Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur agera på andra forum när det pratas skit om Apple?

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-11-30 07:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bara att släppa. Det är så fullt av missuppfattningar. "Patent på en ikon". Det är inte vad vi menar med patent, det är varumärkseskydd. Jag ser ingen principiell skillnad mellan ikon och logotyp. Och ingen, inte ens han, lär tycka att det är fel att kunna varumärkesskydda en logotyp för ett företag och en ikon är en logotyp för en app. Så vad är skillnaden?

Sedan är det intressant att han går an om "oinnovativt" men samtidigt verkar upprörd över att någon inte får kopiera en redan existerande ikon? Var försvann innovationen när man inte ens klarar av att skapa en unik ikon?

Det är nog designpatent som avses.
Känner inte till om de har på ikonerna, men rektangel med rundade hörn har de.
Apple awarded design patent for actual rounded rectangle | Ars Technica

Så vitt som jag vet så heter det designskydd eller mönsterskydd på svenska

  • Medlem
  • 2012-12-01 09:22

Oavsett vad det heter så kvarstår problemet. Fåniga rättsprocesser över rundade hörn och ikoner föreställande gröna telefonlurar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men är du seriös? Varför skulle Apple vara ett hot mot innovation och utveckling på mobilsidan bara för att de inte vill att andra ska kopiera deras lösningar?

Problemet är att Apple försöker få så bred ensamrätt som möjligt att det i praktiken kommer att vara svårt att göra något som ens är i närheten av samma typ av produkt. Innovation handlar väldigt sällan om att göra något helt nytt från grunden, utan om att ta existerande idéer och utveckla dem vidare. Om all utveckling inom mobil IT innebär att man måste betala skatt till Apple så kommer det att påverka möjligheterna till utveckling och innovation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 12:21

Nej, det är faktiskt stor skillnad på patent och mönsterskydd (för att använda svenska termer; på engelska kallas båda för "patents" men är av totalt skilda typer).

Du kan få mönsterskydd på runda hörn och färg på telefonlur just därför att en konkurrent inte hindras av att vara tvungen att paketera och presentera sin produkt med ett eget formspråk. Coca cola har fått mönsterskydd för sin välvda flaska. Detta är inte ett hinder för Pepsi för de kan göra vilka andra flasktyper de vill men de kan inte härma Coca-cola-flaskan. På samma sätt kan Samsung välja egna ikoner och utseende på sina produkter. De kan till och med använda "rundade hörn" men inte i en helhet som gör att produkterna blir formgivna exakt som iPads eller iPhones.

Det finns inget i Apples mönsterskydd som gör att Samsung inte kan göra telefoner eller surfplattor. Men de tillåts inte att apa efter. Att inte få apa efter innebär inte att utvecklingen avstannar.

Till slut: Apple vill inte ha licenspengar ("skatt"). De vill ha ett unikt utseende som andra inte apar efter.

Mjukvarupatent är en helt annan historia...

  • Medlem
  • 2012-12-01 12:52

Intressant att det är samma sak som mönsterskydd. Man lär sig alltid, tack för utläggningen. Ser dock inte hur det tar bort ursprungsproblemet vilket är hur Apple använder dem, inte att de finns.

Ursprungligen av pesc:

Till slut: Apple vill inte ha licenspengar ("skatt"). De vill ha ett unikt utseende som andra inte apar efter.

Men det är ohållbart att alla ska ha ett helt unikt utseende. Hade vi haft samma sak på 80-talet så hade ingen kunnat ha rullningslister på höger och nedre sidan av ett fönster eftersom Apple hade dem först. Eller för den delen ha fönster. Apple försökte ett tag att få ensamrätt på grafiska användargränssnitt men det gick som tur var inget vidare, och inte har det lett till att vi saknar innovation bland grafiska användargränssnitt och att allt ser ut som System 6.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 13:03
Ursprungligen av Zepto:

Intressant att det är samma sak som mönsterskydd. Man lär sig alltid, tack för utläggningen. Ser dock inte hur det tar bort ursprungsproblemet vilket är hur Apple använder dem, inte att de finns.

Så du menar att Apple gör FEL som följer dom regler/lagar/bestämmelser som finns?
Det är Apples fel ATT dom följer dom och att dom inte ska göra det utan släppa sin design fri för alla att användas.

