

Android nu 4 gånger större än IOS - Sida 6 - Elektronik, Datorer och Internet - Maipenrai.se

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-14 16:39
Ursprungligen av Korsriddaren:

Verkar vara en väldigt hög nivå på det forumet.

"Efter att jag läste tråden så kan jag konstatera att äpple är skit.
Ni som har äpple kasta de omedelbart.
Det kan vara direkt skadlig att använda äpple.
Kräv återförsäljarna av äpple på en saftig ersättning för att se har tvingat på er en skitdåligt produkt.
Ni som köpte äpple till era barn ta med barnen till närmaste psykolog för att barn kan ha framtida problem
med sin psykiska hälsa efter den trauma de upplevde genom att ni tvingade på de en skit äpple produkt

"

Humor!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-14 17:26
Ursprungligen av Korsriddaren:

Verkar vara en väldigt hög nivå på det forumet.

"Efter att jag läste tråden så kan jag konstatera att äpple är skit.
Ni som har äpple kasta de omedelbart.
Det kan vara direkt skadlig att använda äpple.
Kräv återförsäljarna av äpple på en saftig ersättning för att se har tvingat på er en skitdåligt produkt.
Ni som köpte äpple till era barn ta med barnen till närmaste psykolog för att barn kan ha framtida problem
med sin psykiska hälsa efter den trauma de upplevde genom att ni tvingade på de en skit äpple produkt

"

Han som skev det är pro Apple så han var ironisk

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-14 18:18
Ursprungligen av lappen71:

Han som skev det är pro Apple så han var ironisk

Men språket var förvillande likt vissa "Haters".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-14 20:18
Ursprungligen av joakimo:

Men språket var förvillande likt vissa "Haters".

Ja men tror mig när jag säger att han är en som gillar Apple

Det låter som på IDG:)

Fast å andra sidan, där är de totalt humorlösa så kanske ändå inte...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 11:38

Nu har det startats en ny tråd som jag otroligt nog klarat av att hålla mig ifrån
Och skulle jag överhuvudtaget yttra mig i tråden vore det som att hälla bensin på en eld men nog kliar det i fingrarna allt

Det ställs en allmän fråga i tråden om hatet mot Apple.
Killen som svarar har jag tidigare upplevt som trevlig och sansad men efter detta svar vet jag inte

Citat:

Varför hata apple? Ja för min del började det med att man blev mer eller mindre idi*tförklarad av vissa i min bekantskapskrets för att jag inte hade mac, min första kontakt med dryga apple användare kan man väl säga. Senare så stötte man ju på ännu drygare och arrogantare apple fanboys här på MPR och då stegrade mitt lilla agg till att bli ett litet hat mot apple.

Att jag senare av någon outgrundlig anledning köpte mig en iphone och blev mer insatt i sekten spädde bara på mitt hat ännu mer, men det höll sig fortfarande inom ganska rimliga proportioner.. Men nu efter senaste tiden rättegångar med så larviga stämningsansökningar så kan jag säga från hela mitt hela mitt hjärta -Ja, jag hatar verkligen apple och allt vad dom står för..

  • Medlem
  • 2012-09-12 18:22
Ursprungligen av lappen71:

Killen som svarar har jag tidigare upplevt som trevlig och sansad men efter detta svar vet jag inte

Tycker att han verkar föra rätt vettig argumentation i alla fall.
Att ni inte kommer fram till samma sak gör inte att han har fel.
Apple är ju faktiskt ett ganska ondsint företag numera; det är produkterna som är bra.
Hade nog gärna sett Apples produkter, med Microsofts ledning. Perfekt kombination.

Ursprungligen av Zepto:

Hade nog gärna sett Apples produkter, med Microsofts ledning. Perfekt kombination.

Det är dock en omöjlig ekvation. Med Microsofts ledning hade inte Apples produkter funnits.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 18:30
Ursprungligen av Zepto:

Tycker att han verkar föra rätt vettig argumentation i alla fall.
Att ni inte kommer fram till samma sak gör inte att han har fel.
Apple är ju faktiskt ett ganska ondsint företag numera; det är produkterna som är bra.
Hade nog gärna sett Apples produkter, med Microsofts ledning. Perfekt kombination.

Har aldrig påstått att hans uppfattning är fel men tonen från honom har blivit lite tristare med sektprat och insuineringar om att man är korkad som valt iPhone

Men jag har svårt att förstå hur man kan hata ett företag?
Jag klarar inte ens av att hata personer som jag inte gillar för det tar för mycket kraft ifrån en.

  • Medlem
  • 2012-09-12 18:39

Absolut, men har man bara argument bakom sig så kan jag faktiskt förstå det.
Känner exempelvis en hel del lantbrukare som hatar Monsanto, vilket jag har full förståelse för.
Att man sen kanske borde skaffa sig en hobby istället för att hata något på heltid är en annan sak.
Det är inte hälsosamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-12 12:58

Kan du inte skriva ett trevligt svar att du använder Mac, att du inte tycker att han är en idiot som valt något annat, och att du hoppas att han inte hatar personer han inte träffat oberoende av vilka prylar de köpt? Om du bemöter honom sansat kanske han återgäldar det?