Jag börjar mer och mer tro att du är ett troll som inte vet vad du pratar om.

För gör såhär,starta ett företag,designa en unik produkt men mönsterskydda den inte så får vi se sen hur glad du blir när den blir kopierad.

Problemet är att företag har inga skruppler längre och klarar inte av att komma på något själva utan kopierar hejvilt.

  • Medlem
  • 2012-12-01 13:21

Det är intressant att Samsung alltid dras upp, som om det bara handlar om Samsung och Apple. En smartphone går idag under ungefär 250000 patent av olika slag, tror ni på riktigt att det går att göra en unik smartphone? Om Apple (och andra företag) får hållas så är jag ärligt talat oroad över att vi aldrig mer kommer att kunna få se en ny Linus Torvalds, att om vi alls ska kunna hantera vår data blir beroende av stora (främst amerikanska) storbolag som driver ett mer eller mindre kallt krig mellan sig. Det kommer definitvt inte att främja utveckling och innovation.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 13:25
Ursprungligen av Zepto:

Det är intressant att Samsung alltid dras upp, som om det bara handlar om Samsung och Apple. En smartphone går idag under ungefär 250000 patent av olika slag, tror ni på riktigt att det går att göra en unik smartphone? Om Apple (och andra företag) får hållas så är jag ärligt talat oroad över att vi aldrig mer kommer att kunna få se en ny Linus Torvalds, att om vi alls ska kunna hantera vår data blir beroende av stora (främst amerikanska) storbolag som driver ett mer eller mindre kallt krig mellan sig. Det kommer definitvt inte att främja utveckling och innovation.

Inte så konstigt med tanke på att dom gett kopieringsmaskinen ett ansikte och vi fick reda på deras affärsstrategi genom rättegången mot Apple.
Deras interna memo som UPPMANADE till att kopiera så mycket som möjligt.

  • Medlem
  • 2012-12-05 22:26
Ursprungligen av lappen71:

Inte så konstigt med tanke på att dom gett kopieringsmaskinen ett ansikte och vi fick reda på deras affärsstrategi genom rättegången mot Apple.
Deras interna memo som UPPMANADE till att kopiera så mycket som möjligt.

å dom gjorde det ganska bra med: Samsung Copies Apple - Page 1 of 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 13:52
Ursprungligen av Zepto:

Det är intressant att Samsung alltid dras upp, som om det bara handlar om Samsung och Apple. En smartphone går idag under ungefär 250000 patent av olika slag, tror ni på riktigt att det går att göra en unik smartphone? Om Apple (och andra företag) får hållas så är jag ärligt talat oroad över att vi aldrig mer kommer att kunna få se en ny Linus Torvalds, att om vi alls ska kunna hantera vår data blir beroende av stora (främst amerikanska) storbolag som driver ett mer eller mindre kallt krig mellan sig. Det kommer definitvt inte att främja utveckling och innovation.

Jag surfar också runt på internet och kan förstå den oro du har. Däremot tror jag den delvis är överdriven även om det finns oroande saker. Men jag är just nu mer optimistisk än jag var för säg fem tio år sedan.

Ja, jag tror definitivt att man kan göra en unik smartphone. Jag tycker Apple gjorde det när de lanserade iPhone. De nya Windows-telefonerna tycker jag för in en hel del nya saker. Jag är övertygad om att det finns mer att göra.

Däremot är de ju inte unika i betydelsen att ALLT är helt nytt. Och det går ju inte att göra en telefon överhuvudtaget utan att inkräkta på ett stort antal patent. Men de patent du MÅSTE inkräkta på kan du få licens på; de ligger ofta under (F)RAND-pooler. Om du är telefonmakare kan du ju idag köpa telefoninkromet från kinesiska tillverkare och skapa vad du vill från det. Det har aldrig varit enklare att göra annorlunda telefoner än idag. Jag bara väntar på explosionen av telefon-appliances - pryttlar med GSM-kapacitet som inte i första hand är telefoner.

Jag tror definitivt att det kommer fler Linus Torvalds. Det största hotet här är mjukvarupatent, men jag tror att rädslan för dem och okunskapen är mer hämmande än vad problemet faktiskt är. Om du har en bra idé är det bara att spotta i nävarna och skapa.

Ursprungligen av Zepto:

Det är intressant att Samsung alltid dras upp, som om det bara handlar om Samsung och Apple. En smartphone går idag under ungefär 250000 patent av olika slag, tror ni på riktigt att det går att göra en unik smartphone? Om Apple (och andra företag) får hållas så är jag ärligt talat oroad över att vi aldrig mer kommer att kunna få se en ny Linus Torvalds, att om vi alls ska kunna hantera vår data blir beroende av stora (främst amerikanska) storbolag som driver ett mer eller mindre kallt krig mellan sig. Det kommer definitvt inte att främja utveckling och innovation.

Jo, det går att göra en unik telefon även idag utan att åka snålskjuts på den innovation och investering som andra har gjort. Innovation är inte att komma efter, innovation är att komma med den första iden.

Titta bara på Windows 8 telefonerna. De har ett eget formspråk och egna lösningen. Microsoft klagade inte - de innoverade

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, det går att göra en unik telefon även idag utan att åka snålskjuts på den innovation och investering som andra har gjort. Innovation är inte att komma efter, innovation är att komma med den första iden.

Apple sysslar inte med innovation, utan design, den saken skall man ju vara glasklar med.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-12-05 12:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Apple sysslar inte med innovation, utan design, den saken skall man ju vara glasklar med.

Att du inte vet vad du pratar om framstår mer och mer med all tydlighet.

Ex. http://business.time.com/2012/04/25/why-apple-wins-innovation-opportunity-and-execution/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-05 18:31
Ursprungligen av MatsOlov:

Att du inte vet vad du pratar om framstår mer och mer med all tydlighet.

Ex. Why Apple is Winning: Innovation, Opportunity and Execution | TIME.com

1000+ på det

Ursprungligen av MatsOlov:

Att du inte vet vad du pratar om framstår mer och mer med all tydlighet.

Ex. Why Apple is Winning: Innovation, Opportunity and Execution | TIME.com

Innovation och design är två vitt skilda saker:

Has Apple Really Ever Invented Anything? - YouTube

http://www.guardian.co.uk/technology/2012/sep/03/apple-invented-anything

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-09 01:14

Och innovation, design och uppfinningar är tre vitt skilda saker.

eng: Innovation = innovation
eng: Invention = uppfinning.

Nån som vill hitta en fjärde vitt skild sak? Stor humor!

F.ö. tycker jag ungefär nu som jag gjorde då.

Ursprungligen av PeeMaN:

Apple sysslar inte med innovation, utan design, den saken skall man ju vara glasklar med.

Jaha, då är det ingen större idé att fortsätta med diskussionen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 12:27

Det verkar som Zepto skulle passa bra in bland det där gänget för han ser heller inte skillnaden mellan patent och mönsterskydd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 12:30

Zepto: Läste du kommentaren som fanns under den artikel du länkade till?

Citat:

I think most people don't understand what it means that this is a design patent - it's not the same thing as a "regular" patent (a utility patent). Design patents allow a company to get an exclusive right to the form of a functional object so that a 3rd party can't make a different device with identical appearance (well, not legally at least). Almost every company that puts the time into making a distinctive shape for their devices gets one: Microsoft has one for the Xbox, George Lucas got one for Yoda etc.

Design patents are extremely narrow - you have to do your level best to copy them exactly in order to be found in infringement. Plus, they specifically cannot cover functionality - that has to be covered by a utility patent, if it's going to be protected. This design patent only protects a "portable display device" (that's the wording in the Patent itself), and only one with those specific design elements that are shown in the Patent Figures.

I'd be shocked if Apple hadn't applied for design patents for all of its devices. This really isn't an issue.

Mönsterskydd handlar om hur produkten fysiskt ser ut (inklusive ikoner på skärmen). Naturligtvis kan du göra andra motsvarande produkter bara de ser lite annorlunda ut. Naturligtvis kan inte Toyota göra en bil som ser ut exakt som en Volvo.

Jag tycker att det är en stor skillnad mellan innovation och kopiering:)

Jag har svårt att se ursprungsproblemet är hur Apple använder sina rättigheter utan måste i sådana fall vara att skyddet finns. Apple har inte hittat på reglerna själva utan använder systemet.

Och det är en jätteskillnad att ge sig på Samsung via de lagliga medel som finns som Apple och Ericsson gör jämfört med när ett stort företag ger sig på en mindre aktör (exempelvis Disney, Charlie Christersen), Arne Anka, Arne Anka - Seriewikin). Samsung har alla möjligheter att försvara sig eller att göra rätt för sig.