Sedan behöver du inte gå i försvar om ett stort multinationellt bolag attackeras.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 13:10
Ursprungligen av pesc:

Kan du inte skriva ett trevligt svar att du använder Mac, att du inte tycker att han är en idiot som valt något annat, och att du hoppas att han inte hatar personer han inte träffat oberoende av vilka prylar de köpt? Om du bemöter honom sansat kanske han återgäldar det?

Sedan behöver du inte gå i försvar om ett stort multinationellt bolag attackeras.

Jag har aldrig dumförklart honom eller någon annan för att dom inte använder Mac.
Nog för att jag har käftat emot men har heller aldrig dumförklarat över deras val av mobil.
Jag ska hålla mig ifrån att kommentera för hela diskutionen om Apple är så infekterad på detta forum.

Jag orkar inte ens läsa trådar av den typen. Jag har haft Windows-burkar & kommer nog ALDRIG att ha en igen, jag har försökt att gilla min flickväns Android, men jag gillar ingenting med den, så det blir nog aldrig någon Android heller.
Det är ju roligt att folk som gillar annat är nöjda med det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 18:21
Ursprungligen av Scuderia-F1:

Jag orkar inte ens läsa trådar av den typen. Jag har haft Windows-burkar & kommer nog ALDRIG att ha en igen, jag har försökt att gilla min flickväns Android, men jag gillar ingenting med den, så det blir nog aldrig någon Android heller.
Det är ju roligt att folk som gillar annat är nöjda med det.

Jag måste nog vara lite av en självplågare för ibland kan jag inte låta bli att börja käfta emot och hamnar i en diskussion som inte har någon vinnare.
Att jag startade denna tråd var inte ett beklagande från min sida utan mer nyfikenhet på hur andra agerar.
För nog vet jag att jag inte är oskyldig till pajkastningen O:-)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-30 01:57

För min psykiska hälsa så har jag gått ur detta forum men är in ibland och läser för att få mig ett gott skratt
Speciellt en person verkar inte må riktigt bra med tanke på hur han formulerar sig.
Han vänder på hela resonemanget att det är Apple som har kopierat och förstört mobil marknaden

Citat:

Nej, jag menar att apple är det största hotet mot allt inom utveckling och innovativa företag som utvecklar och skapar bra telefoner. Och det är ju fler som börja se vad apple gå för. Det är synd att dom låst in och lurat så många hängivna fanatiker till att tro att apple är uppfinnaren av allt. Det menar jag ungefär.

Vad tycker du själv när man tar patent på en ikon? Ser du det som att man bara skydda sitt varumärke? Själv tycker jag det är ett helt utvecklingsstört beteende. Jag har noll respekt för det jävla diktaturföretaget. NOLL!

Citat:

Jag förstår inte att man gynna ett sånt diktaturföretag. apples taktik är så uppenbar. Men så är det väl när man har ofantligt mycket pengar och kan stämma och köpa upp företag som inte har medel eller makt att stå emot. apple är oroliga med alla rätt, nu när konkurrenterna sprungit förbi dom. Dom är rökta när det gäller iOS iaf, Android är framtiden.. iOS tillhör stenåldern. Android utvecklas i en rasande fart medans iOS blir mer låst och oinnovativt. apple har total kontroll över användarna, det vet alla utom användarna av iOS då

  • Medlem
  • 2012-11-30 07:12
Ursprungligen av lappen71:

För min psykiska hälsa så har jag gått ur detta forum men är in ibland och läser för att få mig ett gott skratt
Speciellt en person verkar inte må riktigt bra med tanke på hur han formulerar sig.
Han vänder på hela resonemanget att det är Apple som har kopierat och förstört mobil marknaden

Låter rimligt.
Apple är ett enormt hot mot innovation och utveckling på mobilsidan.
Bara för att vi använder deras produkter behöver vi inte inbilla oss att de skulle vara den goda sidan.

Det är bara att släppa. Det är så fullt av missuppfattningar. "Patent på en ikon". Det är inte vad vi menar med patent, det är varumärkseskydd. Jag ser ingen principiell skillnad mellan ikon och logotyp. Och ingen, inte ens han, lär tycka att det är fel att kunna varumärkesskydda en logotyp för ett företag och en ikon är en logotyp för en app. Så vad är skillnaden?

Sedan är det intressant att han går an om "oinnovativt" men samtidigt verkar upprörd över att någon inte får kopiera en redan existerande ikon? Var försvann innovationen när man inte ens klarar av att skapa en unik ikon?

Hela den är diskussonen om "goda" sidan är fånig. Jag inbillar mig inte att Apple är goda eller onda. Jag använder deras produkter för att jag gillar dem

Däremot är jag så förvånad över att så många verkar vilja förneka att Apple de facto revolutionerade hela mobilbranchen. Det är bara att titta på före och efter och det har ingenting med gott eller ont att göra.

Men är du seriös? Varför skulle Apple vara ett hot mot innovation och utveckling på mobilsidan bara för att de inte vill att andra ska kopiera deras lösningar?

Senast redigerat 2012-11-30 07:53
Bevaka tråden