Har du läst artikeln som du länkar till? Det räcker inte med att läsa rubrikerna, du måste läsa hela artiklarna.

Artikelförfattaren hävdar nämligen att Apple har gjort något unikt, att Apple innoverar. Artikeln är ett svar på de som påstår att Apple bara återanvänder redan tidigare gjorda upptäckter

Så jag förstår inte riktigt. Du försöker motivera att Apple inte innoverar med att referera till en artikel som hävdar att Apple innoverar. Du får gärna ha en annan uppfattning än min, men se gärna till att din argumentation håller ihop

Citat:

Drugged or sober, the proud iPaq owner falls into the following point: The basic ingredients are the same. Software is all zeroes and ones, after all. The quantity and order may vary, but that's about it. Hardware is just protons, neutrons, electrons and photons buzzing around, nothing original. Apple didn't "invent" anything, the iPad is simply their variation, their interpretation of the well-known tablet recipe.

By this myopic logic, Einstein didn't invent the theory of relativity, Henri Poincaré had similar ideas before him, as did Hendrik Lorentz earlier still. And, come to think of it, Maxwell's equations contain all of the basic ingredients of relativity; Einstein "merely" found a way to combine them with another set of parts, Newtonian mechanics.

Citat:

<klipp>
And yet, we can't escape a key fact: The same chef was involved in all these creations. He didn't write the code or design the hardware, but he was there in the kitchen – the "executive chef" in trade parlance – with a unique gift for picking ingredients and whipping up unique products.</klipp>

Senast redigerat 2012-12-06 08:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Har du läst artikeln som du länkar till? Det räcker inte med att läsa rubrikerna, du måste läsa hela artiklarna.

Artikelförfattaren hävdar nämligen att Apple har gjort något unikt, att Apple innoverar. Artikeln är ett svar på de som påstår att Apple bara återanvänder redan tidigare gjorda upptäckter

Så jag förstår inte riktigt. Du försöker motivera att Apple inte innoverar med att referera till en artikel som hävdar att Apple innoverar. Du får gärna ha en annan uppfattning än min, men se gärna till att din argumentation håller ihop

Jag tycker tvärom att artikeln på ett fint sätt beskriver skillnaden mellan att innovation och design. Macbooken är ju ett ypperligt exempel. Innehåller en massa fin teknik som andra innoverat, Apple har bara paketerat allt, dvs designat. Kock-jämförelsen i slutet är ypperlig.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker tvärom att artikeln på ett fint sätt beskriver skillnaden mellan att innovation och design. Macbooken är ju ett ypperligt exempel. Innehåller en massa fin teknik som andra innoverat, Apple har bara paketerat allt, dvs designat. Kock-jämförelsen i slutet är ypperlig.

Helt klart är att vi verkar tolka den där artikeln helt olika eftersom jag tycker att det är helt uppenbart att författaren menar att Apple är ett innoverande företag.

Fast å andra sidan, med din strika tolkning av design och innovation så finns det inte många företag som innoverar idag. Faktum är att jag har svårt att komma på ett enda, kan du ge ett exempel på företag som är innovativa?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-12-08 12:12

Man kan reagera med en blandning av milt överseende kombinerat med lite besserwisseri. Brukar få bra fart på trollen.

...Eller så skiter man i dem och byter forum.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-08 12:14
Ursprungligen av tomcat:

Man kan reagera med en blandning av milt överseende kombinerat med lite besserwisseri. Brukar få bra fart på trollen.

...Eller så skiter man i dem och byter forum.

Check och check

Ursprungligen av tomcat:

Man kan reagera med en blandning av milt överseende kombinerat med lite besserwisseri. Brukar få bra fart på trollen.

Guilty as charged...:)

Speciellt när jag är uttråkad!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 10:54

PeeMaN och Gordy är två person son aldrig kan ha fel eller ändra sig när ska ni lära er det?
När dom har skrivit är diskussionen över och man kan gå vidare och ignorera dom.

förstår inte hur man orkar bry sig.

jag tycker att apple's prylar är bättre och vad de tycker är för mig helt oväsentligt. jag lägger min tid på vettigare saker än att argumentera med dem som anser att windows/android är bättre.

Bevaka tråden